Τόνισε ότι πρόσφατα η Ελληνική Στατιστική Αρχή σήμανε ίσως τον πιο ηχηρό συναγερμό όλων των τελευταίων ετών για το δημογραφικό, που με βάση τα εξαιρετικά αποκαρδιωτικά στοιχεία του 2022 η χώρα κατέγραψε ουσιαστικά μία γέννηση ανά δύο θανάτους, μιλώντας για ένα αρνητικό ισοζύγιο το οποίο δυστυχώς κλιμακώνεται εδώ και σχεδόν μισό αιώνα. «Σίγουρα έπαιξε το ρόλο της και η πανδημία, όμως πρέπει να βλέπουμε τις διαχρονικές τάσεις και αυτές είναι εξαιρετικά ανησυχητικές», είπε χαρακτηριστικά.
Το συνέδριο, όπως είπε «έρχεται να εξετάσει έναν εθνικό κίνδυνο ο οποίος βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, έναν κίνδυνο που όμως δεν πρέπει να γίνει καθεστώς». Πρόσθεσε ότι πρόκειται για ένα πρόβλημα που απασχολεί τη Δύση, σχεδόν όλες τις ανεπτυγμένες κοινωνίες, συνδέεται με τον σύγχρονο τρόπο ζωής.
«Στη δικιά μας πατρίδα όμως επιβαρύνεται κι από άλλες ιδιαιτερότητες. Η αλήθεια είναι ότι ο λαός μας είναι σήμερα από τους πιο γερασμένους στην Ευρώπη. Την τελευταία πενταετία οι Ελληνίδες ηλικίας 20-40 ετών μειώθηκαν κατά 150.000 ως αποτέλεσμα μιας πτώσης των γεννήσεων που ουσιαστικά ξεκίνησε τη δεκαετία του ’80. Επιπλέον πρέπει να τονίσουμε ότι αυτή η πληθυσμιακή υποχώρηση δεν εκδηλώνεται ισομερώς στην επικράτεια. Έχει εξάρσεις σε συγκεκριμένες περιοχές και αυτό σημαίνει ότι δεν αρκούν μόνο εθνικές στρατηγικές αλλά απαιτούνται και συγκεκριμένες τοπικές πρόνοιες, με τη συνολική πάντως δημογραφική κατάρρευση να καθίσταται κυριολεκτικά ένα υπαρξιακό στοίχημα για το μέλλον μας. Και μάλιστα σε μία συγκυρία όπου πολλοί άλλοι δείκτες το προδιαγράφουνε εξαιρετικά ευοίωνο. Γιατί πράγματι η πατρίδα μας έχει σήμερα αφήσει για τα καλά πίσω της την οικονομική κρίση, σημειώνει πολύ υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, μειώνοντας την ανεργία, παρά τις δυσκολίες το διαθέσιμο εισόδημα εξακολουθεί να στηρίζεται, όμως τι νόημα θα έχει μια τέτοια ελπιδοφόρα, αισιόδοξη φωτεινή πορεία εάν παράλληλα η σκιά της συρρίκνωσης απλώνεται πάνω στους πρωταγωνιστές της, πάνω στις Ελληνίδες και τους Έλληνες του αύριο. Και σε αυτό ακριβώς το μεγάλο στοίχημα απαντά η ίδρυση του υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας ώστε η χώρα να μπορέσει επιτέλους να ενοποιήσει τις προτεραιότητές της σε ένα εθνικό σχέδιο για το βασικό κύτταρο της κοινωνίας, την οικογένεια, συντονίζοντας καλύτερα τα μέτρα που προωθεί η πολιτεία σε πολλά διαφορετικά επίπεδα».
Τόνισε ότι σε πολλά επίπεδα απλώνεται και ο κίνδυνος μείωσης του πληθυσμού μας με συνέπειες γεωστρατηγικές για ένα έθνος σε μια κομβική περιοχή του χάρτη, ενώ συνδέεται άμεσα και με την παραγωγικότητα του τόπου, με την πρόοδο των πολιτών, με τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού μας συστήματος, κυρίως όμως συνδέεται με την ευημερία των επόμενων γενιών.
Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε πως γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις ούτε επιλογές που μπορούν να φέρουν γρήγορα αποτελέσματα. Το δημογραφικό συνεπάγεται μια πολύχρονη και συχνά άνιση προσπάθεια και βεβαίως προϋποθέτει πολλούς συμμάχους, από το κράτος και τις επιχειρήσεις μέχρι τους ίδιους τους πολίτες γιατί κι εκείνοι συμμετέχουν προφανώς στις εξελίξεις ως φορείς συγκεκριμένων αντιλήψεων και συμπεριφορών.
«Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σε ολόκληρο τον κόσμο βρισκόμαστε πια στο μεταίχμιο της λεγόμενης δεύτερης δημογραφικής μετάβασης», επεσήμανε και έδωσε τα χαρακτηριστικά της εικόνας που διαμορφώνεται στον αναπτυγμένο κόσμο. «Ταυτόχρονα αλλάζει και το προσωπικό όραμα ευτυχίας των νέων ανθρώπων. Το ίδιο και το μοντέλο της σύγχρονης οικογένειας το οποίο είναι πια πιο απαιτητικό αλλά και μερικές φορές πιο απρόσιτο», πρόσθεσε τονίζοντας ότι η άμυνα απέναντι σ’ αυτά τα νέα δεδομένα σίγουρα δεν μπορεί να αναζητηθεί σε όσα ίσχυαν πριν από κάποιες δεκαετίες.
Μίλησε για την ανάγκη εναρμονισμού της επαγγελματικής με την οικογενειακή ζωή, τη φροντίδα της δημόσιας υγείας ώστε η τρίτη ηλικία να παραμένει ενεργή και τη δημιουργία πολλών καλών θέσεων εργασίας για νέους με στόχους να μπορούν με καλές προοπτικές να φτιάχνουν τη ζωή τους στον τόπο τους.
Στο σημείο αυτό ανέφερε ότι καθώς βρισκόμαστε στην αρχή της δεύτερης θητείας της κυβέρνησης με νωπή ισχυρή λαϊκή εντολή, δεν έχουμε ξεκινήσει από το μηδέν καθώς τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια αυξήθηκε το αφορολόγητο για νοικοκυριά με παιδιά, κάτι που μεγαλώνει τώρα κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, ενώ μία από τις πρώτες αποφάσεις της κυβέρνησης το 2019 ήταν η χορήγηση εφάπαξ επιδόματος 2.000 ευρώ για κάθε νέα γέννηση στην πατρίδα μας και ήδη αιχμή των αυξημένων μισθών στο Δημόσιο από 1η Ιανουαρίου του 2024 είναι η οικογένεια η οποία στηρίζεται με πρόσθετες μισθολογικές αυξήσεις ενώ όλα τα βρεφικά και παιδικά είδη έχουν μεταφερθεί στο χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ. Αναφέρθηκε και σε άλλα μέτρα όπως η επέκταση των γονικών αδειών γιατί όπως είπε οι οικονομικοί όροι είναι η μία πλευρά του ζητήματος, ενώ η άλλη αφορά τις γενικότερες συνθήκες. Επεσήμανε ακόμη ότι την τεκνοποίηση ευνοούν και άλλες πρωτοβουλίες όπως ο εκσυγχρονισμός της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής που δρομολογήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Ο δισταγμός νέων ζευγαριών να κάνουν παιδιά είναι πολυπαραγοντικός είπε ακόμη και τόνισε ότι σε αυτή την παράμετρο ευθύνονται δράσεις όπως το πρόγραμμα «Σπίτι μου» για την πρώτη κατοικία 150.000 νέων ή ο θεσμός του Πρώτου Ενσήμου που ευνοεί την είσοδο στην εργασία χωρίς προϋπηρεσία. Τόνισε ότι αν και γενναίες ούτε αυτές οι πρωτοβουλίες αρκούν καθώς καραδοκεί το παράλληλο μέτωπο της γήρανσης του πληθυσμού.
«Έχουμε ανάγκη από πολλά περισσότερα παιδιά. Έχουμε ανάγκη όμως κι από υγιείς πολίτες μεγαλύτερης ηλικίας», είπε τονίζοντας τη σημασία των πολιτικών της δημόσιας υγείας στο επίπεδο της θεραπείας αλλά και της πρόληψης. Πρόσθεσε ότι πρόσφατα για πρώτη φορά αποφασίστηκε σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ότι το ζήτημα της γήρανσης του ευρωπαϊκού πληθυσμού είναι μια κρίσιμη προτεραιότητα την οποία πρέπει να αναδείξουμε σε επίπεδο ευρωπαϊκών πολιτικών.
Υπογράμμισε τον καθοριστικό ρόλο της εργασίας που θα χρηματοδοτεί τις επιλογές των νέων ανθρώπων στους σημαντικούς σταθμούς της ζωής τους και τόνισε ότι γίνεται καθοριστικός ο ρόλος της ανάπτυξης σε όλες της τις εκφράσεις, από τις επενδύσεις που θα φέρουν θέσεις εργασίας μέχρι την αύξηση της συμμετοχής των γυναικών στην αγορά εργασίας. Και από την αντιστροφή του brain drain ή την ενσωμάτωση μέρους των μεταναστών μέχρι τους καλύτερους μισθούς.
«Αντίμετρο λοιπόν στη μείωση του συνολικού πληθυσμού αποτελεί και η μείωση του οικονομικά ενεργού πληθυσμού», είπε και τόνισε πως δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι όσα γίνονται στη χώρα αρκούν για να αλλάξουν τα δραματικά δεδομένα ούτε για να αντιστρέψουν τάσεις δεκαετιών. Είπε πως δεν τρέφει αυταπάτες αλλά και πως για τη δημογραφική ανάταξη, η οποία βέβαια θα πάρει καιρό και τα αποτελέσματά της θα τα δούμε σε βάθος δεκαετιών χρειαζόμαστε ένα συνεκτικό σχέδιο, συνεκτικά μέτρα και εφαρμογή τους σε βάθος χρόνου.
Ο πρωθυπουργός έκλεισε την παρέμβασή του με την ευχή το συνέδριο να είναι παραγωγικό, γόνιμο και χρήσιμο και για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου αλλά και με την ευχή η αντιμετώπιση του δημογραφικού να μπορέσει να ενώσει όλες τις πολιτικές δυνάμεις σε μια κοινή διαδρομή χωρίς λαϊκίστικες και χωρίς εθνικιστικές κορώνες. Δεν πρόκειται εξάλλου για κομματικό χρέος, πρόκειται για εθνικό χρέος και σας βεβαιώνω ότι η κυβέρνηση θα υπηρετήσει αυτό το εθνικό σχέδιο, έτοιμη να εμπλουτίσει τις θέσεις της με κάθε θετική πρόταση και με χρήσιμες ιδέες που είμαι σίγουρος ότι θα ακουστούν εδώ».
Τσακλόγλου στον ΕΤ για τη «βόμβα» του δημογραφικού: Δεν θα αυξηθούν τα όρια συνταξιοδότησης τα επόμενα χρόνια
«Δεν θα μειωθούν οι συντάξεις όσο αυξάνονται ΑΕΠ, μισθοί και απασχόληση» ούτε θα αυξηθούν τα όρια συνταξιοδότησης τα αμέσως επόμενα χρόνια, διαβεβαιώνει με συνέντευξή του στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Πάνος Τσακλόγλου, παρότι, όπως παραδέχεται, «η δημογραφική γήρανση έχει επιπτώσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα».
«Προκειμένου να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις του δημογραφικού στις συντάξεις, χρειάζεται να παραμείνουμε προσηλωμένοι στην επίτευξη θετικών ρυθμών ανάπτυξης και βελτίωσης της παραγωγικότητας της οικονομίας, που θα οδηγήσουν σε αύξηση της απασχόλησης, υψηλότερους μισθούς και υψηλότερες ασφαλιστικές εισφορές», αναφέρει ο υφυπουργός.
Το δημογραφικό, όμως, δεν επιτρέπει εφησυχασμό, απαιτούνται περαιτέρω μέτρα, κυρίως, με φορολογικές ελαφρύνσεις για τα ζευγάρια. Προς αυτήν την κατεύθυνση, όπως λέει ο κ. Τσακλόγλου, θα συμβάλει και η δημιουργία ξεχωριστού υπουργείου για την οικογένεια και την κοινωνική συνοχή, που αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση των γεννήσεων.
Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις του δημογραφικού στις συντάξεις; Τι πρέπει να κάνουμε και τι να μην κάνουμε;
Προφανώς, η δημογραφική γήρανση του πληθυσμού έχει σημαντικές επιπτώσεις στο συνταξιοδοτικό μας σύστημα. Στα διανεμητικά συστήματα κοινωνικής ασφάλισης, όπως το δικό μας, οι εισφορές των εργαζομένων χρηματοδοτούν τις παροχές των συνταξιούχων. Τα συστήματα αυτά δουλεύουν καλά, όταν οι εργαζόμενοι είναι πολλοί και οι συνταξιούχοι λίγοι – συχνά αναφέρεται ο «κανόνας» 4 εργαζόμενοι προς 1 συνταξιούχο. Η αναλογία αυτή έχει ανατραπεί προ πολλού στη χώρα μας -σήμερα σε κάθε συνταξιούχο αντιστοιχούν 1,6 εργαζόμενοι- όπως και σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες. Για να μην υποστούν δραματική μείωση οι συντάξεις, μεγάλο μέρος τους χρηματοδοτείται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Προκειμένου να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις του δημογραφικού στις συντάξεις, χρειάζεται να παραμείνουμε προσηλωμένοι στην επίτευξη θετικών ρυθμών ανάπτυξης και βελτίωσης της παραγωγικότητας της οικονομίας, που θα οδηγήσουν σε αύξηση της απασχόλησης, υψηλότερους μισθούς και υψηλότερες ασφαλιστικές εισφορές. Επιπλέον, πρέπει να μειωθεί η έκθεση του ασφαλιστικού μας συστήματος στον δημογραφικό κίνδυνο. Σημαντική κίνηση προς αυτήν την κατεύθυνση ήταν η ίδρυση του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ) για τους νέους ασφαλισμένους.
Σήμερα, έπειτα από πολλές μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις, το ασφαλιστικό μας σύστημα είναι περισσότερο ανθεκτικό και, σύμφωνα με διαθέσιμες αναλογιστικές μελέτες, θα παραμείνει βιώσιμο, πρώτον, αν δεν επιχειρήσουμε αλλαγή των κανόνων του και, δεύτερον, εφόσον προωθούμε αναπτυξιακές πολιτικές που οδηγούν στον μετασχηματισμό του παραγωγικού μοντέλου της οικονομίας.
Θα υπάρξουν στο μέλλον προσαρμογές με ατομική σύνταξη (ατομικό «κουμπαρά») και στην κύρια ασφάλιση για νεοεισερχομένους στην αγορά εργασίας;
Ενα από τα σημαντικά ζητήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν τα κράτη για τα ασφαλιστικά τους συστήματα είναι η διαφοροποίηση κινδύνου, δηλαδή «να μη βάζουμε όλα τα αβγά μας σε ένα καλάθι». Υπάρχουν τρία βασικά είδη κινδύνου που αντιμετωπίζουν τα συνταξιοδοτικά συστήματα: Ο δημοσιονομικός, ο δημογραφικός και των αγορών. Πριν από τη δημιουργία του ΤΕΚΑ, το σύνολο του συνταξιοδοτικού μας συστήματος ήταν εκτεθειμένο στον δημογραφικό και τον δημοσιονομικό κίνδυνο, με τις αρνητικές επιπτώσεις που βιώσαμε όλοι μας, την προηγούμενη δεκαετία.
Με τον ατομικό «κουμπαρά» του ΤΕΚΑ διαφοροποιήσαμε τον κίνδυνο, έτσι ώστε η εθνική σύνταξη να υπόκειται στον δημοσιονομικό κίνδυνο, η ανταποδοτική στον δημογραφικό και η επικουρική στον κίνδυνο αγορών. Συνεπώς, δεν υπάρχει ανάγκη δημιουργίας κύριας ασφάλισης με ατομικό «κουμπαρά». Αλλωστε, εκτός του πρώτου πυλώνα, υπάρχει και η δυνατότητα ασφάλισης, σε εθελοντική βάση, στον δεύτερο ή στον τρίτο πυλώνα.
Πώς εξασφαλίζεται η επάρκεια στις υφιστάμενες συντάξεις;
Σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία, κάθε χρόνο οι κύριες συντάξεις αναπροσαρμόζονται με βάση το ημιάθροισμα του ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ και του δείκτη τιμών καταναλωτή. Ετσι, πέρυσι οι κύριες συντάξεις αυξήθηκαν κατά 7,75%, ενώ φέτος αναμένεται αύξηση γύρω στο 3%.
Επιπλέον, η κυβέρνηση αύξησε το διαθέσιμο εισόδημα των συνταξιούχων με ποικίλους τρόπους, όπως η αύξηση των ποσοστών αναπλήρωσης όσων είχαν ασφαλιστέα εργασία πάνω από τριάντα έτη, η άρση της περικοπής της επικουρικής σύνταξης όσων είχαν άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης πάνω από €1.300, η κατάργηση της έκτακτης φορολογικής εισφοράς αλληλεγγύης, η μείωση του φορολογικού συντελεστή του πρώτου κλιμακίου εισοδήματος από 22% σε 9% και η παροχή έκτακτων οικονομικών ενισχύσεων σε χαμηλοσυνταξιούχους και συνταξιούχους με προσωπική διαφορά.
Τις επόμενες ημέρες έρχεται στη Βουλή διάταξη που καταργεί την περικοπή του 30% της σύνταξης των εργαζόμενων συνταξιούχων έναντι ενός πόρου υπέρ ΕΦΚΑ, αυξάνοντας το εισόδημα όσων συμμετέχουν στην αγορά εργασίας. Με άλλα λόγια, δουλεύουμε συστηματικά, ώστε να εξασφαλίζεται στον μέγιστο δυνατό βαθμό η επάρκεια των συντάξεων, χωρίς να θέτουμε σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα.
Τι κρίνει τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού μας συστήματος και πότε θα υπάρξει αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης;
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν τη βιωσιμότητα ενός ασφαλιστικού συστήματος, όπως η αναλογία εργαζομένων προς συνταξιούχους, η αύξηση της παραγωγικότητας, το ποσοστό συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό, το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών, τα ποσοστά αναπλήρωσης, αλλά και το όριο συνταξιοδότησης. Με βάση τα παραπάνω, αναλογιστικές μελέτες δείχνουν ότι, εφόσον τηρούμε τους κανόνες που έχουμε ήδη ψηφίσει, το ασφαλιστικό μας σύστημα είναι βιώσιμο.
Ενα από τα μέτρα που έχουμε υιοθετήσει, όπως και πολλές άλλες χώρες, είναι ο αυτόματος μηχανισμός αναπροσαρμογής των ορίων ηλικίας στη βάση του προσδόκιμου ζωής στα 65. Ομως, μετά την ψήφιση της σχετικής διάταξης, η Ελλάδα αύξησε το όριο συνταξιοδότησης από τα 65 στα 67 έτη, ενώ, λόγω Covid-19, το προσδόκιμο της επιβίωσης δεν είχε την αναμενόμενη θετική εξέλιξη. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν επίκειται αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης τα αμέσως επόμενα χρόνια.
Επαρκούν τα φορολογικά κίνητρα για τη στήριξη των οικογενειών και την αύξηση των γεννήσεων ή πιστεύετε ότι πρέπει να ενισχυθούν;
Σε ολόκληρη την Ευρώπη ο δείκτης γονιμότητας έχει πέσει πολύ κάτω από το 2,1 παιδιά ανά γυναίκα αναπαραγωγικής ηλικίας, δηλαδή την τιμή που απαιτείται για να διατηρηθεί σταθερός ο γηγενής πληθυσμός (στην Ελλάδα βρίσκεται κοντά στο 1,4). Οι κοινωνικοοικονομικές αλλαγές των τελευταίων δεκαετιών έχουν οδηγήσει σε οικογένειες με μικρότερο αριθμό παιδιών. Υπάρχουν όμως περιθώρια για μείωση της πτωτικής τάσης των γεννήσεων, με στοχευμένες δράσεις, οι οποίες βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη.
Η κυβέρνηση, πέραν των φορολογικών ελαφρύνσεων, έχει λάβει μια σειρά από μέτρα, όπως η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής (π.χ. αύξηση ημερών γονεϊκών αδειών, τηλεργασία), η χορήγηση επιδόματος γέννησης 2.000 ευρώ, η αύξηση του επιδόματος παιδιού, η επέκταση των επιδομάτων μητρότητας, η μείωση του ΦΠΑ για βρεφικά είδη, η αύξηση των θέσεων σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, η διεύρυνση λειτουργίας ολοήμερου σχολείου, η θέσπιση του προγράμματος «Σπίτι μου» για τα νέα ζευγάρια. Με τη δημιουργία ξεχωριστού υπουργείου για την οικογένεια και την κοινωνική συνοχή, η κυβέρνηση αποσκοπεί στην ολιστική προστασία της οικογένειας, που αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση των γεννήσεων.
Οι 3 «βόμβες» του δημογραφικού
Η πρώτη και άμεση επίπτωση της δημογραφικής γήρανσης είναι η αναλογία ασφαλισμένων-συνταξιούχων που υποχώρησε στο 1,6 προς 1, ενώ για ένα υγιές ασφαλιστικό θα έπρεπε να είναι 4 ασφαλισμένοι για κάθε 1 συνταξιούχο.
Η δεύτερη επίπτωση είναι στα οικονομικά του κράτους, καθώς, λόγω της ασθενικής αναλογίας ασφαλισμένων-συνταξιούχων και προκειμένου να μην υπάρξει μείωση συντάξεων, έρχεται ο Κρατικός Προϋπολογισμός και συμπληρώνει τα χρήματα που λείπουν από τις εισφορές των λιγότερων ασφαλισμένων.
Η τρίτη επίπτωση αφορά στα όρια ηλικίας που αργά ή γρήγορα θα αυξηθούν. Ηδη, σύμφωνα με τη μελέτη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) για το 2021, οι σημερινοί 22άρηδες θα πάρουν σύνταξη στα 66, ενώ οι πατεράδες τους θα προλάβουν να βγουν στα 62.
Ακόμη και για τους παλαιούς ασφαλισμένους όμως τα όρια ηλικίας θα αυξηθούν, αν και, όπως διευκρινίζει ο υφυπουργός, «δεν επίκειται αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης τα αμέσως επόμενα χρόνια».
Χώρες | Ορια ηλικίας παλαιών ασφαλισμένων | Ορια ηλικίας νέων ασφαλισμένων (22 ετών σήμερα) | ||
Ανδρες | Γυναίκες | Ανδρες | Γυναίκες | |
Ελλάδα | 62,0 | 62,0 | 66,0 | 66,0 |
Κύπρος | 65,0 | 65,0 | 65,0 | 65,0 |
Ιταλία | 62,0 | 62,0 | 71,0 | 71,0 |
Γαλλία | 64,5 | 64,5 | 66,0 | 66,0 |
Ισπανία | 65,0 | 65,0 | 65,0 | 65,0 |
Πορτογαλία | 65,3 | 65,3 | 68,0 | 68,0 |
Γερμανία | 65,7 | 65,7 | 67,0 | 67,0 |
Ολλανδία | 66,3 | 66,3 | 69,0 | 69,0 |
Ισλανδία | 67,0 | 67,0 | 67,0 | 67,0 |
Νορβηγία | 67,0 | 67,0 | 67,0 | 67,0 |
Ιρλανδία | 66,0 | 66,0 | 66,0 | 66,0 |
Δανία | 65,5 | 65,5 | 74,0 | 74,0 |
Φινλανδία | 65,0 | 65,0 | 68,0 | 68,0 |
Σουηδία | 65,0 | 65,0 | 65,0 | 65,0 |
Ελβετία | 65,0 | 64,0 | 65,0 | 64,0 |
Ουγγαρία | 64,5 | 62,0 | 65,0 | 62,0 |
Τσεχοσλοβακία | 63,7 | 63,7 | 65,0 | 65,0 |
Λετονία | 63,8 | 63,8 | 65,0 | 65,0 |
Εσθονία | 63,8 | 63,8 | 71,0 | 71,0 |
Μέσος όρος κρατών-μελών Ε.Ε. | 64,3 | 63,5 | 66,1 | 65,9 |
Αυστραλία | 66,0 | 66,0 | 67,0 | 67,0 |
Μ. Βρετανία | 66,0 | 66,0 | 67,0 | 67,0 |
ΗΠΑ | 66,0 | 66,0 | 67,0 | 67,0 |
Βέλγιο | 65,0 | 65,0 | 67,0 | 67,0 |
Καναδάς | 65,0 | 65,0 | 65,0 | 65,0 |
Χιλή | 65,0 | 65,0 | 65,0 | 65,0 |
Ιαπωνία | 65,0 | 65,0 | 65,0 | 65,0 |
Μεξικό | 65,0 | 65,0 | 65,0 | 65,0 |
Νέα Ζηλανδία | 65,0 | 65,0 | 65,0 | 65,0 |
Μέσος όρος κρατών-μελών ΟΟΣΑ | 64,2 | 63,4 | 66,1 | 65,5 |
Πηγή: Εκθεση ΟΟΣΑ (Pensions at a Glance 2021)
Ειδήσεις σήμερα
Πόλεμος στο Ισραήλ: Τι θέλει να πετύχει ο Μπάιντεν- Αύριο μεταβαίνει στο Ισραήλ
Μαξίμου: Αλλαγές σύντομα ακόμη και στην σύνθεση της κυβέρνησης