ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Αντιμετωπίζοντας τις ημικρανίες με σωστή διατροφή

Newsroom eleftherostypos.gr

Η ημικρανία είναι μια διαταραχή που χαρακτηρίζεται από επαναλαμβανόμενες μέτριες έως έντονες κεφαλαλγίες, συχνά σε συνδυασμό με μια σειρά από συμπτώματα του αυτόνομου νευρικού συστήματος. Η λέξη προέρχεται από την ελληνική γλώσσα και σημαίνει «πόνος στη μία πλευρά του κεφαλιού».

Οι ημικρανίες ταλαιπωρούν 1 στους 8 ενήλικες, ενώ, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), συγκαταλέγονται στις 20 ασθένειες που μας ταλαιπωρούν περισσότερο στη διάρκεια της ζωής μας. Οι γυναίκες που ταλαιπωρούνται από ημικρανίες είναι τριπλάσιες από τους άνδρες, γεγονός που, σύμφωνα με τους επιστήμονες, σχετίζεται με τρία γονίδια.

Ο πόνος στο κεφάλι, η τάση για εμετό και τα άλλα συμπτώματα μπορεί να διαρκέσουν από μερικές ώρες έως και 3 ημέρες. Η βασική αιτία των ημικρανιών παραμένει άγνωστη, ωστόσο θεωρείται ότι σχετίζονται με έναν συνδυασμό περιβαλλοντικών και γενετικών παραγόντων. Περίπου στα 2/3 των περιπτώσεων υπάρχει κληρονομικότητα και, επίσης, ένας αριθμός ψυχολογικών διαταραχών σχετίζεται με τις ημικρανίες, όπως κατάθλιψη, άγχος και διπολική διαταραχή.

Πώς συνδέεται η διατροφή με την εμφάνιση των ημικρανιών;

  1. Τρόφιμα που περιέχουν ουσίες με αγγειοσυσταλτικές ιδιότητες,όπως η τυραμίνη και η φαινυλαλανίνη, αλκοόλ και καφεΐνη μπορούν να δημιουργήσουν ημικρανίες. Το κόκκινο κρασί, η μπίρα, το τυρί, το γιαούρτι, το γάλα, το τσάι, ο καφές, η σοκολάτα και τα αναψυκτικά τύπου κόλα είναι μερικά από τα τρόφιμα τα οποία ευθύνονται για αυτές.
  2. Η υπογλυκαιμία συχνά μπορεί να οδηγήσει σε ημικρανία. Η υπερβολική κατανάλωση απλών υδατανθράκων, όπως είναι η άσπρη ζάχαρη, τα ζυμαρικά, οι χυμοί και τα μπισκότα, μπορεί να προκαλέσει ημικρανίες. Οταν τρώτε απλούς υδατάνθρακες, το σάκχαρο ανεβαίνει απότομα και εκκρίνεται ινσουλίνη και ρίχνει ακόμα περισσότερο τα επίπεδα του σακχάρου. Η πτώση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε ημικρανία. Ετσι, συστήνεται η κατανάλωση σύνθετων υδατανθράκων, όπως είναι τα ολικής αλέσεως δημητριακά, τα ζυμαρικά και το ψωμί ολικής άλεσης.
  3. Η έλλειψη βιταμίνης Β2 και μαγνησίουφαίνεται να σχετίζεται με την εμφάνιση της ημικρανίας. Φυσιολογικά, η βιταμίνη Β2 ρυθμίζει τον μεταβολισμό. Το μαγνήσιο προκαλεί μείωση του αγγειοσπασμού, αναστολή της συσσώρευσης αιμοπεταλίων και περιορισμό της φλεγμονής που σχετίζεται με την παθογένεια της ημικρανίας.

Υπάρχουν βότανα τα οποία βοηθούν;

Ορισμένα βότανα, όπως το ginger (πιπερόριζα) και το gingko biloba, πολλοί υποστηρίζουν ότι είναι αποτελεσματικά για την πρόληψη και τη θεραπεία της ημικρανίας, λόγω της αυξημένης παροχής οξυγόνου στον εγκέφαλο. Ωστόσο, θα πρέπει να λαμβάνονται με επιφύλαξη, διότι μεγάλες κλινικές έρευνες δεν έχουν αποδείξει ότι είναι ασφαλή.

Θα πρέπει πάντοτε να λαμβάνετε υπ’ όψιν ότι τα τρόφιμα που προκαλούν κρίσεις ημικρανίες σε ένα άτομο μπορεί να μην επιφέρουν κρίσεις σε κάποιο άλλο, ενώ ακόμα και στο ίδιο το άτομο τα όρια δυσανοχής τροφίμων μπορεί να ποικίλλουν από καιρό σε καιρό. Γι’ αυτόν τον λόγο δεν πρέπει να γενικεύονται οι συστάσεις όσον αφορά στην αποφυγή τροφίμων.

Η πιο σωστή κίνηση είναι η διατήρηση ενός ημερολογίου καταγραφής τροφίμων και ροφημάτων με παράλληλη καταγραφή των συμπτωμάτων. Με αυτόν τον τρόπο, ο κλινικός διαιτολόγος θα μπορέσει να προσφέρει εναλλακτικές επιλογές τροφίμων, παρόμοιας διατροφικής αξίας με αυτά που αποφεύγονται, έτσι ώστε να διασφαλίζονται η επαρκής θερμιδική πρόσληψη και διατροφική κατάσταση του ατόμου.

Πώς να προλάβετε μία κρίση ημικρανίας;

  1. Αποφεύγετε τις τροφές στις οποίες έχετε ευαισθησία.
  2. Λαμβάνετε τακτικά γεύματα, περιορίζοντας ταυτόχρονα τα σακχαρούχα σνακ (ζάχαρη, γλυκά, μέλι, σοκολάτα, μπισκότα) και επιλέγετε τρόφιμα με σύνθετους υδατάνθρακες.
  3. Αποφεύγετε οποιανδήποτε εξαντλητική δίαιτα αδυνατίσματος.
  4. Πίνετε άφθονο νερό.
  5. Περιορίζετε τα ποτά που περιέχουν καφεΐνη(τσάι, καφέ, αναψυκτικά τύπου κόλα, ενεργειακά ποτά, σοκολάτα) και το αλκοόλ.
  6. Ελέγχετε προσεκτικά τις ετικέτες τροφίμωνγια ορισμένα «Ε» (νιτρώδη και νιτρικά άλατα).
  7. Μπορείτε να λαμβάνετε προληπτικά συμπληρωματικές δόσεις βιταμίνης Β2 και μαγνησίουκατόπιν οδηγιών του επιβλέποντος ιατρού σας ή του εγγεγραμμένου κλινικού διαιτολόγου.
  8. Τέλος, καταναλώνετε τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα κάποιο λιπαρό ψάρι,όπως ο σολομός, η τσιπούρα, το σκουμπρί ή οι σαρδέλες. Ερευνες έδειξαν πως και τα συμπληρώματα ιχθυελαίου μείωσαν στο μισό τις κρίσεις ημικρανίας και ελάττωσαν την έντασή τους.

*Από την Εύη Γιαλλούρη, διαιτολόγο – διατροφολόγο, μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

 

Προτεινόμενα για εσάς

Ξεκινήστε τη μέρα σας με αυγά – Δείτε τον λόγο

Δυσκοιλιότητα: Αυτές τις τροφές πρέπει να ξεχάσετε

Πάμελα Άντερσον: «Οι βίγκαν είναι καλύτεροι εραστές!»

Μαρίνα Μπενέκου

«Πράσινο φως» από την Ε.Ε. για κατανάλωση τροφών που παράγονται από… έντομα!

Tinad

Η κατανάλωση κόκκινου κρασιού και τυριού καταπολεμά το Αλτσχάιμερ, δείχνει νέα έρευνα

Μαρίνα Μπενέκου

Ξεχάστε όσα ξέρατε για τις δίαιτες – 7 πράγματα που ΔΕΝ πρέπει να κάνετε

Οι… κακές συνήθειες που ανεβάζουν την πίεση

Leonidas Kallidonis

4 τρόποι για να διατηρήσετε τις μπανάνες σας φρέσκιες για μεγαλύτερο διάστημα

Μαρίνα Μπενέκου

Η τέλεια διατροφή για να «στεγνώσετε» – Ξεχάστε τι θα πει λίπος

Κατερίνα Θεοδωροπούλου