Σε δήλωσή του ο κ. Δένδιας ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο της Διεθνούς Ναυτικής Επιχείρησης Prosperity Guardian, δηλαδη Διαφύλαξη της Ευημερίας στην Ερυθρά Θάλασσα, η Ελλάδα θα αποστείλει φρεγάτα για την εξασφάλιση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην περιοχή, στο πλαίσιο διεθνούς ναυτικής δύναμης που θα συμμετέχει στις εκεί επιχειρήσεις.
Συγκεκριμένα, όπως επεσήμανε ο υπουργός, «η διεθνής κοινότητα αντιμετωπίζει μια μέγιστη πρόκληση ασφάλειας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του κόλπου του Αντεν. Οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από ομάδες ενόπλων, από drones και πυραύλους αποτελούν τεράστια απειλή ανθρώπινων ζωών, της διεθνούς ασφάλειας και σταθερότητας, της παγκόσμιας οικονομίας και της ευημερίας των πολιτών».
Τόνισε δε, πως η Ελλάδα έχει πρωταρχικό συμφέρον για τη διατήρηση της ελευθερίας των θαλασσίων οδών.
«Κατόπιν εντολής του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ζήτησα από τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο και από τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, αντιναύαρχο Ιωάννη Δρυμούση, να συμμετάσχει φρεγάτα του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού στην πολυεθνική επιχείρηση για την προστασία των εμπορικών πλοίων» δήλωσε. Καταλήγοντας τόνισε πως «είναι αυτονόητο ότι η φρεγάτα η οποία θα συμμετάσχει στην επιχείρηση διαθέτει τα αναγκαία μέσα αυτοπροστασίας». Κλιμάκιο του Πολεμικού Ναυτικού θα μεταβεί μέσα στις επόμενες μέρες στο Μπαχρέιν για να οριστικοποιηθούν οι λεπτομέρειες.
Από τη μεριά του ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών αναφερόμενος στο ίδιο θέμα τόνισε μεταξύ άλλων: «Η Ελλάδα, η χώρα με τον μεγαλύτερο ποντοπόρο στόλο, έχει πρωταρχικό συμφέρον στη διατήρηση της ελευθερίας των θαλάσσιων ζωνών και της προστασίας της ζωής των ναυτικών. Με λίγα λόγια, δεν θα μπορούσε η χώρα μας να λείπει από μια τόσο σημαντική επιχείρηση».
Να σημειώσουμε ότι μέχρι στιγμής, οι ναυτιλιακές έχουν εκτρέψει φορτία αξίας άνω των 35 δισ. $ από την Ερυθρά Θάλασσα, δεδομένης της απειλής επιθέσεων από τους μαχητές Χούθι της Υεμένης. Οι ναυτιλιακές ανακατευθύνουν τα πλοία τους λόγω των 15 επιθέσεων κατά εμπορικών πλοίων από την έναρξη του πολέμου Ισραήλ – Χαμάς τον Οκτώβριο. Αυτό στην πράξη σημαίνει μεγαλύτερο κόστος, κάτι που αναμένεται να μετακυλιστεί στους καταναλωτές, πυροδοτώντας νέο κύμα ακρίβειας.
Από τη μεριά του, ο Στέφανος Κασσελάκης σε ανάρτησή του τάσσεται κατά της απόφασης που πήρε η κυβέρνηση και τονίζει: «Η απόφαση της κυβέρνησης για αποστολή φρεγάτας στη ναυτική επιχείρηση “Prosperity Guardian” στην Ερυθρά Θάλασσα, θέτει σε κίνδυνο τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις, σε μια επιχείρηση που πραγματοποιείται στο πλαίσιο πρωτοβουλίας “προθύμων” και όχι διεθνούς οργανισμού στον οποίο συμμετέχει η χώρα».
Προεδρία της Δημοκρατίας: Τα ονόματα που ακούγονται και η αλήθεια του Μητσοτάκη - Ολο το παρασκήνιο
«Φουρτούνες» στην εφοδιαστική αλυσίδα
Μια βδομάδα αφότου ναυτιλιακοί και πετρελαϊκοί κολοσσοί του μεγέθους A.P. Moller-Maersk και BP άρχισαν να αναστέλλουν τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων και «μαύρου χρυσού» από τη Διώρυγα του Σουέζ λόγω των κλιμακούμενων επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία, το διεθνές εμπόριο νιώθει ήδη τον αντίκτυπο. Προσεχώς θα αισθανθούν τη διαφορά στα κόστη και οι καταναλωτές, αλλά και ο πλανήτης, προειδοποιούν αναλυτές και επιστήμονες.
Εν μέσω ανησυχίας για ελλείψεις και καθυστερήσεις σε παραδόσεις ο σουηδικός γίγαντας επίπλων ΙΚΕΑ ανακοίνωσε πως αναζητά νέες επιλογές για να διασφαλίσει τη διαθεσιμότητα προϊόντων. Η σουηδική επίσης Electrolux κινείται στην ίδια κατεύθυνση, ενώ η αμερικανική εταιρία ειδών ένδυσης Abercrombie & Fitch σκέφτεται τη λύση των αεροπορικών μεταφορών. Τουλάχιστον 40 πλοία έχουν αλλάξει ήδη πορεία συνεχίζοντας για το γύρο της Αφρικής.
Παρά τη σύσταση πολυεθνικής δύναμης για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα με αμερικανική πρωτοβουλία που ανακοινώθηκε τη Δευτέρα, οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν, Χούθι, απαντούν πως θα συνεχίσουν μέχρι τον τερματισμό του πολέμου στη Λωρίδα της Γάζας.
Πολλές ναυτιλιακές δεν φαίνονται πρόθυμες να αναλάβουν το ρίσκο για τα πλοία, τα πληρώματα και τα φορτία. Ηδη τα ασφάλιστρα έχουν αυξηθεί.
Με δεδομένο πως το 12% περίπου του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται κάθε χρόνο από την κρίσιμη αρτηρία που συνδέει τα εργοστάσια της Ανατολής με τη Δύση, το ντόμινο έχει ήδη ξεκινήσει. Την άνοιξη του 2021 όταν ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχε «κολλήσει» στη Διώρυγα δύο βδομάδες, η αναστάτωση από τις καθυστερήσεις υπολογίζεται πως κόστισε περίπου 12 δισεκατομμύρια δολάρια στο διεθνές εμπόριο.
Αν η κρίση κρατήσει πολύ αυτή τη φορά και τάνκερ και φορτηγά πλοία πλέουν πλέον προς το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, τα κόστη θα είναι πολλαπλάσια για όλους. Ο χρόνος του ταξιδιού μεταξύ Σαγκάης στην Κίνα – Φέλιξστοου στη Μεγάλη Βρετανία αυξάνεται κατά μέσο όρο 30-40 ημέρες. Το κόστος τουλάχιστον 10%.
Σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σε περίπτωση διπλασιασμού του κόστους στις θαλάσσιες μεταφορές, ο πληθωρισμός «τσιμπάει» ένα 0,7% περίπου. Η επαναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από την αφρικανική ήπειρο θα έχει αρνητικές συνέπειες και για το περιβάλλον.
Τα επιπλέον 3.000 ναυτικά μίλια που θα διανύσει ένα πλοίο που θα χρησιμοποιήσει τη θαλάσσια οδό του Ακρωτηρίου μεταφράζονται σε κατά 30-35% περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε σύγκριση με τις εκπομπές της διαδρομής μέσω Σουέζ. Η ναυτιλιακή βιομηχανία δημιουργεί ήδη το 3% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.