Ολα άρχισαν το 2013, όταν δύο αδέρφια, ο Νίκος και η Μαρία (τα πλήρη στοιχεία τους βρίσκονται στη διάθεση της εφημερίδας μας), πληροφορήθηκαν ότι είναι δικαιούχοι σε κληρονομιά. Αν και η αξία της κληρονομιάς δεν είναι τεράστια, περιλαμβάνει ορισμένα ακίνητα, ωστόσο, επειδή δεν υπήρχε διαθήκη, αυτά μοιράστηκαν εξ αδιαθέτου, δηλαδή όλοι οι κληρονόμοι (οκτώ συνολικά) πήραν ένα μικρό κομμάτι από κάθε ακίνητο.
Ο κληρονομούμενος, ωστόσο, μπορεί να έφυγε από τη ζωή το 2013, ωστόσο ο Νίκος και η Μαρία απέκτησαν στην ιδιοκτησία τους το ποσοστό τους στα εν λόγω ακίνητα το 2018!
Ενα χρονικό διάστημα πενταετίας, το οποίο χρειάστηκε για να ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες της αποδοχής κληρονομιάς, αφού υπήρχαν ένα σωρό νομικά ζητήματα, όπως να εκδοθούν άδειες από το δικαστήριο για την πώληση των ακινήτων, διότι ορισμένοι από τους κληρονόμους δεν είχαν συμπληρώσει το 18ο έτος τους.
Αν και το διάστημα αυτό μοιάζει τεράστιο, νομικοί εξηγούν ότι δυστυχώς δεν είναι ασυνήθιστο, με δεδομένες τις γνωστές ταχύτητες, διαχρονικά, της ελληνικής Δικαιοσύνης. Ωστόσο, αυτό ήταν μόνο η αρχή.
Οταν το 2018 η αποδοχή της κληρονομιάς ολοκληρώθηκε, ο Νίκος και η Μαρία, μαζί με τους υπόλοιπους συγκληρονόμους, αποφάσισαν να πουλήσουν κάποια από τα ακίνητα. Ενα από αυτά είναι ένα οικόπεδο στην Κεφαλλονιά, το οποίο οι οκτώ κληρονόμοι έβγαλαν προς πώληση. Αγοραστής τελικά βρέθηκε, μετά από πολλές προσπάθειες, τον Αύγουστο του 2023, όμως, παρά το ενδιαφέρον, η αγοραπωλησία δεν μπορούσε να προχωρήσει διότι ο πολιτικός μηχανικός που εκλήθη να μετρήσει το οικόπεδο και να εκδώσει τα απαιτούμενα από τον νόμο έγγραφα για την πώλησή του, διαπίστωσε ότι δεν αναγράφονται σωστά οι διαστάσεις του οικοπέδου και ότι η επιφάνειά του είναι μεγαλύτερη από την αναγραφόμενη κατά 3 τ.μ.
Ετσι, ο Νίκος, η Μαρία και οι υπόλοιποι έξι κληρονόμοι ζήτησαν από τον αγοραστή να περιμένει λίγο διότι έπρεπε να κάνουν δήλωση στην εφορία, στην οποία να δηλώνουν την πραγματική επιφάνεια του οικοπέδου. Πού να ήξεραν ότι… έμπλεκαν ακόμη περισσότερο στην ελληνική γραφειοκρατία!
Για να ολοκληρωθεί η διαδικασία της τροποποίησης, έπρεπε να αναζητηθούν οι δηλώσεις αποδοχής κληρονομιάς του 2013, οι οποίες είχαν κατατεθεί χειρόγραφα (αφού μόνο έτσι γίνονταν δεκτές τότε) στην αρμόδια ΔΟΥ Ψυχικού.
Στο μεσοδιάστημα, όμως, η ΔΟΥ Ψυχικού είχε καταργηθεί και αρμόδιο πλέον είναι το Κέντρο Φορολογίας Κεφαλαίου, το οποίο ζητούσε να γίνει ηλεκτρονικά αίτημα για να βρεθούν τα χειρόγραφα.
Το ηλεκτρονικό αίτημα, μετά από πολλές επισκέψεις στις αρμόδιες υπηρεσίες για να εντοπιστεί πού ακριβώς βρίσκονταν τα χειρόγραφα αυτά, κατατέθηκε τον Ιούλιο του 2024 και το Κέντρο Φορολογίας Κεφαλαίου χορήγησε τα έγγραφα μετά από περίπου ένα μήνα, με τον Νίκο και τη Μαρία να υποβάλλουν τις τροποποιητικές δηλώσεις αμέσως, τον Αύγουστο του 2024.
Φορολόγησαν ξανά όλη την περιουσία!
Αντί όμως αυτό να σημάνει την ολοκλήρωση της αγοραπωλησίας (με τον αγοραστή να περιμένει καρτερικά ένα χρόνο), τελικά σήμανε νέα καταβύθιση στη γραφειοκρατία, αφού η εφορία καταλόγισε στον Νίκο και τη Μαρία φόρο κληρονομιάς από σχεδόν 2.000 ευρώ στον καθένα! Φόρο που δεν όφειλαν να πληρώσουν, αφού, όπως εξηγεί η δικηγόρος τους, το ποσό αυτό καταλογίστηκε από λάθος της εφορίας: «Στην πραγματικότητα εκ παραδρομής φορολόγησαν ξανά από την αρχή όλη την αξία της κληρονομιάς. Μάλιστα το λάθος έγινε μόνο στους δύο εντολείς μου, από τους οχτώ συνολικά κληρονόμους, όμως το λάθος τους επηρέασε όλους, αφού μπλόκαρε συνολικά την πώληση του ακινήτου», αναφέρει η δικηγόρος τους, Δανάη Ζερβού-Θεοδώρου.
Ετσι οι άτυχοι πολίτες πέρασαν σε επόμενο στάδιο γραφειοκρατίας, η οποία στην περίπτωσή τους, μοιάζει με τη Λερναία Υδρα: μόλις έκοβαν το ένα κεφάλι, ξεπετάγονταν άλλα τρία. Πλέον, έπρεπε να γίνει νέα τροποποιητική δήλωση στο ΚΕΦΟΚ, ώστε να γίνει διαγραφή του λάθος φόρου.
Η νέα δήλωση έγινε τον Οκτώβριο του 2024 και τον Νοέμβριο τους ανακοινώθηκε από την εφορία ότι έγινε δεκτή, ωστόσο το ποσό ακόμη καταλογιζόταν και τοκιζόταν στην ηλεκτρονική καρτέλα των φορολογούμενων στο Taxisnet. Ετσι, ο Νίκος και η Μαρία απευθύνθηκαν ξανά στο ΚΕΦΟΚ, το οποίο τους ενημέρωσε ότι πρέπει να υποβάλουν εκ νέου ηλεκτρονικό αίτημα όπου να ζητούν τη διαγραφή του φόρου!
Παρόλο που αγανάκτησαν που έπρεπε να κάνουν νέο αίτημα για να προχωρήσει κάτι που ήδη είχε γίνει δεκτό, ο Νίκος και η Μαρία το υπέβαλαν, επισημαίνοντας ρητά ότι εκκρεμεί συμβόλαιο αγοραπωλησίας, που δεν μπορεί να προχωρήσει λόγω αυτού του λάθος φόρου.
15 φορές πηγαινέλα χωρίς αποτέλεσμα
Εκτοτε ακολούθησαν 15 επισκέψεις της δικηγόρου τους στο ΚΕΦΟΚ, στις οποίες επίμονα ζητούσε να ολοκληρωθεί η τυπική διαδικασία, επισημαίνοντας ότι η αγοραπωλησία κινδύνευε να τιναχτεί στον αέρα. «Κάθε φορά, με διαβεβαίωναν ότι την επόμενη εβδομάδα θα έχει ολοκληρωθεί η διαγραφή του φόρου. Κάθε φορά, πήγαινα και δεν είχε ολοκληρωθεί. Μέχρι που στα μέσα Γενάρη 2025, μου είπαν ότι εκδόθηκε η εντολή διαγραφής και ότι πλέον οι κληρονόμοι πρέπει να απευθυνθούν στο Κέντρο Βεβαίωσης και Είσπραξης Αττικής, το οποίο είναι πια αρμόδιο να εκτελέσει τη διαγραφή…».
Η δικηγόρος απευθύνθηκε στο ΚΕΒΕΙΣ, το οποίο όμως απάντησε ότι το ΚΕΦΟΚ δεν έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία. «Ετσι ξαναπήγα στο ΚΕΦΟΚ, όπου αποκαλύφθηκε ότι την προηγούμενη φορά μου είχαν πει ψέματα! Στην αγανακτισμένη διαμαρτυρία μου μου είπαν ότι το έγγραφο αναμένεται να υπογραφεί από την προϊσταμένη και θα μας ειδοποιήσουν τηλεφωνικά!».
Η τηλεφωνική αυτή ειδοποίηση δεν έγινε ποτέ μέχρι σήμερα, τέσσερις μήνες μετά το αρχικό λάθος που η ίδια η εφορία προκάλεσε. Ο αγοραστής, απηυδισμένος από την αναμονή, αποφάσισε να υπαναχωρήσει από την αγορά του ακινήτου, την περασμένη εβδομάδα.
«Αυτή τη στιγμή, μας έχουν πει ότι η διαγραφή θα ολοκληρωθεί την επόμενη εβδομάδα. Ομως δεν έχει πια σημασία. Οι εντολείς μου και όλοι οι κληρονόμοι έχουν υποστεί τεράστια οικονομική ζημιά, αφού είχαν υπολογίσει ότι θα εισπράξουν το τίμημα της πώλησης, ενώ έχουν ήδη υποβληθεί σε τεράστια έξοδα για πιστοποιητικά, δικηγόρους, μηχανικούς, συμβολαιογράφους. Δυστυχώς, τέτοια περιστατικά δεν είναι σπάνια στην ελληνική πραγματικότητα», αναφέρει η κ. Ζερβού-Θεοδώρου. «Ομως είναι μια ακραία έκφανση της γραφειοκρατίας, που κάθε μέρα αντιμετωπίζουμε στις δημόσιες υπηρεσίες και τα δικαστήρια».
Το περιστατικό αυτό είναι απολύτως ενδεικτικό πως παρόλο που έχουμε εισέλθει στην εποχή της νέας τεχνολογίας, ακόμη απέχουμε από το να γίνουν οι διαδικασίες φιλικές προς τον πολίτη, με πεδίο δόξης λαμπρό για την υλοποίηση της ηλεκτρονικής μεταρρύθμισης.