Την… όρεξη σε πολλές ελληνικές επιχειρήσεις να διαβούν τους δρόμους του μεταξιού άνοιξαν τα σχέδια επέκτασης στη χώρα μας του κινεζικού κολοσσού ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba. Μολονότι οι πληροφορίες, που ήθελαν την εταιρία να στήνει παράρτημα στη χώρα μας, διαψεύστηκαν από τον ίδιο το μάνατζέρ της για την Ιταλία, την Ισπανία και την Ελλάδα, κ. Ροντρίγκο Τσιπριάνι Φορέσιο, το «άνοιγμα», που επιχειρεί στην εγχώρια αγορά, ενέχει σημαντικές δυνατότητες. Μέσω των marketplaces της, άλλωστε, πραγματοποιούν αγορές περισσότεροι από 423 εκατομμύρια Κινέζοι.
«Στόχος μας είναι να φέρουμε σε επικοινωνία την ελληνική εταιρία που θέλει να εξάγει με τον Κινέζο τελικό καταναλωτή», τόνισε ο κ. Τσιπριάνι σε συνέντευξη Τύπου, που έλαβε χώρα στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, για να προσθέσει: «Οι ευκαιρίες είναι πολλές και μεγάλες για τους Ελληνες επιχειρηματίες, που θέλουν να εξάγουν στην Κίνα, έχοντας, μάλιστα, τη δυνατότητα, από τη μία, να καταστρώσουν τη δική τους τιμολογιακή πολιτική και τους δικούς τους τρόπους πώλησης και από την άλλη, να επιλέξουν οι ίδιοι τους κωδικούς των εξαγώγιμων προϊόντων».
Σύμφωνα με τον ίδιο, για να μπορέσει μία ξένη επιχείρηση να προβληθεί σε μία από τις πλατφόρμες B2C (Business to Consumer) της Alibaba, πρέπει αφενός να διαθέτει εμπορευματικές αποθήκες στην Κίνα και αφετέρου να λανσάρει διαφορετική ετικέτα (brand) για την κινεζική αγορά, κάνοντας εγγραφή στο σχετικό μητρώο.
«Στο πλαίσιο της προσπάθειας διεθνοποίησης του ομίλου, ωστόσο, η Alibaba προχώρησε προ διετίας στη δημιουργία της Timor Global. Η έδρα της είναι στο Χονγκ Κονγκ και δύναται να φιλοξενήσει ηλεκτρονικά καταστήματα, που δεν πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις», σημείωσε ο ίδιος, εξηγώντας πως σε αυτή την περίπτωση οι Ελληνες επιχειρηματίες θα πρέπει να συνεργάζονται στενά τόσο με τους κατασκευαστές της ιστοσελίδας όσο και με τους συνεργάτες που «τρέχουν» το κομμάτι των logistics.
Το κόστος για να στηθεί ένα e-κατάστημα στη συγκεκριμένη πλατφόρμα υπολογίζεται σε περίπου 8.000 ευρώ το χρόνο, ενώ η προμήθεια που παίρνει ο κινεζικός όμιλος κυμαίνεται από 2% έως 5%, ανάλογα με την εμπορευματική κατηγορία στην οποία ανήκουν τα εξαγώγιμα προϊόντα. «Το ελληνικό κρασί ή το λάδι, για παράδειγμα, υπάγεται στην κατηγορία του 2%», εξήγησε ο κ. Τσιπριάνι.
Κληθείς, πάντως, να σχολιάσει εάν οι 102 ιταλικές εταιρίες από τους χώρους των τροφίμων, της ένδυσης και της αυτοκίνησης, που ήδη δραστηριοποιούνται στην Alibaba, είδαν κάποιο όφελος στα οικονομικά τους αποτελέσματα, ο Ιταλός μάνατζερ απάντησε: «Κάποιες τα καταφέρνουν, κάποιες άλλες όχι», συσχετίζοντας το βαθμό της επιτυχίας με το επίπεδο της γνώσης της εμπορικής κινεζικής αγοράς. Για τον ίδιο, Ferrero, Barilla και Maserati αποτελούν μερικά από τα πλέον επιτυχή παραδείγματα, με την τελευταία, μάλιστα, να πουλά 100 οχήματα σε 18 δευτερόλεπτα.
Εμπορικό ισοζύγιο
«Το εμπορικό ισοζύγιο Ελλάδας – Κίνας είναι, δυστυχώς, μία απογοήτευση. Το 2015 πραγματοποιήσαμε εξαγωγές, ύψους 227 εκατ. ευρώ έναντι 382 εκατ. ευρώ το 2012. Για να γίνει κατανοητό πόσο χαμηλός είναι ο αριθμός, αρκεί να δούμε τις περυσινές εισαγωγές της Κίνας. Αυτές άγγιξαν το ένα τρισ. ευρώ, με τις δικές μας εισαγωγές από τη χώρα να υπολογίζονται σε μόλις 2,5 δισ. ευρώ, δηλαδή 12 φορές οι εξαγωγές μας», σχολίασε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ), κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου.
Από αυτά τα 227 εκατ. ευρώ δε, η πλειονότητα αφορά σε προϊόντα που δεν πάνε απευθείας στον καταναλωτή, όπως μάρμαρα, σκραπ και βιομηχανικά υλικά, ενώ το ύψος των εξαγωγών σε τρόφιμα και ποτά ήταν 13,5 εκατ. ευρώ το 2014 και 22,6 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο χρόνο. «Ενώ έχουμε τόσο καλής ποιότητας τρόφιμα και ποτά οι εξαγωγές μας στην Κίνα είναι σχεδόν μηδενικές. Ειδικά για το ελαιόλαδο, στείλαμε πέρυσι τέσσερα εκατ. ευρώ, όταν η Κίνα κάνει εισαγωγές ελαιολάδου περίπου 150 εκατ. ευρώ ετησίως. Το μεγαλύτερο μέρος το εισαγάγει από Ισπανία και Ιταλία, χώρες στις οποίες εμείς εξάγουμε το 70% του ελαιολάδου μας χύμα», κατέληξε ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
Τουρισμός
«Η Alibaba μπορεί να βοηθήσει και τους Ελληνες επιχειρηματίες από τον κλάδο του τουρισμού, που ενδιαφέρονται να προωθήσουν ηλεκτρονικά τουριστικά πακέτα απευθείας σε Κινέζους ταξιδιώτες», υπογράμμισε ο Ιταλός μάνατζερ, παρουσιάζοντας την Alitrip.
«Σήμερα, μέσω της συγκεκριμένης πλατφόρμας, ταξιδεύουν ανά τον κόσμο περίπου 50 εκατομμύρια Κινέζοι», εξήγησε, αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι μεγάλο ποσοστό αυτών θα μπορούσε να κατευθυνθεί και στη χώρα μας.
Η εταιρία που… εξαφάνισε Amazon και e-bay
Μπορεί να είναι ένας συνδυασμός μεταξύ Amazon και e-Bay, καθώς διευκολύνει αγοραστές και πωλητές, αλλά χωρίς να χρησιμοποιεί το μοντέλο της δημοπρασίας, οι συναλλαγές που διεκπεραιώνει, όμως, είναι περισσότερες από τις συναλλαγές και των δύο αθροιστικά.
«Ο κύκλος εργασιών μας αγγίζει τα 500 δισ. ευρώ ετησίως. Και είμαστε μία εταιρία μόλις 16 χρόνων. Για να φτάσουν οι ανταγωνιστές μας να δουν τέτοιους τζίρους θα έπρεπε να περάσουν 70 χρόνια», σημείωσε ο κ. Τσιπριάνι.
Η εταιρία, που ίδρυσε το 1999 ο εκκεντρικός Τζακ Μα (φωτό), κατάφερε πέρυσι να πραγματοποιήσει τη μεγαλύτερη αύξηση κεφαλαίου που έγινε ποτέ στις ΗΠΑ, λαμβάνοντας 25 δισ. δολάρια. Στις πλατφόρμες της φιλοξενούνται σήμερα περισσότερες από 10 εκατομμύρια μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ διαχειρίζεται περίπου ένα δισεκατομμύριο κωδικούς προϊόντων και διανέμει 35 εκατομμύρια δέματα την ημέρα.
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΕΛΕΣΙΩΤΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής