Το αποτέλεσμα του τριημέρου των επαφών που έγιναν τις προηγούμενες μέρες στην Ουάσιγκτον μεταξύ της ηγεσίας του ΔΝΤ και των Ευρωπαίων υπουργών Οικονομικών και ειδικά του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε ήταν σαφώς χαμηλότερο των προσδοκιών.
Σύμφωνα με κοινοτική πηγή στις Βρυξέλλες, από τις συζητήσεις προέκυψε σαφέστατα ότι ορισμένοι Ευρωπαίοι δεν δείχνουν διατεθειμένοι να ικανοποιήσουν την απαίτηση του διεθνούς οργανισμού για προχωρημένες αποφάσεις στο ζήτημα του χρέους. Οι μεγαλύτερες επιφυλάξεις προήλθαν από την πλευρά του κ. Σόιμπλε, ο οποίος κρατάει χαμηλά των πήχυ, προφανώς γιατί λόγω των εκλογών του Σεπτεμβρίου στη χώρα του δεν θέλει το ελληνικό ζήτημα να εμπλακεί στην εσωτερική συζήτηση στη Γερμανία.
Η δήλωση που έγινε μετά τη συνάντηση του προέδρου της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ με την επικεφαλής του διεθνούς οργανισμού Κριστίν Λαγκάρντ, η οποία αναφερόταν σε «εποικοδομητικές συζητήσεις», αποτυπώνει πλήρως τις δυσκολίες που υπάρχουν, τόνιζε η κοινοτική πηγή.
Στη βελγική πρωτεύουσα διευκρινίζουν ότι το θέμα παραμένει ανοιχτό γιατί οι Ευρωπαίοι και κυρίως οι Γερμανοί, που θέλουν το ΔΝΤ στο πρόγραμμα, έχουν επίγνωση ότι πρέπει να κάνουν κάποιες υποχωρήσεις, όπως επίσης έχουν επίγνωση ότι και η κυβέρνηση χρειάζεται μια συμφωνία προκειμένου να περάσει στη Βουλή τα δημοσιονομικά μέτρα ύψους 3,6 δισ. ευρώ.
Στις Βρυξέλλες θεωρούν αναγκαία την εξεύρεση ενός «κοινού τόπου» στο ζήτημα του χρέους, ώστε να καταστεί δυνατή η ένταξη της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, η οποία θα κάνει και δική της έκθεση για τη βιωσιμότητα του χρέους και την επικινδυνότητα των ελληνικών κρατικών ομολόγων.
Στο μεταξύ, από χθες επέστρεψαν στην Αθήνα και σήμερα πιάνουν δουλειά οι επικεφαλής των θεσμών με στόχο την ολοκλήρωση της αξιολόγησης.
Οπως ανέφερε χθες ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, Μαργαρίτης Σχοινάς, οι συζητήσεις στην Αθήνα θα κινηθούν με βάση την κατ’ αρχήν απόφαση που λήφθηκε στις 7 Απριλίου στο Εurogroup της Μάλτας. Δηλαδή θα περιοριστεί στα θέματα της δεύτερης αξιολόγησης (δημοσιονομικά, εργασιακά, αγορά ενέργειας), προκειμένου να προετοιμάσει το σχέδιο συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο.
Διπλό Μνημόνιο
Στο μεταξύ, οι συναντήσεις μεταξύ των ομάδων των δανειστών και των στελεχών του οικονομικού επιτελείου που ξεκινούν σήμερα το απόγευμα προβλέπεται ότι θα πρέπει να ολοκληρωθούν σε ένα διάστημα που δεν θα ξεπεράσει τη μια εβδομάδα και θα πρέπει να καταλήξει όχι σε ένα αλλά σε δύο Μνημόνια.
Στις επαφές Αθήνας-θεσμών θα συζητηθούν εκτός από τη δεύτερη αναθεώρηση του Μνημονίου με την Ε.Ε. (MOU) και το κείμενο που θα αποτελέσει το νέο Μνημόνιο με το ΔΝΤ (ΜΕFP-Memorandum of Economic & Financial Policies).
Ταμείο Ανάκαμψης: Ποια νέα έργα εντάσσονται στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου;
Τα δύο κείμενα θα έχουν ομοιότητες αλλά δεν θα είναι ταυτόσημα. Αυτό σημαίνει ότι το Μνημόνιο του ΔΝΤ μπορεί να έχει διαφορετικές υποχρεώσεις από το αναθεωρημένο Μνημόνιο της Ε.Ε., όπως για παράδειγμα τις αλλαγές στο εργασιακό που όμως φαίνεται δεν έχουν οριστικοποιηθεί για το Ταμείο.
Το σίγουρο είναι ότι το Μνημόνιο με το ΔΝΤ θα περιέχει τα ίδια βασικά μέτρα πολιτικής με αυτό της Ε.Ε., αλλά θα αναμένει την ολοκλήρωσή του όταν ληφθούν και οι αποφάσεις για την ελάφρυνση του χρέους και τα πλεονάσματα μετά το 2018 για να συμπληρώσει και το τμήμα της έκθεσης βιωσιμότητας του χρέους.
Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών τόνιζαν ότι η «ευθυγράμμιση» των δύο κειμένων επιτυγχάνεται ως ένα βαθμό από τη συμφωνία που έγινε στην Ουάσιγκτον να κλείσουν τα μεγάλα θέματα οικονομικής πολιτικής που αφορούν τα δημοσιονομικά μέτρα, τις αλλαγές στις τράπεζες και τις αποκρατικοποιήσεις και να αφήσουν τα επιμέρους θέματα για αργότερα.
Σαφές είναι επίσης ότι η τεχνική συμφωνία προϋποθέτει την «πλήρη εφαρμογή των μέτρων». Με άλλα λόγια, θα πρέπει να ψηφιστούν και να εκδοθούν και οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις που θα επιτρέπουν την άμεση εφαρμογή τους. Φιλοδοξία του οικονομικού επιτελείου είναι όλα αυτά να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι και τις 15 Μαΐου.
Στη συνέχεια θα πρέπει να υπάρξει κάποιος χρόνος ώστε τα νομοσχέδια και οι αποφάσεις να μεταφραστούν και να σταλούν στους θεσμούς ώστε να συνταχθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η έκθεση συμμόρφωσης της Ελλάδας (compliance report). Μόνο τότε θα θεωρηθεί ότι η Ελλάδα έχει τεχνική συμφωνία για τις δικές της υποχρεώσεις και θα πρέπει να περιμένει τις αποφάσεις σε επίπεδο κορυφής για χρέος και πλεονάσματα.
Σήμερα οι συναντήσεις θα ξεκινήσουν με το θέμα της αγοράς ενέργειας, που εμπεριέχει και το διαμελισμό της ΔΕΗ μέσω της πώλησης υφιστάμενων μονάδων σε ιδιώτες αλλά και την έναρξη λειτουργίας του νέου υπερταμείου αποκρατικοποιήσεων.
EUROSTAT: Αύξηση φόρων και μείωση δαπανών Δημοσίου έφεραν το πλεόνασμα 4,2%
Στη συρρίκνωση των δαπανών του Δημοσίου, αλλά και στην αύξηση των φόρων οφείλονται οι καλύτερες του αναμενομένου επιδόσεις της κυβέρνησης αναφορικά με το πλεόνασμα, ενώ στο χρέος η κατάσταση επιδεινώθηκε και το 2016, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η Εurostat.
Οπως επισήμανε ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, το πρωτογενές πλεόνασμα (σε όρους Μνημονίου) ανήλθε το 2016 στο 4,2% του ΑΕΠ, ποσοστό πολύ υψηλότερο από το 0,5% του ΑΕΠ που ήταν ο δημοσιονομικός στόχος, αλλά και από το 3,5% που έχει καθοριστεί για το 2018.
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο, η Κομισιόν θα αξιολογήσει τα στοιχεία της Εurostat, στο πλαίσιο της εαρινής έκθεσης με τις οικονομικές προβλέψεις (θα δημοσιοποιηθεί πιθανότατα στις 11 Μαΐου), ενώ εξέφρασε την πεποίθηση ότι η Ελλάδα θα επιτύχει φέτος το στόχο του πλεονάσματος 1,75% του ΑΕΠ, αλλά και το στόχο του 2018, δηλαδή 3,5% του ΑΕΠ.
Σχετικά με τα στοιχεία της Εurostat, το 2016 η Ελλάδα εμφάνισε πλεόνασμα της τάξης του 0,7% του ΑΕΠ ή 1,288 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους. Το 2015 το έλλειμμα στη χώρα μας ήταν 5,9% του ΑΕΠ, αλλά ένα μεγάλο μέρος οφειλόταν στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, ενώ το 2014 ήταν 3,7% του ΑΕΠ.
Το δημόσιο χρέος ανήλθε στο 179% του ΑΕΠ (177,4% το 2015) και σε απόλυτους αριθμούς στα 314,897 δισ. ευρώ (311,668 δισ. ευρώ το 2015). Στο χρέος, η Ελλάδα καταγράφει μακράν τη χειρότερη επίδοση όχι μόνο στην ευρωζώνη, αλλά και στο σύνολο της Ε.Ε. Ακολουθούν η Ιταλία με 132,6% του ΑΕΠ και η Πορτογαλία με 130,4%.
Το ελληνικό ΑΕΠ σε απόλυτους αριθμούς ανήλθε το 2016 σε 175,888 δισ. ευρώ, ενώ το 2015 είχε κυμανθεί στα 175,697 δισ. ευρώ.
Οι δημόσιες δαπάνες του κράτους ανήλθαν το 2016 στο 49,0% του ΑΕΠ έναντι 54,2% το 2015, ενώ τα δημόσια έσοδα ανήλθαν στο 49,7% και ήταν αυξημένα κατά 1,4 μονάδα του ΑΕΠ σε σχέση με το 2015.
Στην ευρωζώνη το δημόσιο έλλειμμα κυμάνθηκε στο 1,5% (2,1% το 2015) και το δημόσιο χρέος στο 89,2% (90,3% το 2015).
Η Εurostat στη χθεσινή ανακοίνωσή της επισημαίνει ότι δεν προχώρησε σε καμία τροποποίηση στοιχείων για το 2016, δηλαδή αποδέχθηκε πλήρως εκείνα που της κοινοποιήθηκαν από τις εθνικές ανεξάρτητες στατιστικές αρχές.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου