Ο Σταύρος Κοντονής είχε εδώ και καιρό δηλώσει τη διαφωνία του για τον χειρισμό των εσωκομματικών διαφορών στον ΣΥΡΙΖΑ. Μάλιστα το ανακοίνωσε live, μέσω της πρωινής εκπομπής του ΑΝΤ1 «Καλημέρα Ελλάδα», λέγοντας ότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν ανταποκρίνεται πλέον στις ανάγκες της κοινωνίας.
Για τον Ποινικό Κώδικα που άλλαξε ο ΣΥΡΙΖΑ και δίνει την δυνατότητα σε εγκληματίες σαν τους Χρυαυγίτες να έχουν προνόμια τόνισε: «Διαφωνούσα με αρκετά σημεία στον νέο Ποινικό Κώδικα, ο οποίος κατά 70% είναι μια θετική μεταρρύθμιση. Εγώ είχα εκφράσει την διαφωνία μου και είχα πει δημοσίως ότι αυτό το νομοθέτημα εκθέτει την Κυβέρνηση (σημ: του ΣΥΡΙΖΑ), καθώς ορισμένες παράμετροι του έχουν να κάνουν και με αποφάσεις, όπως η χθεσινή για την Χρυσή Αυγή. Αυτό όχι μόνο το είχα σκεφθεί εγώ, αλλά υπήρχε και σχετική αρθρογραφία», είπε ο κ. Κοντονής, ο οποίος εκείνη την περίοδο αντικαταστάθηκε στο Υπ. Δικαιοσύνης από τον Μιχάλη Καλογήρου.
Όπως επεσήμανε, «η ποινική μεταχείριση του αρχηγού της εγκληματικής οργάνωσης είναι ίδια με τους μέλους και εγώ αυτό το θεωρώ προβληματικό. Με τις αλλαγές του Ποινικού Κώδικα δεν υπάρχει πλέον στέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων και αυτό είναι κάτι που επίσης το είχα αναφέρει, έχοντας στο μυαλό μου και την δίκη για την Χρυσή Αυγή».
Η Νέα Δημοκρατία σχολιάζοντας τα όσα είπε ο Σταύρος Κοντονής τόνισε ότι: «Οι δηλώσεις του πρώην Υπουργού Δικαιοσύνης της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Σ. Κοντονή, αποδεικνύουν τον απροκάλυπτο κυνισμό και την απύθμενη υποκρισία του κ. Τσίπρα. Χθες ήταν έξω από το Εφετείο ζητώντας καταδίκη των στελεχών της Χρυσής Αυγής ενώ ως Πρωθυπουργός φρόντιζε να “πέσουν στα μαλακά”. Από την σημερινή αποκάλυψη εξηγούνται πολλά, και κυρίως, γιατί η υπόθεση αυτή βάλτωσε επί της θητείας του».
Σε σχόλιο του Γραφείου Τύπου του Κινήματος Αλλαγής αναφέρεται «οι σημερινές δηλώσεις του κ. Κοντονή δημιουργούν μείζον πολιτικό και ηθικό θέμα για την ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ. Από τις δηλώσεις του προκύπτει ότι οι αλλαγές που έγιναν στον ποινικό κώδικα από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με την σύμφωνη γνώμη του κ. Τσίπρα, οδηγούν στο να μην στερηθεί τα πολιτικά της δικαιώματα η ηγεσία της εγκληματικής οργάνωσης της Χρυσής Αυγής. Με δεδομένο μάλιστα ότι ο κ. Κοντονής δηλώνει ότι το είχε επισημάνει, προκύπτει ότι η επιλογή αυτών των απαράδεκτων αλλαγών ήταν απόλυτα συνειδητή. Γι’ αυτό και είναι υπόλογοι».
Ποιες αλλαγές έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ
– Με τον προηγούμενο Ποινικό Κώδικα που ίσχυε έως τον Ιούνιο του 2019 το πλαίσιο ποινής για διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης ήταν 10 εως 20 έτη ενώ η τελεσίδικη καταδίκη απέφερε 10ετή στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων που σημαίνει έκπτωση από το αξίωμα για βουλευτές, απαγόρευση συμμετοχής σε εκλογικές διαδικασίες κ.α.
– Με τον νέο Ποινικό Κώδικα που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ το πλαίσιο ποινής περιορίστηκε σε 5 εως 15 έτη ενώ το επίμαχο αδίκημα εξαιρέθηκε από την λίστα των εγκλημάτων που αποφέρει στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων που σημαίνει ελεύθερη συμμετοχή σε εκλογές. Αναφορικά με το αν οι υπαίτιοι μπορούν να διατηρούν το αξίωμά τους (σ.σ. όπως στην περίπτωση του ευρωβουλευτή Ι. Λαγού) η κατάσταση χαρακτηρίζεται από νομική ασάφεια. Το άρθρο 60 του νέου ΠΚ αναφέρει: «Αν ο υπαίτιος καταδικάστηκε σε ποινή κάθειρξης, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει αποστέρηση της δημόσιας θέσης ή του δημόσιου ή αυτοδιοικητικού αξιώματος που κατέχει εφόσον η πράξη του συνιστά βαριά παράβαση των καθηκόντων του». Όπως, αναφέρουν στο protothema.gr έμπειροι νομικοί «κάνοντας αυστηρή ερμηνεία της ρύθμισης θα μπορούσαμε να πούμε ότι η φύση των εγκλημάτων για τα οποία διώκονται τα μέλη της Χ.Α. δεν σχετίζονται με βουλευτικά καθήκοντα. Ωστόσο το δικαστήριο θα μπορούσε να υποστηρίξει ότι στο πλαίσιο των καθηκόντων τους είναι ο σεβασμός της Δημοκρατίας, η τήρηση των νόμων κ.α. και να ζητήσει την έκπτωση του κατάδικου από ενδεχόμενο αξίωμα που κατέχει».
Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ
Ο ΣΥΡΙΖΑ μέσω πηγών εξακολουθεί να υποστηρίζει σήμερα πως οι ποινές στέρησης των πολιτικών δικαιωμάτων είναι παρωχημένες και ορθώς καταργήθηκαν.
Αναλυτικά δηλώνουν: «Με τον προηγούμενο Ποινικό Κώδικα το ποιοι και σε ποιες περιπτώσεις αποστερούνταν τα πολιτικά τους δικαιώματα εξαρτιόταν από το ύψος της ποινής που τους επιβαλλόταν. Το πλαίσιο επιβολής, ελέγχου και αποκατάστασης της εν λόγω ποινής ήταν ιδιαίτερα δυσχερές και είχε στην πράξη απαξιωθεί. Η αποστέρηση επερχόταν, πάντως, αφού η απόφαση καθίστατο αμετάκλητη, δηλ. στην πράξη μετά από αρκετά χρόνια και αφού η υπόθεση είχε διέλθει από 3 επίπεδα δικαστικής κρίσης. Άρα, σε κάθε περίπτωση, η αποστέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων δεν θα μπορούσε να επέλθει και να έχει σήμερα οποιοδήποτε αποτέλεσμα, ακόμη και υπό την ισχύ του προηγούμενου ΠΚ.
Στον νέο ΠΚ διατηρήθηκε ο θεσμός της αποστέρησης δημοσίων θέσεων και δημοσίων ή αυτοδιοικητικών αξιωμάτων, στην περίπτωση που υφίσταται καταδίκη σε ποινή κάθειρξης.
Ως προς το δικαίωμα του εκλέγειν σε βουλευτικές εκλογές η επιβολή ποινής αποστέρησης θεωρήθηκε παρωχημένη στο πλαίσιο μιας σύγχρονης, ταχείας ποινικής δίκης, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, που επικεντρώνεται στα ζητήματα της αναζήτησης της ποινικής ευθύνης και στην επιβολή της κύριας ποινής. Έτσι, επελέγη η λύση να μην επιβάλει την αποστέρηση δικαιωμάτων το ίδιο το δικαστήριο, αλλά αυτή να επέρχεται, επί τη βάσει πάντως της απόφασης του δικαστηρίου, αυτοδίκαια, δυνάμει της ειδικής εκλογικής νομοθεσίας.
Όπως ειδικότερα διατυπώνεται στην αιτιολογική έκθεση του ν.ΠΚ, επαφίεται στην ειδική εκλογική νομοθεσία να καθορίσει τέτοιες απαγορεύσεις, αφού «το άρθρο 51 παρ. 3 του Συντάγματος προβλέπει ότι ο νόμος δεν μπορεί να περιορίσει το εκλογικό δικαίωμα παρά μόνο […] ως συνέπεια αμετάκλητης καταδίκης για ορισμένα εγκλήματα. Τα εγκλήματα αυτά ορίζονται στην εκλογική νομοθεσία και η καταδίκη για τα ίδια αυτά εγκλήματα αποτελεί ταυτόχρονα κώλυμα εκλογιμότητας, σύμφωνα με το άρθρο 55 Συντάγματος. Ανάλογα ισχύουν και για τη συμμετοχή στις αυτοδιοικητικές εκλογές ή για την άσκηση οποιουδήποτε άλλου πολιτικού δικαιώματος. Παρέλκει επομένως οποιαδήποτε άλλη σχετική πρόβλεψη».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr