Η φωτιά, που ξεκίνησε το απόγευμα της Δευτέρας, 23 Ιουλίου 2018, στο Νταού Πεντέλης, έμελλε να είναι η φονικότερη στην ιστορία του ελληνικού κράτους και η δεύτερη πιο φονική παγκοσμίως, τον 21ο αιώνα, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές το 2007 στην Αυστραλία, που είχαν ως αποτέλεσμα τον θάνατο 180 ανθρώπων.
Το χρονικό της τραγωδίας
Ήταν περίπου 17:00 το απόγευμα της 23ης Ιουλίου, όταν ξέσπασε η πυρκαγιά στο Νταού Πεντέλης (σ.σ. μία ακόμα μεγάλη πυρκαγιά μαινόταν από το μεσημέρι της ίδιας ημέρας στα Γεράνεια όρη, στην περιοχή της Κινέττας). Οι ισχυροί άνεμοι που έπνεαν εκείνη την ημέρα και έφτασαν ως και τα 124 χιλιόμετρα την ώρα (12 μποφόρ), σε συνδυασμό με τις πολύ υψηλές θερμοκρασίες, έκαναν τη φωτιά ανεξέλεγκτη.
Η πυρκαγιά μέσα σε λίγα λεπτά κατέκαψε τη βόρεια πλευρά του χωριού του Νταού και κινήθηκε δια μέσου της Ιεράς Μονής Παντοκράτορος, προς την ευρύτερη περιοχή της Ραφήνας, αρχικά στον οικισμό Νέο Βουτζά και στη συνέχεια σε Κόκκινο Λιμανάκι και Μάτι. Λίγο μετά τις 18:00 το απόγευμα , η φωτιά είχε φτάσει στη θάλασσα.
Δεκάδες κάτοικοι, αλλά και άλλοι άνθρωποι που παραθέριζαν στο Μάτι ή είχαν πάει για μπάνιο, σε έναν πανικό για να μπορέσουν να ξεφύγουν από την πύρινη λαίλαπα, παγιδεύτηκαν πεζή ή μέσα στα αυτοκίνητά τους και κάηκαν ζωντανοί. Άλλοι δεν μπόρεσαν να φύγουν από τα σπίτια τους και βρήκαν εκεί τραγικό θάνατο.
Είκοσι έξι άνθρωποι βρέθηκαν νεκροί στο «οικόπεδο της φρίκης», όπως χαρακτηρίστηκε. Εκεί, σε εκείνο το οικόπεδο στο Μάτι, στον περιβάλλοντα χώρο ενός σπιτιού, γράφτηκε το πιο μοιραίο κεφάλαιο της τραγωδίας.
Είκοσι έξι άνθρωποι, ανάμεσα τους παιδιά και ηλικιωμένοι, απανθρακώθηκαν, αφού εγκλωβίστηκαν και δεν είχαν τη δυνατότητα να διαφύγουν από πουθενά. Ο χώρος ήταν ανοιχτός και πίστεψαν ότι θα καταφέρουν να ξεφύγουν από τις φλόγες, ήταν όμως μάταιο, αφού από κάτω ήταν γκρεμός. Οι φλόγες τούς περικύκλωσαν. Κάποιοι βρέθηκαν αγκαλιασμένοι, ή κρατώντας ο ένας το χέρι του άλλου…
Από τη φωτιά στο Μάτι, κάηκαν τεράστιες εκτάσεις πευκοδάσους, ενώ οι υλικές ζημιές ήταν καταστροφικές, αφού περισσότερα από 1.500 κτήρια καταστράφηκαν ολοσχερώς ή μερικώς.
Τι άλλαξε δύο χρόνια μετά από την εθνική τραγωδία
Τι έχει αλλάξει σε επίπεδο σχεδιασμού, συντονισμού, εξοπλισμού, οχημάτων, εναέριων μέσων, προσωπικού πυρόσβεσης και επικοινωνιών; Το… σκορ φαίνεται να είναι 4-3 υπέρ του κρατικού μηχανισμού πυρόσβεσης, αλλά μένουν πάρα πολλά να γίνουν, ώστε να μειωθούν τα ποσοστά εξέλιξης δυσάρεστων καταστάσεων απώλειας ανθρώπινων ζωών και περιουσιών.
Η δαιδαλώδης εγκληματική διαδικασία λήψης πληροφοριών, που οδηγούσαν στην ατολμία αποφάσεων και εντολών, μοιάζει να έχει ξεπεραστεί, όπως και η διασπορά πυροσβεστικών δυνάμεων από επικίνδυνες περιοχές. Η εναέρια πυρόσβεση ενισχύθηκε από μισθωμένα ελικόπτερα, ηλικίας έως και… 40 χρόνων παραμένουν τα πυροσβεστικά αεροπλάνα, το ίδιο και τα οχήματα. Ο αριθμός των πυροσβεστών αυξήθηκε με 5ετούς υποχρέωσης και «8μηνίτες» εποχικούς, ωστόσο ο μέσος όρος ηλικίας του πυροσβεστικού δυναμικού είναι τα 45 έτη!
https://twitter.com/muratsarica_/status/1021586479846449152?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1021586479846449152%7Ctwgr%5E&ref_url=https%3A%2F%2Feleftherostypos.gr%2Fellada%2F269823-sokaristiko-video-tourkou-dimosiografou-i-pyrkagia-stin-attiki-apo-aeroplano%2F
Απαισιόδοξη ένδειξη αποτελεί για την ηγεσία του Πυροσβεστικού Σώματος και της Πολιτικής Προστασίας το στοιχείο των κλιματολογικών συνθηκών αυτό το καλοκαίρι. Επικρατεί το ίδιο… κλίμα με αυτό του θλιβερού καλοκαιριού του 2018. Τους μήνες Μάιο, Ιούνιο, Ιούλιο υπήρχαν πολλές βροχοπτώσεις, δεν έχει σημαντικό αριθμό πυρκαγιών, αλλά μια αύξηση της ξηρασίας, σε συνδυασμό με ενίσχυση των ανέμων, μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα και αύξηση του κινδύνου στην περίπτωση εκδήλωσης τουλάχιστον δύο μεγάλων πυρκαγιών. Στα σημαντικά, η πλήρης λειτουργία του «112» για την ειδοποίηση πολιτών, σε περιπτώσεις αναγγελίας εκκένωσης, στοχευμένα σε περιοχές που κινδυνεύουν.
Δύναμη «μπαλαντέρ»
Η τραγωδία στο Μάτι οφείλεται κατά μεγάλο ποσοστό στις «θανατηφόρες», όπως εξελίχθηκαν, εντολές στη μεταφορά επίγειων και εναέριων πυροσβεστικών δυνάμεων, που βρίσκονταν σε Νέα Μάκρη και Μάτι, προς τη φωτιά της Κινέτας. Η επιστροφή των επίγειων στο Μάτι ήταν καθυστερημένη και η εναέρια βοήθεια δεν ήρθε ποτέ, με την καθήλωση αεροπλάνων και ελικοπτέρων στα… ανατολικά αεροδρόμια, εξαιτίας των ισχυρών ανέμων.
Το 2019 δημιουργήθηκε το ΜΕΤΠΕ (Μηχανοκίνητο Ειδικό Τμήμα Πυροσβεστικών Επιχειρήσεων), με έδρα τις εγκαταστάσεις της 1ης ΕΜΑΚ στην Ελευσίνα. Αποτελείται από 200 πυροσβέστες, με τουλάχιστον 25 πυροσβεστικά οχήματα. Είναι η δύναμη «μπαλαντέρ», καθώς κινείται όπου υπάρχει μεγάλο μέτωπο φωτιάς, εξασφαλίζοντας την άμεση κινητοποίηση για αντιμετώπιση συμβάντων σε όλη την επικράτεια, αποτρέποντας τις μετακινήσεις πυροσβεστικών δυνάμεων άλλων περιοχών, όπως τη μοιραία, από Μάτι προς Κινέτα.
Η εναέρια πυρόσβεση έχει ενισχυθεί με τη μίσθωση εννέα ελικοπτέρων Sikorsky S-64, χωρητικότητας 5 τόνων, από τα συνολικά 21 που είναι διαθέσιμα παγκοσμίως. Σημειώνεται πως το 2017 είχαμε μισθώσει τρία τέτοια ελικόπτερα, το «οδυνηρό» 2018 μόλις τέσσερα, το 2019 έξι και φέτος αυτά αυξήθηκαν σε εννέα. Διαθέσιμα είναι 12 μεσαίου τύπου ελικόπτερα Kamov, χωρητικότητας 4 τόνων, και τρία ελικόπτερα Σινούκ από την Αεροπορία Στρατού, με κάδο χωρητικότητας 5 τόνων.
Σημαντική ενίσχυση αποτελούν οι αερομεταφερόμενες πυροσβεστικές ομάδες, κυρίως, για κατασβέσεις σε νησιά της Ελλάδας, όπου υπάρχει έλλειψη πυροσβεστικού δυναμικού. Μέχρι σήμερα υπήρχε μόλις μία στην Ελευσίνα και προστέθηκαν άλλες δύο σε Σάμο και Αραξο, με διαθέσιμα δύο επιπλέον ελικόπτερα για τη μεταφορά τους.
Ευρεσιτεχνίες και πατέντες για να λυθούν τα προβλήματα επικοινωνίας
Νηπιακά είναι τα βήματα στον τομέα της επικοινωνίας ανάμεσα στις επίγειες και τις εναέριες δυνάμεις πυρόσβεσης.
Και πάλι επιχειρείται με ευρεσιτεχνίες και πατέντες- μπαλώματα να λυθούν τα προβλήματα επικοινωνίας. Για ακόμη μία χρονιά αναλογικό σύστημα επικοινωνίας, το ίδιο προβληματικό, ίσως και «βουβό», με μικρές αναβαθμίσεις, που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο πιθανό «χαλασμένο» τηλέφωνο ανάμεσα στις συναρμόδιες υπηρεσίες και τους φορείς για την ορθολογική διασπορά των δυνάμεων σε περιπτώσεις έκτακτων καταστάσεων.
Αν συνεχιστούν οι επικοινωνίες με αναλογικούς ασυρμάτους, οι μοναδικές διαβιβάσεις θα είναι «δεν λαμβάνω» και θα γίνονται τηλεφωνικές κλήσεις στα προσωπικά τηλέφωνα των εκφωνητών, όπως είχε διαπιστωθεί τραγικά στο Μάτι.
Το 2019 είχε γίνει η προσπάθεια, το Πυροσβεστικό Σώμα να πάρει, με… επιδότηση από την COSMOTE, 1.000 φορητούς ασυρμάτους Τetra, 500 για τα οχήματα, ενώ θα αναβάθμιζε 400 παλιούς, προκειμένου να… πατήσει πάνω στο δίκτυο COSMOTE Tetra, για την επόμενη 5ετία με πλήρη υποστήριξη, κάτι που κόλλησε στα χαρτιά!
Η «ευρεσιτεχνία» αυτή είχε αποφασιστεί, παρότι κλιμάκιο αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος είχε βρεθεί στη Βαρκελώνη προκειμένου να ενημερωθεί για το νέο ψηφιακό σύστημα επικοινωνίας 5G μέσω πολλαπλών καρτών εταιριών κινητής τηλεφωνίας, που χρησιμοποιούν τα Σώματα Ασφαλείας ευρωπαϊκών χωρών. Πρόκειται για εθνικό δίκτυο επικοινωνίας, δηλαδή που μπορούν να μιλούν μεταξύ τους τα στελέχη διαφόρων διωκτικών υπηρεσιών, σε ασφαλείς και κρυπτογραφημένες ομαδικές επικοινωνίες. Στις συσκευές υπάρχει και κουμπί (Press) για άμεση διαβίβαση και ακρόαση του χειριστή.
Για το Μάτι και το σήμερα, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πυροσβεστών, Δημήτρης Σταθόπουλος, δηλώνει χαρακτηριστικά: «Στο Μάτι έγινε μια αλυσίδα λαθών και παραλείψεων στον συντονισμό από πολλές κρατικές υπηρεσίες. Κανείς δεν ασχολήθηκε και δεν ασχολείται σήμερα με τον άνθρωπο που με 10 μποφόρ αέρα πήγε να κάψει χόρτα. Ολοι δείχνουν τον πυροσβέστη όταν γίνεται κάποιο λάθος, ενώ ο πυροσβέστης δεν έχει τα μέσα. Δεν δείχνει ποτέ κανείς τον εμπρηστή και το ποιος έβαλε τη φωτιά».
«Γερασμένα» αεροπλάνα-οχήματα
Τα πυροσβεστικά αεροπλάνα, CL 425 και CL 215, τα γνωστά Καναντέρ, είναι ηλικίας από 30 έως 40 χρόνων. Αυτό το καλοκαίρι ο αριθμός τους είναι 14 CL 215 και 7 CL 425, εκ των οποίων τα 9 και 6, αντίστοιχα, είναι διαθέσιμα ημερησίως, καθώς τα υπόλοιπα καθηλώνονται από βλάβες ή δεν απογειώνονται ποτέ από την ίδια αιτία. Σημαντική είναι και η συνεισφορά 20 αεροπλάνων PZL, τα γνωστά Πετζετέλ, τα οποία φαίνονται χρήσιμα στην πρώτη εναέρια ανταπόκριση, ωστόσο, και αυτά ξεπερνούν τα 20 χρόνια ηλικίας.
Ο στόλος των πυροσβεστικών οχημάτων είναι, επίσης, «γερασμένος». Από τα συνολικά 3.350 οχήματα, τα 1.970 είναι υδροφόρα και τα υπόλοιπα 1.380 είναι βοηθητικά. Σε ετοιμότητα ημερησίως βρίσκεται το 85%, ως μία αισιόδοξη πρόβλεψη. Από αυτά τα οχήματα το 12% είναι ηλικίας 30-40 χρόνων, το 20% από 20 έως 30 έτη, το 50% από 10 έως 20 έτη και μόλις το 18% είναι ηλικίας κάτω των 10 χρόνων. Σε αυτόν τον στόλο έχουν προστεθεί τουλάχιστον 150 καινούργια υδροφόρα οχήματα, που προήλθαν από δωρεές.
Μέσης ηλικίας το προσωπικό
Το 2020, ο αριθμός των πυροσβεστών αυξήθηκε κατά 1.300 άτομα. Ο συνολικός αριθμός ανέρχεται σε 16.360, από τους οποίους οι 11.140 είναι μόνιμο προσωπικό, οι 2.670 πενταετούς υποχρέωσης και 2.550 εποχικοί πυροσβέστες με 8μηνες συμβάσεις. Το απογοητευτικό στοιχείο είναι πως, αν εξαιρέσεις τους «5ετείς» και «8μηνίτες», που χαμηλώνουν λίγο τον μέσο όρο ηλικίας, αυτός κυμαίνεται στην ηλικία των 45 χρόνων!
«Οσο δυναμικός και πρόθυμος είναι ένας 45χρονος πυροσβέστης, πόσες φορές μπορεί να ανεβοκατέβει μία πλαγιά για να ανταποκριθεί επαρκώς στα πυροσβεστικά του καθήκοντα;», δηλώνει με νόημα ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πυροσβεστών, Δημήτρης Σταθόπουλος, εκφράζοντας την αναγκαιότητα για τη σταδιακή ανανέωση του πυροσβεστικού προσωπικού.
Τα μέσα ατομικής προστασίας του κάθε πυροσβέστη ανανεώθηκαν μέσω δωρεάς του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», το οποίο προμήθευσε με ειδικές μπότες δασοπυρόσβεσης, με ειδικά χιτώνια, παντελόνια και κουκούλες πυρκαγιάς το σύνολο του πυροσβεστικού προσωπικού.
Στο μεταξύ, φέτος δημιουργήθηκαν 80 νέα εποχικά κλιμάκια, που θα βρίσκονται σε περιοχές υψηλής επικινδυνότητας εκδήλωσης πυρκαγιάς, σταθερά σε επιλεγμένα σημεία, χωρίς μετακινήσεις εκτός τομέων ευθύνης.
Ανάσα στους πυρόπληκτους δύο χρόνια μετά – «Σπάει» ο κουμπαράς του ενός εκατ. ευρώ
Οι δήμαρχοι Μαραθώνα, Στέργιος Τσίρκας, και Ραφήνας, Ευάγγελος Μπουρνούς, σπάνε τον κουμπαρά των ερανικών λογαριασμών, που είχαν ανοιχτεί στους δήμους της περιοχής για να στηριχθούν όσοι βρέθηκαν στο επίκεντρο της πύρινης κόλασης.
«Στον ερανικό λογαριασμό του δήμου, υπάρχουν σήμερα περίπου 1.000.000 ευρώ, τα οποία έχουμε αποφασίσει να διατεθούν στους πυρόπληκτους, εκτός από ένα ποσοστό περίπου 20% των χρημάτων, το οποίο θα αξιοποιηθεί για το έργο υπογειοποίησης των απορριμμάτων», λέει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο δήμαρχος Ραφήνας.
Συγκεκριμένα, όπως εξηγεί ο κ. Μπουρνούς, στους πυρόπληκτους θα μοιραστούν 800.000 ευρώ και αναμένεται περίπου 1.000 οικογένειες να λάβουν ποσά από 800 έως 1.500 ευρώ, ανάλογα με τις ανάγκες τους. Τα στοιχεία των πυρόπληκτων μελετά και η αρμόδια επιτροπή, που έχει συσταθεί στον Δήμο Μαραθώνα, αφού σε αυτήν την περίπτωση το σύνολο των χρημάτων του ερανικού λογαριασμού θα μοιραστεί στους πληγέντες, παρότι εκεί το ποσό είναι μικρότερο.
Από την περίοδο μετά τη φωτιά, άλλωστε, υπήρχαν αναφορές ότι ιδιώτες και εταιρίες, που ήθελαν να βοηθήσουν τους πληγέντες μέσω των τοπικών Αρχών, δεν έβρισκαν κάποιον αρμόδιο στον δήμο για να απευθυνθούν, γεγονός που έχει καταγγείλει στον «Ε.Τ.» και πρέσβης αραβικής χώρας στην Αθήνα.
«Το ποσό που έχουμε είναι περίπου 300.000 ευρώ, το οποίο θα μοιραστεί στους πυρόπληκτους, με προτεραιότητα στους εγκαυματίες και τις πιο ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, ανάλογα με τις αποφάσεις της επιτροπής που έχει αναλάβει την αξιολόγηση», σημειώνει ο Στέργιος Τσίρκας, ο οποίος εξελέγη δήμαρχος Μαραθώνα στις τελευταίες δημοτικές εκλογές διαδεχόμενος τον Ηλία Ψινάκη.
Οι δύο δήμαρχοι ξεκαθαρίζουν ότι οι διαδικασίες για τη διανομή των χρημάτων θα ολοκληρωθούν άμεσα, ώστε να καταλήξουν στους δικαιούχους εντός του καλοκαιριού. Μέχρι σήμερα, πάντως, η προσφορά συνεχίζεται στο Μάτι από ιδιώτες και επιχειρήσεις, που δεν ξέχασαν το δράμα των κατοίκων. «Ακόμα δεχόμαστε δώρα, αυτοκίνητα και μηχανήματα, ενώ κάποιες εταιρίες ζητούν πληροφορίες για την κατασκευή υποδομών», λέει ο κ. Τσίρκας.
To πολεοδομικό σχέδιο
Το πολεοδομικό σχέδιο που παρουσιάστηκε πρόσφατα έγινε δεκτό με ικανοποίηση από τους κατοίκους των πυρόπληκτων περιοχών, αφού μεγάλο μέρος των εκτάσεων που διεκδικούσε το Δασαρχείο χαρακτηρίστηκαν αγροτικές, λύνοντας τον γόρδιο δεσμό της ανακατασκευής των σπιτιών. «Είμαστε ικανοποιημένοι σε γενικές γραμμές, γιατί λύθηκαν βασικά ζητήματα. Το σχέδιο, πάντως, είχε ευχάριστες και δυσάρεστες εκπλήξεις», λέει στον «Ε.Τ.» η Διονυσία Κανελλοπούλου, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Κατοίκων Μαραθώνα, και συνεχίζει: «Στα ευχάριστα είναι η απόφαση να δημιουργηθεί παράπλευρη οδός στη Λεωφόρο Μαραθώνα. Από τους Ολυμπιακούς Αγώνες είχε αποφασιστεί η διαπλάτυνση του δρόμου, αλλά τότε όσοι έχουν ιδιοκτησίες εκεί αντέδρασαν. Αν είχε γίνει το έργο, ίσως η φωτιά να μην περνούσε από τον Νέο Βουτζά στο Μάτι. Σε κάθε περίπτωση, η παράπλευρη οδός που θα δημιουργηθεί θα διευκολύνει την κυκλοφορία των κατοίκων, ενώ θα περιοριστούν και οι μονόδρομοι, ώστε να υπάρχει διέξοδος από κάθε γειτονιά του Ματιού στη Μαραθώνος.
Στα αρνητικά του σχεδίου είναι ότι κάποιες περιοχές, όπως η Αμπελούπολη και ο Προβάλινθος, έμειναν εκτός, ενώ παράλληλα όσοι έχουν σπίτια πολύ κοντά στη θάλασσα δεν θα μπορούν να τα ανακατασκευάσουν. Οταν τα έχτισαν όμως ήταν νόμιμα και δεν μπορεί το κράτος να ακυρώνει το κράτος».
Στις δυσάρεστες εκπλήξεις του σχεδίου, σύμφωνα με τους κατοίκους, περιλαμβάνονται και τα ρέματα που εμφανίστηκαν ξαφνικά.
«Εκτός από το γνωστό ρέμα Παππά, προέκυψαν άλλα τρία ανενεργά ρέματα από τα οποία έχει να τρέξει νερό εδώ και δεκαετίες. Οι αρμόδιες Αρχές, όμως, λόγω της πλημμύρας στη Μάνδρα, έχουν θορυβηθεί πολύ και θέλουν να μηδενίσουν ενδεχόμενο αντίστοιχο κίνδυνο στο μέλλον. Ετσι, έχουν βγει φαραωνικά σχέδια για τη διάνοιξη αυτών των ρεμάτων, που οι κάτοικοι δεν γνώριζαν καν ότι υπάρχουν.
Ενα από αυτά βρίσκεται στο Μάτι, ένα στον Νέο Βουτζά και ένα στην Αμπελούπολη», σημειώνει η κ. Κανελλοπούλου. Εκτός από την ανακατασκευή των σπιτιών, υπάρχει μεγάλη ανάγκη εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου, που βρίσκεται σήμερα σε κακή κατάσταση, όπως επισημαίνει στον «Ε.Τ.» ο δήμαρχος Μαραθώνα. «Περιμένουμε να υπογραφεί η προγραμματική σύμβαση ύψους 15 εκατ. ευρώ, ώστε να αποκαταστήσουμε το οδικό δίκτυο στις πυρόπληκτες περιοχές. Θα πρέπει άμεσα να γίνουν έργα οδοποιίας με νέους ασφαλτοτάπητες, φωτισμό και πινακίδες.
Αυτό το έργο είναι υψηλής προτεραιότητας, δεν μπορεί να ενταχθεί στο πολεοδομικό σχέδιο και να μετατεθεί για τα επόμενα χρόνια, γι’ αυτό ελπίζουμε ότι θα προχωρήσει η σύμβαση το προσεχές διάστημα», λέει ο κ. Στέργιος Τσίρκας. Στο σχέδιο για την επόμενη ημέρα στο Μάτι προβλέπεται και η δημιουργία μνημείου για τα θύματα της φωτιάς, όπως ενημερώθηκαν αρμοδίως οι εκπρόσωποι των κατοίκων. «Μας είπαν ότι θα γίνει ένα μνημείο στο ΝΑΤ, εκεί όπου εμείς λέμε την περιοχή “μπασκετάκι”. Δεν ξέρουμε τι έχουν στο μυαλό τους, ωστόσο εγώ θα πρότεινα να γίνει ένα μνημείο με 102 φιγούρες από καμένους κορμούς δέντρων, όσες και οι ζωές που χάθηκαν», επισημαίνει η κ. Κανελλοπούλου.
Επιστρέφει η ζωή, αλλάζει η εικόνα
Την ίδια ώρα η ζωή επιστρέφει σταδιακά στις καμένες γειτονιές μετά και την ανακοίνωση του πολεοδομικού σχεδίου που ανάβει το «πράσινο φως» για την ανασυγκρότηση της περιοχής. Από τη στροφή της Λεωφόρου Μαραθώνος προς την Κυανής Ακτής η εικόνα έχει αλλάξει, με πολλές κατοικίες να έχουν επισκευαστεί και άλλες να βρίσκονται περικυκλωμένες από σκαλωσιές, αφού οι εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη.
Στην παραλιακή οδό, οι πολυκατοικίες, που είχαν μαυρίσει από το πέρασμα της φωτιάς, βάφτηκαν αλλάζοντας όψη σε ολόκληρη τη γειτονιά, ενώ λίγα μέτρα πιο μακριά, στην Αργυρά Ακτή, ενήλικες και παιδιά κολυμπούν στη θάλασσα και αρκετές παρέες παραγγέλνουν μεσημεριανό στο ταβερνάκι μπροστά από το σημείο όπου είχε γίνει η μοιραία καραμπόλα. Το οδοιπορικό του Ελεύθερου Τύπου συνεχίζεται προς τα βράχια, εκεί όπου η μικρή Εβίτα Φύτρου έπεσε στο κενό, κυνηγημένη από τις φλόγες που είχαν τυλίξει τον πατέρα της και τον αδελφό της.
Η τύχη δεν ήταν μαζί της και η πτώση από τον βράχο έκοψε το νήμα της σύντομης ζωής της, αφήνοντας πίσω τη μητέρα, σαν πρωταγωνίστρια αρχαίας τραγωδίας.
Μία πολύχρωμη πέτρα γράφει τα ονόματά τους, ενώ κούκλες και αρκουδάκια στολίζουν το μικρό εικονοστάσι στην άκρη της ακτής. Οσο κι αν η ζωή επιστρέφει στην κανονικότητα, η νύχτα της 23ης Ιουλίου του 2018, που ο θάνατος απλώθηκε στο Μάτι, θα στοιχειώνει πάντα τη σκέψη των κατοίκων μαζί με τις εικόνες της συμφοράς που καταγράφηκαν σε στεριά και θάλασσα. Σε κάθε επέτειο, τα μνημόσυνα βαθαίνουν την πληγή γι’ αυτούς που έχασαν παιδιά, συζύγους, εγγόνια, γονείς και αδέλφια. Εκείνους η ανοικοδόμηση της περιοχής τούς αφήνει αδιάφορους, αφού τα δικά τους σπίτια έκλεισαν οριστικά.
Τα ρεπορτάζ του «Ε.Τ.» για την τραγωδία
Τα αποκλειστικά ρεπορτάζ του «Ε.Τ.» για τα πραγματικά αίτια της τραγωδίας
O Ελεύθερος Τύπος από την πρώτη στιγμή συνέβαλε με αποκλειστικά ρεπορτάζ και αποκαλύψεις στο να ριχθεί φως στα αίτια της τραγωδίας, αλλά και στα πολιτικά επικοινωνιακά παιχνίδια που παίχτηκαν πάνω στα αποκαΐδια μιας ανείπωτης καταστροφής.
* Στις 31 Ιουλίου 2018, οχτώ μέρες μετά τη τραγωδία κι ενώ ακόμα τα κυβερνητικά στελέχη επέμεναν ότι δεν είχαν καμία γνώση για ύπαρξη νεκρών το βράδυ της Δευτέρας 23ης Ιουλίου, όταν και προέβησαν σε ένα «επικοινωνιακό σόου» καθησυχάζοντας για την πορεία της φωτιάς, ο Ελεύθερος Τύπος σε ρεπορτάζ της Αναστασίας Βαμβακά και του Παναγιώτη Σπυρόπουλου αποκάλυψε το σήμα του Λιμεναρχείου Ραφήνας προς το θάλαμο των επιχειρήσεων της 23ης του ίδιου μήνα, το οποίο ανέφερε ότι στις 19:08 έγινε αναφορά για ανεύρεση νεκρών.
* Στις 8 Αυγούστου η αποκάλυψη για κατάθεση στους δικαστικούς λειτουργούς από υψηλόβαθμο αξιωματικό της ΕΛ.ΑΣ. ανέδειξε την έλλειψη συντονισμού στο Μάτι, καταθέτοντας ότι δεν υπήρξε ενημέρωση της ΕΛ.ΑΣ. για την επικινδυνότητα της πυρκαγιάς και την ανεξέλεγκτη κίνησή της, πόσω μάλλον για τροχονομικές παρεμβάσεις και εκκενώσεις σε Νέο Βουτζά και Μάτι.
* Στις 12 Αυγούστου η εφημερίδα αποκάλυψε τις τραγικές ελλείψεις σε ΕΛ.ΑΣ. και σε επόμενο δημοσίευμα και της Πυροσβεστικής, με μια διακοπή ρεύματος να απενεργοποιεί τους ασυρμάτους της ΕΛ.ΑΣ. για 6,5 κρίσιμες ώρες την ημέρα της πυρκαγιάς και πληρώματα πυροσβεστικών ελικοπτέρων και αεροσκαφών να επικοινωνούν με τις επίγειες δυνάμεις και το κέντρο επιχειρήσεων με τα κινητά τους τηλέφωνα, καθώς δυσλειτουργούσαν οι ασύρματοι.
* Στις 20 Οκτωβρίου η εφημερίδα αποκαλύπτει τις συγκλονιστικές μαρτυρίες από τις καταθέσεις όσων επέζησαν από τη φονική πυρκαγιά, καθώς και τις τελευταίες στιγμές των δικών τους ανθρώπων. Οπως προκύπτει από τη δικογραφία, κάποιοι θα μπορούσαν να είχαν σωθεί αν είχαν ενημερωθεί εγκαίρως, αλλά όπως σημειώνουν κάποιοι στις καταθέσεις τους, η μόνη ενημέρωση που είχαν τις κρίσιμες ώρες ήταν από την τηλεόραση.
* Ενα ακόμα δημοσίευμα που αποκαλύπτει τα επικοινωνιακά παιχνίδια και σόου της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, αυτό της 24ης Οκτωβρίου, αποκαλύπτει ότι ο υποστράτηγος του Πυροσβεστικού Σώματος Ιωάννης Ράμφος, στις 23:15, ένα τέταρτο δηλαδή πριν ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας εμφανιστεί μαζί με υπουργούς και υπηρεσιακούς παράγοντες στο κέντρο επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος, διαβιβάζει: «…αναφέρω ότι έχει τελειώσει το φαινόμενο και απλά μαζεύουμε νεκρούς»…
Οι αποκαλύψεις συνεχίστηκαν και τις επόμενες εβδομάδες και μήνες με συγκλονιστικά στοιχεία που προέκυπταν από τη δικαστική έρευνα, τα λάθη και τις παραλείψεις που αποδείχθηκαν μοιραία και εγκληματικά, με την υπόθεση στο Μάτι, δύο χρόνια μετά, να έχει ακόμα πολλές σκοτεινές πτυχές.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr