Στη νέα Υπουργική Απόφαση (Υ.Α.) που δημοσιεύθηκε στη «Διαύγεια» χθες το πρωί (15.01.2024) προβλέπεται μάλιστα και το δικαίωμα «ένστασης», εάν ο ασθενής θεωρεί ότι παραβιάστηκε η σειρά προτεραιότητας.
H διαδικασία θα «τρέχει» μέσα από ψηφιακή πλατφόρμα της ΗΔΙΚΑ.
Η μεγάλη εκκαθάριση στις χειρόγραφες λίστες που διατηρούσε μεμονωμένα το κάθε νοσοκομείο από το 2015 μέχρι σήμερα ολοκληρώθηκε στα τέλη Δεκεμβρίου ’23.
Χρειάστηκε μάλιστα να γίνουν περίπου 60 χιλιάδες τηλεφωνήματα σε ασθενείς που είχαν εκδηλώσει την επιθυμία να υποβληθούν σε διάφορες επεμβάσεις στο ΕΣΥ, ενώ οι τελικές λίστες, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.», μειώθηκαν περίπου στο 40 με 45% σε σύγκριση με τις αρχικές.
Σύμφωνα με το ΦΕΚ, όλα τα δυνητικά χειρουργεία θα καταχωρίζονται πλέον σε μία ηλεκτρονική πλατφόρμα, στην οποία θα έχουν πρόσβαση συγκεκριμένοι γιατροί (χειρουργοί) από κάθε νοσοκομείο. Στη λίστα θα εντάσσει τον ασθενή ο θεράπων χειρουργός ιατρός ο οποίος τον εξέτασε είτε στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) είτε στην κλινική που εφημερεύει.
Οι 5 κατηγορίες
Ο γιατρός που εξέτασε το χειρουργικό περιστατικό θα το καταχωρίζει στο ηλεκτρονικό σύστημα με βάση τη σοβαρότητά του σε 5 μεγάλες κατηγορίες. Ο επείγων ή μη επείγων χαρακτήρας του περιστατικού θα καθορίζει και το χρόνο διεξαγωγής του.
Η αναμονή για χειρουργείο, όπως αναφέρεται στο ΦΕΚ, θα ξεκινά από δύο εβδομάδες για τα υπερεπείγοντα χειρουργεία και θα φτάνει ακόμη και τις 25 εβδομάδες (6+ μήνες) για περιστατικά που δεν έχουν συμπτώματα και γρήγορη εξέλιξη.
Στη συνέχεια ο υπεύθυνος υπάλληλος θα ενημερώνει αμελλητί τον ασθενή για την προγραμματισμένη ημερομηνία διενέργειας της χειρουργικής επέμβασης. Παράλληλα, η ΗΔΙΚΑ θα αποστέλλει την προγραμματισμένη ημερομηνία που θα διενεργηθεί η χειρουργική επέμβαση, είτε μέσω της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχει δηλώσει ο ασθενής είτε μέσω της εφαρμογής MyHealthApp, αν είναι εγγεγραμμένος χρήστης.
Χολαργός: ΕΔΕ για βρεφονηπιακό σταθμό που έδωσε λάθος εγγόνι σε παππού
Για κάθε πιθανή μεταβολή που τον αφορά ο ασθενής θα ενημερώνεται τόσο από το νοσοκομείο όσο και από την ΗΔΙΚΑ με τους προαναφερθέντες τρόπους.
Αντιστοίχως, ο ασθενής οφείλει να ενημερώσει σε περίπτωση κωλύματός του το νοσοκομείο.
Σε περίπτωση κωλύματος του χειρουργού για τη διενέργεια της επέμβασης, αφού ενημερωθεί ο ασθενής και δώσει τη συγκατάθεσή του, η επέμβαση δύναται να διενεργηθεί από άλλον χειρουργό του τμήματος, χωρίς να διαταραχθεί η σειρά της λίστας.
Την ευθύνη της ορθής τήρησης των καταχωρίσεων της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων και του προγράμματος των χειρουργείων φέρει η Επιτροπή Χειρουργείου, η οποία συστήνεται και λειτουργεί σε όλα τα νοσοκομεία του ΕΣΥ.
Δικαίωμα καταγγελίας στους ασθενείς
Αξίζει να αναφερθεί πως, με βάση τον νέο νόμο, εάν κάποιος ασθενής θεωρεί ότι παρακάμφθηκε η σειρά προτεραιότητάς του, θα έχει το δικαίωμα καταγγελίας και επανεξέτασης του αιτήματός του.
Οι ασθενείς που θεωρούν ότι παραβιάζεται η σειρά προτεραιότητας μπορούν να υποβάλουν καταγγελία στο Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας του κάθε νοσοκομείου.
Η καταγγελία εξετάζεται από τη διοίκηση του νοσοκομείου, η οποία οφείλει να παρέχει αιτιολογημένη απάντηση στον ασθενή εντός εύλογου χρονικού διαστήματος που δεν θα υπερβαίνει τον έναν μήνα.
Η απάντηση κοινοποιείται υποχρεωτικά στο Αυτοτελές Τμήμα Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας του υπουργείου Υγείας.
Η ΕΙΚΟΝΑ ΣΗΜΕΡΑ
Κατηγορία Εκτίμηση περιστατικών Εκτιμώμενος χρόνος αναμονής
μέχρι την πραγματοποίηση της
επέμβασης
1 Περιστατικά που έχουν γρήγορη εξέλιξη μέχρι 2 εβδομάδες
και η καθυστέρηση επηρεάζει το αποτέλεσμα
2 Περιστατικά με δυνητικά γρήγορη εξέλιξη και 3-6 εβδομάδες
η καθυστέρηση μπορεί να επηρεάσει το αποτέλεσμα
3 Περιστατικά με έντονα συμπτώματα ή δυσλειτουργία, 7-12 εβδομάδες
χωρίς γρήγορη εξέλιξη
4 Περιστατικά με ήπια/μέτρια συμπτώματα ή 13-24 εβδομάδες
δυσλειτουργία, χωρίς γρήγορη εξέλιξη
5 Περιστατικά χωρίς συμπτώματα ή δυσλειτουργία, 25 εβδομάδες και πάνω
χωρίς γρήγορη εξέλιξη