Ο… φάκελος της οδικής ασφάλειας έχει ανοίξει εκ νέου από την κυβέρνηση, η οποία επιδιώκει να αλλάξει την οδηγική συμπεριφορά και να θεσπίσει μέτρα, τα οποία θα λειτουργούν αποτρεπτικά για τους πολίτες. Ωστόσο, τα στοιχεία που προκύπτουν καθημερινά μόνο αισιόδοξα δεν είναι – κάνοντας τους ειδικούς να μιλούν για αναγκαιότητα αλλαγής σελίδας.
Σύμφωνα με τον Πανελλαδικό Σύλλογο – SOS Τροχαία Εγκλήματα, από τα 10 τροχαία με εγκατάλειψη που σημειώθηκαν τον προηγούμενο μήνα, τα θύματα ήταν 4 πεζοί, 4 οδηγοί μηχανής, ένας ποδηλάτης και ένας οδηγός αυτοκινήτου.
Οπως προβλέπεται στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αν από το τροχαίο ατύχημα προκλήθηκε θάνατος ή σωματική βλάβη, κάθε οδηγός και οποιοσδήποτε άλλος που ενεπλάκη θα πρέπει να προσφέρει την αναγκαία βοήθεια και συμπαράσταση στους παθόντες, να ειδοποιήσει την πλησιέστερη αστυνομική αρχή και να παραμείνει στον τόπο του ατυχήματος έως ότου φθάσουν εκεί οι αρμόδιες αρχές, προκειμένου να εμποδίσει οποιαδήποτε μεταβολή των στοιχείων (μετακίνηση οχημάτων, εξαρτημάτων κ.ά.) στον τόπο του ατυχήματος που θα μπορούσε να δυσχεράνει το έργο της Αστυνομίας.
Ομως, όπως τονίζουν χαρακτηριστικά, ακόμα και για περιπτώσεις οδηγών που έχουν προκαλέσει θανατηφόρα ατυχήματα η Δικαιοσύνη τους αφήνει ατιμώρητους, καθώς θεωρείται πλημμέλημα. «Το αδίκημα της εγκατάλειψης θύματος, που οδηγεί σε έκθεση της ζωής σε κίνδυνο, τιμωρείται με βάση το άρθρο 306 του Ποινικού Κώδικα με ποινή κάθειρξης 6 ετών. Η έννοια της ισονομίας παραβιάζεται κατάφωρα όταν για το ίδιο αδίκημα (εγκατάλειψη θύματος) αν αυτό τελεστεί από οδηγούς μηχανοκινήτων μέσων (άρθρο 43 του ΚΟΚ) επιβάλλεται ποινή φυλάκισης 6 μηνών», είχαν σημειώσει σε έκκλησή τους 265 μέλη οικογενειών – θυμάτων τροχαίων συγκρούσεων, ζητώντας να καταργηθεί το σχετικό άρθρο του ΚΟΚ.
Κέρκυρα: Θύμα απάτης ηλικιωμένη για δήθεν τροχαίο συγγενικού της προσώπου - Της άρπαξαν 10.000 ευρώ
Η ιστορία έχει δείξει πως όταν ο δράστης ταυτοποιηθεί ή κάποιες φορές παραδοθεί (μετά την παρέλευση του αυτοφώρου και σε χρόνο που δεν είναι πλέον δυνατή η ανίχνευση αλκοόλ στο αίμα του), ακολουθεί η άμεση απελευθέρωσή του και η επιστροφή των εγγράφων του (άδεια, δίπλωμα). «Αυτό συμβαίνει είτε το θύμα πεθάνει επιτόπου είτε επιζήσει και πεθάνει ημέρες μετά το συμβάν είτε επιζήσει και μείνει ανάπηρο. Αυτό συμβαίνει είτε ο δράστης παραδοθεί μόνος του είτε ταυτοποιηθεί και συλληφθεί λίγες ή πολλές ημέρες μετά, είτε έχει άδεια οδήγησης είτε όχι», τονίζουν.
Τι συμβαίνει στην Ε.Ε.
Την ίδια ώρα, αυξάνονται οι θάνατοι πεζών και ποδηλατών σε τροχαία, δεδομένου ότι την περίοδο 2010-2018 έχασαν τη ζωή τους 51.300 πεζοί και 19.450 ποδηλάτες στην Ε.Ε.
Ειδικότερα, 5.180 πεζοί και 2.160 ποδηλάτες αφήνουν κάθε χρόνο την τελευταία τους πνοή στους δρόμους της Ευρώπης, ενώ το ποσοστό των θανάτων από το 2010 όσον αφορά στους ποδηλάτες μειώθηκε 8 φορές σε σχέση με αυτό των επιβατών οχημάτων που χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο.
Τα εν λόγω στοιχεία παρουσιάζονται στη νέα έκθεση που έχει συντάξει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), μέλος του οποίου είναι το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς».
Σύμφωνα με την έρευνα, οι μισοί από όλους τους ποδηλάτες και τους πεζούς που χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους της Ε.Ε. είναι άνω των 65 ετών. Παράλληλα, το 99% των θανάτων όσον αφορά στους πεζούς και το 83% των θανάτων όσον αφορά στους ποδηλάτες οφείλονται σε σύγκρουση με μηχανοκίνητο όχημα.