Υπενθυμίζεται ότι το δυστύχημα σημειώθηκε όταν το ειδικό μηχάνημα λείανσης των γραμμών άρχισε μια τρελή πορεία από το Μαρούσι προς τον Πειραιά χωρίς να μπορεί να σταματήσει, καθώς δεν έπιανε το σύστημα πέδησης, αλλά ούτε και τα εφεδρικά φρένα. Τελικά αποφασίστηκε να σταματήσει η πορεία του με άλλο τρένο. Ο εργαζόμενος της ΣΤΑΣΥ έχασε τη ζωή του στην προσπάθειά του να πηδήξει από το όχημα. Ειδοποιήθηκε αμέσως το Κέντρο Ελέγχου των ΣΤΑΣΥ και δόθηκε εντολή να τοποθετηθεί συρμός μεταξύ των σταθμών «Αγιος Νικόλαος» και «Αττική» προκειμένου να ανακόψει την τρελή πορεία, όπως τη χαρακτήρισαν αυτόπτες μάρτυρες, του μηχανήματος. Το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου από την Κηφισιά έως τον Πειραιά έχει καθοδική κλίση οδηγούσε το μηχάνημα σε συνεχώς αυξανόμενη ταχύτητα.
Υπήρχαν… προειδοποιήσεις
Γεραπετρίτης στην ορκωμοσία των νέων διπλωματών: «Χρέος προς την πατρίδα να μην δειλιάσουν ποτέ»
Οπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, το πόρισμα καταλογίζει ευθύνες στη γερμανική εταιρία που είχε αναλάβει με μειοδοτικό διαγωνισμό το έργο της λείανσης των γραμμών και στην οποία ανήκει το μηχάνημα που έχασε τον έλεγχο. Μάλιστα, οι ίδιες πληροφορίες υποστηρίζουν πως το συγκεκριμένο μηχάνημα είχε παρουσιάσει μερικούς μήνες νωρίτερα από το δυστύχημα ένα αντίστοιχο περιστατικό με απώλεια ελέγχου των φρένων. Στο μεταξύ, λένε οι ίδιοι κύκλοι, οι υπεύθυνοι ελέγχου και συντήρησης του μηχανήματος βεβαίωναν πως όλα ήταν καλά.
Για τη ΣΤΑΣΥ, αν και δεν φαίνεται να της αποδίδει κάποια ευθύνη, γίνεται αναφορά σε πιθανά μέτρα που θα μπορούσαν να είχαν ληφθεί για να σταματήσει η ανεξέλεγκτη πορεία της μηχανής με ασφαλέστερο τρόπο.
Διεκδίκηση αποζημιώσεων
Οπως προαναφέρθηκε, το πόρισμα βρίσκεται στα χέρια του εισαγγελέα που θα αποφασίσει το αν θα ασκήσει ποινικές διώξεις, αλλά και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο μετά το δυστύχημα προχώρησε στη σύσταση ειδικής επιτροπής διερεύνησης. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ως αποτέλεσμα του πορίσματος η ΣΤΑΣΥ θα κηρύξει έκπτωτη από το έργο την γερμανική εταιρία που είχε αναλάβει τη λείανση και των γραμμών του δικτύου του μετρό της Αθήνας, ενώ θα διεκδικήσει και αποζημιώσεις. Εν τω μεταξύ, στο επόμενο διάστημα θα διεξαχθεί νέος διαγωνισμός για το έργο. Σημειώνεται πως η λείανση των γραμμών πρέπει να διεξάγεται κάθε πέντε χρόνια, καθώς διασφαλίζει την ομαλή κίνηση των αμαξοστοιχιών. Ωστόσο, στη γραμμή 1 του μετρό (πρώην ΗΣΑΠ) οι εν λόγω εργασίες πραγματοποιήθηκαν τελευταία φορά το μακρινό 2008, στις γραμμές 2 και 3 το 2013, ενώ στο τραμ δεν έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ από την έναρξη λειτουργίας του μέσου το 2004.