Ο χαμός τους στο τραγικό αυτό δυστύχημα την ώρα του καθήκοντος σε εκπαιδευτική πτήση, αναδεικνύει για άλλη μια φορά πόσο σκληρός και επικίνδυνος είναι ο ηρωικός αγώνας που δίνουν οι πιλότοι μας για να υπερασπιστούν τον εναέριο χώρο της Ελλάδας μας.Φέρνοντας ξανά στο προσκήνιο το θέμα των δυστυχημάτων στους αιθέρες που έχουν βυθίσει στο πένθος τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Απώλειες των Ενόπλων Δυνάμεων για την ασφάλεια της πατρίδας. Είναι ελάχιστα τα αεροσκάφη που έχει χάσει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία και έχουν καταπέσει κατά την διάρκεια αναχαίτισης. Η συντριπτική πλειονότητα των ατυχημάτων συμβαίνει σε ασκήσεις ρουτίνας ή σε απλές πτήσεις ή ακόμη, σε ορισμένες περιπτώσεις, την ώρα της απογείωσής ή της προσγείωσής τους λίγα μόλις μέτρα από τις βάσεις. Στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογιστούν οι άσχημες καιρικές συνθήκες οι οποίες, κατά περιπτώσεις, έχουν αποβεί μοιραίες, κοστίζοντας τη ζωή σε ιπταμένους.
Το πρώτο αίμα των Ιπταμένων της ΠΑ στον Αγώνα των Αναχαιτίσεων έπεσε στις 3 Οκτωβρίου του 1977,
με χειριστές τους αείμνηστους Γιαννικάκη Σταύρο και Πετρούτσο Παναγιώτη:
Είχαν εντολή απογείωσης με αεροσκάφη F-4E της 339 Μοίρας της 117ΠΜ ,για μία απλή αναγνώριση αγνώστων αεροπορικών ιχνών στο Αιγαίο.
Όλα πήραν λάθος τροπή όταν έκαναν την εμφάνισή τους δύο αμερικανικά F-14 Tomcat, τα οποία με έναν ελιγμό μπήκαν εμπρός από το ελληνικό Phantom. Η μόνη λύση για τον Έλληνα χειριστή ήταν να τα αποφύγει. Δυστυχώς, έχασε τον έλεγχο του αεροσκάφους, το οποίο άρχισε να πέφτει. Οι δύο πιλότοι χρησιμοποίησαν αμέσως τα εκτινασσόμενα καθίσματα αλλά το αεροσκάφος πετούσε ανάποδα, με αποτέλεσμα οι πιλότοι να «χτυπήσουν» την επιφάνεια της θάλασσας και να σκοτωθούν.
Νικόλαος Σιαλμάς. Ο πρώτος πιλότος που σκοτώθηκε σε αερομαχία με Τούρκους.
Ήταν 18 Ιουνίου του 1992, όταν ο υποσμηναγός της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας Νικόλαος Σιαλμάς, χειριστής ενός αεροσκάφους Mirage F.1CG, κλήθηκε να αναχαιτίσει το ολοκαίνουργιο τότε απόκτημα ”τρίτης γενιάς” της Τουρκικής αεροπορίας το F-16C.
Τα τούρκικα αεροσκάφη αντέδρασαν, με αποτέλεσμα η αναγνώριση να εξελιχθεί σε εμπλοκή. Η αερομαχία που ακολούθησε έγινε κοντά στην περιοχή του Αγίου Ευστρατίου στην Λήμνο, κατά τους ελιγμούς που έκαναν τα ελληνικά αεροσκάφη για να αποκτήσουν τακτικό πλεονέκτημα, κατέβηκαν σε πολύ χαμηλό ύψος. Σε έναν από αυτούς τους ελιγμούς το αεροσκάφος του Σιαλμά προσέκρουσε στην θάλασσα και συνετρίβη. Ήταν ο πρώτος νεκρός πιλότος σε αερομαχία στο Αιγαίο με τουρκικά αεροσκάφη που παραβιάζουν τον ελληνικό εναέριο χώρο.
31 Ιανουαρίου 1996 οι αθάνατοι Καραθανάσης, Βλαχάκος και Γιαλοψός… οι πιλότοι που πέρασαν στο πάνθεον των ηρώων του έθνους και θα τους τιμούμε πάντα. Είναι οι τρεις αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού, μέλη πληρώματος ελικοπτέρου, που έπεσε στα Ίμια. Το ξημέρωμα στα τέλη του Γενάρη του 1996, η Ελλάδα και η Τουρκία έφτασαν πολύ κοντά στο να προκληθεί ένοπλη ναυτική σύρραξη.
Σεισμός στην Αιτωλοακαρνανία: «Δεν έχουν αναφερθεί ζημιές σε σπίτια ή δημόσια κτίρια», λέει ο δήμαρχος Θέρμου
Αφορμή της κρίσης ήταν η αμφισβητούμενη, από την Τουρκία, εγκυρότητα ενός προσαρτήματος της Ιταλοτουρκικής Σύμβασης του 1932, που καθόριζε τα θαλάσσια σύνορα μεταξύ των Ιταλικών Δωδεκανήσων και των ακτών της Τουρκίας.
Οι τρεις Έλληνες αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού έχασαν την ζωή τους, όταν το ελικόπτερο όπου επέβαιναν, κατέπεσε στην θάλασσα. Η επίσημη θέση του Πολεμικού Ναυτικού είναι ότι το ελικόπτερο κατέπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου (Vertigo), καθώς και σε τεχνικά αίτια.
Υπάρχει όμως και η άποψη ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε, είτε από το Τουρκικό Ναυτικό είτε από τους τούρκους καταδρομείς που υπήρχαν πάνω στο νησί, αποκρύφτηκε προκειμένου να λήξει η κρίση και να μην οδηγηθούν οι δύο χώρες σε γενικευμένη σύρραξη ή ακόμα και σε πόλεμο.
Το επεισόδιο εντάσσεται στο πλαίσιο των ελληνοτουρκικών διαφορών στο Αιγαίο, που εμφανίσθηκαν δυναμικά στο προσκήνιο μετά τη Μεταπολίτευση.
Κώστας Ηλιάκης, ο σμηναγός που έχασε τη ζωή του κατά τη διάρκεια αναχαίτισης τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους F-16.
23 Μαϊου 2006: Δύο ελληνικά F-16 απογειώνονταν από την βάση της Σούδας με αποστολή την αναγνώριση έξι τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών που είχαν εισβάλλει στο FIR Αθηνών και κατευθύνονταν προς την Κρήτη.
Όταν τα ελληνικά F-16 προσέγγισαν τα τουρκικά, τα 6 αεροσκάφη της Τουρκίας χωρίστηκαν σε δύο σχηματισμούς των τριών.
Τότε, ο Τούρκος σμηναγός Ιμπραήμ Χάλι, πραγματοποιεί επικίνδυνο ελιγμό και ουσιαστικά πέφτει με το F-16 πάνω στην καλύπτρα του μαχητικού του Κώστα Ηλιάκη.
Ο Έλληνας σμηναγός σκοτώνεται ακαριαία, ενώ ο Τούρκος πιλότος χρησιμοποιεί το εκτινασσόμενο κάθισμα και πέφτει στη θάλασσα ζωντανός.
Στις 26 Αυγούστου 2010, οι Σμηναγοί Αναστάσιος Μπαλατσούκας και Ιωσήφ Αναστασάκης προγραμματίστηκαν για εκτέλεση αποστολής βομβαρδισμού εναντίον εικονικού στόχου στη θαλάσσια περιοχή νότια της Κρήτης, σε συνεργασία με άλλα δύο F-16 που θα τους αναχαίτιζαν.
Κατά τη διάρκεια των ελιγμών για αντιμετώπιση των «αντίπαλων» αεροσκαφών, κι ενώ πετούσαν δυτικά της νήσου Χρυσή,ένας λάθος χειρισμός είχε ως αποτέλεσμα να συγκρουστούν στον αέρα ένα μονοθέσιο κι ένα διθέσιο F-16, της 115 Πτέρυγας Μάχης.
Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες το μονοθέσιο F-16C με πιλότο τον άτυχο σμηναγό Αναστάσιο Μπαλατσούκα , χτύπησε από κάτω προς τα πάνω, περίπου στη μέση το F-16D στο οποίο βρίσκονταν ο σμηναγός Σήφης Αναστασάκης και ο ανθυποσμηναγός Παύλος Μποτζάκης. Ο θάνατος του Μπαλατσούκα ήταν ακαριαίος ενώ ο Ιωσήφ Αναστασάκης τραυματίστηκε σοβαρά και υπέκυψε λίγες μέρες αργότερα.
12 Απριλίου 2018: Η τραγωδία με το Mirage 2000-5 στη Σκύρο.
Ο Σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος έχασε τη ζωή του, επιστρέφοντας από αερομαχία με τους Τούρκους. Μία κάσκα, ένα κιτ επιβίωσης και μια μικρή σωστική λέμβος ήταν αυτά που βρήκαν οι διασώστες ανάμεσα στα συντρίμμια του Mirage 2000-5. Το μαχητικό αεροσκάφος ήταν ένα από τα 25 καινούρια που είχε προμηθευτεί η Πολεμική Αεροπορία. Ο Γιώργος Μπαλταδώρος, που είχε 940 ώρες πτήσης, είχε φύγει για αποστολή αναχαίτισης τουρκικών αεροσκαφών στη Μυτιλήνη. Κατά την επιστροφή στη βάση, το μαχητικό έπεσε στα ανοιχτά της Σκύρου, με αποτέλεσμα να βρει τραγικό θάνατο.
Η πτώση προκλήθηκε από παραίσθηση του χειριστή…τι γνωστό σε όλους μας “vertigo”
Φλεβάρης του 2023: Ο τραγικός θάνατος του 29χρονου υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα,
συγκυβερνήτη του Phantom F-4 της Πολεμικής Αεροπορίας και του 31χρονο Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, κυβερνήτη του μαχητικού αεροσκάφους, κατά την διάρκεια άσκησης.
Το αεροσkάφος Φάντομ που έπεσε με τους δύο νεαρούς πιλότους στην Ανδραβίδα, έπρεπε να εκτελέσει ένα δύσκολο σενάριο άσκησης, καθώς έπρεπε να φτάσει σε απόσταση 300 ποδιών από την επιφάνεια της θάλασσας με ταχύτητα 800 χιλιομέτρων την ώρα.
Ο βαθμός του Αντιπτεράρχου απονεμήθηκε τιμητικά στους πιλότους του F-4.
Όλοι οι Έλληνες θα υποκλινόμαστε στην ανδρεία που διακρίνει όλους τους πιλότους, στέλνοντας το μήνυμα ότι η εθνική ανεξαρτησία και ακεραιότητα της Ελλάδας δεν είναι διαπραγματεύσιμη.
Ειδήσεις σήμερα
Συντάξεις: Αναδρομικά και επικουρικές με διαδικασίες εξπρές
Κακοκαιρία «Μπάρμπαρα»: Πανέτοιμα τα εκχιονιστικά της χώρας – Πέφτουν πρόστιμα για τις αλυσίδες
Στο μικροσκόπιο οι σχέσεις ΣΥΡΙΖΑ – Βενεζουέλας