Η μισή της ποσότητας αυτής αφορά επιβατικά Ι.Χ. και μικρά φορτηγά, οχήματα δηλαδή τα οποία χρησιμοποιούνται για μετάβαση και επιστροφή από το χώρο εργασίας (σε ποσοστό 38%), εξυπηρέτηση αναγκών οικογενειακών επιχειρήσεων (35%), καθώς και για λόγους αναψυχής και κοινωνικές δραστηριότητες (27%). Ακριβώς επειδή τα Ι.Χ. είναι αναπόσπαστο και ίσως αναντικατάστατο κομμάτι της καθημερινότητας χιλιάδων ανθρώπων, οι «έξυπνοι» οδηγοί αναζητούν όσο το δυνατόν περισσότερους τρόπους εξοικονόμησης.
Οπως εξηγεί στο «Εξοικονομώ» ο έμπειρος δάσκαλος οδήγησης Πέτρος Κυβέρης, ακόμα και η ψυχολογία σχετίζεται με τη σωστή οικονομία του οχήματός μας και μπορεί να βοηθήσει σε μείωση του κόστους ίσως και μεγαλύτερη του 10%. «Ο τρόπος οδήγησης μπορεί να επηρεάσει αρκετά το συνολικό κόστος. Η οδήγηση με νεύρα φέρνει τις περισσότερες φορές και έξτρα έξοδα. Οι απότομες επιταχύνσεις και φρεναρίσματα, οι συνεχείς μεταβολές στην ταχύτητα έχουν ως αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη καύση καυσίμων. Η ηρεμία, εκτός από ζωές, σώζει και το πορτοφόλι μας», λέει στο «Εξοικονομώ».
Η συνολική απόδοση των οχημάτων ως προς τo θέμα της κατανάλωσης καυσίμων έχει αυξηθεί κατά πολύ τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας των βελτιώσεων, κυρίως στους τομείς της αεροδυναμικής, των υλικών και των ηλεκτρονικών εξαρτημάτων ελέγχου. Ομως, η μέση κατανάλωση καυσίμου των νεότερων οχημάτων δεν έχει αλλάξει και τόσο και παραμένει στα επίπεδα των 12 lt/100 km, κάτι που οφείλεται στις αυξητικές τάσεις της κατανάλωσης, προκειμένου να αγοράζονται μεγαλύτερα και επομένως λιγότερο αποδοτικά ως προς την κατανάλωση αυτοκίνητα, φορτηγά και, γενικότερα, οχήματα αναψυχής.
Ο μύθος της κατηφόρας με «νεκρά». Στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα τα οποία χρησιμοποιούσαν εξαερωτήρα (καρμπιρατέρ) για την έκχυση καυσίμου στον κινητήρα, πράγματι πετύχαιναν μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου τοποθετώντας «νεκρά» στο κιβώτιο ταχυτήτων στη διάρκεια κατηφόρας (αλλιώς οι rpm παρέμεναν ψηλά και ο εξαερωτήρας αντλούσε καύσιμο).
Αντιθέτως, στα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα, τα οποία διαθέτουν ηλεκτρονικό έλεγχο ψεκασμού καύσιμου, δεν συμβαίνει το ίδιο. Πλέον τα αυτοκίνητα είναι εφοδιασμένα με ηλεκτρονικό εγκέφαλο ο οποίος χρησιμοποιεί την τεχνολογία «fuel cut off», διακόπτοντας την παροχή καυσίμου όταν η κινητική ενέργεια του οχήματος επαρκεί για τη λειτουργία του κινητήρα. Ετσι, η κατανάλωση καυσίμου στην κατηφόρα, όταν στο κιβώτιο υπάρχει ταχύτητα, είναι μηδενική.
Αν εμείς επιλέξουμε να βγάλουμε την ταχύτητα στην κατηφόρα, τότε ο κινητήρας «απομονώνεται» από το υπόλοιπο όχημα και επομένως θα χρειαστεί να αντλήσει καύσιμο για να δουλέψει στο «ρελαντί» (η κατανάλωση είναι υψηλότερη έστω και αν το αυτοκίνητο ρολάρει με νεκρά και δεν εμποδίζεται η κίνηση του από την αντίσταση της μετάδοσης με κουμπωμένη σχέση). Από την άλλη, αν η κλίση είναι τόσο μεγάλη και το ρολάρισμα συνεχόμενο, μπορεί να υπάρξει κάποιο μικρό όφελος στην κατανάλωση, αλλά, εκτός των άλλων, είναι επικίνδυνο για τον αποτελεσματικό έλεγχο του οχήματος να οδηγούμε χωρίς ταχύτητα.
Ο 12λογος της οικονομικής οδήγησης:
1. Κάνουμε σωστή και τακτική συντήρηση του οχήματός μας.
2. Ελέγχουμε τακτικά την πίεση και την κατάσταση των ελαστικών μας.
3. Αποφεύγουμε τη μεταφορά περιττών φορτίων και τη χρήση σχάρας οροφής.
4. Τα ανοιχτά τζάμια και η ανοιχτή οροφή αυξάνουν την αντίσταση του αέρα και συνεπώς την κατανάλωση καύσιμων.
5. Οδηγείτε με ηρεμία και χωρίς εκνευρισμό.
6. Η επιτάχυνση του αυτοκίνητου σας πρέπει να είναι ομαλή (ούτε πολύ αργή ούτε πολύ απότομη).
7. Οδηγείτε με σταθερή ταχύτητα, χρησιμοποιώντας τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση μετάδοσης (ταχύτητα) .
8. Αλλάξτε τη σχέση μετάδοσης (ταχύτητα) στις 2.000 με 2.500 στροφές.
9. Αποφύγετε άσκοπες επιταχύνσεις ή φρεναρίσματα.
10. Οταν οδηγείτε, παρατηρείτε όσο το δυνατόν πιο μακριά μπροστά σας ώστε να είστε σε θέση να προβλέπετε τις συνθήκες κυκλοφορίας γύρω σας και να ενεργείτε κατάλληλα και έγκαιρα.
11. Κάντε συνετή χρήση του κλιματισμού (22 με 23 βαθμούς Κελσίου).
12. Σβήστε τον κινητήρα σε σύντομες στάσεις (πάνω από 1 λεπτό).
Αναστασία Βαμβακά
avamvaka@e-typos.
Από το ένθετο Εξοικονομώ της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου