«Η δυναμική του ελληνικού τουρισμού, σε συνδυασμό με την ευρύτερη ανάπτυξη του e-commerce, τροφοδότησε το ενδιαφέρον των διεθνών επενδυτών για τις συγκεκριμένες κατηγορίες ακινήτων», επισημαίνει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο γενικός διευθυντής της Δανός/BNP Paribas Real Estate, κ. Γιάννης Παρασκευόπουλος.
Παρά το γεγονός ότι, όπως προκύπτει από πρόσφατη έρευνα της RE/MAX Ελλάς, το 85% των πωληθέντων ακινήτων πέρυσι ήταν κατοικίες (διαμερίσματα και μονοκατοικίες/μεζονέτες), με τα οικόπεδα και τα επαγγελματικά ακίνητα να συγκεντρώνουν μόλις το 6% και το 9% αντίστοιχα των προτιμήσεων των αγοραστών, ξενοδοχεία και αποθηκευτικοί χώροι αναμένεται να κερδίσουν το… χαμένο έδαφος όσο ενισχύονται ο τουρισμός και το ηλεκτρονικό εμπόριο.
«Η εξαγορά του “Hilton” και του “Αστέρα Βουλιαγμένης” ενεργοποίησε τις κεραίες των ξένων, στέλνοντας σήμα πως υπάρχει κινητικότητα στον τομέα των ξενοδοχείων», εξηγεί ο κ. Παρασκευόπουλος, υπενθυμίζοντας, ταυτόχρονα, και τις εντυπωσιακές αποδόσεις του ελληνικού τουρισμού. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2016 έκλεισε με τις αφίξεις τουριστών να ξεπερνούν τα 28,4 εκατομμύρια, κόντρα στο αρνητικό κλίμα που είχε δημιουργηθεί για τη χώρα μας λόγω προσφυγικού και αρκετά πάνω από το στόχο των 27,5 εκατομμυρίων, που είχε θέσει η υπουργός Τουρισμού, κ. Eλενα Κουντουρά. Oσον αφορά στο 2017, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως η Ελλάδα θα υποδεχθεί πάνω από 30 εκατομμύρια τουρίστες.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη της Deutsche Post DHL, το μερίδιο του e-commerce στο συνολικό όγκο συναλλαγών υπολογίζεται ότι θα φτάσει έως και 40% μέχρι το 2025 για τις ανεπτυγμένες χώρες και έως 30% για τις αναδυόμενες αγορές. «Τα logistics θα διαδραματίσουν καίριο ρόλο: να παρέχουν στις επιχειρήσεις σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, όπως διανομές μέσα σε λίγες ώρες την ημέρα της παραγγελίας, ευέλικτο ωράριο παραλαβής και επιστροφής, καθώς και αξιόπιστες υπηρεσίες και προγράμματα προστιθέμενης αξίας σε αναδυόμενες χώρες», τονίζεται χαρακτηριστικά. Στην Ελλάδα, περίπου τρεις στους δέκα Eλληνες χαρακτηρίζονται ως μεθοδικοί, πλέον, online αγοραστές. Ειδικότερα, με βάση την ετήσια έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN), το 29% των online καταναλωτών στη χώρα μας πραγματοποιεί πάνω από το 50% των συνολικών αγορών του ψηφιακά, όταν τα αντίστοιχα ποσοστά για το 2015 ήταν στο 25% και το 2014 στο 9%.
Οσον αφορά στα μισθώματα, αυτά, όπως επισημαίνει και η NAI Hellas, που εκπροσωπεί τη ΝΑΙ Global στην ελληνική αγορά, παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. Τα ποσοστά πληρότητας, ωστόσο, ειδικά για ακίνητα πρώτης κατηγορίας άνω των 5.000 τ.μ. αυξάνονται, καθώς αυξάνεται και η ζήτηση για τέτοιου είδους ακίνητα. Οι αποδόσεις για πρώτης κατηγορίας ακίνητα logistics φθάνουν στο 11,50% στην Αθήνα, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να φθάνει το 8,05%.
«Οι υψηλές αποδόσεις, που ζητούν οι επενδυτές στην ελληνική αγορά ακινήτων, αντικατοπτρίζουν τον υψηλό αντιληπτό κίνδυνο. Σε αυτό συμβάλλουν οι συνεχόμενες αλλαγές του φορολογικού καθεστώτος, η πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα, η έλλειψη ρευστότητας αλλά και η επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων, που συνεπάγεται και τη μη ύπαρξη τραπεζικής χρηματοδότησης», επισημαίνει η εταιρία και καταλήγει: «Δεδομένης, όμως, της αναμενόμενης σταθεροποίησης και της ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας και της επακόλουθης μείωσης των αποδόσεων, δημιουργούνται ευκαιρίες για σημαντική αύξηση κεφαλαίου για τους επενδυτές, που θα προχωρήσουν σήμερα σε μία επένδυση στην Ελλάδα. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι οι αποδόσεις για τα ακίνητα logistics ήταν κάτω από 9%, ήτοι 2,5% χαμηλότερες συγκριτικά με σήμερα».
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΕΛΕΣΙΩΤΗ
[email protected]
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής