Η φράση ανήκει σε αξιωματικό του Πυροσβεστικού Σώματος, ο οποίος προσθέτει ότι η Αττική, δέκα χρόνια μετά τον πύρινο όλεθρο στην Πάρνηθα, είναι πιο αποψιλωμένη σε πυροσβεστικό προσωπικό από οποιαδήποτε άλλη χρονιά. Η πύρινη λαίλαπα στην Πορτογαλία, που στοίχισε τη ζωή σε 64 ανθρώπους και προκάλεσε τον τραυματισμό 204, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου στις πυροσβεστικές υπηρεσίες όλης της Ευρώπης.
Στην Ελλάδα η ηγεσία της Πυροσβεστικής έχει να αντιμετωπίσει ένα συνδυασμό προβλημάτων: τη μειωμένη επιχειρησιακή ετοιμότητα λόγω ελλείψεων σε εναέρια μέσα και εξοπλισμό, την ανεπαρκή συντήρηση των οχημάτων και την «ασθμαίνουσα» δασοπροστασία από τους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σε αυτά ήρθε να προστεθεί ο καύσωνας, που μετατρέπει τα δάση σε «πυριτιδαποθήκες» και κάνει τους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής να χαρακτηρίζουν τις συνθήκες ως «ακραίες».
Μετακινήσεις
Μέσα σε αυτό το σκηνικό η Ενωση Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος ανακοίνωσε χθες ότι «πάνω από 400 πυροσβέστες μετακινήθηκαν από τις πυροσβεστικές υπηρεσίες της Αττικής, παραμονές της έναρξης της αντιπυρικής περιόδου». Οι συγκεκριμένοι πυροσβέστες μετακινήθηκαν εκτός Αττικής για να επανδρώσουν τις νέες πυροσβεστικές υπηρεσίες στους εθνικούς δρόμους και στα αεροδρόμια. Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι δεν αντικαταστάθηκαν με αποτέλεσμα να είναι ορατό το ενδεχόμενο η Πυροσβεστική να μην μπορεί να ανταποκριθεί επαρκώς, σε περίπτωση που υπάρξουν ταυτόχρονα δύο μεγάλα πύρινα μέτωπα σε Αττική και κάποιο άλλο σημείο της Ελλάδας.
«Δυστυχώς, μετά από τόσες μεγάλες καταστροφές που ζήσαμε από το 2007 και μετά, φαίνεται ότι η Πολιτεία δεν έχει πάρει ακόμα το μάθημά της, προκειμένου να ενισχύσει την Πυροσβεστική και το σύστημα πολιτικής προστασίας. Η πολιτική ηγεσία, αντί να ενεργεί, επιλέγει την τακτική των ψυχολογικών επιχειρήσεων. Ενδιαφέρον μεν το αφήγημα αλλά το προπέτασμα καπνού δεν φτάνει για να σβήσει πυρκαγιές. Πάνω από το 20% των υδροφόρων οχημάτων και το 30% των βοηθητικών οχημάτων βρίσκονται εκτός λειτουργίας. Για την ηλικιακή τους κατάσταση να πούμε ότι βρίσκονται σε υπερώριμη φάση. Ταυτόχρονα, η εναέρια υποστήριξη των πυροσβεστικών επιχειρήσεων βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά. Το θετικό είναι ότι μετά από τόσες μεγάλες καταστροφές, το προσωπικό του Π.Σ., ελπίζω και οι πολίτες, έχουν συσσωρευμένη εμπειρία διαχείρισης κρίσεων», λέει στον «Ε.Τ.» ο κ. Γιάννης Σταμούλης, πρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος.
Πιστώσεις τέλος
Και σαν να μην έφταναν αυτά, αρκετοί από τους προμηθευτές του Π.Σ. έχουν σταματήσει τις πιστώσεις, καθώς δεν έχουν άλλη υπομονή να περιμένουν την κάλυψη ανείσπρακτων χρηματικών ενταλμάτων. Το αποτέλεσμα είναι να μένουν παροπλισμένα πυροσβεστικά οχήματα ακόμα και για την έλλειψη μίας φλάντζας αντλίας, που κοστίζει μόλις 120 ευρώ.
«Τα οχήματα κουβαλούν ανθρώπινες ψυχές. Αντί για να δοθεί έμφαση στη συντήρησή τους, κοιτάμε να τους βάλουμε gps για να βλέπει το κέντρο πού βρίσκονται ανά πάσα στιγμή. Αναγκάζονται διοικητές να βγαίνουν στη γύρα για να πάρουν καμία χορηγία. Πρέπει κάποια στιγμή να δώσουμε έμφαση στην πρόληψη. Εχουμε συμβασιούχους που απασχολούνται για πέντε μήνες ενώ θα μπορούσαμε να τους χρησιμοποιούμε όλο το χρόνο, προκειμένου να καθαρίζουν το χειμώνα τα δάση. Ως πότε θα μας ενδιαφέρει μόνο η καταστολή; Οσο για τις δαπάνες για την απασχόλησή τους, σκεφτείτε μόνο πόσο κοστίζει στο Δημόσιο μία πυρκαγιά. Επίσης, θέλω να κάνω μια ρητορική ερώτηση για το πού πηγαίνουν τα χρήματα που δίνονται στους δήμους για δασοπροστασία. Γιατί πρέπει να ξέρετε ότι τα δάση ήταν και είναι πυριτιδαποθήκες», εξηγεί στον «Ε.Τ.» ο κ. Αλέξανδρος Φαραντάκης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πενταετούς Υποχρέωσης και Συμβασιούχων Πυροσβεστών.
Τα αεροσκάφη
Για ακόμα μία χρονιά φέτος αεροσκάφη ακόμα και ηλικίας 40 ετών θα κληθούν να σβήσουν πυρκαγιές. Πρόκειται για τα Καναντέρ CL-215, τα οποία θεωρούνται εντελώς γερασμένα με αποτέλεσμα τις συνεχείς βλάβες και τη μειωμένη επιχειρησιακή δυνατότητα. Εννιά από αυτά εκτιμάται ότι θα είναι φέτος διαθέσιμα μέχρι τα μέσα του Ιουλίου. Δίπλα τους θα βρίσκονται τέσσερα Καναντέρ CL-415 με δυνατότητα ρίψης έξι τόνων νερού. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια τέσσερα αεροσκάφη αυτού του τύπου έχουν συντριβεί. Στη μάχη θα πέσουν και 19 αεροσκάφη Pezetel, τα οποία, ωστόσο, έχουν σημαντικά μικρότερη δυνατότητα ρίψης νερού (1,5-2 τόνους), ενώ μειονέκτημα αποτελεί και το γεγονός ότι μπορούν να ανεφοδιαστούν μόνο από σταθερές εγκαταστάσεις.
Ο Στρατός ενισχύει τη δασοπυρόσβεση με τη διάθεση τριών Σινούκ, ενώ ακόμα μεγαλύτερη θα είναι η συμβολή του σε περίπτωση που προκύψει έκτακτη ανάγκη. Τα δύο Super Puma με δυνατότητα χρήσης πυροσβεστικού κάδου που είναι σήμερα αξιόμαχα θα μπουν μέχρι το τέλος του Ιουλίου στο συνεργείο για βαριές συντηρήσεις και ενδεχομένως να χρειαστεί η αντικατάστασή τους.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες από το Π.Σ., το ίδρυμα Λάτση προχώρησε στη δωρεά δύο πυροσβεστικών κάδων και ο όμιλος Βαρδινογιάννη στη δωρεά ακόμη ενός. Γενικότερα, όπως λένε στελέχη του Σώματος, η Πυροσβεστική, λόγω των τεράστιων περικοπών από την επιβολή των Μνημονίων και μετά, έχει ανάγκη από τη στήριξη ιδιωτών.
Καιρός: Έρχονται λευκά Χριστούγεννα - Προειδοποίηση για χιόνια μέχρι και στην Αττική
Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν ότι η πολιτική ηγεσία κάνει σκέψεις –χωρίς τίποτα να έχει ακόμα αποφασιστεί- για αγορά 15 Σινούκ (κοστίζουν 2,5 εκατομμύρια ευρώ το ένα και χρειάζονται ακόμα 1,2 εκατομμύρια ευρώ για την τοποθέτηση δεξαμενής). Και αυτό γιατί θεωρείται πιο συμφέρουσα λύση η αγορά τους σε σχέση με την ενοικίαση -όπως γίνεται μέχρι σήμερα- ελικοπτέρων Ericson.
Επίσκεψη Τόσκα στο Κέντρο Επιχειρήσεων
Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Νίκος Τόσκας επισκέφθηκε χθες το Επιχειρησιακό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων (ΕΣΚΕ) του Π.Σ., όπου συνάντησε τον αρχηγό Π.Σ., Βασίλη Καπέλιο, και τον διοικητή του ΕΣΚΕ, Γιάννη Φωστιέρη.
Ο κ. Τόσκας ενημερώθηκε για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό σε σχέση με τη διασπορά των εναέριων και των επίγειων μέσων, καθώς και για τα μέτρα που λαμβάνονται εν μέσω του καύσωνα. Παράλληλα, ενημερώθηκε για την εφαρμογή του νέου έργου «Ψηφιακή Υπηρεσία Ειδοποίησης και Αντιμετώπισης Πυρκαγιάς». Πρόκειται για την εγκατάσταση σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων στο κέντρο επιχειρήσεων, που θα δίνουν τη δυνατότητα καλύτερου συντονισμού των πυροσβεστικών δυνάμεων τόσο πριν όσο και μετά την εκδήλωση μιας πυρκαγιάς, ενώ ταυτόχρονα θα παρέχει άμεση ενημέρωση στους πολίτες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Αναλυτικότερα, το σύστημα είναι σχεδιασμένο να συλλέγει και να αναλύει γεωγραφικά δεδομένα, που θα λαμβάνει από τα οχήματα και τα πεζοπόρα τμήματα της Πυροσβεστικής. Στη μάχη κατά των πυρκαγιών πέφτουν φέτος και τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη (drones), τα οποία θα δίνουν ζωντανή εικόνα στο επιχειρησιακό κέντρο του Π.Σ.
Η ΟΡΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
4 από τα συνολικά 8 πυροσβεστικά αεροσκάφη Καναντέρ CL-415 θα είναι στην καλύτερη περίπτωση ετοιμοπόλεμα μέχρι τα μέσα Ιουλίου. Εχουν δυνατότητα ρίψης 6 τόνων νερού
9 από τα συνολικά 13 αεροσκάφη Καναντέρ CL-215 θα είναι διαθέσιμα στην καλύτερη περίπτωση φέτος. Δυνατότητα ρίψης νερού 5,5 τόνων νερού
40 χρόνια επιχειρήσεων συμπληρώνουν τα Καναντέρ CL-215, τα οποία θεωρούνται εντελώς γερασμένα με αποτέλεσμα τις συνεχείς βλάβες και τη μειωμένη επιχειρησιακή δυνατότητα
19 αεροσκάφη Pezetel βρίσκονται σήμερα σε πτητική διαθεσιμότητα από τα συνολικά 21. Δυνατότητα ρίψης νερού 1,5-2 τόνους. Το μειονέκτημά τους είναι ότι μπορούν να ανεφοδιαστούν μόνο από σταθερές εγκαταστάσεις (αεροδρόμια)
2 ιδιόκτητα Super Puma με δυνατότητα χρήσης πυροσβεστικού κάδου. Τον Ιούλιο θα μπουν στο συνεργείο για βαριές συντηρήσεις
7 μεσαίου τύπου ελικόπτερα θα διατεθούν μέχρι το τέλος του Ιουλίου
3 ελικόπτερα B/K 117 είναι έτοιμα να μπουν στη μάχη (πρόκειται για ελικόπτερα μεταφοράς προσωπικού και συντονισμού)
4 Καναντέρ CL-415 έχουν συντριβεί τα τελευταία χρόνια
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ
akalafatis@e–typos.com
Διαβάστε περισσότερα στην έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου