Ακόμα, ο κ. Πέτσας έδωσε στοιχεία για τις προτεραιότητες της κυβέρνησης το επόμενο διάστημα και την στρατηγική που θα ακολουθηθεί.
Αναλυτικά η συνέντευξη που παραχώρησε στο «Έθνος»:
– Κύριε Υπουργέ, μόλις επιστρέψατε από το Παρίσι όπου ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε με τον κ. Μακρόν. Τι κρατάτε από αυτό το ταξίδι;
Ο Πρωθυπουργός είχε την ευκαιρία να συζητήσει με τον Γάλλο Πρόεδρο για τη νέα αρχιτεκτονική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ευρωζώνη, τον ενιαίο προϋπολογισμό και τα εργαλεία τα οποία θα φέρουν ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη υπέρ των λαών της Ευρώπης. Συζήτησαν για την κοινή επιδίωξη μιας Ευρώπης που φυλάσσει αποτελεσματικά τα σύνορά της και δείχνει αλληλεγγύη στην αντιμετώπιση του προσφυγικού προβλήματος, επιδεικνύοντας ουσιαστική αλληλεγγύη. Συζήτησαν για την ιδέα σχετικά με τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού μηχανισμού πολιτικής προστασίας, για τη δημιουργία του οποίου ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει πει ότι θα πρωτοστατήσει. Όπως επίσης και για κοινές δράσεις στους τομείς της άμυνας, του περιβάλλοντος και της κλιματικής αλλαγής σε πρώτη αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα. Ιδιαίτερα θερμή ήταν η στήριξη του Γάλλου Προέδρου στην Κυπριακή Δημοκρατία που αντιμετωπίζει τις τουρκικές προκλήσεις.
– Τι ακριβώς σημαίνει αυτό κ. Πέτσα;
Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, η Ευρώπη δεν πρόκειται να αφήσει απροστάτευτη την Κύπρο. Έμπρακτη απόδειξη της αλληλεγγύης της Ευρώπης είναι ότι ο Γάλλος Πρόεδρος εξέφρασε «την αλληλεγγύη μας και την επαγρύπνηση μας όσον αφορά τις δραστηριότητες της Τουρκίας στην κυπριακή ΑΟΖ. Η Ε.Ε. και η Γαλλία δεν υπάρχει περίπτωση να δείξουν την οποιαδήποτε “αδυναμία” στον τομέα αυτό».
– Μετά την επίσκεψη αυτή και ενόψει του Βερολίνου πιστεύετε ότι η ευρωπαϊκή συγκυρία ευνοεί τον εθνικό στόχο για την μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων;
Το μεγαλύτερο πρόβλημα της Ευρώπης σήμερα είναι η «αναπτυξιακή παγίδα» στην οποία μπορεί να πέσει, καθώς οι εμπορικές διενέξεις ΗΠΑ-Κίνας, το ενδεχόμενο «άτακτου Brexit», η κυβερνητική κρίση στην Ιταλία και το ενδεχόμενο ύφεσης στην Γερμανία επιδεινώνουν το παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον. Γι’ αυτό φαίνεται να διαμορφώνεται κοινή πεποίθηση ότι χρειάζεται να προταχθούν αναπτυξιακές πολιτικές. Στο πλαίσιο αυτό και με πυξίδα την προσήλωσή μας στις μεταρρυθμίσεις και τις αποκρατικοποιήσεις κερδίζουμε αξιοπιστία ώστε να φέρουμε πιο κοντά τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων σε πιο ρεαλιστικά επίπεδα. Έχουμε, στο μεταξύ, σύμμαχο την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των αγορών στις αναπτυξιακές προοπτικές της οικονομίας μας, που αναδεικνύεται από τα εξαιρετικά χαμηλά επιτόκια στις τελευταίες δημοπρασίες εντόκων γραμματίων και το γεγονός ότι δανειστήκαμε, με επταετές ομόλογο, 2,5 δισ. ευρώ, με ιστορικά χαμηλό επιτόκιο 1,9%.
– Ποιο θα είναι το κεντρικό μήνυμα από την πρώτη ΔΕΘ του Κυριάκου Μητσοτάκη ως Πρωθυπουργoύ;
Ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα με αυτοπεποίθηση που συμμετέχει στις μεγάλες ευρωπαϊκές συζητήσεις και έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει την ευχάριστη αναπτυξιακή έκπληξη των επόμενων χρόνων.
– Αμέσως μετά το ταξίδι στο Παρίσι ο Πρωθυπουργός μετέβη στο Μάτι. Ήταν επίσκεψη εντυπώσεων ή ουσίας;
Η καταστροφή που βίωσε η περιοχή, αλλά και οι κάτοικοί της ένα χρόνο πριν, ήταν πρωτοφανής. Ήταν υποχρέωσή μας να αναλάβουμε άμεσα δράση και αυτό έπραξε η Κυβέρνηση από την πρώτη μέρα. Εκτός από την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 24.07.2019, ενδεικτικά σας αναφέρω πως έχει αποφασιστεί η παράταση της αναστολής των πλειστηριασμών, κατασχέσεων και εξώσεων από τις 30/9/2019 που έληγε, μέχρι τις 31/7/2020, αλλά και η παράταση της προθεσμίας για την υποβολή δηλώσεων στεγαστικής συνδρομής για τις επισκευές, που έχει ήδη λήξει, μέχρι την 31.12.2019. Και μια σειρά από άλλες παρεμβάσεις ουσίας για την αποκατάσταση της περιοχής, στο πλαίσιο της εντολής που έχει δοθεί στο ΤΕΕ για την εκπόνηση του ειδικού χωρικού σχεδίου, το οποίο θα παραδοθεί μέχρι την 23/7/2020, ώστε το Μάτι να ξαναζήσει.
-Το νομοσχέδιο για την διευκόλυνση της ψήφου των ομογενών ποια ουσιαστική αλλαγή θα επιφέρει;
Οι Έλληνες ψηφοφόροι που ζουν στο εξωτερικό θα έχουν τη δυνατότητα να ψηφίζουν από τον τόπο διαμονής τους. Ο Πρωθυπουργός επέλεξε να κατατεθεί χωριστά το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, ώστε να αποτελέσει μια ευκαιρία για ευρεία συναίνεση όλων των κομμάτων. Δεν είναι δυνατό να αποκλείεται στην Ελλάδα αυτό που έχουν υιοθετήσει σχεδόν όλες οι άλλες χώρες. Κι ούτε να επικρατεί η ταξική αντίληψη που θέλει να ψηφίζουν μόνο όσοι έχουν τη οικονομική δυνατότητα να έρχονται στη χώρα.
-Ως αντιπολίτευση καταγγέλλατε τον ΣΥΡΙΖΑ για καταιγίδες άσχετων τροπολογιών, αλλά ως κυβέρνηση κάνετε το ίδιο. Αλλάξατε άποψη στην πορεία;
Αναφέρεστε σε μια μεμονωμένη περίπτωση, στην τροπολογία αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τον «βάσιμο λόγο» απόλυσης, που κατατέθηκε στο Διυπουργικό νομοσχέδιο, για να καταργηθεί μια διάταξη που είχε ψηφίσει και η Νέα Δημοκρατία, αλλά διαπιστώθηκε στην πράξη ότι ήταν προβληματική με αρνητικά αποτελέσματα για τον εργαζόμενο και την απασχόληση. Η τροπολογία ήταν επείγουσα, όπως και η θέσπιση μηνιαίου πλαφόν 4.608 ευρώ στις λεγόμενες «χρυσές συντάξεις». Πράγματι, όμως, κατατέθηκε αργά. Παρακαλώ, όλους τους πολίτες να διαπιστώσουν στο μέλλον ότι πρόκειται για εξαίρεση, λόγω του επείγοντος χαρακτήρα, και δεν πρόκειται να γίνει κανόνας.
-Θα επιδιώξετε ευρύτερες συναινέσεις στην αλλαγή του εκλογικού νόμου; Και με ποιους;
Είμαστε ανοικτοί στο διάλογο για τις ευρύτερες δυνατές συναινέσεις. Με γνώμονα, όμως, έναν εκλογικό νόμο που θα εγγυάται αναλογικότερη εκπροσώπηση των πολιτικών δυνάμεων, αλλά και την εθνικά αναγκαία κυβερνησιμότητα. Η Ελλάδα δεν αντέχει συστήματα που επιφυλάσσουν ακυβερνησία και πολιτική αστάθεια. Κι αυτό ελπίζουμε να το αναγνωρίσουν στην πράξη, ακόμη κι εκείνοι που προσποιούνται πως δεν το καταλαβαίνουν.