Γιατί η Ν.Δ. ασκεί τόσο έντονη κριτική στην κυβέρνηση για την κατάσταση στο χώρο της Δικαιοσύνης;
Είτε λόγω αριστερής ιδεοληψίας είτε λόγω κυνικής εξουσιομανίας, αυτή η κυβέρνηση θεωρεί ότι η ανεξάρτητη κατά το Σύνταγμα Δικαιοσύνη πρέπει να καθυποτάσσεται στις σκοπιμότητες και τις επιδιώξεις της πολιτικής εξουσίας. Σύμφωνα με αυτή την αντιθεσμική αλλά και βαθιά αντιδημοκρατική θεώρηση, η Δικαιοσύνη πρέπει ν’ αποτελεί ελεγχόμενο εργαλείο στα χέρια της κυβέρνησης και οι δικαστικοί λειτουργοί πειθήνια όργανά της. Οταν αυτό δεν συμβαίνει, η Δικαιοσύνη χαρακτηρίζεται από τον πρωθυπουργό ως «θεσμικό εμπόδιο» και κάποιοι ασυγκράτητοι υπουργοί του μετατρέπονται σε καθημερινούς -αρνητικούς, ως επί το πλείστον- σχολιαστές αποφάσεών της. Ομως, η θεσμικά κατοχυρωμένη, ανεξάρτητη και ανεπηρέαστη από πολιτικές παρεμβάσεις Δικαιοσύνη είναι βασική προϋπόθεση εύρυθμης λειτουργίας του κράτους δικαίου και κατ’ επέκταση της Δημοκρατίας. Επομένως, η σφοδρή μας αντίδραση δεν είναι μόνο χρέος μας, αλλά και δημοκρατικό μας καθήκον.
Μία σημαντική πτυχή του προγράμματος που εξαγγέλλει το κόμμα σας αφορά και στην επιτάχυνση στην απονομή δικαιοσύνης. Με ποιες πολιτικές μπορεί να επιτευχθεί;
Η επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης αποτελεί κομβική στρατηγική μεταρρύθμιση στην ατζέντα της Ν.Δ. και του Κυριάκου Μητσοτάκη προσωπικά. Μπορεί να επιτευχθεί μέσα από ένα συνολικό πλέγμα πολιτικών σε όλο το φάσμα του συστήματος Δικαιοσύνης στη χώρα μας, από την αναθεώρηση της διαδικασίας σε όλα τα επίπεδα εκδίκασης υποθέσεων στα πολιτικά, στα ποινικά και τα διοικητικά δικαστήρια μέχρι την αναβάθμιση των υλικοτεχνικών υποδομών σε αυτά, εκεί όπου η καθημερινότητα είναι πλέον ανυπόφορη. Ιδιαίτερη σημασία έχουν η επέκταση της ηλεκτρονικής οργάνωσης του συστήματος, καθώς και η εισαγωγή στην καθημερινή πρακτική επίλυσης διαφορών του νέου θεσμού της δικαστικής διαμεσολάβησης, ο οποίος δεν έχει τρέξει ακόμα. Προσωπικά εκτιμώ ότι πολλά πρέπει ν’ αλλάξουν και ως προς το προβληματικό πλέον σύστημα επιβολής, επιμέτρησης και έκτισης ποινών. Η συνολική μεταρρύθμιση στο σύστημα πρέπει να γίνει σε συνεργασία με τους λειτουργούς της Δικαιοσύνης, με πολλή αποφασιστικότητα και, τολμώ να πω, αρκετή φαντασία.
Η ηγεσία της Ν.Δ. υπογραμμίζει ότι στο επίκεντρο της πολιτικής της βρίσκονται οι πιο αδύναμοι. Πώς μπορεί όμως να τους στηρίξει όταν είναι δεδομένο πως και η ίδια σφιχτή δημοσιονομική πολιτική θα ακολουθήσει ως κυβέρνηση;
Κατ’ αρχάς, η βασική συνθήκη ότι η ανάπτυξη δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και αυτό από μόνο του λειτουργεί υποστηρικτικά για τους αδύναμους με βρίσκει σύμφωνο. Ομως, υπάρχουν και άλλα που πρέπει να γίνουν. Ενα από τα κρυμμένα μυστικά της διακυβέρνησης 2012-2014 είναι η εκπόνηση ενός συνολικού στρατηγικού σχεδίου για τη στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων που ονομάσαμε «Εθνική Στρατηγική Κοινωνικής Ενταξης». Δρομολογήθηκε και εκπονήθηκε στο υπουργείο Εργασίας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014 με πρωτοβουλία δική μου -τότε ήμουν υφυπουργός- και την υποστήριξη του υπουργού Γιάννη Βρούτση. Το σχέδιο έχει την έγκριση των θεσμών και στοιχεία του έχουν υιοθετηθεί αποσπασματικά από την τωρινή κυβέρνηση (όπως το κοινωνικό εγγυημένο εισόδημα). Λείπουν, όμως, ακόμα η συνολικότητα και ο στρατηγικός σχεδιασμός για να καλυφθεί κατά τρόπο λειτουργικό, ορθολογικό και οργανωμένο όλο το φάσμα των ευάλωτων ομάδων, ήτοι των αδυνάμων. Θεωρώ ότι η επανενεργοποίηση αυτού του στρατηγικού σχεδίου θα πρέπει ν’ απασχολήσει ιδιαίτερα τη Ν.Δ. στο προσεχές διάστημα.
Θεωρείτε πιθανό το ενδεχόμενο εκλογών εντός του 2018; Αν ναι, τι είναι αυτό που εκτιμάτε ότι θα ωθήσει την κυβέρνηση σε επιλογή προσφυγής σε πρόωρες κάλπες;
Προφανώς, η κυβέρνηση έχει κάθε πρόθεση να εξαντλήσει την τετραετή της θητεία. Αμφιβάλλω ότι θα τα καταφέρει, καθώς, παρά το κυβερνητικό αφήγημα περί ανάκαμψης της οικονομίας, επενδυτικής ευφορίας και εξόδου από τα Μνημόνια, η κατάσταση είναι ζοφερή. Η τρίτη αξιολόγηση έχει ήδη καθυστερήσει, η υπερφορολόγηση έχει εξαντλήσει τις αντοχές του φορολογούμενου πολίτη και κρατά μακριά τους επενδυτές, το ασφαλιστικό σύστημα είναι υπό κατάρρευση, το Δημόσιο διογκώνεται με ρουσφετολογικές προσλήψεις, το τραπεζικό σύστημα μάλλον είναι πιο κοντά σε νέα ανακεφαλαιοποίηση, παρά την παροχή νέας ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, και οι νέες τρύπες στα δημοσιονομικά θα ανοίξουν αναπόφευκτα τη συζήτηση για νέα μέτρα. Σε αυτή την ασφυκτική πραγματική κατάσταση στην οικονομία και με δεδομένη τη νέα ρευστότητα στην κοινοβουλευτική της πλειοψηφία, εκτιμώ ότι η κυβέρνηση θα δυσκολευτεί πολύ να… βγάλει το 2018.
Η Ν.Δ. εξήλθε από την κοινοβουλευτικήμάχη χωρίς εσωτερικές αναταράξεις
Ποια η αποτίμησή σας για την πρόσφατη συζήτηση στη Βουλή για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου; Υπάρχει ζήτημα συνοχής στην κυβερνητική πλειοψηφία;
Παρά τις περί του αντιθέτου προβλέψεις, η Ν.Δ. εξήλθε από τη διήμερη κοινοβουλευτική μάχη επί ενός ιδιάζοντος και ευαίσθητου ζητήματος χωρίς τραυματισμούς και εσωτερικές αναταράξεις. Ακουσε προσεκτικά τις απόψεις των ειδικών αλλά και το σφυγμό της κοινωνίας, κατέθεσε τη δική της συνολική, υπεύθυνη και συγκροτημένη πρόταση για τη νομική αναγνώριση ταυτότητας φύλου και την υποστήριξε με τεκμηριωμένο πολιτικό λόγο και ενιαία, αρραγή στάση κατά την ψηφοφορία. Σχεδόν όλες οι άλλες παρατάξεις είτε διχάσθηκαν στην ψηφοφορία είτε διαφοροποιήθηκαν εσωτερικά είτε από άλλη θέση ξεκίνησαν και αλλού κατέληξαν είτε, στην περίπτωση των ΑΝ.ΕΛ., υπέστησαν πρωτοφανή εξευτελισμό ψηφίζοντας θετικά επί της αρχής και αρνητικά (ή «παρών») επί του συνόλου των άρθρων (!). Δεδομένου, δε, ότι το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε από 141 κυβερνητικούς βουλευτές και μόνον, η κυβερνητική πλειοψηφία υπέστη εμφανέστατο πλήγμα. Η Ν.Δ. έχει, συνεπώς, κάθε λόγο να εκτιμά ότι κέρδισε από τη διαδικασία.
Διχογνωμία για το συγκεκριμένο ζήτημα υπήρξε όμως και στη Ν.Δ. Υφίσταται, τελικά, αντιπαράθεση φιλελεύθερων και συντηρητικών απόψεων στο εσωτερικό του κόμματός σας;
Σε κάθε ζήτημα που έχει να κάνει με ανθρώπινα δικαιώματα ο καθένας μπορεί να έχει τη δική του προσωπική άποψη σχετικά με την προστασία, την έκταση και τους περιορισμούς του δικαιώματος. Σε μια μεγάλη παράταξη όπως η Ν.Δ. το παράξενο θα ήταν να μην υπάρχουν διαφορετικές απόψεις επί του θέματος ή διαφορετικές προσεγγίσεις. Ο εσωτερικός διάλογος όμως βοήθησε στη διαμόρφωση της τελικής μας θέσης στο ζήτημα. Η δε τελική μας θέση, όπως διατυπώθηκε από τον πρόεδρό μας στην Ολομέλεια της Βουλής, έγινε σεβαστή και υποστηρίχθηκε από όλα τα στελέχη. Χαίρομαι γιατί ως εισηγητής στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο συνέβαλα κατά τι κι εγώ στη διαμόρφωσή της.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΧΟΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής