Το ζήτημα δεν διχάζει μόνο την Ελλάδα, καθώς και σε άλλα κράτη ο «αποκλεισμός» των υπερήλικων από την οδήγηση απασχολεί ιδιαίτερα, με τους περισσότερους να καταλήγουν πως εκείνοι που θα κρίνουν τις οδηγικές ικανότητες είναι οι γιατροί.
Στην προκειμένη, η πρώτη εικόνα που έχουν οι αναλυτές είναι ότι ο 87χρονος οδηγός που παρέσυρε τον 40χρονο σε αμαξίδιο στη Βάρκιζα είχε αναπτύξει ταχύτητα για τα δεδομένα του σημείου, ενώ όπως διαπιστώθηκε οδηγούσε και χωρίς να φοράει ζώνη.
Οι αξιωματικοί της Τροχαίας εκτιμούν πως ένας συνδυασμός πραγμάτων οδήγησε στην τραγωδία, όπως η ταχύτητα και η απροσεξία του οδηγού, ενώ θα γίνει έλεγχος και στο όχημά του προκειμένου να δουν σε τι κατάσταση ήταν και αν είχε σωστά φώτα. Ο άτυχος άνδρας είχε μαζί του και τα δύο σκυλάκια του, εκ των οποίων το ένα έχασε και αυτό επιτόπου τη ζωή του.
Τι λένε οι ειδικοί
Οπως εξηγεί στον «Ελεύθερο Τύπο» ο πρώην οδηγός αγώνων και εκπαιδευτής ασφαλούς οδήγησης Αναστάσιος Μαρκουίζος (Ιαβέρης), είναι σημαντικό οι οδηγοί ανεξαρτήτως ηλικίας να καταλάβουν πως το τιμόνι δεν είναι παιχνίδι, να σέβονται τη ζωή τους και την οικογένειά τους. «Εχουμε μετατρέψει ένα μέσο μεταφοράς σε όπλο. Το βασικό πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει παιδεία στο δρόμο και αυτός είναι ο λόγος που καταγράφονται τόσα τροχαία».
Παγκράτι: Στα δικαστήρια ο 49χρονος φιλόλογος για τη γιάφκα - Τι ερευνά η ΕΛΑΣ
Ερωτηθείς για το αν πρέπει οι υπερήλικες να οδηγούν, σημείωσε ότι είναι γεγονός πως, μεγαλώνοντας, μειώνονται τα αντανακλαστικά. Ενας άνθρωπος που έχει παιδεία στο δρόμο ξέρει πότε πρέπει να αφήσει το τιμόνι. Αν ωστόσο δεν το κατανοεί, πρέπει να τον βοηθήσει η οικογένειά του. Να φροντίσουν δηλαδή τα παιδιά τους ή τα εγγόνια τους να τους εξηγήσουν πως πρέπει να σταματήσουν να οδηγούν, παράλληλα όμως να τους εξυπηρετούν στις εκάστοτε δουλειές που έχουν να πάνε. Σε κάθε περίπτωση, όπως εξήγησε ο κ. Μαρκουίζος, τα περισσότερα τροχαία καταγράφονται μέσα στις γειτονιές και με ταχύτητα που δεν ξεπερνάει τα 40 χλμ.
Τι προβλέπει ο ΚΟΚ
Τι προβλέπει όμως ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας; Σύμφωνα με τον ΚΟΚ, δεν υπάρχει «ταβάνι» στο όριο ηλικίας για Ι.Χ., μόνο στα επαγγελματικά, που είναι τα 65 έτη. Για τα Ι.Χ., όταν συμπληρώνονται τα 65 έτη, κάθε 3 χρόνια οι οδηγοί υποχρεούνται να επισκέπτονται παθολόγο και οφθαλμίατρο για να ανανεώνουν την άδεια οδήγησής τους. Από τα 80 έτη και πάνω και κάθε δύο χρόνια, οι οδηγοί πρέπει να παίρνουν το πράσινο φως από οφθαλμίατρο, παθολόγο, ΩΡΛ, νευρολόγο ή ψυχίατρο. Σημειώνεται πως, αν ο παθολόγος εντοπίζει κάποιο πρόβλημα πέραν των ανωτέρω ειδικοτήτων, π.χ. θέμα καρδιάς, παραπέμπει τον οδηγό σε καρδιολόγο και έπειτα του ανανεώνει το δίπλωμα.
Παραβάσεις
Σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ., έχουν γίνει 100.408 τροχονομικοί έλεγχοι και 20.609 παραβάσεις το διάστημα από 13 έως 19 Αυγούστου 2023. Το 68% των παραβάσεων αφορούσε σε υπερβολική ταχύτητα, μη χρήση προστατευτικού κράνους, μη χρήση ζώνης ασφαλείας, στέρηση άδειας ικανότητας οδήγησης και παράνομη στάθμευση. Αντίστοιχα, τα επίσημα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. για το διάστημα από 1η Ιουνίου έως και 31 Ιουλίου καταγράφουν αύξηση όσον αφορά στο 2023 συγκριτικά με τους αντίστοιχους δύο περσινούς μήνες τόσο σε επίπεδο αριθμού τροχαίων (θανατηφόρα, σοβαρά, ελαφρά) όσο και σε επίπεδο ανθρώπινων απωλειών και τραυματισθέντων (νεκροί, βαριά τραυματίες, ελαφρά τραυματίες).