Κύριε υπουργέ, πώς αποτιμάτε τη συνάντηση του κ. Μητσοτάκη με τον κ. Τραμπ, αλλά και συνολικά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Ουάσιγκτον;
Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στις Ηνωμένες Πολιτείες έφερε εξαιρετικό αποτέλεσμα, ιδίως αν ληφθεί υπ’ όψιν η χρονική συγκυρία που έλαβε χώρα, με ανοιχτά εξωτερικά και εσωτερικά μέτωπα για τη χώρα και προσωπικά για τον πρόεδρο Τραμπ. Για πρώτη φορά Ελληνας πρωθυπουργός συνάντησε σε ολιγοήμερη επίσκεψή του τον πρόεδρο, τον αντιπρόεδρο, τον υπουργό Εξωτερικών, την ισχυρότατη Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Γερουσίας, την ηγέτη της αντιπολίτευσης των Δημοκρατικών και αντιπροσωπεία της Βουλής. Κοινός τόπος όλων των τοποθετήσεων εκ μέρους των Αμερικανών αξιωματούχων είναι η πεποίθηση ότι η Ελλάδα αποτελεί σταθερό και αξιόπιστο σύμμαχο και έχει καταφέρει να επανέλθει με τρόπο εντυπωσιακό στο διεθνές και διπλωματικό οικονομικό και επενδυτικό προσκήνιο. Η Ελλάδα έχει πλέον μία ισχυρή και πολυεστιακή διπλωματία, που αναπτύσσεται τόσο σε επίπεδο διακρατικό όσο και στα διεθνή fora. Και, βέβαια, δεν χρειάζεται πλέον να αναπληρώνουμε το έλλειμμα αξιοπιστίας των προηγούμενων ετών με υπερβολικές παραχωρήσεις και ανέξοδους βερμπαλισμούς αλλά αναδεικνύουμε διαρκώς το πλεόνασμα συνέπειας και ευθυκρισίας που διαθέτουμε.
Μετά και τις δηλώσεις του Αμερικανού προέδρου έχει γίνει ξεκάθαρη, πιστεύετε, η καταδίκη από τις ΗΠΑ της άκυρης συμφωνίας Τουρκίας-Λιβύης; Επιβεβαιώνεται η εκτίμηση ότι η Τουρκία έχει απομονωθεί διπλωματικά στο ζήτημα αυτό;
Η ελληνική διπλωματία έχει καταφέρει κάτι το οποίο στο παρελθόν φάνταζε ανέλπιστο, δηλαδή να συσπειρώσει στο ζήτημα του ανυπόστατου μνημονίου μεταξύ Τουρκίας και Λιβύης ολόκληρο τον δυτικό και τον αραβικό κόσμο υπέρ των εθνικών μας θέσεων. Και αυτό παρά την ισχυρή γεωστρατηγική θέση της Τουρκίας. Ιδιαίτερα σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να αναφερθεί με έμφαση ότι έχει υπάρξει η πλέον έμπρακτη υποστήριξη της Ελλάδας με την ψήφιση από το αμερικανικό Κογκρέσο του νόμου ΕastMed Αct την 20ή Δεκεμβρίου 2019, με τον οποίο ουσιαστικά αναγνωρίζεται η κυριαρχική θέση της Ελλάδας στην Ανατολική Μεσόγειο και διασφαλίζεται ο εγγυητικός ρόλος των Ηνωμένων Πολιτειών σε σχέση με τον αγωγό που θα κατασκευαστεί και θα διασφαλίζει την ενεργειακή επάρκεια της χώρας μας και της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Υπό αυτήν την έννοια ακούγεται διπλωματικά υπερφίαλο το επιχείρημα ότι η χώρα μας προεξόφλησε τα διαπραγματευτικά της χαρτιά εισάγοντας για ψήφιση -χωρίς καν να έχει ακόμη ψηφίσει- τη συμφωνία για την αμυντική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών. Θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι η διεθνής διπλωματία δεν γίνεται με όρους παιγνίων αλλά με όρους αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης μεταξύ εταίρων. Και σίγουρα όχι με διαρκείς μεταπτώσεις διπλωματικών θέσεων μεταξύ φιλοαμερικανισμού και αντιαμερικανισμού, αναλόγως των περιστάσεων. Ευτυχώς, η εποχή των ηρωικών διαπραγματεύσεων, που πλήγωσαν ανεπανόρθωτα τη χώρα, έχει παρέλθει οριστικά.
Οπως έγινε γνωστό μετά τη συνάντηση του κ. Μητσοτάκη με την κ. Γκεοργκίεβα, κλείνει το γραφείο του ΔΝΤ στην Αθήνα. Αυτό συνιστά απόδειξη ότι η χώρα έχει βγει οριστικά από την κρίση;
Το κλείσιμο του γραφείου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στην Αθήνα αποτελεί μία κίνηση υψηλού συμβολισμού για τη θέση της χώρας μας στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον. Η απόφαση αυτή ακολουθεί άλλες σπουδαίες κινήσεις επέκεινα των εκλογών της 7ης Ιουλίου, όπως είναι η άρση των κεφαλαιακών περιορισμών, η απόδοση στην Ελλάδα των SNPs και των ANFAs και η προεξόφληση ακριβών δανείων που είχε εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο από το Ταμείο. Οι ενέργειες αυτές αποτυπώνονται σε όλους τους αξιόπιστους οικονομικούς δείκτες, όπως είναι ο δείκτης οικονομικού κλίματος που έχει φτάσει στο υψηλότερο σημείο της τελευταίας 12ετίας και στα επιτόκια δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου που εξακολουθούν να είναι αρνητικά, εκφράζοντας με τον τρόπο αυτό την εμπιστοσύνη στην πορεία ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Και όλα αυτά ενόσω η παγκόσμια οικονομία φαίνεται να επιβραδύνεται και επικρατεί η γενικότερη ρευστότητα λόγω των περιφερειακών και διεθνών κρίσεων. Μπορούμε, συνεπώς, να ατενίζουμε με αισιοδοξία το μέλλον μας, χωρίς εντούτοις να εφησυχάζουμε ούτε μία στιγμή.
Ακόμη και αν οι αριθμοί σηματοδοτούν το τέλος της κρίσης, πολλοί άνθρωποι δεν έχουν αισθανθεί, πάντως, κάτι τέτοιο στην τσέπη τους. Πότε εκτιμάτε ότι θα δούμε την ανάπτυξη να αντανακλάται και στα εισοδήματα όλων των Ελλήνων;
Η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας έχει ήδη αρχίσει να αφήνει πραγματικό αποτύπωμα, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με τη σημαντική μείωση του ΕΝΦΙΑ εμπροσθοβαρώς σε σχέση με τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις. Επιπλέον, χορηγήθηκε έκτακτη βοήθεια σε ευάλωτες κατηγορίες συμπολιτών μας από το δημοσιονομικό πλεόνασμα που προέκυψε το τελευταίο εξάμηνο του 2019 λόγω των θετικών οικονομικών μεγεθών. Και τούτο παρά την πρόβλεψη του Μαρτίου του 2019 για μη επίτευξη δημοσιονομικών στόχων αλλά και την αμετροεπή απόδοση μερίσματος λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές από την προηγούμενη κυβέρνηση για την προσκόμιση μικροκομματικών ωφελημάτων. Η ενίσχυση των εισοδημάτων των πολιτών θα συνεχιστεί δυναμικά το 2020 με τη σημαντική μείωση των φορολογικών συντελεστών και με σειρά άλλων παρεμβάσεων που θα αναβαθμίσουν το πραγματικό εισόδημα. Η κυβέρνηση τηρεί κατά γράμμα τις προγραμματικές της δεσμεύσεις και επιβραβεύεται για την πολιτική αυτή με υψηλό δείκτη ανάπτυξης, σημαντικές νέες επενδύσεις και πολλές και καλά αμειβόμενες νέες θέσεις εργασίας, όπως αποδεικνύεται από τη μείωση του δείκτη ανεργίας.
Ο πρωθυπουργός δήλωσε από τις ΗΠΑ ότι ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για να τεθεί το ζήτημα των πρωτογενών πλεονασμάτων. Εάν συμβεί αυτό, πώς θα αξιοποιηθεί ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος;
Αντώνης Σαμαράς: Το παρασκήνιο της διαγραφής του και οι τρεις ατάκες που έσπασαν το ραγισμένο γυαλί
Στο πλαίσιο του δημοσιονομικού σχεδιασμού της κυβέρνησης, εντός του τρέχοντος έτους θα τεθεί το ζήτημα της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2021. Αισιοδοξώ ότι το αίτημα αυτό θα εισακουστεί, δεδομένου ότι πλέον η ελληνική Πολιτεία εμφανίζει υψηλό δείκτη συνέπειας και αξιοπιστίας έτσι ώστε να μη χρειάζεται να αναπληρώνουμε τα χαρακτηριστικά αυτά με πολύ υψηλές δημοσιονομικές δεσμεύσεις. Στην περίπτωση που το αίτημα γίνει δεκτό ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος θα διατεθεί κατά κύριο λόγο για την περαιτέρω ελάφρυνση των φορολογουμένων και για την ενίσχυση κατηγοριών πολιτών που έχουν ιδιαίτερη ανάγκη. Αυτό που κατεξοχήν έχει ανάγκη η ελληνική οικονομία είναι να αποκτήσει αναπτυξιακή αυτάρκεια και όχι να στηρίζεται σε ευτελή και εφήμερη επιδοματική πολιτική.
Σε συνάρτηση με τα δημοσιονομικά περιθώρια βρίσκεται και το ενδιαφέρον που εκδήλωσε η χώρα μας για προμήθεια F-35. Κατά την άποψή σας πρέπει να υπάρξει συζήτηση για αύξηση των αμυντικών δαπανών;
Η ενίσχυση των αμυντικών μας συστημάτων συνιστά αδήριτη νομοτέλεια λόγω των γεωπολιτικών κινδύνων που ελλοχεύουν. Στο πλαίσιο αυτό, ήδη δρομολογείται η αναβάθμιση των F-16 και ξεκίνησε η συζήτηση για τη συμμετοχή της χώρας μας στο πρόγραμμα παραγωγής των πιο σύγχρονων συστημάτων F-35 από το 2024 και εντεύθεν. Αυτονοήτως, η συμμετοχή αυτή θα εξαρτηθεί από τη δημοσιονομική κατάσταση στην οποία θα βρεθεί η χώρα. Σε κάθε περίπτωση, η αμυντική ασφάλεια της χώρας από την οποιαδήποτε εξωτερική επιβολή συνιστά αναγκαίο όρο για την καλλιέργεια συλλογικής αυτοπεποίθησης που οδηγεί στην ευημερία και για τη δημιουργία ασφαλούς επενδυτικού κλίματος.
Συμπληρώθηκαν τις προηγούμενες ημέρες έξι μήνες διακυβέρνησης της Ν.Δ. Στο πρώτο Υπουργικό Συμβούλιο θυμόμαστε ότι είχε δοθεί σε κάθε υπουργό φάκελος με τους στόχους του εξαμήνου. Εχουν επιτευχθεί;
Η κυβέρνηση στο πρώτο εξάμηνο έχει παραγάγει ένα εξαιρετικά ευρύ και σημαντικό έργο στο οποίο περιλαμβάνονται 32 νομοθετήματα, ο προϋπολογισμός για το 2020 και η συνταγματική αναθεώρηση. Πρόκειται για έργο το οποίο είναι γνήσια μεταρρυθμιστικό σε χρόνο που δεν έχει προηγούμενο για τα ελληνικά πολιτικά πράγματα. Εγινε, νομίζω, φανερό σε όλους τους πολίτες ότι η κυβέρνηση ήρθε έτοιμη και με συγκεκριμένο πρόγραμμα για να μπορέσει να βάλει τη χώρα σε αναπτυξιακή τροχιά. Στο επίπεδο αυτό εκτιμώ ότι τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά και διατηρώ βιώσιμη αισιοδοξία ότι θα πορευτούμε με ρεαλισμό και χωρίς πολιτικές αυταπάτες με σίγουρα και σταθερά βήματα προς το μέλλον.
Το «επιτελικό κράτος» αποδεικνύεται στην πράξη και πιο λειτουργικό και αποτελεσματικό; Πρόσφατα δεχθήκατε κριτική λόγω των προβλημάτων με τη χιονόπτωση στην Εθνική Οδό.
Η λειτουργία του επιτελικού κράτους που αποτέλεσε την πρώτη νομοθετική πρωτοβουλία της νέας κυβέρνησης ξεπερνά μεμονωμένες περιπτώσεις κρατικών δυσλειτουργιών. Σκοπός του επιτελικού κράτους είναι να τυποποιήσει τις διαδικασίες της εκτελεστικής και της νομοθετικής λειτουργίας, ώστε να υπάρχουν προγραμματισμός και συντονισμός του κυβερνητικού έργου με γρήγορο ρυθμό με διαφάνεια και με λογοδοσία. Στο πλαίσιο αυτό, η περιοδική και συντονισμένη λειτουργία του Υπουργικού Συμβουλίου που παράγει όλες τις δημόσιες πολιτικές και η σημαντική αναβάθμιση του Κοινοβουλίου σε σχέση με τη νομοθετική παραγωγή και τον κοινοβουλευτικό έλεγχο της κυβέρνησης συνιστούν μείζονα επιτεύγματα για τα οποία αισθάνομαι γνήσια υπερηφάνεια. Με την περαιτέρω ψηφιοποίηση και απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών και με την απόδοση σημαντικών αρμοδιοτήτων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση θα ολοκληρωθεί το πιο φιλόδοξο πρόγραμμα ανασυγκρότησης του κράτους στη Μεταπολίτευση.
ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΝΟΜΟ
Η απλή αναλογική δεν απηχεί τις ανάγκες της χώρας
Η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να συζητήσει αλλαγές στην πρότασή της για το εκλογικό σύστημα, π.χ. για μικρότερο μπόνους, εάν αυτό διευκολύνει μία συμφωνία με το ΚΙΝ.ΑΛ.;
Οπως είχε δεσμευθεί προεκλογικά η κυβέρνηση φέρνει στη Βουλή προς ψήφιση ένα νέο εκλογικό σύστημα, το οποίο συναιρεί την αναλογική αντιπροσώπευση με την ανάγκη κυβερνησιμότητας της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό, το πρώτο κόμμα λαμβάνει bonus το οποίο συναρτάται με το ποσοστό το οποίο λαμβάνει, με κατώτατο όριο το 25% για 20 έδρες bonus και προοδευτικό ανώτατο όριο τις 50 έδρες. Το σύστημα αυτό προσεγγίζει τη λογική της πρότασης του ΚΙΝ.ΑΛ. και εισάγει μία δίκαιη ισορροπία στην κατανομή των εδρών στα κοινοβουλευτικά κόμματα. Στην πρόταση αυτή είναι καλοδεχούμενη η συμπόρευση τόσο του ΚΙΝ.ΑΛ. όσο και του ΣΥΡΙΖΑ, εφόσον το κόμμα αυτό αντιλαμβάνεται τον εαυτό του ως υπεύθυνο κόμμα εξουσίας. Σε κάθε περίπτωση, είναι αυτονόητο ότι η απλή αναλογική δεν απηχεί τις ανάγκες της χώρας, ιδιαιτέρως στη σημερινή κρίσιμη συγκυρία. Αρκεί κάποιος να κάνει το διανοητικό πείραμα πού θα βρισκόταν σήμερα η Ελλάδα εάν στις εκλογές του περασμένου Ιουλίου δεν είχε υπάρξει ισχυρή κυβερνητική πλειοψηφία.
ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Να έχει γνώση των εθνικών θεμάτων και ικανά πολιτικά χαρακτηριστικά
Η επιλογή για το πρόσωπο του ΠτΔ θα ανακοινωθεί, απ’ όσο γνωρίζουμε, μετά τον εκλογικό νόμο. Γιατί όχι νωρίτερα, ώστε να τελειώσει και η ονοματολογία; Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης σας καταλογίζει ευθύνη για «προεδρικά καλλιστεία».
Σύμφωνα με το Σύνταγμα, η διαδικασία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας εκκινεί το αργότερο τη 12η Φεβρουαρίου και έως τότε υφίσταται η δυνατότητα να προτείνει ο πρωθυπουργός τον υποψήφιο για τη θέση αυτή. Με σεβασμό στον υπηρετούντα σήμερα Πρόεδρο, ο πρωθυπουργός απέφυγε να αναφερθεί σε ονόματα υποψηφίων. Αντιθέτως, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης εντελώς άκαιρα και με προφανή σκοπό να διεμβολίσει την κοινοβουλευτική πλειοψηφία, επανειλημμένως χρησιμοποιεί το όνομα του Προέδρου της Δημοκρατίας. Με τον τρόπο αυτό, βάζει τον ανώτατο άρχοντα στον μύλο της πολιτικής αντιπαράθεσης, όπως άλλωστε το έπραξε και το 2014, όταν, αρνούμενος να αποδεχθεί οποιαδήποτε υποψηφιότητα, καταστρατήγησε το Σύνταγμα και προκάλεσε εκλογές, οι οποίες οδήγησαν στο καταστροφικό για τη χώρα πρώτο εξάμηνο του 2015. Η Νέα Δημοκρατία αποτελεί ιστορικά την εγγυήτρια δύναμη των θεσμών και ουδέποτε θα επιχειρήσει να τους χειραγωγήσει για μικροκομματικά οφέλη.
Είπατε πρόσφατα ότι το πρόσωπο του ΠτΔ πρέπει να έχει πολιτικά χαρακτηριστικά και να συνθέτει τις πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις. Το εάν προέρχεται από την Κεντροδεξιά ή την Κεντροαριστερά πρέπει, κατά τη γνώμη σας, να είναι και αυτό κριτήριο για την τελική επιλογή; Η ηγεσία του ΚΙΝ.ΑΛ. δηλώνει ότι δεν θα στηρίξει πρόσωπο προερχόμενο από τη Ν.Δ.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα πρέπει να έχει γνώση των κρίσιμων εθνικών θεμάτων και ικανά πολιτικά χαρακτηριστικά, ώστε να μπορεί να εκπληρώσει τα καθήκοντά του, ως διεθνής παραστάτης της χώρας. Επιπλέον, θα πρέπει να συμβολίζει την ενότητα του έθνους και να συσπειρώνει την ελληνική κοινωνία και τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου. Υπό την έννοια αυτή, δεν έχει αξία η αναδίφηση σε ξεπερασμένα πολιτικά στεγανά, αλλά η πραγματική ικανότητα του Προέδρου να συνθέτει και να συσπειρώνει.
ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ
Για πρώτη φορά υπάρχει συγκροτημένο σχέδιο
Η κυβέρνηση εφαρμόζει μια νέα πολιτική στο μεταναστευτικό. Υπάρχουν μέχρι τώρα απτά αποτελέσματα σε ό,τι αφορά την αποσυμφόρηση των νησιών και πότε εκτιμάτε ότι θα φανεί εάν αυτή η πολιτική πράγματι αποδίδει συνολικά;
Για πρώτη φορά, ελληνική κυβέρνηση φέρνει συγκροτημένο σχέδιο διαχείρισης της προσφυγικής και μεταναστευτικής κρίσης. Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει τη διαμονή προσφύγων και μεταναστών, τη διαδικασία εξέτασης ασύλου και την ανάσχεση των ροών. Σε σχέση με τις διαδικασίες ασύλου συντέμνονται σε μεγάλο βαθμό οι χρόνοι διεκπεραίωσης, ώστε σε εξαιρετικά σύντομο χρόνο να υπάρχει απόφαση σχετικά με τη χορήγηση ή όχι διεθνούς προστασίας και όσοι δεν λαμβάνουν καθεστώς ασύλου επιστρέφονται άμεσα στη χώρα προέλευσης ή στη χώρα καταγωγής. Σε σχέση με την ανάσχεση των ροών στους θαλάσσιους διαύλους, αυστηροποιείται ο έλεγχος με ανάπτυξη σύγχρονων υποδομών και με μεγάλο αριθμό περιπολιών. Σε σχέση με τη διαχείριση των προσφύγων και μεταναστών αναπτύσσονται και αναβαθμίζονται ελεγχόμενες και αξιοπρεπείς δομές υποδοχής κατά εύλογη αναλογία σε σχέση με τον πληθυσμό της κάθε περιφέρειας, ενώ ειδική μέριμνα λαμβάνεται για τα ασυνόδευτα ανήλικα.
Από την έντυπη έκδοση