Ελεύθερος Τύπος
ΕΛΛΑΔΑ

Αδιάφορα τα νιάτα για πολιτισμό: 8 στους 10 νέους δεν επισκέφθηκαν κανένα αξιοθέατο το 2015

Αδιάφορα τα νιάτα για πολιτισμό: 8 στους 10 νέους δεν επισκέφθηκαν κανένα αξιοθέατο το 2015

Αντώνης Καρατζαφέρης

Το 2015 οι νέοι της Ελλάδας, ηλικίας 16-24 ετών, δεν επισκέφθηκαν κανένα πολιτιστικό αξιοθέατο σε ποσοστό 78%, κάτι που κατατάσσει τη χώρα μας στην κορυφή της σχετικής ευρωπαϊκής λίστας. Πρόκειται για ένα από τα συμπεράσματα της έρευνας για τη σχέση των παιδιών και των νέων με τον πολιτισμό, η οποία εκπονήθηκε από το Πανεπιστήμιο Αθηνών για λογαριασμό του υπουργείου Πολιτισμού.

Από το 78% των νέων που δεν συμμετείχε σε κάποια δραστηριότητα, το 69,8% δεν πήγε κάπου λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος. Εν τω μεταξύ, το 46,6% δεν πήγε σινεμά για οικονομικούς λόγους και το 35,4% λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τους πολιτιστικούς χώρους είναι 19,4% και 69,8%, για τις παραστάσεις 49,4% και 44,2%, και για τον αθλητισμό 27% και 68,8%.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής του Εργαστηρίου Κοινωνικών Επιστημών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ, καθηγητή Δημοσθένη Ι. Δασκαλάκη, «η έρευνα αποτυπώνει τις κυρίαρχες τάσεις στην παραγωγή πολιτιστικού προϊόντος για παιδιά και για νέους κατά τη χρονική περίοδο 2009-2018». Για τους σκοπούς της ερευνητικής έκθεσης, που φέρει τον τίτλο «Σύγχρονες τάσεις στην παραγωγή πολιτιστικού προϊόντος για παιδιά και νέους στην Ελλάδα την περίοδο της οικονομικής κρίσης», χρησιμοποιήθηκαν δεδομένα της Eurostat, της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και άλλων φορέων σε δευτερογενή επεξεργασία δεδομένων από τους ερευνητές. Σε αυτά περιλαμβάνεται μια μεγάλη βεντάλια δραστηριοτήτων (βιβλίο, κινηματογράφος, μουσική, θέατρο, χορός, Τύπος, εκπαιδευτικά προγράμματα μουσείων, νέες τεχνολογίες, αθλητισμός κ.ά.). «Βλέπουμε μια βιοποικιλότητα τεχνών», ανέφερε σχετικά η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, «αλλά δεν έχουμε συμμετοχή τέτοια που να μας κάνει αισιόδοξους, κι αυτό αποτελεί πρόβλημα», τόνισε.

Η έλλειψη συμμετοχής αλλά και τα «απόνερα» της οικονομικής κρίσης που δημιούργησαν ασφυκτικές καταστάσεις για ένα μεγάλο κομμάτι του παιδικού και του νεανικού πληθυσμού καταγράφονται στα συμπεράσματα της έκθεσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της απογραφής του 2011, τα παιδιά στην Ελλάδα ηλικίας μέχρι 18 ετών ήταν 1.890.125 και αναλογούσαν στο 17,5% του συνολικού πληθυσμού της χώρας. Οι νέοι 18-24 ετών ήταν 859.516 (7,9% του συνολικού πληθυσμού). «Τα παιδιά σε κίνδυνο φτώχειας στην Ελλάδα ξεπέρασαν το μισό εκατομμύριο και αναδείχθηκαν μορφές ακραίας φτώχειας που διατηρούνται μέχρι και το 2017, παρά τη γενικότερη βελτίωση των δεικτών», επισημαίνεται στην έκθεση.

Εκτός από την οικονομική κρίση, η οποία έριξε βαριά τη σκιά της ειδικά την περίοδο 2011-2013, για την αποχή που καταγράφεται ευθύνεται και η αδιαφορία, που μένει να διερευνηθεί. Στον αντίποδα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είχαν κατακτήσει το 87,5% του συνολικού πληθυσμού των νέων ηλικίας 16-24 ετών, ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 2000. «Το 80% των αποφοίτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πληροφορείται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χωρίς να αναζητεί την αλήθεια, και έτσι δημιουργούνται τα fake news», ανέφερε ο κ. Δασκαλάκης. Ακόμα, την περίοδο της κρίσης «παρατηρήθηκε άνθηση των τοπικών συλλόγων που ασχολούνται με τη διάδοση των παραδοσιακών μορφών τέχνης», σύμφωνα με την αν. καθηγήτρια ΕΚΠΑ Ρέα Κακάμπουρα.

Στα συμπεράσματα της έρευνας σημειώνουμε επίσης: Τη μείωση κατά 85% των πωλήσεων παιδικών περιοδικών κατά την περίοδο 2009-2017, τη μείωση κατά 50% των δαπανών για εφημερίδες και περιοδικά σε νοικοκυριά με παιδιά την ίδια περίοδο. Επίσης, μεταξύ 2000 και 2017 τα νοικοκυριά με παιδιά περιόρισαν τις δαπάνες για την παρακολούθηση δραστηριοτήτων κατά 40%. Στον κινηματογράφο το πιο δημοφιλές είδος για παιδιά είναι το κινούμενο σχέδιο, με μικρές διακυμάνσεις: 11,2 εκατ. ευρώ σε εισπράξεις το 2009 και 9,7 το 2017. Αντίθετα, η δισκογραφική παραγωγή έπαθε «πατατράκ», με μείωση 63% μεταξύ του 2009 και 2017.

Η έρευνα θίγει το θέμα της εκπαιδευτικής τηλεόρασης, που αποτελεί «διαχρονική ποιοτική πολιτιστική επιλογή».

«Μας προβλημάτισε ο ελάχιστος χρόνος που δίνεται σε πολιτιστικά και παιδικά προγράμματα και από την κρατική τηλεόραση, αλλά και από τα ιδιωτικά κανάλια», ανέφερε η υπουργός Πολιτισμός και προανήγγειλε ενέργειες του υπουργείου σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής ώστε να καλυφθεί το ποσοστό των παιδικών προγραμμάτων που πρέπει να προβάλλουν τα κανάλια. Η κ. Ζορμπά χαρακτήρισε την έρευνα «έναν πρώτο χάρτη ενδιαφέροντος που πρέπει να τον δούμε πιο συγκεκριμένα και να αναλύσουμε ορισμένα από τα στοιχεία που παρουσιάζει».

Σε εκδήλωση που πραγματοποιείται σήμερα στις 5 μ.μ., στο Αμφιθέατρο «Αλκης Αργυριάδης» του Πανεπιστημίου Αθηνών, η ερευνητική έκθεση θα συζητηθεί σε δύο στρογγυλά τραπέζια με τη συμμετοχή πανεπιστημιακών και ανθρώπων της Τέχνης. Συντονίζουν ο γενικός διευθυντής Σύγχρονου Πολιτισμού ΥΠΠΟΑ Μάριος Κωστάκης και ο δημοσιογράφος Σωτήρης Μανιάτης.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου

[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]

Προτεινόμενα για εσάς

Έξι άνθρωποι της τέχνης σχολιάζουν στον «Ε.Τ.» τα μέτρα στήριξης για τον Πολιτισμό

Μιχάλης Μάρδας

Επίδομα 800 ευρώ στους καλλιτέχνες – Οι δικαιούχοι και οι ημερομηνίες πληρωμής

Ανδρέας Ντίνης

Τα νέα μέτρα στήριξης για τον Πολιτισμό – Πότε ανοίγουν σινεμά, μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι

Ανδρέας Ντίνης

Κορωνοϊός και μέτρα στήριξης: Οι προσδοκίες των ανθρώπων του Πολιτισμού – Κορυφαίοι καλλιτέχνες μιλούν στον «Ε.Τ.»

Tinad

Ερχεται ειδικό πακέτο στήριξης για τον Πολιτισμό – Επαφές Μητσοτάκη με Μενδώνη

Οι νέοι με πτυχίο γυρίζουν την πλάστη στο Δημόσιο

Evanthia Karra

«Πέφτει η αυλαία» για το θρυλικό συγκρότημα των Kiss

Evanthia Karra

Με την «Πολυξένη» στα 91α βραβεία Όσκαρ η Ελλάδα! [βίντεο]

Evanthia Karra

Διθύραμβοι για τον Λάνθιμο στη Βενετία – Πήραν φωτιά τα flash για τη Lady Gaga

Evanthia Karra