Ο σχεδιασμός που υπάρχει για την… ανάσταση των ναυπηγείων και της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης περιλαμβάνει τέσσερα στάδια:
● Σε πρώτο στάδιο θα δημιουργηθεί ένα στρατιωτικό ναυπηγείο που θα επισκευάζει και θα κατασκευάζει σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού.
● Σε δεύτερο στάδιο θα ενοποιηθούν τα εμπορικά τμήματα των τριών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Νεωρίου και Ελευσίνας.
● Το τρίτο στάδιο αφορά στην αξιοποίηση των προβλητών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς από την κινεζική εταιρία Cosco. Θα εκκενωθεί ο χώρος του Περάματος από τα συνεργεία ώστε να διευκολυνθεί η προσωρινή παραχώρησή του σε εταιρίες για επισκευές και ελλιμενισμό συντήρησης και επιθεωρήσεων.
● Το τέταρτο στάδιο αφορά στην αναμόρφωση και την απλούστευση της νομοθεσίας για την προώθηση των εφοδίων σε διερχόμενα πλοία. Ετσι, εκτιμάται ότι θα επιστρέψουν 14 δισ. ευρώ από το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που έχει χαθεί από το 2009, έτος που ξεκίνησαν η κρίση και τα Μνημόνια.
Οπως έχει αποκαλύψει ο υφυπουργός Στέργιος Πιτσιόρλας, «στο ναυπηγείο θα εισέλθει ειδικός διαχειριστής, ένας από τους μεγαλύτερους ελεγκτικούς ομίλους στον κόσμο, ο οποίος θα αναλάβει, όπως έχει καταρχήν συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να βγάλει σε πλειστηριασμό ορισμένα από τα περιουσιακά του στοιχεία».
«Σπίτι μου ΙΙ» & «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου»: Αναρτήθηκαν οι προκηρύξεις για τα νέα προγράμματα
Ωστόσο, η εταιρία που διαχειρίζεται το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά, με επιστολή στους εργαζομένους, υποστηρίζει ότι με το σχέδιο της κυβέρνησης «αντιμετωπίζει την απόλυτη καταστροφή, τον τεμαχισμό και πλειστηριασμό των εγκαταστάσεων και των περιουσιακών στοιχείων της, την απώλεια των θέσεων εργασίας και τη μετατροπή της σε κέλυφος κενό περιεχομένου». Επίσης, ταυτόχρονα υπόσχεται στους εργαζομένους χρήματα έναντι των οφειλών της από την αποζημίωση που αναμένει από το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο. Η εταιρία κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο (ICC) και ζητεί να απαγορευθεί στην κυβέρνηση να προχωρήσει στον τεμαχισμό της εταιρίας, τουλάχιστον μέχρι να εκδοθεί η απόφαση για το claim που έχει καταθέσει η πλευρά των ναυπηγείων κατά του Ελληνικού Δημοσίου.
Τρία «αγκάθια» για τον εφοδιασμό των πλοίων ζητούν άμεση λύση
Οι άνθρωποι που ασχολούνται με τον εφοδιασμό πλοίων και με την κατασκευή εξαρτημάτων απαραίτητων για τη λειτουργία των πλοίων συχνά επαναλαμβάνουν τα αιτήματά τους προς την Πολιτεία ώστε να αρθούν όλες εκείνες οι αγκυλώσεις που ουσιαστικά καθιστούν απαγορευτική την πώληση των ελληνικών μηχανημάτων και εργαλείων. Υπάρχουν τρία “αγκάθια” που εμποδίζουν την προώθηση των πωλήσεων προς τα διερχόμενα πλοία και αυτά είναι αναλυτικά τα εξής:
● Πρώτο: Απαγόρευση εφοδιασμού με απαλλαγή από ΦΠΑ και ΕΦΚ τροφοεφοδίων που παραδίδονται σε ξένα πολεμικά πλοία εκτός χωρών ΝΑΤΟ: Οσον αφορά τον ΕΦΚ, η απαγόρευση οφείλεται στο ότι δεν προβλέπεται ρητά η απαλλαγή στο άρθρο 10 του Ν. 438/76 όπως έχει αντικατασταθεί με το άρθρο 42 του Ν. 3182/03 (ΦΕΚ 220/Α) και τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 παρ. 12 του Ν. 3583/07 (ΦΕΚ 142/Α) που ρυθμίζει την απαλλαγή από εισαγωγικό δασμό και λοιπούς φόρους των εμπορευμάτων που παραδίδονται σε πλοία.
Οσον αφορά στον ΦΠΑ η απαγόρευση οφείλεται στο ότι δεν προβλέπεται ρητά η απαλλαγή στο άρθρο 27 του Ν. 2859/00 Κώδικας ΦΠΑ. Πρέπει να σημειωθεί ότι η απαλλαγή προβλέπεται ρητά από το άρθρο 148 της οδηγίας 2006/112/ΕΚ για τον ΦΠΑ και έχει εκδοθεί θετική γνωμάτευση της αρμόδιας επιτροπής ΦΠΑ. Παρά τις επανειλημμένες γραπτές και προφορικές οχλήσεις προς την πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών για νομοθετική ρύθμιση του θέματος, δεν κατέστη δυνατό μέχρι σήμερα να γίνει σχετική τροπολογία ούτε για το άρθρο 10 του Ν. 438/76 ούτε για το άρθρο 27 του Ν. 2859/00.
● Δεύτερο: Απαγόρευση εφοδιασμού με απαλλαγή από ΦΠΑ και ΕΦΚ τροφοεφοδίων που παραδίδονται σε επαγγελματικά τουριστικά πλοία γραμμών εξωτερικού: Η απαλλαγή από δασμό και ΕΦΚ για τα τροφοεφόδια που προβλεπόταν στο άρθρο 10 του Ν. 438/76 καταργήθηκε με το Ν. 2386/96 άρθρο 14 παρ. 4 (ΦΕΚ 43/Α) και διατηρήθηκε με το Ν. 3182/03. Παρά τις επανειλημμένες γραπτές και προφορικές οχλήσεις προς την πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών για νομοθετική ρύθμιση του θέματος, δεν κατέστη δυνατό μέχρι σήμερα να γίνει σχετική τροπολογία στο άρθρο 10 του Ν. 438/76 για την επαναφορά της απαλλαγής. Για τον ΦΠΑ, παρότι το άρθρο 27 του Ν. 2859/00 καλύπτει την απαλλαγή για όλα τα εφόδια χωρίς να εξαιρεί τα επαγγελματικά τουριστικά πλοία, αυτό δεν εφαρμόζεται από τα τελωνεία. Ζητήσαμε να δοθούν οδηγίες στα τελωνεία για την εφαρμογή της προβλεπόμενης απαλλαγής, αλλά δεν εκδόθηκε η σχετική εγκύκλιος.
Προφορικά μας δόθηκε μία εξήγηση ότι για το πρόβλημα δεν μπορεί να εκδοθεί σχετική εγκύκλιος για τον ΦΠΑ επειδή τα επαγγελματικά τουριστικά πλοία προσεγγίζουν πριν από την έξοδό τους για το εξωτερικό (Τουρκία) και ελληνικά λιμάνια διαφόρων ελληνικών νησιών.
● Τρίτο: Απαγόρευση εφοδιασμού με απαλλαγή από ΦΠΑ και ΕΦΚ τροφοεφοδίων που παραδίδονται σε αλιευτικά πλοία που αλιεύουν σε διεθνή ύδατα: Η απαλλαγή από δασμό και ΕΦΚ για τα τροφοεφόδια που προβλεπόταν στο άρθρο 10 του Ν. 438/76 καταργήθηκε με το Ν. 2386/96 άρθρο 14 παρ. 4 (ΦΕΚ 43/Α) και διατηρήθηκε με το Ν. 3182/03. Παρά τις επανειλημμένες γραπτές και προφορικές οχλήσεις προς την πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών για νομοθετική ρύθμιση του θέματος, δεν κατέστη δυνατό μέχρι σήμερα να γίνει σχετική τροπολογία στο άρθρο 10 του Ν. 438/76 για την επαναφορά της απαλλαγής.
Για τον ΦΠΑ, παρόλο που το άρθρο 27 του Ν. 2859/00 καλύπτει την απαλλαγή για όλα τα εφόδια, αυτό δεν εφαρμόζεται από τα τελωνεία. Ζητήσαμε να δοθούν οδηγίες στα τελωνεία για την εφαρμογή της προβλεπόμενης απαλλαγής, αλλά δεν εκδόθηκε η σχετική εγκύκλιος. Προφορικά μας δόθηκε η εξήγηση ότι το θέμα εκκρεμεί λόγω της εμπλοκής που παρουσιάζεται στα επαγγελματικά τουριστικά πλοία.
ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
[email protected]
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής