Οι δείκτες του ρολογιού γυρίζουν, οι μέρες περνούν και οι καιροί αλλάζουν χωρίς να το πάρουμε χαμπάρι. Ρίξτε μια ματιά γύρω σας και θα καταλάβετε πως έχουν έρθει τα πάνω κάτω, από τον τρόπο ζωής μέχρι τους στόχους μας. Όλο αυτό συμπαρασύρει και τα εργοστάσια που κατασκευάζουν όνειρα, όπως η Lamborghini.
Ακόμη και αυτά τα αντικείμενα πόθου τα απλησίαστα για εμάς τους πολλούς πρόκειται να αλλάξουν δραματικά σε αυτή τη νέα εποχή, ώστε να ανταποκρίνονται στις πιεστικές περιβαλλοντικές απαιτήσεις. Τι πρέπει να κάνει λοιπόν μία μικρή, αλλά με ακραία φιλοσοφία, εταιρία σαν τη Lamborghini όταν πρέπει να αντιμετωπίσει προκλήσεις που κοντράρουν τις θεμελιώδεις αξίες της; Το ερώτημα είναι τόσο ρητορικό που καταλήγει να γίνεται πρόκληση. Το παιχνίδι που θα παίξει η μάρκα από τη Σαντ’ Άγκατα θα έχει την ακριβώς αντίθετη λογική: τα αλλάζουμε όλα ώστε να διατηρήσουμε τις αξίες μας στο μέλλον και να κρατήσουμε ζωντανό ένα σπάνιο, σπανιότατο θα λέγαμε, είδος.
ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΕ ΜΗΔΕΝΙΚΟΥΣ ΡΥΠΟΥΣ
Ξέρετε τι σημαίνει όλο αυτό; Ότι στη Lamborghini έχουν ανοίξει το φάκελο «διάδοχος Aventador» και μάλιστα έχουν σχεδόν προσυπογράψει ότι το κορυφαίο τους μοντέλο θα είναι πλέον υβριδικό. Όχι όμως οποιοδήποτε υβριδικό, μην φαντάζεστε συμβιβαστικές λύσεις τύπου mild hybrid: η επόμενη ναυαρχίδα της Lamborghini θα διαθέτει ένα επαναφορτιζόμενο κινητήριο σύνολο με πραγματική μπαταρία και ρεαλιστική αυτονομία με μηδενικούς ρύπους. Τόση ώστε το μελλοντικό supercar να μπορεί να κινείται στην πόλη χωρίς να την επιβαρύνει, ούτε με ντεσιμπέλ, ούτε με διοξείδιο του άνθρακα. Για καμιά δεκαριά χιλιόμετρα απόσταση, έτσι για να δώσουμε μία πρώτη εικόνα.
«Σε αντίθεση με τη Sián», μας λέει ο επικεφαλής του τεχνικού τμήματος της Lamborghini Μαουρίτσιο Ρετζάνι, «στη διάδοχο της Aventador εξελίσσουμε ένα πιο δραστικό σύστημα για να μειώσουμε τους ρύπους CO2». Να θυμίσουμε ότι η Sián ήταν ένα μοντέλο πολύ περιορισμένης παραγωγής – μόνο 63 κατασκευάστηκε – εφοδιασμένο με ελαφρύ υβριδικό σύστημα. «Στη δική μας διαδρομή προς τα υβριδικά, μετά το πρώτο βήμα που ήταν οι υπερπυκνωτές (supercapacitors) της Sián, το επόμενο θα είναι προφανώς τα υβριδικά που θα μπαίνουν στην πρίζα».
VW ID.3 GTX Vs MG4 XPOWER: Τα GTI… αλλιώς
Αν μία τέτοια τεχνική επιλογή συνεπάγεται συνήθως δραστική αύξηση του βάρους, ας θυμηθούμε ότι πριν από μερικούς μήνες η Ferrari έδειξε το δρόμο που θα πάρουν τα μελλοντικά μοντέλα της υψηλών επιδόσεων με την SF90 Stradale. Η οποία, διόλου τυχαία, είναι ένα επαναφορτιζόμενο υβριδικό. Το μήνυμα λοιπόν είναι ξεκάθαρο: αυτός είναι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσουν οι κατασκευαστές υπεραυτοκινήτων.
Η προσέγγιση βέβαια της Lamborghini θα είναι διαφορετική. Σε αντίθεση με τον ανταγωνισμό που έχει ασπαστεί τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες (η SF90 Stradale εγκαινίασε μάλιστα ένα νέο 4.0 V8 biturbo), η επόμενη Aventador – ή όπως θα λέγεται – θα παραμείνει πιστή στον ατμοσφαιρικό V12. Όπως μας είπε ο «ιντζενιέρε» Ρετζάνι στην πρόσφατη συζήτησή μας, «η Lamborghini γεννήθηκε με τον V12 και τον διατήρησε ζωντανό στα 56 χρόνια ιστορίας της. Είναι παιδί της συγκεκριμένης αρχιτεκτονικής, η οποία πιστεύω θα παραμείνει αδιαπραγμάτευτη για πολύ καιρό ακόμη: οι περιορισμοί στις σημερινές και μελλοντικές εκπομπές ρύπων συνδέονται με προβλήματα καύσης, όχι με τον αριθμό των κυλίνδρων. Αντίθετα, οι κύλινδροι μεγάλης διαμέτρου διευκολύνουν την εναρμόνιση με τους μελλοντικούς κανονισμούς. Έπειτα, κανένας κινητήρας δεν έχει τη μουσική ούτε ανεβάζει στροφές όπως ένας V12».
ΣΑΣ ΛΕΕΙ ΚΑΤΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ASTERION;
Ας προσπαθήσουμε να σκιαγραφήσουμε το χαρακτήρα της μελλοντικής ναυαρχίδας: κατά πάσα πιθανότητα θα φορά τον σημερινό V12 των 6,5 λίτρων με ισχύ πάνω από 800 ίππους. Να θυμίσουμε ότι στην τελευταία του εκδοχή στη Sián απέδιδε ήδη 785 άλογα. Μόνο που αυτή τη φορά θα συνοδεύεται από έναν αυθεντικό ηλεκτροκινητήρα. Στο σημείο αυτό ας ανοίξουμε μία παρένθεση στη συζήτηση με τον Ρετζάνι και να επιχειρήσουμε ένα λογικό συλλογισμό. Πέντε χρόνια πριν η Lamborghini παρουσίασε στο σαλόνι του Παρισιού το πρώτο της και μοναδικό μέχρι σήμερα πρωτότυπο plug-in: το Asterion. Κάτω από ένα GT αμάξωμα 2+2 θέσεων, κρυβόταν ένα κινητήριο σύνολο με τρεις ηλεκτροκινητήρες τοποθετημένους και στους δύο άξονες, ώστε να εξασφαλίζουν κίνηση σε όλους τους τροχούς. Η συνολική, επιπρόσθετη ισχύς τους ήταν 300 άλογα. Αν τα προσθέσουμε αυτά στην ιπποδύναμη του V12 θα δούμε ότι η διάδοχος της Aventador θα μπορούσε να αποδίδει ισχύ μεγαλύτερη από τους 1000 εμβληματικούς ίππους του τελευταίου μοντέλου από το Μαρανέλο.
ΤΑ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΚΙΛΑ;
Το πρόγραμμα εξέλιξης είναι ακόμη στα αρχικά του στάδια, όμως οι μηχανικοί καλούνται να λύσουν από νωρίς το πρόβλημα του επιπρόσθετου βάρους. Οι μπαταρίες που θα διαθέτει το επόμενο V12 θα είναι σίγουρα ιόντων λιθίου αφού σύμφωνα με τον Ρετζάνι «βραχυπρόθεσμα αυτή είναι η υποχρεωτική λύση για την επίτευξη κατάλληλης ηλεκτρικής αυτονομίας». Και η αυτονομία αυτή θα είναι επαρκής. Στο Asterion το υβριδικό σύστημα ζύγιζε 250 κιλά. Στην αντίπαλη SF90, 270. Είναι λογικό η διάδοχος της Aventador να έχει αντίστοιχη επιβάρυνση σε κιλά. Κι εδώ χρειάζονται ρεαλιστικές λύσεις, από ευρεία χρήση ανθρακονημάτων μέχρι ηλεκτρονικά επόμενης γενιάς που να διαχειρίζονται τους – υποθετικούς για την ώρα – ηλεκτροκινητήρες στον μπροστινό άξονα, με στόχο τη βελτίωση της συμπεριφοράς στην είσοδο, στη διάρκεια και στην έξοδο από τη στροφή. Κι αυτό επειδή η Lamborghini μπορεί να κάνει έναν ιστορικό συμβιβασμό για χάρη της ηλεκτροκίνησης, όμως δεν δικαιούται να κάνει την παραμικρή έκπτωση σε επίπεδο οδηγικών συγκινήσεων.
Ο ΛΟΓΟΣ ΣΤΟΝ ΤΕΧΝΙΚΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ
V8 ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ; ΕΝΤΑΞΕΙ ΑΛΛΑ ΕΧΟΥΜΕ ΧΡΟΝΟ
Ο Μαουρίτσιο Ρετζάνι δεν έχει αμφιβολίες: αν το μοντέλο που θα διαδεχθεί την Aventador θα ακολουθήσει το δρόμο της υβριδικής τεχνολογίας, δεν απομένει να κάνει και το ίδιο η επόμενη Huracán. Η «μικρή» Lambo αναμένεται γύρω στο 2024 με 2025, οπότε δεν αποτελεί ακόμη πρώτη προτεραιότητα των τεχνικών. Όμως ήδη έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για την αρχιτεκτονική του θερμικού κινητήρα της. Εξάλλου, για τη διάδοχο της Huracán δε συντρέχουν δογματισμοί όπως με τον V12: «ο ανταγωνισμός είναι πολύ πιο ανοιχτός σε σύγκριση με της Aventador», μας λέει ο Ρετζάνι και αυτό σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει ότι δεν αποκλείεται στη θέση του ατμοσφαιρικού V10 να προτιμηθεί ένας V8 biturbo. Μία επιλογή που θα ήταν απόλυτα λογική αν η Audi ποντάρει σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό R8. Αυτό θα σημαίνει ότι η μικρή Lambo δεν θα έχει ένα αδερφάκι από τη Γερμανία με το οποίο να μοιράζονται το κόστος εξέλιξης. Πολύ μακρινή πάντως είναι η προοπτική μίας αμιγώς ηλεκτρικής Lamborghini.
«Σήμερα δεν μπορούμε να φτιάξουμε ένα σουπερσπόρ αυτοκίνητο με αυτήν την τεχνολογία, διότι δεν θα ήταν στο ύψος των απαιτήσεών μας». Αυτό όμως θα μπορούσε να συμβεί με ένα 4θυρο μοντέλο, όπως το πρωτότυπο Estoque που παρουσιάστηκε στο Παρίσι το 2008: «σε εκείνη την περίπτωση θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε την πλατφόρμα της Taycan ή μία άλλη του ομίλου, μια και οι απαιτούμενες επιδόσεις θα ήταν διαφορετικές». Όμως ο Ρετζάνι δεν αιθεροβατεί: «Αν υποθέσουμε ότι έχω φέρει σε πέρας τον πρώτο κύκλο ζωής της Urus, τον έχω εξισορροπήσει, η εταιρία έχει σταθεροποιηθεί και ο μέτοχος μας επιτρέψει να φτιάξουμε ένα τέταρτο μοντέλο, όπως ένα GT 2+2 που σήμερα λείπει από την γκάμα, τότε θα μπορούσαμε να κάνουμε σκέψεις για ένα ηλεκτρικό βασισμένο σε κάποια πλατφόρμα του ομίλου».