Σύμφωνα με τα πρακτορεία, για κάθε άτομο θα πρέπει να υπολογίζονται πάνω από 100 ευρώ για ακτοπλοϊκό εισιτήριο με επιστροφή, χωρίς αυτοκίνητο για κοντινούς προορισμούς, ενώ για οικογένειες με παιδιά και Ι.Χ. το κόστος εκτοξεύεται, αγγίζοντας ακόμη και τα 1.000 ευρώ σε ορισμένους πιο μακρινούς προορισμούς όπως η Ρόδος.
Οι τιμές παραμένουν ίδιες από τον Ιούλιο του 2022, όμως ο πληθωρισμός και η συνολική ακρίβεια κάνουν τις θαλάσσιες μεταφορές ακόμα πιο απλησίαστες για τους Ελληνες παραθεριστές. Αν και έχει υπάρξει μείωση στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, ο κλάδος δεν προχώρησε σε μειώσεις.
Η πρώτη αύξηση είχε γίνει τον Απρίλιο του 2022, το Πάσχα, και ήταν η πιο απότομη, καθώς ανέβασε έως και κατά 12% την τιμή των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Ακολούθησε ένας δεύτερος γύρος αυξήσεων την περίοδο του Αγίου Πνεύματος από 5% έως και 10%, ενώ δεκαπέντε μέρες αργότερα, με την τιμή του πετρελαίου να σκαρφαλώνει και να σπάει το ρεκόρ του, οι ακτοπλόοι προχώρησαν στην τρίτη και τελευταία αύξηση, με τις τιμές από 1ης Ιουλίου 2022 να αναπροσαρμόζονται 4% – 8% στα εισιτήρια. Συνολικά, την περασμένη χρονιά τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια αυξήθηκαν κατά 34%.
Εκτός από τα πολύ ακριβά ναύλα για τους προορισμούς με αφετηρία τον Πειραιά, πολύ ακριβά είναι εισιτήρια και για μερικές ενδοκυκλαδικές συνδέσεις, ενώ οι συχνές καθυστερήσεις που παρατηρούνται ήδη στις αφιξο-αναχωρήσεις δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο τους επιβάτες και τον κλάδο του τουρισμού.
Με τα περισσότερα εισιτήρια να έχουν ήδη κοπεί, τα πλοία αναχωρούν με καλές πληρότητες -κοντά στο 80%- και αναμένεται να πιάσουν και το 100% τις μέρες του 15Αύγουστου. Ωστόσο, ήδη σε προορισμούς όπως η Τήνος, η Σίφνος, η Πάρος και η Σύρος παρατηρείται να μην έχουν πάει οι παραδοσιακοί επισκέπτες τους ή οι επισκέπτες του Σαββατοκύριακου μέσα στον Ιούλιο, καθώς το κόστος για δύο μέρες είναι δυσθεώρητο.
48 ώρες προθεσμία για μειώσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Σαράντα οκτώ ώρες προθεσμία (μέχρι και αύριο, που θα γίνει νέα σύσκεψη) έδωσε στους ακτοπλόους η κυβέρνηση για να καταθέσουν τις προτάσεις τους για μείωση των τιμών στα εισιτήρια, που στην κυριολεξία έχουν πάρει… φωτιά.
Μπορεί από το Μαξίμου να δινόταν η αίσθηση ότι ήταν μια «καλή και ειλικρινής συζήτηση» με τους εκπροσώπους των ακτοπλοϊκών εταιριών, η αλήθεια όμως είναι ότι το κλίμα θυμίζει ισορροπία του τρόμου, και μάλιστα σε τεντωμένο σχοινί.
Και αυτό διότι, από τη μια, στο Μαξίμου θεωρούν ότι αδικαιολόγητα οι τιμές έχουν ανέβει υπερβολικά και υπάρχουν περιθώρια για μειώσεις και, από την άλλη, οι ακτοπλόοι πιέζουν την κυβέρνηση ώστε να τους καταβληθούν τα ποσά που τους οφείλονται κυρίως από τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών, τα οποία έχουν καθυστερήσει να αποδοθούν στις εταιρίες.
Και στη μέση αυτής της αντιπαράθεσης βρίσκονται πολίτες και τουρίστες, που αν πάει κάτι στραβά σε αυτή τη διαπραγμάτευση, δεν αποκλείεται να ταλαιπωρηθούν στην κρισιμότερη φάση των καλοκαιρινών διακοπών. Η κυβέρνηση φοβάται ένα… φρένο στα δρομολόγια, που θα δυναμιτίσει το κλίμα των διακοπών και θα δημιουργήσει εκρηκτικό κλίμα στην κοινωνία, καθώς δεν θέλει να τιναχθούν στον… αέρα τα «μπάνια του λαού». Για αυτό και η κυβέρνηση αναζητάει τη χρυσή τομή, αν και το παζλ είναι πολύ δύσκολο να λυθεί. Διότι οι περισσότεροι ταξιδιώτες έχουν ήδη κλείσει και πληρώσει τα εισιτήριά τους, και το ερώτημα είναι πώς μπορεί να επιστραφεί ένα ποσό σε περίπτωση που υπάρξει συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών.
Χθες, πάντως, η συνάντηση κράτησε περίπου 90 λεπτά, με την κυβέρνηση να εκπροσωπεί ο Ακης Σκέρτσος, ενώ τους ακτοπλόους ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Σπύρος Πασχάλης.
Στην κυβέρνηση αναμένουν ότι μέσα στις επόμενες 48 ώρες, δηλαδή μέχρι αύριο το απόγευμα, οι ακτοπλόοι θα έχουν καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για άμεση μείωση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, που έχουν εκτοξευτεί σε υπερβολικά υψηλά επίπεδα για τους ταξιδιώτες, παρά το γεγονός ότι το κόστος των καυσίμων για την κίνηση των πλοίων έχει μειωθεί κατά περίπου 45% σε σχέση με το καλοκαίρι του 2022.
Οι συνεργάτες του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, θεωρούν ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρίες έχουν περιθώριο μέχρι και για 30% μείωση των τιμών στα ναύλα.
Οι ακτοπλόοι επέμειναν και χθες ότι τα συμβόλαια για τα καύσιμα τα είχαν κλείσει αρκετά νωρίτερα και πολύ πριν εμφανίσουν καθοδική τιμή στις αγορές. Κυβερνητικές πηγές υπογράμμιζαν ότι οι δικαιολογίες αυτές είναι αδιανόητες και δεν στέκουν, αφού το κράτος στήριξε σημαντικά την ακτοπλοΐα, όπως και όλες τις άλλες επιχειρήσεις, στη διάρκεια τόσο της πανδημίας όσο και της ενεργειακής κρίσης.
Να σημειώσουμε ότι οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις δεν μείωσαν ούτε στο ελάχιστο τις τιμές των εισιτηρίων, προφασιζόμενες συσσωρευμένες ζημίες από τα τρία χρόνια κρίσης λόγω της πανδημίας και του πολέμου στην Ουκρανία, ενώ επικαλούνται και δανειακές υποχρεώσεις. Οσο για τον ανταγωνισμό, δεν μπορεί να λειτουργήσει, καθώς στις περισσότερες γραμμές είναι ένας ή δύο οι ακτοπλόοι που τις λειτουργούν.
Οι προτάσεις που έχουν πέσει αφορούν από τη φορολόγηση των υπερκερδών μέχρι την απόδοση «Καράβι Pass» για όσους θα ταξιδέψουν με πλοία.
Σύμφωνα με κύκλους από τον κλάδο της ακτοπλοΐας, η κυβέρνηση ζήτησε από τους ακτοπλόους να παρουσιάσουν προτάσεις προς το επιβατικό κοινό με σημαντικές εκπτώσεις σε δρομολόγια κορμού. Δηλαδή που να έχουν αφετηρία ή άφιξη τα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας, της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας, οι οποίες να αφορούν και τα αυτοκίνητα.
Eπί της αρχής, οι εκπρόσωποι των ακτοπλόων ανταποκρίθηκαν και υποσχέθηκαν να επανέλθουν με συγκεκριμένες προτάσεις για πιο ανταγωνιστικά πακέτα εκπτώσεων προς συγκεκριμένες ομάδες επιβατών, και συγκεκριμένα δρομολόγια υψηλής ζήτησης, και να βγάλουν προσφορές που θα ανακοινώσουν άμεσα. Ειδικότερα, ο κ. Πασχάλης, ως πρόεδρος του ΣΕΕΝ, δεσμεύθηκε ότι θα κινητοποιήσει και τις άλλες εταιρίες-μέλη να προβούν σε τέτοιες κινήσεις. Οι ίδιες πηγές λένε ότι δεν συζητήθηκαν οριζόντιες ή καθολικές μειώσεις στα εισιτήρια, αλλά μόνο προσφορές.