Η Γαλλία, η Ιταλία και η Ολλανδία είναι ανάμεσα σε αυτές. Κατά ψήφισαν οι… συνήθεις ύποπτοι: Γερμανία, Σλοβενία, Σλοβακία, Ουγγαρία. Όμως, δώδεκα χώρες, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα και η Κύπρος απείχαν της ψηφοφορίας. Το ίδιο έκανε και η Ισπανία της οποίας ο πρωθυπουργός της είχε κάνει δηλώσεις προς την Κομισιόν «να το ξανασκεφτεί».
Το γεγονός ότι ούτε οι χώρες υπέρ, ούτε οι χώρες κατά δεν συγκεντρώνουν πλειοψηφία στέλνει πίσω στην Κομισιόν την απόφαση. Συνεπώς, ο εμπορικός πόλεμος της ΕΕ με την Κίνα αρχίζει!
Σε ανακοίνωσή της, η Κομισιόν το βλέπει ως υποστήριξη: «Σήμερα, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επιβολή οριστικών αντισταθμιστικών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) από την Κίνα έλαβε την απαραίτητη υποστήριξη από τα κράτη μέλη της ΕΕ για την έγκριση των δασμών. Αυτό αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς την ολοκλήρωση της έρευνας της Επιτροπής κατά των επιδοτήσεων».
«Παράλληλα, η ΕΕ και η Κίνα συνεχίζουν να εργάζονται σκληρά για να διερευνήσουν μια εναλλακτική λύση που θα πρέπει να είναι πλήρως συμβατή με τον ΠΟΕ, επαρκής για την αντιμετώπιση των ζημιογόνων επιδοτήσεων που διαπιστώθηκαν από την έρευνα της Επιτροπής, παρακολουθήσιμη και εκτελεστή. Ο εκτελεστικός κανονισμός της Επιτροπής που θα περιλαμβάνει τα οριστικά πορίσματα της έρευνας πρέπει να δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα το αργότερο έως τις 30 Οκτωβρίου 2024», συμπλήρωσε.
Τι σημαίνει η αποχή
Ο μεγάλος αριθμός των αποχών αντανακλά μακροχρόνιους ενδοιασμούς σχετικά με το πώς η Ευρώπη θα πρέπει να σταθεί απέναντι στην Κίνα. Παρόλο που η πολιτική συναίνεση λέει ότι οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές του Πεκίνου αξίζουν μια δυναμική, ενιαία απάντηση, οι φόβοι για εμπορικά αντίποινα φαίνεται να έχουν αμβλύνει την αποφασιστικότητα πολλών πρωτευουσών καθώς η ημερομηνία που θα αποφασίσει την ανατροπή πλησίαζε.
Εναπόκειται στην Επιτροπή, η οποία έχει αποκλειστικές εξουσίες για τον καθορισμό της εμπορικής πολιτικής του μπλοκ, να σπάσει το αδιέξοδο και να διασφαλίσει ότι οι δασμοί θα περάσουν.
Δεδομένων των σοβαρών ανησυχιών της Επιτροπής σχετικά με την εκτεταμένη χρήση επιδοτήσεων από την Κίνα για την προώθηση των εγχώριων παραγωγών και τη δυνατότητα που τους επιτρέπει να πωλούν τα ηλεκτροκίνητα οχήματά τους σε τεχνητά χαμηλές τιμές στις παγκόσμιες αγορές, το συμπέρασμα δεν αποτελεί έκπληξη.
Οι πρόσθετοι δασμοί έχουν σχεδιαστεί για να αντισταθμίσουν τις επιζήμιες επιπτώσεις των επιδοτήσεων και να καλύψουν το χάσμα τιμών μεταξύ των κινεζικών επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων της ΕΕ. Διαφέρουν ανάλογα με τη μάρκα και το επίπεδο συνεργασίας τους με την έρευνα της Επιτροπής:
- Tesla: 7,8%
- BYD: 17%
- Geely: 18,8%
- SAIC: 35,3%
- Άλλοι παραγωγοί ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα που συνεργάστηκαν στην έρευνα αλλά δεν συμπεριλήφθηκαν σε ατομικό δείγμα: 20,7%
- Άλλοι παραγωγοί EV στην Κίνα που δεν συνεργάστηκαν: 35.3%
Οι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ τον Νοέμβριο και θα εισπράττονται από τους τελωνειακούς υπαλλήλους.
Επίδομα θέρμανσης: Αύριο, Δευτέρα καταβάλλεται η πρώτη δόση [βίντεο]
Θα προστεθούν στον υφιστάμενο συντελεστή 10%. Αυτό σημαίνει ότι, στην πράξη, ορισμένοι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα αντιμετωπίσουν σύντομα δασμούς άνω του 45% όταν προσπαθούν να εισάγουν τα προϊόντα τους στην ενιαία αγορά.
Το ψήφισμα της Παρασκευής είναι βέβαιο ότι θα εξαπολύσει την οργή του Πεκίνου.
Από την αρχή, η Κίνα κατήγγειλε την έρευνα της Επιτροπής ως “γυμνή προστατευτική πράξη”, αρνήθηκε σταθερά την ύπαρξη επιδοτήσεων, χαρακτήρισε τα ευρήματα “τεχνητά κατασκευασμένα και υπερβολικά” και απείλησε με αντίποινα κατά των βιομηχανιών γαλακτοκομικών προϊόντων, κονιάκ και χοιρινού κρέατος της ΕΕ, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου σε ορισμένες πρωτεύουσες.
Παράλληλα, Κινέζοι αξιωματούχοι έχουν εμπλακεί σε εντατικές συνομιλίες με τους ομολόγους τους στην ΕΕ για να εξασφαλίσουν μια πολιτική λύση που θα μπορούσε να αποτρέψει τους πρόσθετους δασμούς. Μια πιθανή επιλογή είναι να δεσμευτούν οι παραγωγοί να καθορίσουν ελάχιστες τιμές για τα ηλεκτρικά τους οχήματα, αν και η εφαρμογή αυτής της λύσης θα μπορούσε να αποδειχθεί δύσκολη και ευάλωτη σε παραθυράκια.
Παρά το ψήφισμα της Παρασκευής, οι διαπραγματεύσεις ΕΕ-Κίνας θα συνεχιστούν μέχρι τις 30 Οκτωβρίου, τη νομική προθεσμία που έχει καθοριστεί από την έρευνα της Επιτροπής.
Οι συνομιλίες αποτελούν επίσης ύψιστη προτεραιότητα για τη Γερμανία, η οποία φοβάται ότι το τιτάνιο του Πεκίνου θα μπορούσε να προκαλέσει περαιτέρω πόνο στην υποτονική οικονομία της. Οι γερμανικές εταιρείες ξόδεψαν τις τελευταίες δύο δεκαετίες επεκτείνοντας τους επιχειρηματικούς τους δεσμούς με την Κίνα ως έναν τρόπο να πουλήσουν τις εξαγωγές τους στην ολοένα και πιο πλούσια μεσαία τάξη της. Οποιαδήποτε αντίποινα θα μπορούσαν να πλήξουν καίρια αυτούς τους καλά αναπτυγμένους δεσμούς.
“Φυσικά, πρέπει να προστατεύσουμε την οικονομία μας από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές”, δήλωσε ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς αυτή την εβδομάδα. “Ωστόσο, η αντίδρασή μας ως ΕΕ δεν πρέπει να οδηγήσει στο να ζημιωθούμε εμείς οι ίδιοι. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι διαπραγματεύσεις με την Κίνα για τα ηλεκτρικά οχήματα πρέπει να συνεχιστούν”.
Το γεγονός ότι οι δασμοί θα προχωρήσουν τελικά αποκαλύπτει τη μειωμένη επιρροή του Βερολίνου στις Βρυξέλλες, όπου οι εσωτερικές διαμάχες εντός του τρικομματικού συνασπισμού του Σολτς έχουν συχνά προκαλέσει απογοήτευση και εκνευρισμό μεταξύ των διπλωματών.
Η εισαγωγή δασμών λειτουργεί επίσης ως επιβεβαίωση της πολιτικής της Ούρσουλας Φον Ντερ Λάιεν για την Κίνα. Η επικεφαλής της Επιτροπής έχει κερδίσει επαίνους για την ξεκάθαρη, αντικειμενική στρατηγική της για την αντιμετώπιση του Πεκίνου, κλείνοντας το κεφάλαιο του πολιτικού εφησυχασμού που τώρα κατηγορείται για τις μυριάδες κρίσιμες εξαρτήσεις που έχτισε το μπλοκ με την Κίνα.
Με την πολιτική νίκη στο ενεργητικό της, η φον ντερ Λάιεν είναι σε θέση να συνεχίσει την πολιτική της κατά τη διάρκεια της δεύτερης θητείας της.
Ειδήσεις σήμερα
Ηγουμενίτσα: Σύλληψη αλλοδαπού για απάτη την ώρα της παραλαβής
Καραμανλής και Σαμαράς δεν θα πάνε στο street party για τα 50 χρόνια της ΝΔ στη Ρηγίλλης
Επίδομα παιδιού Α21: Ανοιχτή η πλατφόρμα για τις νέες αιτήσεις – Ποιοι είναι οι δικαιούχοι