«Eπιπλέον, με στόχο και την επιμήκυνση της σεζόν, που είναι και το βασικό ζητούμενο για τον ελληνικό τουρισμό, σε συνεννόηση με τους μεγάλους tour operators του εξωτερικού έχουν καταβληθεί προσπάθειες ώστε να μήν προωθούνται μόνο οι μεγάλοι προορισμοί, όπως η Ρόδος ή η Κρήτη, αλλά και μικρότεροι μέσω πτήσεων charters σε περιφερειακά αεροδρόμια». Αυτό τον σκοπό εξυπηρετεί η προώθηση μέσω ΕΟΤ π.χ. του αεροδρομίου της Αγχιάλου και του Πηλίου ως προορισμού, ενώ περαιτέρω πρωτοβουλίες λαμβάνονται για την αγορά π.χ. της Ρωσίας στο «μέτωπο» του θεματικού τουρισμού με προώθηση στη ρωσική αγορά μέσα στο Φεβρουάριο του αθλητικού, σχολικού και πανεπιστημιακού τουρισμού κ.τ.λ..
Στο κομμάτι του ανοίγματος νέων αγορών, η υπουργός Τουρισμού κ. Ελ. Κουντουρά, φαίνεται να αναμένει σημαντικά οφέλη από την πρόσφατη κίνηση της Emirates να συνδέσει την Αθήνα με τις ΗΠΑ, ξεκινώντας από το Μάρτιο, νέα καθημερινή πτήση από το Dubai προς το Newark Liberty International Airport στη Νέα Υόρκη, μέσω της Αθήνας. , από τις 12 Μαρτίου 2017. Σημειωτέον ότι οι πρώτες συζητήσεις με την Emirates πραγματοποιήθηκαν το 2015, ενώ πέραν της αύξησης της κίνησης από τις ΗΠΑ «η προσδοκία από τη συμφωνία είναι να δημιουργηθούν τουριστικά «πακέτα» ώστε να ανοίξει για την Ελλάδα η αγορά του Ειρηνικού, από το 2018 και μετά, με την προσέλκυση Ινδών και Κινέζων τουριστών».
Στις πιο «παραδοσιακές» για την Ελλάδα, ευρωπαϊκές αγορές, τα μηνύματα που έρχονται είναι παραπάνω από ενθαρρυντικά για φέτος: Ενδεικτικά, οι Γερμανοί tour operators χαρακτηρίζουν την Ελλάδα ”απόλυτη τάση” για φέτος με την Thomas Cook και την TUI να διαπιστώνουν ισχυρή ζήτηση για Κρήτη, Ρόδο και Κώ, ενώ στη Ρωσία η ζήτηση για την Ελλάδα είναι διπλάσια σε σχέση με πέρυσι.
Χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση από πλευράς του ομίλου Μουζενίδη, ο οποίος διακινεί μεγάλο αριθμό Ρώσων τουριστών στη χώρα μας, ότι το πρόγραμμα για τις προκρατήσεις με έκπτωση για τον προορισμό ”Ελλάδα” ολοκληρώνεται νωρίτερα, στο τέλος Ιανουαρίου και από αρχές Φεβρουαρίου, οι πωλήσεις των πακέτων θα πραγματοποιούνται χωρίς εκπτώσεις στη βασική τους τιμή.
Crash test στους μισθούς της Ευρώπης - Που βρίσκεται η Ελλάδα [γράφημα]
Την ίδια στιγμή, η Περιφέρεια Κρήτης, η οποία έδωσε το «παρών» στη διεθνή τουριστική έκθεση της Ουτρέχτης «Vakantibeurs 2017» στην Ολλανδία διαπίστωσε αύξηση κατά 45% στις προκρατήσεις για την χώρα μας σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ καταγράφεται και αύξηση αεροπορικών θέσεων με ένταξη επιπλέον γραμμών σε 22 ελληνικούς προορισμούς: Σύμφωνα με το προφίλ των Ολλανδών τουριστών, έχουν καλό βιοτικό επίπεδο, πραγματοποιούν 2-3 ταξίδια το χρόνο στο εξωτερικό με το ένα εξ’ αυτών σε προορισμούς με ήλιο και θάλασσα και τα υπόλοιπα σε θεματικό τουρισμό.
Σε έναν λιγότερο ανεπτυγμένο τουριστικό προορισμό, στη Βόρεια Ελλάδα, η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης βλέπει άνοδο του οδικού τουρισμού από τα Βαλκάνια: “Τα στοιχεία από τουριστικά γραφεία της Βουλγαρίας δείχνουν για το 2017 αυξητική τάση στην προτίμηση περιοχών της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης -πάνω από 10%- σε σχέση με το 2016. Σημαντικό ποσοστό εάν αναλογιστούμε τις ήδη ενισχυμένες ροές των τελευταίων ετών.
Υπάρχει μάλιστα η αισιοδοξία ότι τη φετινή χρονιά η επισκεψιμότητα θα είναι εντονότερη και την άνοιξη”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Μιχάλης Αμοιρίδης, εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος, αρμόδιος για θέματα τουριστικής ανάπτυξης, εκθέσεων, υποστήριξης δημόσιων και διεθνών σχέσεων.
Τα έσοδα
Πάντως, πέρα από τα ρεκόρ των αφίξεων, που κατά τα φαινόμενα θα συνεχιστούν κι εφέτος, μεγάλο προβληματισμό εξακολουθεί να δημιουργεί το ζήτημα της υστέρησης των εσόδων, με βάση και τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, αφού η πτώση στο 11μηνο του 2016 αντιστοιχεί σε ένα 6,6% έναντι του 11μήνου του 2015 με απώλειες της τάξεως των 915 εκατ. ευρώ.
Για τον σκοπό αυτό και με δεδομένο ότι η μεθοδολογία της ΤτΕ είναι αντίστοιχη άλλων ευρωπαϊκών χωρών χωρίς να έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια, ομάδα εργασίας με τη συμμετοχή εκπροσώπων τόσο από το υπουργείο Τουρισμού όσο και της ΤτΕ αναλαμβάνει να διαπιστώσει επακριβώς τις αιτίες για την πτώση, ελέγχοντας π.χ. τις ποσοστώσεις των εθνικοτήτων που επιλέγονται στη δειγματοληπτική έρευνα της ΤτΕ, τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά, τα αεροδρόμια που επιλέγονται για την έρευνα κ.τ.λ..