Το συμβούλιο των μετόχων της Exor (του ομίλου που ελέγχει τις αυτοκινητοβιομηχανίες Fiat-Chrysler και Ferrari, τον εκδοτικό οίκο Economist και την εταιρία Partner Re) αποφάσισε τη μετεγκατάσταση της εταιρικής έδρας στην Ολλανδία, αν και ο όμιλος θα συνεχίσει να διαπραγματεύεται στο Χρηματιστήριο του Μιλάνου. Μετά από αυτή την απόφαση, η μοναδική εταιρία της οικογένειας Ανιέλι που παραμένει στην Ιταλία εξ ολοκλήρου, είναι η Γιουβέντους.
Η «αποχώρηση» είχε ωστόσο αρχίσει σταδιακά από χρόνια. Πριν από μια 30ετία, στο κεντρικό εργοστάσιο της Φίατ, στο Τορίνο, εργάζονταν πάνω από 100.000 άτομα. Τότε ήταν η χρυσή ιταλική εποχή της Fiat.
Από το 2009, ωστόσο, η αυτοκινητοβιομηχανία που έδωσε ψωμί σε πολλούς Ιταλούς μεταπολεμικά, άρχισε να «αμερικανοποιείται» και να εγκαταλείπει τα πάτρια εδάφη (σήμερα στο Τορίνο εργάζονται περίπου 5.000 εργαζόμενοι) καθώς στο τιμόνι της κάθισαν τα εγγόνια του Τζιάνι Ανιέλι -τα αδέλφια Ελκάν- μαζί με τον Σέρτζιο Μαρκιόνε που έκανε και το μεγάλο «ντιλ» με την Κράισλερ, διασώζοντας τη Φίατ από την πτώχευση.
Πολλοί θεωρούν ότι όταν τοποθετήθηκε στην κορυφή του ομίλου Fiat ο Ιταλοκαναδός μάνατζερ, Σέρτζιο Μαρκιόνε, επήλθε στον όμιλο «απο-ιταλοποίηση». Ηταν εκείνος που αποφάσισε να κλείσουν πολλές παραγωγικές μονάδες στο Τορίνο, μεταφέροντάς τες σε άλλες χώρες. Σήμερα ο Μαρκιόνε είναι το αφεντικό της Φεράρι και ο Τζον Ελκάν ελέγχει τη Φίατ -Κράισλερ (με όλες τις άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες Αλφα Ρομέο, Λάντσια κ.λπ.) και έχει αναλάβει κυρίαρχο ρόλο στον όμιλο Exor.
Το Ιράν άφησε ελεύθερη τη φοιτήτρια-σύμβολο που έβγαλε τη χιτζάμπ και έμεινε με τα εσώρουχα
«Ηταν μια φυσική εξέλιξη η μετεγκατάσταση», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο Τζον Ελκάν, παραδεχόμενος ότι ο όμιλος έχει πια διεθνοποιηθεί και δεν περιορίζεται στην παραγωγή αυτοκινήτων. Δίνοντας ένα παράδειγμα της «διεθνοποίησης» της άλλοτε ιταλικής εταιρίας, ο Ελκάν βεβαίωσε ότι ο όμιλος βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη Samsung που ενδιαφέρεται για τη θυγατρική εταιρία ανταλλακτικών αυτοκινήτων Magneti-Marelli, που ανήκει στη Φίατ, ενώ ο όμιλος Exor συνδιαλέγεται με την Alphabet της Google για παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η Φίατ, μετά το άνοιγμα στις ΗΠΑ και την εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών της Κράισλερ, έχει γνωρίσει μια νέα άνοιξη στις πωλήσεις της. Τα καθαρά κέρδη του ομίλου Exor για τους πρώτους 6 μήνες του 2016 ξεπερνούν τα 430 εκατομμύρια ευρώ.
AΛΙΚΗ ΚΟΤΖΙΑ
akotzia@e-typos.com
Απο την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου