Ελεύθερος Τύπος
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Ο κίνδυνος της υπερβιταμίνωσης

Newsroom eleftherostypos.gr

Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά… «Γιατί μας χρειάζονται οι βιταμίνες;». Η απάντηση είναι ότι ο οργανισμός έχει ανάγκη τις βιταμίνες για τη μετατροπή των τροφών σε ενέργεια. Εύλογα, λοιπόν, όταν ο οργανισμός μας παρουσιάζει ανεπάρκεια σε κάποια βιταμίνη, εξηγείται γιατί παρουσιάζουμε διάφορα συμπτώματα, ακόμα και παθήσεις.

Εξίσου επικίνδυνη, όμως, για τον οργανισμό μας, μπορεί να είναι και η υπερβιταμίνωση, δηλαδή όταν η ποσότητα κάποιας βιταμίνης υπερβαίνει τα ανώτατα επιτρεπτά όρια.

Η σωστή δόση

Κατά κανόνα ο οργανισμός χρειάζεται μόνο την ημερήσια συνιστώμενη δόση, που μπορεί να τη λάβει κανείς από τα τρόφιμα που καταναλώνει σε ημερήσια βάση.

Για τις περισσότερες βιταμίνες, με εξαίρεση τη βιταμίνη Α, ο οργανισμός είναι αδύνατο να λάβει από τη διατροφή ποσότητες τέτοιες που να υπερβαίνουν το μέγιστο όριο.

Επειδή όμως μπορεί να συμβεί, ας δούμε ποιοι είναι οι κίνδυνοι για την υγεία μας σε περίπτωση υπερβιταμίνωσης.

   Βιταμίνη Α. Η υπερβολική συσσώρευση βιταμίνης Α στον οργανισμό μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο, εμετούς, βλάβη στο συκώτι, δυσκοιλιότητα, διαταραχές στην όραση και τον ύπνο, τριχόπτωση, πυρετό, πόνο στα οστά, απώλεια όρεξης, ξηρό δέρμα και ξηρότητα στους βλεννογόνους.

Προσοχή θα πρέπει να δείξουν οι έγκυες καθώς η υπέρβαση σε βιταμίνη Α μπορεί να προκαλέσει γενετικές ανωμαλίες στο έμβρυο.

Με τη βιταμίνη Α πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί γιατί η υπερβολική ποσότητα μπορεί να αποβεί τοξική. Και ακόμη, η λήψη πολυβιταμινών από έναν οργανισμό που έχει κανονικές ποσότητες βιταμίνης Α χρειάζεται προσοχή διότι μπορεί να εξασθενήσει τα οστά και να αυξήσει τον κίνδυνο καταγμάτων και κυρίως του κατάγματος ισχίου.

   Βιταμίνη Β6. 50 ή περισσότερα mg την ημέρα μπορούν να προκαλέσουν βλάβες στα νεύρα των άκρων.

   Βιταμίνη C. Η υπέρβαση των 1.000 mg ημερησίως μπορεί να προκαλέσει δυσκοιλιότητα, διάρροια και στομαχικές διαταραχές.

   Βιταμίνη D. 2.000 μονάδες την ημέρα μπορεί να βλάψουν τα νεφρά, την καρδιά, ενώ μικρότερες δόσεις μπορεί να προκαλέσουν πονοκεφάλους, εμετό, ναυτία, νοητική υστέρηση στα παιδιά και ανωμαλίες στα έμβρυα.

Βιταμίνη Ε. Μεγάλες ποσότητες βιταμίνης Ε στον οργανισμό μπορεί να προκαλέσουν ζαλάδες ή στομαχικές διαταραχές.

Πριν από τη λήψη βιταμινών μέσω κάποιας μορφής συμπληρώματος ή μέσω μιας ειδικά προσαρμοσμένης διατροφής θα πρέπει να συμβουλεύεται κανείς τον γιατρό και πιθανότατα να κάνει κάποιες σχετικές εξετάσεις.

 

Προτεινόμενα για εσάς

Ποιους ωφελούν τα προβιοτικά και ποιους όχι

Κώστας Σκαναβής

Η διατροφή στην εποχή του κορωνοϊού – Τι πρέπει να προσέξετε

Evanthia Karra

Ποιες βιταμίνες αυξάνουν τον κίνδυνο κατάγματος στο ισχίο

Κώστας Σκαναβής

«Ε-λιξίριο» ομορφιάς και νεότητας;

Κώστας Σκαναβής

Η vegan διατροφή κάνει καλό στην καρδιά, αρκεί να μη συνοδεύεται από ανθυγιεινά σνακ

Κώστας Σκαναβής

Οι απαγορευμένοι συνδυασμοί

Κώστας Σκαναβής

Μήπως μπερδέψαμε τα συμπληρώματα διατροφής με… καραμέλες;

Κώστας Σκαναβής

Σελήνιο: Απλά «πολύτιμο» – Προσοχή, όμως, στα όρια καθημερινής κατανάλωσης

Κώστας Σκαναβής

Συμπληρώνοντας τα 50…

Κώστας Σκαναβής