Γιατί μιλάτε για απαξίωση της ΔΕΗ από την κυβερνητική πολιτική και τι προτείνετε τελικά ως Ν.Δ. για το μέλλον της Επιχείρησης;
Ολοι σήμερα αναγνωρίζουν ότι η ΔΕΗ αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα επιβίωσης. Πρόσφατες είναι, άλλωστε, οι σχετικές δημόσιες τοποθετήσεις του διευθύνοντος συμβούλου της Επιχείρησης -διορισμένος από τον κ. Λαφαζάνη-, του προέδρου της ΓΕΝΟΠ αλλά και του προέδρου του ΣΕΒ.
Η κυβέρνηση, ενώ θέλει να εμφανίζεται ότι δίνει μάχες για τη διαφύλαξη του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΗ, την ίδια στιγμή βάζει την υπογραφή της σε ένα παράλογο σχέδιο για περιορισμό του μεριδίου αγοράς της από 95% το 2015 σε 50% το 2020, χωρίς κανένα αντάλλαγμα για την Επιχείρηση.
Πώς είναι δυνατόν μια εταιρία που υποχρεώνεται από την κυβέρνηση να συρρικνώσει στο μισό τις πωλήσεις της να παραμείνει όπως είναι σήμερα;
Δικαίως, λοιπόν, ανησυχούν οι εργαζόμενοι της ΔΕΗ. Αδίκως πέφτουν από τα σύννεφα τα στελέχη των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. H Ν.Δ., αντίθετα από την κυβέρνηση, δεν κρύβεται και μιλά ξεκάθαρα για τη ΔΕΗ.
Προτείνουμε τρία διαδοχικά στάδια παρεμβάσεων με στόχο όχι μόνο τη διάσωση της Επιχείρησης αλλά και την ανάπτυξή της. Πρώτον, η Επιχείρηση οφείλει να επιδιώξει την είσπραξη των λογαριασμών από όσους έχουν σταματήσει να το κάνουν ενώ στην πραγματικότητα μπορούν να πληρώσουν. Η εποχή τού «Δεν πληρώνω» κόστισε και κοστίζει ακριβά στην εταιρία αλλά και σε όσους έχουν πραγματική ανάγκη στήριξης. Με μηδέν χρήματα στο ταμείο ακόμη και για συντήρηση η ΔΕΗ πρέπει να προχωρήσει στην πώληση ή την παραχώρηση λιγνιτικών μονάδων ή και υδροηλεκτρικών εργοστασίων. Μόνον έτσι η Επιχείρηση θα σταθεί ξανά στα πόδια της. Δεύτερον, οργανωτική και διοικητική αναδιάρθρωση της εταιρίας για να μετατραπεί το διοικητικό μοντέλο από πηγή προβλημάτων σε πηγή ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Τρίτον, προώθηση συμμαχίας με στρατηγικό επενδυτή προκειμένου να αναδειχθεί η ΔΕΗ σε ισχυρή περιφερειακή δύναμη στο χώρο της ενέργειας.
Η Ν.Δ. έχει παρουσιάσει πρόταση για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Υπάρχουν σημεία σύγκλισης με τη ρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση;
Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝ.ΕΛ. γυρνούσαν την Ελλάδα, σαν τον Σώρρα, και παρότρυναν τους πολίτες να μην αποπληρώνουν τις οφειλές τους. Με συνέπειες που όλοι γνωρίζουμε σήμερα. Αρα και μόνο το γεγονός ότι σήμερα προτείνουν ένα μηχανισμό που θα λειτουργεί στο πλαίσιο της συντεταγμένης Πολιτείας είναι θετικό.
Τους πήρε πάνω από δύο χρόνια για να καταλήξουν σε ένα σχέδιο νόμου. Υπενθυμίζω πως ήδη από τον Οκτώβριο του 2016 η Νέα Δημοκρατία έχει παρουσιάσει το δικό της ολοκληρωμένο σχέδιο για τα «κόκκινα» δάνεια και τη δεύτερη ευκαιρία για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά.
ΑΟΖ Τουρκίας - Συρίας: Διπλωματικός συναγερμός σε Λευκωσία και Αθήνα - «Τα μαζεύει» ο Ουράλογλου
Η βασική διαφορά μας με τη ρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση είναι πως η δεύτερη οδηγεί, αναπόφευκτα, στη δικαστική οδό για επικύρωση της συμφωνίας αναδιάρθρωσης μεταξύ οφειλετών και πιστωτών. Αρα, ο μηχανισμός που θέλει να νομοθετήσει η κυβέρνηση δεν είναι εξωδικαστικός.
Επιπλέον, η κυβέρνηση, αφού εξαιρεί τους ελεύθερους επαγγελματίες, διαχειρίζεται τις χιλιάδες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις με τον ίδιο βαρύ και χρονοβόρο τρόπο όπως και τις μεγάλες.
Εκτίμησή μας είναι ότι, παρά τις προσδοκίες που δημιουργήθηκαν στην αγορά, το πρόβλημα δεν θα επιλυθεί, παρατείνοντας, τελικά, το καθεστώς ομηρίας για πιστωτές και οφειλέτες.
Εάν προκύψουν σύντομα εκλογές, θα είστε έτοιμοι να παρουσιάσετε πλήρες κυβερνητικό πρόγραμμα με τα χαρακτηριστικά που είχατε υποσχεθεί ξεκινώντας την εκπόνησή του, «συγκεκριμένο, τεκμηριωμένο και αξιόπιστο»;
Από την πρώτη στιγμή η Γραμματεία Προγράμματος εργάστηκε στην κατεύθυνση αυτή. Οι 35 ομάδες που σχηματίστηκαν, με τη συμμετοχή 300 και πλέον εμπειρογνωμόνων, έχουν καταθέσει έναν πολύ μεγάλο αριθμό προτάσεων, συγκεκριμένων, εφαρμόσιμων και κοστολογημένων. Πολλές έχουν ήδη ανακοινωθεί, ενώ τους επόμενους μήνες θα παρουσιαστούν και άλλες.
Την ίδια ώρα, βρίσκεται σε εξέλιξη -για πρώτη φορά- η προσπάθεια κατάρτισης και του σχεδίου υλοποίησης του κυβερνητικού προγράμματος. Με κατάρτιση χρονοδιαγράμματος και προετοιμασία των νομοθετικών κειμένων και κανονιστικών πράξεων που απαιτούνται για να εφαρμοστούν οι προτάσεις που έχουμε παρουσιάσει.
Επομένως, σε περίπτωση εκλογών, όχι μόνο έχουμε έτοιμο το πρόγραμμά μας, αλλά έχουμε και το σχέδιο για την υλοποίησή του από την πρώτη κιόλας ημέρα σχηματισμού της νέας κυβέρνησης.
Κάποιες προτάσεις σας, π.χ. μείωση φόρων, «κόκκινα» δάνεια, δεν πρέπει να γίνουν αποδεκτές και από τους δανειστές; Πώς θα τους πείσετε; Ποιο θεωρείτε ότι θα είναι το πλεονέκτημα του δικού σας προγράμματος κατά τη διαπραγμάτευση μαζί τους;
Τον περασμένο Σεπτέμβριο, στη ΔΕΘ, ο πρόεδρος της Ν.Δ., κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, παρουσίασε το πρόγραμμα και τη στρατηγική της Ν.Δ. για την οικονομία και την ανάπτυξη, με μειώσεις του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις από 29% σε 20%, τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30% και τη μείωση του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια στο 13%. Αυτές μπορούν να πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο των υφιστάμενων δημοσιονομικών στόχων, αφού θα αντισταθμίζονται από περικοπές δαπανών ύψους €1,5 δισ.
Ωστόσο, επειδή απαιτούνται άλματα για να ξεφύγει η οικονομία από το σημερινό τέλμα, προχωράμε ένα βήμα παρακάτω και έχουμε στόχο να προχωρήσουμε σε ακόμα μεγαλύτερες μειώσεις στη φορολογία και τις εισφορές. Για να καταστεί αυτό εφικτό, χρειάζεται να αναπροσαρμοστούν προς τα κάτω οι στόχοι για πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018.
Η Ν.Δ. θα εφαρμόσει από την πρώτη στιγμή το δικό της εμπροσθοβαρές μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα, με αλλαγές σε όλα τα πεδία: στην οικονομία και τη λειτουργία των αγορών, στη δημόσια διοίκηση και τη Δικαιοσύνη, στην Παιδεία και την Υγεία κ.ο.κ. Αξιοποιώντας τις καλύτερες ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές.
Στη βάση αυτή, θεωρούμε πώς θα έχουμε ενισχυμένη θέση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων προκειμένου να διεκδικήσουμε αναδιαμόρφωση των στόχων δημοσιονομικής πολιτικής.
Φαντάζομαι ότι αρκετές φορές θα έχετε ακούσει ένα συγκεκριμένο ερώτημα. Γιατί λύσεις που προτείνει σήμερα η Ν.Δ. δεν τις εφάρμοσε ως κυβέρνηση; Τι απαντάτε;
Δεν ισχυριζόμαστε πως είμαστε αλάνθαστοι. Αναγνωρίζουμε τις αδυναμίες και τις αστοχίες του παρελθόντος και στη βάση αυτής της εμπειρίας, προσπαθούμε να βελτιωθούμε ουσιαστικά. Θέλουμε να μάθουμε από τα λάθη μας και τα λάθη των πολιτικών μας αντιπάλων. Αλλωστε, η περίφημη διαπραγμάτευση του κ. Τσίπρα θα διδάσκεται για πολλά χρόνια ως παράδειγμα προς αποφυγήν.
Οσο πιο σύντομα πραγματοποιηθεί πολιτική αλλαγή τόσο το καλύτερο
Εάν υπάρξει, έστω και τώρα, συμφωνία, εκτιμάτε ότι μπορεί να αλλάξει το κλίμα στην αγορά και να καλυφθεί το χαμένο έδαφος στην οικονομία;
Κατ’ αρχάς, η συζήτηση για το αν θα πρέπει να κλείσει τώρα ή σε δύο ή σε έξι μήνες η συμφωνία τείνει να παραγνωρίζει το ουσιώδες: πως η συμφωνία δεν έχει κλείσει, εδώ και δώδεκα μήνες, λόγω των κυβερνητικών αδυναμιών. Αρνούνται να αντιληφθούν ότι ο χρόνος κυλάει εις βάρος της χώρας.
H προσπάθεια της κυβέρνησης να συντηρηθεί στην εξουσία για μερικές ακόμη εβδομάδες μεταθέτοντας στο μέλλον τις όποιες αποφάσεις καθιστά σχεδόν αδύνατη την ανάκαμψη της οικονομίας, ακόμη κι αν η αξιολόγηση ολοκληρωθεί. Για το λόγο αυτό, η Ν.Δ. τονίζει την ανάγκη για πολιτική αλλαγή, που όσο πιο σύντομα πραγματοποιηθεί τόσο το καλύτερο. Για τους πολίτες, για τη χώρα, για τις επόμενες γενιές.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΧΟΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ
achondropoulos@e–typos.com
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής