Πριν λίγες μέρες, δώδεκα μαθητές του Ελληνικού Γυμνασίου/Λυκείου της Ίμβρου, συνοδευόμενοι από δύο καθηγητές τους: τη γυμνάστρια Ανθία Κεχαγιά και τον φυσικό Στράτο Σφελινιώτη, πραγματοποίησαν τριήμερη εκπαιδευτική εκδρομή στη Θεσσαλονίκης. Ταξίδεψαν από το ιστορικό νησί, όπου πριν από χρόνια «ανθούσε» ο Ελληνισμός και έφτασαν στη συμπρωτεύουσα.
Τη φετινή σχολική χρονιά στα Ελληνικά σχολεία της Ίμβρου (από το Νηπιαγωγείο ως το Λύκειο) φοιτούν 48 μαθητές οικογενειών που επαναπατρίστηκαν. Τα μαθήματα ακολουθούν το Τουρκικό πρόγραμμα σπουδών και τις διακρατικές συμφωνίες περί μειονοτικών σχολείων, γίνονται κυρίως στα Ελληνικά, ενώ διδάσκεται η τουρκική γλώσσα και λογοτεχνία, η ιστορία και η γεωγραφία από Τούρκους εκπαιδευτικούς αποσπασμένους από το Τουρκικό κράτος.
Σύμφωνα με την πρώην φιλόλογο του σχολείου, Μαρία Χανλίδου, το τέλος της Ελληνικής Παιδείας της Ίμβρου που αρχίζει από το 1964 και ολοκληρώνεται το 1974 με τραγικό τρόπο, έχει ως επακόλουθο την διάλυση της ελληνικής κοινότητας του νησιού. Το 1964, οι τουρκικές αρχές κατάσχουν τα σχολικά κτίρια της τοπικής κοινότητας (νηπιαγωγείο, δημοτικό και γυμνάσιο), καθώς και τον σχολικό εξοπλισμό τους. Οι διδάσκοντες απολύονται, η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας απαγορεύεται ακόμη και κατ’ οίκον, και τα παιδιά των Ιμβρίων υποχρεώνονται να διδάσκονται μόνο την τουρκική, την οποία και αποτυγχάνουν να μάθουν, καθώς η τουρκική δεν αποτελεί γλώσσα της κοινότητας. Το γεγονός αυτό και ο νόμος περί απαλλοτριώσεων αναγκάζει τις οικογένειες είτε να μετοικήσουν στην Κωνσταντινούπολη, είτε να στείλουν τα παιδιά τους στα ελληνικά οικοτροφεία στα νησιά του Μαρμαρά και αργότερα να μεταναστεύσουν στην Ελλάδα και αλλού.
Αδιανόητο περιστατικό στη Μυτιλήνη: Πάτησε το panic button - Της απάντησαν μετά από 31 λεπτά
Το 2005, ο τότε πρωθυπουργός της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, επισκέπτεται την Ίμβρο και ακούει το αίτημα της Ελληνικής κοινότητας για επαναλειτουργία των σχολείων, το οποίο θα αποδεχθεί και το Συμβούλιο της Ευρώπης, ενώ πέντε χρόνια αργότερα θα το επαναδιατυπώσει ο Οικουμενικός Πατριάρχης κκ. Βαρθολομαίος, στην Επιτροπή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Τουρκίας. Η επιτροπή ενθαρρύνει την Ελληνική κοινότητα να καταθέσει επίσημη αίτηση στο Τουρκικό κράτος. Ένα χρόνο αργότερα δίνεται η άδεια και ξεκινά η οδύσσεια για το άνοιγμα του μειονοτικού σχολείου.
Τελικά, το Σεπτέμβρη του 2013 χτυπά το κουδούνι του Δημοτικού Σχολείου στους Αγίους Θεοδώρους. Το 2014 ιδρύεται ο Εκπαιδευτικός και Πολιτιστικός Σύνδεσμος Ίμβρου ως ο φορέας διαχείρισης και λειτουργίας του σχολείου που θα λειτουργεί ταυτοχρόνως και ως φορέας αναφοράς της ελληνικής κοινότητας και του ελληνικού πολιτισμού στο νησί, αλλά και ως φορέας ηθικής και ψυχολογικής στήριξης των παλιννοστούντων οικογενειών. Το Σεπτέμβριο του 2015 χτυπάει στα Αγρίδια για πρώτη φορά το κουδούνι στο Ελληνικό Γυμνάσιο και Λύκειο Ίμβρου που στεγάζονται στο ανακαινισμένο παλιό Δημοτικό και Νηπιαγωγείο του χωριού. Έτσι, η ελληνική κοινότητα για πρώτη φορά στην ιστορία της αποκτά ολοκληρωμένη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το 2017, αρχίζει και η λειτουργία του Νηπιαγωγείου που συστεγάζεται με το Δημοτικό Σχολείο στους Αγίους Θεοδώρους.
Τα Ελληνικά Σχολεία Ίμβρου σύμφωνα με το κοινοτικό καθεστώς είναι ιδιωτικά σχολεία. Η λειτουργία τους δεν χρηματοδοτείται από το Τουρκικό ή το Ελληνικό κράτος, που αναλαμβάνουν μόνο τη μισθοδοσία των Ελλήνων και Τούρκων εκπαιδευτικών, οι οποίοι μετατίθενται στο σχολείο, αλλά των οποίων ο αριθμός είναι περιορισμένος και υπακούει στις διακρατικές συμφωνίες Ελλάδας και Τουρκίας. Τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων, αλλά και η μισθοδοσία των υπόλοιπων εκπαιδευτικών καλύπτονται από δωρεές και χορηγίες ιδιωτών και ιδιωτικών φορέων αποκλειστικά.
Να σημειωθεί ότι οι μαθητές και οι καθηγητές του Ελληνικού Γυμνασίου/Λυκείου Ίμβρου ήταν φιλοξενούμενοι της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής. Η επίσκεψη προγραμματίστηκε κατά τη διάρκεια της συνάντησης του προέδρου του Ιδρύματος Dr. Jeff Lansdale στον Οικουμενικό Πατριάρχη κκ Βαρθολομαίο τον περασμένο Ιούλιο. Ξεναγήθηκαν στις εγκαταστάσεις της ΑΓΣ και του Perrotis College, συνομίλησαν με το εκπαιδευτικό προσωπικό, ήρθαν σε επαφή με τους μαθητές και σπουδαστές των Ιδρυμάτων και ενημερώθηκαν για την υπεραιωνόβια προσφορά της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής.