Στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στις Κάννες έχω βρεθεί μία φορά, πριν αρκετά χρόνια, σαν επισκέπτης. Η αγαπημένη μου ανάμνηση δεν έχει κόκκινο χαλί κάτω από τα πόδια μου αλλά άμμο, σε μια βραδινή προβολή του “Μερικοί το Προτιμούν Καυτό” στην παραλία, δίπλα σε κινηματογραφικά μου είδωλα. Αυτό το “μαγικό” έχουν οι Κάννες: ενώνουν το Χόλιγουντ με τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο, τη γαλλική φινέτσα με τον παγκόσμιο πολιτισμό.
Όσοι δεν είχαμε την τύχη να παρευρεθούμε στην 77η επέτειο του θρυλικού Φεστιβάλ, ας κάνουμε μια βόλτα στο υπέρλαμπρο κόκκινο χαλί της, μέσα από στιγμιότυπα που έκαναν το γύρο του κόσμου:
14 Μαΐου: Η αυλαία ανοίγει, και η κατασυγκινημένη Ζιλιέτ Μπινός απονέμει τιμητικό Χρυσό Φοίνικα στην Μέριλ Στριπ. Σε masterclass την επόμενη μέρα, η Στριπ μοιράζεται εμπειρίες και ιστορίες, όπως τότε που ο κομμωτής της παρέδωσε… “μαθήματα λουσίματος” στον Ρόμπερτ Ρέντφορντ, για τη μνημειώδη σκηνή στο “Πέρα από την Αφρική”.
16 Μαΐου: Πρεμιέρα για τη “Μεγαλόπολη” του Φράνσις Φορντ Κόπολα. Αν και καταχειροκροτήθηκε στην αίθουσα, η ταινία για την οποία ο δημιουργός αστειεύτηκε πως ξόδεψε «τη μισή ζωή και τη μισή περιουσία» του, δεν εντυπωσιάζει κοινό και κριτικούς.
17 Μαΐου: Το “Kinds of Kindness” του Γιώργου Λάνθιμου προσγειώνεται στις Κάννες μαζί με το εντυπωσιακό καστ του. Ο Έλληνας δημιουργός συνεργάζεται ξανά με τον Ευθύμη Φιλίππου, σε μια ταινία που αντλεί διάθεση και θεματολογία από το κινηματογραφικό του ξεκίνημα.
19 Μαΐου: Η φωνή της Κέιτ Μπλάνσετ εγκαινιάζει το EVOLVER, νέο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ με 8 βιωματικές κινηματογραφικές εμπειρίες. Ωστόσο, το στιγμιότυπο που συζητήθηκε όσο κανένα άλλο, είναι μια πόζα της στο κόκκινο χαλί: η τολμηρή ηθοποιός κρατά την πράσινη ουρά του βραδινού φορέματός της έτσι, ώστε να υπονοεί τη σημαία της Παλαιστίνης.
Ταμίλα Κουλίεβα στο ΤΥΠΟΣ TV: «Ολα μου ήρθαν γενναιόδωρα στην καριέρα μου»
23 Μαΐου: Η ταινία του Νίκου Κολιούκου «Το Χάος που Άφησε Πίσω της» κερδίζει εξ ημισείας το 2ο Βραβείο του Διαγωνιστικού Σπουδαστικού Τμήματος του Φεστιβάλ, LΑ CINEF.
25 Μαΐου: Απονέμονται τα μεγάλα βραβεία, κι εμείς κάνουμε λίστα με ταινίες που δε θα χάσουμε! Το “Anora” του Σον Μπέικερ αποσπά τον πολυπόθητο Χρυσό Φοίνικα, το Μέγα Βραβείο πηγαίνει στο “All we Imagine as Light” της Παγιάλ Καπάντια, και το Βραβείο Επιτροπής στο “Emilia Perez” του Ζακ Οντιάρ. Για την ίδια ταινία βραβεύονται συλλογικά όλες οι πρωταγωνίστριες, ενώ το Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου αποσπά ο Τζέσι Πλέμονς για το “Kinds of Kindness”. Το Βραβείο Σκηνοθεσίας απονέμεται στον Μιγκέλ Γκόμεζ για το “Grand Tour” και το Βραβείο Σεναρίου στην Κοραλί Φαρζά για το “The Substance”.
Μια συγκεκριμένη επιλογή της κριτικής επιτροπής, με επικεφαλής την Γκρέτα Γκέργουιγκ, μας πηγαίνει πίσω στις ρίζες του Φεστιβάλ: στο 1939, στο ψαροχώρι, εκεί που ιδρύθηκε από τη γαλλική κυβέρνηση ως αντίπαλο δέος του μεροληπτικού -υπό καθεστώς Μουσολίνι- Φεστιβάλ Βενετίας. Φέτος, στο ίδιο μέρος, ο Ιρανός δημιουργός Μοχάμαντ Ρασούλοφ λαμβάνει Ειδικό Βραβείο για το “All we Imagine as Light”, και την αγκαλιά -κινηματογραφική, έστω- που δεν κατάφερε να του δώσει η ταλαιπωρημένη πατρίδα του. Vive le Cinema!
Ειδήσεις σήμερα
Αττική Οδός: Ποιοι κόμβοι θα κλείσουν μέχρι το πρωί της Τρίτης
Χαλκίδα: Συνελήφθη ο δράστης που έκλεψε και χτύπησε υπάλληλο πρατηρίου
Κωσταλέξι: 46 χρόνια από την αποκάλυψη της πιο τραγικής ιστορίας της Ελλάδας
Ηράκλειο: Προσωρινά κρατούμενος ο 21χρονος για την κακοποίησή του 2,5 έτους κοριτσιού
Εσκασε κανόνι στον τουρισμό – Χρεοκόπησε ο 3ος μεγαλύτερος τουριστικός ευρωπαϊκός όμιλος FTI
Μαγνησία: Ανατροπή με τον θάνατο της 91χρονης; – Τι λένε οι γιατροί στο Eleftherostypos.gr
Μαλδίβες: Ανεπιθύμητοι οι Ισραηλινοί λόγω του πολέμου στη Γάζα