Παράλληλα, κανένα από τα δύο «μέτωπα» δεν φαίνεται να κάνει πίσω, αφού από τη μια οι συνδικαλιστές του ΗΣΑΠ προανήγγειλαν σειρά στάσεων εργασίας με πρώτη αυτή της Δευτέρας από τις 12:00-15:00 και από την άλλη ο υπουργός Μεταφορών εμμένει στην απόφαση για απολύσεις και πειθαρχικό σε όσους εργαζόμενους παρακούσουν την «εντολή Σπίρτζη».
Πάντως, τα πρακτικά προβλήματα εφαρμογής του νέου συστήματος μέχρι το τέλος του μήνα εμφανίζονται ένα ένα. Οπως το τι θα συμβεί με τους επιβάτες που ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες και αποτελούν το 54% του επιβατικού κοινό. Οπως σημειώνει ο οργανισμός, «βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαβουλεύσεις με τα αρμόδια υπουργεία για τους δικαιούχους ειδικών κατηγοριών. Οι κοινωνικές πολιτικές προς όλους τους δικαιούχους άνεργοι, ΑμεΑ, πολύτεκνοι, κ.λπ. συνεχίζονται κανονικά».
Σκηνικό ταλαιπωρίας στα εκδοτήρια του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στους χώρους των εκδοτηρίων στα ΜΜΜ.
Παρόλη την καλή διάθεση του υπουργείου, ωστόσο, θεωρείται πρακτικά αδύνατο να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες έκδοσης δεκάδων χιλιάδων ηλεκτρονικών καρτών ελευθέρας πρόσβασης για τους δικαιούχους, όπως είναι για παράδειγμα τα Σώματα Ασφαλείας, μέχρι το τέλος του μήνα. Εκτός και αν βρεθεί άλλος τρόπος εισόδου τους στις «έξυπνες» μπάρες, από τη διαβούλευση που συνεχίζεται.
Το πρόβλημα όμως επεκτείνεται και σε πιο επιμέρους διαδικασίες, οι οποίες αν δεν διευθετηθούν δεν μπορεί και πρακτικά να προχωρήσει η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Ειδικότερα, δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εργολαβίες που θα συνδέουν τα συστήματα πυρασφάλειας και ελέγχου της Αττικό Μετρό με το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Αν αυτό δεν γίνει, σημαίνει με απλά λόγια πως σε περίπτωση πυρκαγιάς οι επιβάτες θα εγκλωβιστούν στις αποβάθρες.
Αλλο ζήτημα που έχει προκύψει και χρήζει άμεσης επίλυσης είναι η περίπτωση των λεωφορείων και των τρόλεϊ. Ενώ έχουν εγκατασταθεί τα συγκεκριμένα συστήματα, είναι δύσκολο σε έναν πολυσύχναστο δρόμο της Αθήνας οι επιβάτες να μπαίνουν μόνο από την πόρτα των οδηγών και ο έλεγχος να γίνεται από τους ίδιους. Συν τοις άλλοις, όσοι πολίτες μετακινούνται κατά αποκλειστικότητα με οχήματα των οδικών συγκοινωνιών, θα πρέπει να μεριμνούν ούτως ώστε να έχουν προμηθευτεί ήδη την ηλεκτρονική κάρτα ή εισιτήριο αφού το σημείο εκτός των σταθμών μέχρι στιγμής είναι μόνο ένα (εκδοτήριο της ΟΣΥ, στην Οθωνος, πλ. Συντάγματος).
Ουρές και κομφούζιο στα εκδοτήρια των ηλεκτρονικών εισιτηρίων, ενώ έρχονται στάσεις εργασίας στον ΗΣΑΠ
Πάντως και χθες κεντρικοί σταθμοί όπως της Ομονοίας, του Συντάγματος και της Αττικής αποτύπωναν την πραγματική εικόνα. Από τις πρώτες πρωινές ώρες υπήρξε συνωστισμός, με τους επιβάτες να περιμένουν περισσότερο από δύο ώρες προκειμένου να βγάλουν κάρτα. Οι υπάλληλοι, δε, αγνοούσαν πώς να διαχειριστούν τη δίκαιη οργή των πολιτών λόγω της αναμονής.
Πάντως ο ΟΑΣΑ μιλά για επιτυχία, αναφέροντας πως από την Πέμπτη μέχρι και χθες το μεσημέρι εκδόθηκαν συνολικά 3.100 προσωποποιημένες κάρτες. Αξίζει να σημειωθεί ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των περιπτέρων της Αθήνας και του Πειραιά έχουν σταματήσει από τον Φλεβάρη να προμηθεύονται πακέτα με χάρτινα εισιτήρια, όταν δηλαδή ανακοινώθηκε για πρώτη φορά η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Ενας από τους λόγους που η κυβέρνηση και ο ΟΑΣΑ ήθελαν να ξεκινήσει η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ήταν και η πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής ή αλλιώς της λαθρεπιβίβασης. Το τελευταίο διάστημα οι έλεγχοι από τους αρμόδιους υπαλλήλους έχουν γίνει πιο εντατικοί, ωστόσο, το φαινόμενο παραμένει. Μάλιστα, τρέφεται και από τους βανδαλισμούς που έχουν σημειωθεί τους τελευταίους μήνες στα ΜΜΜ. Η αστυνόμευση στους χώρους των σταθμών έχει περιορίσει τα κρούσματα, αλλά ο φόβος των υπαλλήλων υπάρχει.
Οπως σημείωσαν στον Ελεύθερο Τύπο εργαζόμενοι του μετρό, «πάντα υπάρχει ο φόβος ότι κάποιος πολίτης, εξαγριωμένος από το πρόστιμο που μόλις του επιβλήθηκε, μπορεί να αντιδράσει απρόβλεπτα». Ενας άλλος υπάλληλος πρόσθεσε: «Αφού υπάρχουν αυτοί που τα σπάνε, οι πολίτες για κάποιο λόγο νιώθουν περισσότερη ασφάλεια και γίνονται παραβάτες».
ΜΑΡΙΝΑ ΞΥΠΝΗΤΟΥ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου