Βασική προϋπόθεση είναι να έχουν χρόνο ασφάλισης μεταξύ 30,1 και 40 ετών και ο επανυπολογισμός να έχει βγάλει μεγαλύτερη αύξηση από την προσωπική τους διαφορά. Οι νέες αυξημένες συντάξεις θα δοθούν τον Οκτώβριο, με τις συντάξεις του Νοεμβρίου.
Οι συνταξιούχοι πριν από τον Μάιο του 2016 ανέρχονται σε περίπου 1.800.000. Οι 1.050.000 από αυτούς έχουν λιγότερα από 30 χρόνια ασφάλισης και επομένως δεν δικαιούνται αναδρομικά και αυξήσεις με βάση το νόμο. Οι υπόλοιποι 750.000 έχουν πάνω από 30 χρόνια ασφάλισης και εντάσσονται στη διαδικασία του επανυπολογισμού. Από αυτούς, υπολογίζεται ότι περίπου 150.000 δικαιούνται αναδρομικά και αυξήσεις.
Αυτά όσον αφορά τα αναδρομικά και τις αυξήσεις του επανυπολογισμού που προκύπτει από την εφαρμογή του νόμου Βρούτση 4670/2020, ο οποίος προβλέπει βελτιωμένα ποσοστά αναπλήρωσης. Πρόκειται για τις πρώτες αυξήσεις που δίνονται στις συντάξεις εδώ και μια δεκαετία, οι οποίες ψηφίστηκαν από την κυβέρνηση Μητσοτάκη και αποκαθιστούν μέρος των αδικιών του νόμου Κατρούγκαλου, συνιστώντας στην πραγματικότητα επιβράβευση της πολυετούς εργασίας των δικαιούχων.
Υπάρχουν, βεβαίως, και τα άλλα αναδρομικά των παλαιών συνταξιούχων, που αφορούν τις μνημονιακές μειώσεις και τα οποία είναι πολλά περισσότερα. Αυτά όμως θα κριθούν από τις αποφάσεις των ανωτάτων δικαστηρίων, του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οι οποίες αναμένονται με αγωνία από τους δικαιούχους το αμέσως επόμενο διάστημα.
Συντάξεις: Ποιοι παίρνουν αυξήσεις έως 232 ευρώ το μήνα [πίνακες & παραδείγματα]
Αυξήσεις συντάξεων που φτάνουν μέχρι και τα 232 ευρώ το μήνα κλειδώνουν οι ασφαλισμένοι που φτάνουν στη συνταξιοδότηση με 40 έτη εργασιακού βίου.
Οι συντάξεις αυξάνονται προοδευτικά με τους νέους συντελεστές αναπλήρωσης από τα 30,1 έτη και μετά, με την καλύτερη 5ετία για τη συνταξιοδότηση να είναι από τα 35 ως τα 40 έτη, όπου οι ασφαλισμένοι φτάνουν στο μέγιστο όριο των αυξήσεων.
Αν συνεχίσουν στα 41, 42, 43 έτη, θα διαπιστώσουν ότι τα κέρδη περιορίζονται. Θα πάρουν μεν μεγαλύτερες συντάξεις λόγω των περισσότερων ετών ασφάλισης, πλην όμως οι αυξήσεις που θα τους δώσουν τα πιο πολλά έτη θα είναι μικρότερες σε σχέση με τις αυξήσεις των 37, 38, 39 και 40 ετών.
Για τις νέες συντάξεις με αιτήσεις συνταξιοδότησης από 1ης/10/2019 και μετά και για ασφαλισμένους που συμπληρώνουν πάνω από 30 έτη ασφάλισης, ισχύουν τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης που προβλέπει ο νόμος 4670/2020 (νόμος Βρούτση). Με τις νέες διατάξεις αντικαταστάθηκαν τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου) από τα 30 έτη και άνω γιατί ήταν μικρότερα. Οι διαφορές των δύο νόμων και τα κέρδη για τους ασφαλισμένους φαίνονται στους σχετικούς πίνακες που επεξεργάστηκε και δημοσιεύει το ένθετο «Ασφάλιση και Συντάξεις», και δείχνουν τη σύνταξη που θα πάρουν οι ασφαλισμένοι με τα ποσοστά υπολογισμού από το νόμο 4670 και τη σύνταξη που θα έπαιρναν αν έμεναν τα ποσοστά του νόμου 4387.
Σύμφωνα με τους πίνακες και τις νέες συντάξεις για Δημόσιο, ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ και Ταμεία ΔΕΚΟ – τραπεζών:
- Οι αυξήσεις για ασφαλισμένους που έχουν συντάξιμο μισθό από 800 ευρώ ως 2.410 ευρώ ξεκινούν από τα 7 ευρώ το μήνα αν έχουν 31,6 έτη στη συνταξιοδότηση και φτάνουν στα 134 ευρώ αν συνταξιοδοτούνται με 37,6 έτη.
- Οι αυξήσεις για ασφαλισμένους που έχουν συντάξιμο μισθό από 1.190 ευρώ ως 3.220 ευρώ και συνταξιοδοτούνται με 38 έτη κυμαίνονται μεταξύ των 70 ευρώ το μήνα και 190 ευρώ το μήνα.
- Οι αυξήσεις για ασφαλισμένους που έχουν συντάξιμο μισθό από 1.190 ευρώ ως 3.220 ευρώ και συνταξιοδοτούνται με 40 έτη κυμαίνονται μεταξύ των 86 ευρώ το μήνα και 232 ευρώ το μήνα.
- Από τα 40 έτη και μετά οι αυξήσεις κόβουν ταχύτητα, γιατί ο νόμος 4670 δίνει μεγάλη προσαύξηση ως 2,55% για παραμονή ως τα 40 έτη, ενώ μετά το 40ό έτος η προσαύξηση για κάθε έτος παραμονής πέφτει στο 0,5%. Για παράδειγμα, από τα 36 ως τα 37 έτη ένας ασφαλισμένος παίρνει προσαύξηση 2,55% και το συνολικό ποσοστό αναπλήρωσης από 39,81% πάει στο 42,36%. Από τα 39 ως τα 40 έτη η προσαύξηση 2,55% ανεβάζει το συνολικό ποσοστό αναπλήρωσης στο 50,01%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό του νόμου 4387 είναι 42,80%. Στα 44 έτη όμως, και λόγω της μείωσης της προσαύξησης, ο νόμος 4670 έχει ποσοστό αναπλήρωσης 52%, ενώ ο νόμος 4387 δίνει αναπλήρωση 50,80%.
Συμπερασματικά, μπορεί να είναι δύσκολο στους ασφαλισμένους να πιάσουν τα 40 χρόνια για να πάρουν το 50%, αλλά συμφέρει να αποχωρήσουν και με 37, 38 ή 39 έτη, καθώς θα έχουν σημαντικές αυξήσεις και με αυτά τα συντάξιμα χρόνια. Δεν συμφέρει όμως να παραμένουν μετά τη 40ετία, γιατί οι αυξήσεις «εξαϋλώνονται».
ΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΜΕ ΠΑΛΑΙΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ
- ΠΟΣΑ ΚΑΙ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ 31,6 ΩΣ ΤΑ 37,6 ΕΤΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Μισθός | Με 30 έτη ασφάλισης (*) | Με 31,6 έτη ασφάλισης | Με 33 έτη ασφάλισης | Με 34,6 έτη ασφάλισης | Με 35 έτη ασφάλισης | Με 36,6 έτη ασφάλισης | Με 37,6 έτη ασφάλισης | ||||||||||||||
Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Διαφορά | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Αύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Αύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | |
800 | 595 | 595 | 0 | 619 | 612 | 7 | 642 | 629 | 13 | 671 | 647 | 24 | 682 | 654 | 28 | 713 | 674 | 38 | 733 | 689 | 44 |
915 | 625 | 625 | 0 | 652 | 645 | 8 | 680 | 664 | 15 | 712 | 685 | 27 | 725 | 693 | 32 | 760 | 716 | 44 | 783 | 733 | 51 |
1030 | 656 | 656 | 0 | 686 | 678 | 9 | 717 | 699 | 17 | 753 | 723 | 31 | 768 | 732 | 36 | 807 | 758 | 49 | 833 | 776 | 57 |
1145 | 686 | 686 | 0 | 720 | 710 | 10 | 754 | 735 | 19 | 794 | 760 | 34 | 811 | 771 | 40 | 854 | 800 | 55 | 884 | 820 | 63 |
1260 | 716 | 716 | 0 | 754 | 743 | 11 | 791 | 770 | 21 | 836 | 798 | 37 | 854 | 810 | 44 | 902 | 841 | 60 | 934 | 864 | 70 |
1375 | 747 | 747 | 0 | 787 | 776 | 12 | 828 | 805 | 23 | 877 | 836 | 41 | 897 | 849 | 48 | 949 | 883 | 66 | 984 | 908 | 76 |
1490 | 777 | 777 | 0 | 821 | 809 | 13 | 865 | 840 | 25 | 918 | 874 | 44 | 940 | 888 | 52 | 996 | 925 | 71 | 1034 | 952 | 83 |
1605 | 807 | 807 | 0 | 855 | 841 | 13 | 903 | 876 | 27 | 959 | 912 | 48 | 983 | 927 | 56 | 1043 | 967 | 77 | 1084 | 996 | 89 |
1720 | 838 | 838 | 0 | 889 | 874 | 14 | 940 | 911 | 29 | 1001 | 950 | 51 | 1026 | 966 | 60 | 1091 | 1008 | 82 | 1135 | 1039 | 95 |
1835 | 868 | 868 | 0 | 922 | 907 | 15 | 977 | 946 | 31 | 1042 | 987 | 54 | 1069 | 1004 | 64 | 1138 | 1050 | 88 | 1185 | 1083 | 102 |
1950 | 898 | 898 | 0 | 956 | 940 | 16 | 1014 | 981 | 33 | 1083 | 1025 | 58 | 1112 | 1043 | 68 | 1185 | 1092 | 93 | 1235 | 1127 | 108 |
2065 | 929 | 929 | 0 | 990 | 973 | 17 | 1051 | 1017 | 35 | 1124 | 1063 | 61 | 1154 | 1082 | 72 | 1233 | 1134 | 99 | 1285 | 1171 | 114 |
2180 | 959 | 959 | 0 | 1024 | 1005 | 18 | 1088 | 1052 | 37 | 1166 | 1101 | 65 | 1197 | 1121 | 76 | 1280 | 1175 | 104 | 1335 | 1215 | 121 |
2295 | 989 | 989 | 0 | 1057 | 1038 | 19 | 1126 | 1087 | 39 | 1207 | 1139 | 68 | 1240 | 1160 | 80 | 1327 | 1217 | 110 | 1386 | 1258 | 127 |
2410 | 1020 | 1020 | 0 | 1091 | 1071 | 20 | 1163 | 1122 | 40 | 1248 | 1176 | 72 | 1283 | 1199 | 84 | 1374 | 1259 | 115 | 1436 | 1302 | 134 |
(*) Στα 30 έτη ασφάλισης οι δύο νόμοι έχουν τα ίδια ποσοστά αναπλήρωσης. Οι αυξήσεις προκύπτουν από τα 30 έτη και 1 μήνα και άνω, καθώς υπερτερούν τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου 4670 (νόμος Βρούτση) έναντι του νόμου 4387 (νόμος Κατρούγκαλου).
- ΠΟΣΑ ΚΑΙ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ 38 ΩΣ ΤΑ 41 ΕΤΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Μισθός | Με 38 έτη ασφάλισης | Με 38,6 έτη ασφάλισης | Με 39 έτη ασφάλισης | Με 39,6 έτη ασφάλισης | Με 40 έτη ασφάλισης | Με 40,6 έτη ασφάλισης | Με 41 έτη ασφάλισης | ||||||||||||||
Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | |
1190 | 918 | 848 | 70 | 934 | 859 | 75 | 949 | 870 | 79 | 964 | 881 | 83 | 979 | 893 | 86 | 982 | 905 | 77 | 985 | 917 | 68 |
1335 | 984 | 905 | 79 | 1001 | 917 | 84 | 1018 | 929 | 89 | 1035 | 942 | 93 | 1052 | 955 | 96 | 1055 | 969 | 86 | 1058 | 982 | 76 |
1480 | 1049 | 961 | 87 | 1068 | 975 | 93 | 1086 | 988 | 99 | 1105 | 1003 | 103 | 1124 | 1017 | 107 | 1128 | 1032 | 96 | 1132 | 1047 | 85 |
1625 | 1114 | 1018 | 96 | 1135 | 1032 | 102 | 1155 | 1047 | 108 | 1176 | 1063 | 113 | 1197 | 1080 | 117 | 1201 | 1096 | 105 | 1205 | 1112 | 93 |
1770 | 1179 | 1074 | 105 | 1202 | 1090 | 111 | 1224 | 1106 | 118 | 1247 | 1124 | 123 | 1269 | 1142 | 128 | 1274 | 1159 | 114 | 1278 | 1177 | 101 |
1915 | 1244 | 1131 | 113 | 1269 | 1148 | 120 | 1293 | 1165 | 128 | 1317 | 1184 | 133 | 1342 | 1204 | 138 | 1346 | 1223 | 124 | 1351 | 1242 | 109 |
2060 | 1309 | 1187 | 122 | 1336 | 1206 | 130 | 1362 | 1224 | 137 | 1388 | 1245 | 143 | 1414 | 1266 | 149 | 1419 | 1286 | 133 | 1425 | 1307 | 118 |
2205 | 1374 | 1244 | 130 | 1402 | 1264 | 139 | 1430 | 1284 | 147 | 1459 | 1306 | 153 | 1487 | 1328 | 159 | 1492 | 1350 | 142 | 1498 | 1372 | 126 |
2350 | 1439 | 1301 | 139 | 1469 | 1322 | 148 | 1499 | 1343 | 157 | 1529 | 1366 | 163 | 1559 | 1390 | 169 | 1565 | 1413 | 152 | 1571 | 1437 | 134 |
2495 | 1505 | 1357 | 147 | 1536 | 1380 | 157 | 1568 | 1402 | 166 | 1600 | 1427 | 173 | 1632 | 1452 | 180 | 1638 | 1477 | 161 | 1644 | 1502 | 142 |
2640 | 1570 | 1414 | 156 | 1603 | 1437 | 166 | 1637 | 1461 | 176 | 1671 | 1488 | 183 | 1704 | 1514 | 190 | 1711 | 1540 | 171 | 1717 | 1567 | 151 |
2785 | 1635 | 1470 | 165 | 1670 | 1495 | 175 | 1706 | 1520 | 185 | 1741 | 1548 | 193 | 1777 | 1576 | 201 | 1784 | 1604 | 180 | 1791 | 1632 | 159 |
2930 | 1700 | 1527 | 173 | 1737 | 1553 | 184 | 1775 | 1579 | 195 | 1812 | 1609 | 203 | 1849 | 1638 | 211 | 1857 | 1667 | 189 | 1864 | 1697 | 167 |
3075 | 1765 | 1583 | 182 | 1804 | 1611 | 193 | 1843 | 1639 | 205 | 1883 | 1669 | 213 | 1922 | 1700 | 222 | 1929 | 1731 | 199 | 1937 | 1762 | 176 |
3220 | 1830 | 1640 | 190 | 1871 | 1669 | 203 | 1912 | 1698 | 214 | 1953 | 1730 | 223 | 1994 | 1762 | 232 | 2002 | 1794 | 208 | 2010 | 1827 | 184 |
ΠΟΣΑ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΜΙΚΤΑ.
ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ:
- Εισφορά ΑΚΑΓΕ κλιμακούμενη ως εξής: Κράτηση 3% για μικτά ποσά από 1.400 ευρώ ως 1.700 ευρώ, 6% από 1.701 ως 2.000 ευρώ, 7% από 2.001 ως 2.300 ευρώ, 9% από 2.301 ως 2.600 ευρώ, 10% από 2.601 ως 2.900 ευρώ, 12% από 2.901 ως 3.200 ευρώ, 13% από 3.201 ως 3.500 ευρώ, 14% από 3.501 ευρώ και άνω.
- Εισφορά 6% για ασθένεια, μετά την κράτηση ΑΚΑΓΕ.
- Φόρος εισοδήματος.
13η σύνταξη βγάζουν οι αυξήσεις και μετά τα 40 έτη – Τι ισχύει με το ειδικό μπόνους 2% για τους ένστολους [ πίνακας με όλα τα ποσοστά αναπλήρωσης]
Αυξήσεις συντάξεων, που αν και μικρότερες σε σχέση με τα 40 έτη, βγάζουν μια 13η σύνταξη σε ετήσια βάση, παίρνουν οι ασφαλισμένοι που επιλέγουν να αποχωρήσουν με 41 ως 42 έτη, ενώ μετά τα 43-44 έτη οι αυξήσεις του νόμου 4670 μηδενίζονται και στην ουσία δεν συμφέρει κανέναν να παραμείνει εργαζόμενος.
Στα 44,9 έτη ένας ασφαλισμένος θα πάρει την ίδια σύνταξη με αυτήν που θα του έδινε ο νόμος Κατρούγκαλου. Το παράδοξο είναι ότι από τα 45 έτη και μετά η εικόνα αντιστρέφεται πλήρως, καθώς θα προέκυπταν αυξήσεις αν παρέμεναν σε ισχύ τα ποσοστά του νόμου Κατρούγκαλου, ενώ με τα ποσοστά του νόμου Βρούτση προκύπτουν μειώσεις, αν και αφορούν ελάχιστους ασφαλισμένους.
Ο νόμος Βρούτση δίνει τις αυξήσεις ως τα 40-42 έτη ως κίνητρο παραμονής στην εργασία, μια που ο μέσος χρόνος ασφάλισης σήμερα δεν ξεπερνά τα 33 έτη, ενώ ο νόμος Κατρούγκαλου κρατούσε χαμηλές τις συντάξεις ως τα 40-44 χρόνια και μετέθετε τις αυξήσεις μετά τα 45 έτη ασφάλισης… για όποιον προλάβει. Αν ίσχυε σήμερα ο νόμος Κατρούγκαλου, τότε ένας ασφαλισμένος που ασφαλίστηκε στα 25 θα έπρεπε να βγει στη σύνταξη στα 70 (με 45ετία) προκειμένου να επωφελείτο των ποσοστών του νόμου 4387. Με το νόμο Βρούτση αρκεί να πιάσει την 40ετία, δηλαδή να βγει στα 65 του για να πάρει πολύ μεγαλύτερη σύνταξη από αυτήν του νόμου Κατρούγκαλου.
Για παράδειγμα, και σύμφωνα με τον πίνακα που δημοσίευσε το ένθετο «Ασφάλιση και Συντάξεις:
- Ασφαλισμένος με συντάξιμο μισθό 1.190 ευρώ, που συνταξιοδοτείται με 41 έτη και 6 μήνες, θα πάρει 988 ευρώ σύνταξη (μικτά) με τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου 4670, ενώ με τον παλιό νόμο θα έπαιρνε 929 ευρώ. Κερδίζει δηλαδή 59 ευρώ μηνιαία αύξηση στη σύνταξη, που σε ετήσια βάση είναι 708 ευρώ επιπλέον εισόδημα.
- Ασφαλισμένος με συντάξιμο μισθό 3.220 ευρώ, που συνταξιοδοτείται με 41 έτη και 6 μήνες, θα πάρει 2.018 ευρώ σύνταξη (μικτά) με τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου 4670, ενώ με το νόμο Κατρούγκαλου θα έπαιρνε 1.859 ευρώ. Κερδίζει δηλαδή 160 ευρώ μηνιαία αύξηση στη σύνταξη, ή 1.920 ευρώ σε ετήσια βάση, ποσό που ισοδυναμεί με μια ακόμη (13η) σύνταξη!
Οσο ανεβαίνουν όμως τα έτη ασφάλισης οι αυξήσεις υποχωρούν.
Για παράδειγμα:
- Ασφαλισμένος με συντάξιμο μισθό 2.205 ευρώ, που συνταξιοδοτείται με 42 έτη και 6 μήνες, θα πάρει 1.514 ευρώ σύνταξη με τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου 4670, ενώ με τον παλιό νόμο θα έπαιρνε 1.438 ευρώ. Η αύξηση που παίρνει είναι 76 ευρώ σε μηνιαία βάση και 912 ευρώ σε ετήσια βάση. Αν βγει στη σύνταξη με 44 έτη θα πάρει αύξηση μόλις 27 ευρώ, καθώς η σύνταξη με το νόμο Βρούτση βγαίνει στα 1.525 ευρώ ενώ με το νόμο Κατρούγκαλου θα έβγαινε στα 1.504 ευρώ. Στα 44,9 έτη ο ασφαλισμένος θα πάρει 1.539 ευρώ με το νόμο 4670 και 1.537 ευρώ αν εφαρμοζόταν ο νόμος 4387, δηλαδή την ίδια σύνταξη χωρίς αύξηση.
Είναι ξεκάθαρο ότι η πλειονότητα των ασφαλισμένων που βγαίνουν στη σύνταξη με 33 ως 40 έτη κερδίζουν από τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης, όπως επίσης είναι ξεκάθαρο ότι δεν συμφέρει κανέναν να παραμείνει μετά τα 41-42 έτη.
Μπόνους στις συντάξεις των στρατιωτικών μετά τα 45 έτη για να μην έχουν μειώσεις
Για στρατιωτικούς των οποίων η σύνταξη υπολογίζεται με διπλό χρόνο ασφάλισης από πτητικά και καταδυτικά εξάμηνα δίδεται επιπλέον προσαύξηση 1,5% πέραν της ετήσιας προσαύξησης κατά 0,5% που ισχύει για όλους τους ασφαλισμένους για κάθε έτος από τα 40 έτη και μετά. Με το μπόνους του 2% (1,5+0,5) οι στρατιωτικοί αφοπλίζουν τις μειώσεις συντάξεων που προκαλούνται από το νόμο 4670 μετά τα 45 έτη. Η ειδική αυτή προσαύξηση ισχύει για στρατιωτικούς που συνταξιοδοτούνται με αίτηση από 1ης/10/2019 εφόσον με τους διπλάσιους χρόνους υπηρεσίας περνούν τα 45 έτη. Για παράδειγμα, στα 40 έτη το ποσοστό υπολογισμού της σύνταξης (ποσοστό αναπλήρωσης) του νόμου 4387/2016 ήταν 42,80%, ενώ με το νόμο 4670/2020 είναι 50%. Στα 50 έτη (που αφορά τα διπλά χρόνια συνταξιοδότησης των ενστόλων) ο νόμος 4387 έδινε αναπλήρωση 62,80% ενώ ο νόμος 4670 φτάνει στο 55%. Με την προσαύξηση του 2% όμως ο συντελεστής υπολογισμού της σύνταξης ανεβαίνει στο 62,51% αντί 55% προκειμένου να ακυρωθούν εν τη γενέσει τους οι μειώσεις στις συντάξεις των ενστόλων.
Η ρύθμιση αυτή δεν ισχύει στους επανυπολογισμούς των παλαιών συντάξεων. Αυτό που θα γίνει στις παλιές συντάξεις είναι ότι αν προκύψει μείωση θα δοθεί μια νέα προσωπική διαφορά ώστε κανείς απόστρατος πάνω από τα 45 έτη να μην πάρει λιγότερα από αυτά που έχει τώρα.
Μισθός | Με 41,6 έτη ασφάλισης | Με 42 έτη ασφάλισης | Με 42,6 έτη ασφάλισης | Με 43 έτη ασφάλισης | Με 43,6 έτη ασφάλισης | Με 44 έτη ασφάλισης | Με 44,9 έτη ασφάλισης (*) | ||||||||||||||
Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) | Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) | Aύξηση (ευρώ) | |
1190 | 988 | 929 | 59 | 991 | 941 | 50 | 994 | 953 | 41 | 997 | 965 | 32 | 1000 | 977 | 23 | 1003 | 989 | 14 | 1007 | 1006 | 1 |
1335 | 1062 | 995 | 66 | 1065 | 1009 | 56 | 1068 | 1022 | 46 | 1072 | 1035 | 36 | 1075 | 1049 | 26 | 1078 | 1062 | 16 | 1083 | 1082 | 1 |
1480 | 1135 | 1062 | 73 | 1139 | 1077 | 62 | 1143 | 1091 | 51 | 1146 | 1106 | 40 | 1150 | 1121 | 29 | 1154 | 1136 | 18 | 1159 | 1158 | 1 |
1625 | 1209 | 1128 | 81 | 1213 | 1145 | 68 | 1217 | 1161 | 56 | 1221 | 1177 | 44 | 1225 | 1193 | 32 | 1229 | 1210 | 20 | 1235 | 1234 | 1 |
1770 | 1282 | 1195 | 88 | 1287 | 1212 | 75 | 1291 | 1230 | 61 | 1296 | 1248 | 48 | 1300 | 1265 | 35 | 1305 | 1283 | 21 | 1311 | 1310 | 2 |
1915 | 1356 | 1261 | 95 | 1361 | 1280 | 81 | 1366 | 1299 | 66 | 1370 | 1319 | 52 | 1375 | 1338 | 38 | 1380 | 1357 | 23 | 1387 | 1386 | 2 |
2060 | 1430 | 1327 | 102 | 1435 | 1348 | 87 | 1440 | 1369 | 71 | 1445 | 1389 | 56 | 1450 | 1410 | 40 | 1455 | 1430 | 25 | 1463 | 1461 | 2 |
2205 | 1503 | 1394 | 109 | 1509 | 1416 | 93 | 1514 | 1438 | 76 | 1520 | 1460 | 60 | 1525 | 1482 | 43 | 1531 | 1504 | 27 | 1539 | 1537 | 2 |
2350 | 1577 | 1460 | 117 | 1583 | 1484 | 99 | 1589 | 1507 | 81 | 1594 | 1531 | 64 | 1600 | 1554 | 46 | 1606 | 1578 | 28 | 1615 | 1613 | 2 |
2495 | 1650 | 1527 | 124 | 1657 | 1552 | 105 | 1663 | 1577 | 86 | 1669 | 1602 | 68 | 1675 | 1627 | 49 | 1682 | 1651 | 30 | 1691 | 1689 | 2 |
2640 | 1724 | 1593 | 131 | 1731 | 1620 | 111 | 1737 | 1646 | 91 | 1744 | 1672 | 72 | 1750 | 1699 | 52 | 1757 | 1725 | 32 | 1767 | 1765 | 2 |
2785 | 1798 | 1660 | 138 | 1805 | 1687 | 117 | 1812 | 1715 | 96 | 1819 | 1743 | 75 | 1826 | 1771 | 55 | 1832 | 1799 | 34 | 1843 | 1841 | 2 |
2930 | 1871 | 1726 | 145 | 1879 | 1755 | 123 | 1886 | 1785 | 101 | 1893 | 1814 | 79 | 1901 | 1843 | 57 | 1908 | 1872 | 35 | 1919 | 1916 | 2 |
3075 | 1945 | 1792 | 153 | 1953 | 1823 | 129 | 1960 | 1854 | 106 | 1968 | 1885 | 83 | 1976 | 1915 | 60 | 1983 | 1946 | 37 | 1995 | 1992 | 3 |
3220 | 2018 | 1859 | 160 | 2027 | 1891 | 136 | 2035 | 1923 | 111 | 2043 | 1955 | 87 | 2051 | 1988 | 63 | 2059 | 2020 | 39 | 2071 | 2068 | 3 |
(*) ΠΡΟΣΟΧΗ: Στα 44 έτη και 9 μήνες οι δύο νόμοι έρχονται «ισοπαλία» καθώς δεν υπάρχει διαφορά στις συντάξεις επειδή μετά τα 40 έτη ο μεν νόμος Βρούτση έχει προσαύξηση 0,5% κατ’ έτος στο ποσοστό αναπλήρωσης του 50% ενώ ο νόμος Κατρούγκαλου έδινε προσαύξηση 2% κατ’ έτος στο ποσοστό αναπλήρωσης του 42,80%, με αποτέλεσμα να συγκλίνουν τα ποσοστά των δύο νόμων στα 44 έτη και 9 μήνες. Μέχρι τα 44,9 έτη έστω και με σταδιακή υποχώρηση των αυξήσεων ο νόμος Βρούτση δίνει περισσότερα από όσα θα έπαιρναν οι ασφαλισμένοι αν έμενε σε ισχύ ο νόμος Κατρούγκαλου. Από τα 44 έτη και 10 μήνες και μετά, δεν συμφέρει τους ασφαλισμένους να συνεχίζουν την εργασία γιατί τα ποσοστά του νόμου Βρούτση δίνουν μικρότερη σύνταξη έναντι του νόμου Κατρούγκαλου για όσους ασφαλισμένους βέβαια θα κατόρθωναν να γράψουν 45 έτη στο «κοντέρ» του εργασιακού τους βίου.
ΤΑ ΝΕΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ ΑΝΑ ΕΤΗ ΚΑΙ ΜΗΝΕΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΠΟ ΤΑ 30 ΕΤΗ ΚΑΙ ΠΑΝΩ
Ετη και μήνες ασφάλισης | Ποσοστά υπολογισμού ανταποδοτικής σύνταξης | |
Νόμος 4670/2020 | Νόμος 4387/2016 | |
30,1 | 26,54 | 26,49 |
30,6 | 27,36 | 27,08 |
31 | 28,35 | 27,79 |
31,6 | 29,34 | 28,50 |
32 | 30,33 | 29,21 |
32,6 | 31,32 | 29,92 |
33 | 32,31 | 30,63 |
33,6 | 33,56 | 31,43 |
34 | 34,81 | 32,22 |
34,6 | 36,06 | 33,02 |
35 | 37,31 | 33,81 |
35,6 | 38,56 | 34,61 |
36 | 39,81 | 35,40 |
36,6 | 41,09 | 36,30 |
37 | 42,36 | 37,20 |
37,6 | 43,64 | 38,10 |
38 | 44,91 | 39,00 |
38,6 | 46,19 | 39,90 |
39 | 47,46 | 40,80 |
39,6 | 48,74 | 41,80 |
40 | 50,01 | 42,80 |
40,6 | 50,26 | 43,80 |
41 | 50,51 | 44,80 |
41,6 | 50,76 | 45,80 |
42 | 51,01 | 46,80 |
42,6 | 51,26 | 47,80 |
43 | 51,51 | 48,8 |
43,6 | 51,76 | 49,80 |
44 | 52,01 | 50,8 |
44,6 | 52,26 | 51,80 |
44,9 | 52,39 | 52,30 |
44,10 | 52,43 | 52,47 |
45 | 52,51 | 52,80 |
46 | 53,01 | 54,80 |
47 | 53,51 | 56,80 |
48 | 54,01 | 58,80 |
49 | 54,51 | 60,80 |
50 | 55,01 | 62,80 |
ΤΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΕΝΣΤΟΛΟΥΣ ΑΠΌ 45 ΕΤΗ ΚΑΙ ΑΝΩ (ΑΦΟΡΑ ΟΣΟΥΣ ΕΧΟΥΝ ΠΤΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΔΥΤΙΚΑ ΕΞΑΜΗΝΑ)
Ετη υπηρεσίας (με τα διπλά εξάμηνα) | Ποσοστά υπολογισμού ανταποδοτικής σύνταξης | |
Νόμος 4670/2020 | Νόμος 4387/2016 | |
45 | 52,51 | 52,80 |
46 | 54,51 | 54,80 |
47 | 56,51 | 56,80 |
48 | 58,51 | 58,80 |
49 | 60,51 | 60,80 |
50 | 62,51 | 62,80 |
55 | 72,51 | 72,80 |
60 | 82,51 | 82,80 |
65 | 92,51 | 92,80 |
Παγίδα μείωσης συντάξεων τα φθηνά πλασματικά έτη του ν. Κατρούγκαλου [παραδείγματα]
Παγίδα μείωσης συντάξεων αποκαλύπτεται ότι έκρυβαν τα φθηνά πλασματικά έτη που αναγνώρισαν εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένοι πριν από τον νόμο Κατρούγκαλου, και τώρα που τα αξιοποιούν για να βγουν στη σύνταξη διαπιστώνουν ότι παίρνουν μικρότερη σύνταξη, γιατί τα πλασματικά έτη υπολογίστηκαν με μικρότερο μισθό από αυτόν που έπαιρναν στην πραγματικότητα, με αποτέλεσμα να κατεβαίνει ο μέσος όρος των συντάξιμων αποδοχών τους και μοιραία να βγαίνει μικρότερη η τελική τους σύνταξη.
Ως και 65 ευρώ το μήνα χάνουν στη σύνταξη όσοι έκαναν φθηνές εξαγορές στην περίοδο από το 2002 μέχρι τον Μάιο του 2016, πληρώνοντας εισφορά 6,67% του μισθού τους οι δημόσιοι υπάλληλοι, και το 20% από το 25πλάσιο του εκάστοτε βασικού ημερομισθίου οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα.
Οταν ήρθε όμως ο νόμος Κατρούγκαλου, έβαλε στο άρθρο 28 παρ. 2 την παγίδα για τον υπολογισμό των πλασματικών ετών στις συντάξεις, λέγοντας ότι οι συντάξιμες αποδοχές για τα πλασματικά έτη θα είναι αυτές στις οποίες αντιστοιχούν οι εισφορές που πλήρωσαν οι ασφαλισμένοι. Στην πράξη χάνουν όλοι όσοι πλήρωσαν για αναγνωρίσεις πλασματικών ετών καταβάλλοντας εισφορά 165 ευρώ το μήνα (το 20% του 25πλάσιου του παλιού βασικού ημερομισθίου των 33 ευρώ) ενώ είχαν μεγαλύτερο μισθό, και κυρίως χάνουν περισσότερο οι δημόσιοι υπάλληλοι που έκαναν τις εξαγορές με εισφορά 6,67% του μισθού τους αντί να καταβάλουν το 20% του μισθού που ισχύει για τις αναγνωρίσεις από το νόμο Κατρούγκαλου και μετά.
Οσοι πλήρωσαν για εξαγορές πλασματικών ετών εισφορά 20% με βάση το 25πλάσιο του βασικού ημερομισθίου, δηλαδή εισφορά 165 ευρώ που αντιστοιχεί σε μισθό 825 ευρώ, αυτός ο μισθός (825 ευρώ) θα θεωρηθεί πραγματικός και θα συμπεριληφθεί στον μέσο όρο των πραγματικών τους αποδοχών από το 2002 και μετά. Αν ένας ασφαλισμένος βγάζει μέσο όρο μηνιαίου μισθού 1.300 ευρώ από το 2002 μέχρι σήμερα αλλά έχει αναγνωρίσει 30 μήνες με 165 ευρώ το μήνα, δηλαδή με μισθό 825 ευρώ, αυτοί οι 30 μήνες θα συμπεριληφθούν στο σύνολο των μηνών από το 2002 ως το 2022 και το αποτέλεσμα θα είναι να βγουν μικρότερες οι συντάξιμες αποδοχές.
Το ίδιο -και χειρότερα- ισχύει για τα πλασματικά έτη του Δημοσίου που ήταν και φθηνότερα, γιατί αντί του 20% είχαν εισφορά 6,67% του μισθού. Με την αναγωγή της εισφοράς αυτής στο 20%, που είναι το ποσοστό εισφοράς για την κύρια σύνταξη, αποκαλύπτεται ότι κάποιοι μήνες στις συντάξιμες αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων (αυτοί που αναγνωρίστηκαν με εισφορά 6,67%) υπολογίζονται με μισθούς 500, 600 και 700 ευρώ, γιατί σε αυτούς τους μισθούς αντιστοιχεί η εισφορά σύνταξης που πλήρωσαν για τα πλασματικά έτη στρατού, παιδιών κ.λπ.
Για παράδειγμα:
- Δημόσιος υπάλληλος έχει από το 2002 ως τον Μάιο του 2020 (ήτοι για 18,5 χρόνια ή για 221 μήνες) συνολικές αποδοχές 393.500 ευρώ. Ο μέσος μηνιαίος μισθός για αυτό το διάστημα είναι 1.780,54 ευρώ (393.500/221=1.780,54). Βγήκε στη σύνταξη με 42 χρόνια και 7 μήνες. Περίμενε να πάρει σύνταξη 1.298 ευρώ, αλλά πήρε 1.233 ευρώ με μείωση κατά 65 ευρώ! Ο λόγος για τον οποίο έχασε τα 65 ευρώ από τη μηνιαία σύνταξη, και μάλιστα τα έχασε για πάντα, είναι γιατί αναγνώρισε πλασματικά έτη από στρατιωτική θητεία με εισφορά 6,67% του μισθού του, που όμως αντιστοιχεί σε εισφορά σύνταξης 20% για μισθό 508 ευρώ! Τα 508 ευρώ μπήκαν στις συντάξιμες αποδοχές για 24 μήνες με ποσό 12.197 ευρώ, και έτσι το σύνολο των αποδοχών αυξήθηκε στα 405.697 ευρώ και οι μήνες που βγάζουν τον μέσο όρο από το 2002 αυξήθηκαν με το 24μηνο της αναγνώρισης στους 245 μήνες. Οι αποδοχές των 405.697 ευρώ για 245 μήνες βγάζουν τον μέσο μισθό στα 1.655 ευρώ με τη σύνταξη στα 1.234 ευρώ για τα 42 έτη και 7 μήνες.
- Ιδιωτικός υπάλληλος από το 2002 ως τον Σεπτέμβριο του 2021 έχει σύνολο πραγματικών αποδοχών 295.000 ευρώ επί των οποίων υπολογίστηκε εισφορά σύναξης 20%. Οι αποδοχές αυτές διαιρούνται με 225 μήνες που μεσολαβούν από το 2002 ως τον Σεπτέμβριο του 2021 και βγαίνει μέσος όρος μηνιαίων αποδοχών 1.311 ευρώ. Η σύνταξη θα υπολογιστεί με μισθό 1.311 ευρώ. Αν έχει 40 έτη, θα πάρει σύνταξη 1.040 ευρώ. ΠΡΟΣΟΧΗ: Αν έχει αναγνωρίσει 24 μήνες στρατιωτική θητεία με βάση υπολογισμού το μισθό των 825 ευρώ, τότε στις αποδοχές του θα προστεθούν άλλοι 24 μήνες με μισθούς 825 ευρώ (δηλαδή 19.800 ευρώ) και θα έχει σύνολο αποδοχών 314.800 ευρώ για 249 μήνες (225 +24 από εξαγορές). Αυτομάτως ο μέσος όρος μηνιαίων αποδοχών πέφτει στα 1.264 ευρώ, γιατί μπαίνουν οι μισθοί των 825 ευρώ και κατεβαίνει ο μέσος όρος. Σε αυτή την περίπτωση η σύνταξη με 40 χρόνια θα βγει στα 1.016 ευρώ, δηλαδή 26 ευρώ πιο κάτω. Για να μην είχε μείωση θα έπρεπε η εισφορά για τα πλασματικά να υπολογιστεί στις πραγματικές του αποδοχές και όχι στα 825 ευρώ.
Η παγίδα μείωσης συντάξεων κρύβεται στο άρθρο 28 του νόμου 4387 στην παράγραφο δ, που λέει τα εξής: «Για το χρόνο ασφάλισης που αναγνωρίζεται πλασματικά, κατόπιν καταβολής του προβλεπόμενου ποσού εξαγοράς, ως συντάξιμες αποδοχές ορίζεται το ποσό που θα αποτελούσε τον ασφαλιστέο μηνιαίο μισθό-εισόδημα αν εκλαμβανόταν ως μηνιαία εισφορά το ποσό που καταβλήθηκε για την εξαγορά κάθε μήνα ασφάλισης. Οι πλασματικοί χρόνοι που αναγνωρίστηκαν χωρίς εξαγορά δεν συνυπολογίζονται για τον υπολογισμό του ποσού της ανταποδοτικής σύνταξης».
Ελάχιστοι αντιλήφθηκαν την παγίδα και πήγαν να συμπληρώσουν τις εξαγορές για να μη χάσουν από τη σύνταξη.
Οι περισσότεροι το αντιλαμβάνονται τώρα, αφού παίρνουν τη σύνταξη, αλλά δεν μπορούν να διορθώσουν την κατάσταση, γιατί… «μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου, ουδέν λάθος αναγνωρίζεται».
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ELEFTHEROSTYPOS.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr