Οι αλλαγές που αφορούν το Γυμνάσιο και το Λύκειο μετατίθενται για τα επόμενα χρόνια, με το σχέδιο της πολιτικής ηγεσίας να περιλαμβάνει διδασκαλία από τον αραβικό πολιτισμό και τον «αστό κατακτητή» στην Ελλάδα του 19ου αιώνα μέχρι τα πυρηνικά όπλα και την πτώση του Τείχους του Βερολίνου (σ.σ.: για πρώτη φορά η διδασκαλία της Ιστορίας προτείνεται να φτάσει μέχρι τα τέλη του ‘80).
Είναι δέκα μήνες αρκετοί για να αλλάξουν βιβλία σε όλο το Δημοτικό, να γίνουν οι απαραίτητες επιμορφώσεις στους εκπαιδευτικούς και να «χωρέσουν» όλα τα νέα στοιχεία στις περιορισμένες ώρες διδασκαλίας; Σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία είναι εφικτό. Ας σημειωθεί βέβαια ότι πολλά σενάρια παραμένουν ακόμα «ανοιχτά» καθώς δεν έχουν επιλεγεί οι συγγραφικές ομάδες των νέων σχολικών εγχειριδίων, δεν έχει αποφασιστεί ποιοι από τους συμπληρωματικούς φακέλους θα είναι υποχρεωτικοί και ποιοι προαιρετικοί ενώ υπάρχει και η πρόταση τα νέα προγράμματα σπουδών να εφαρμοστούν πιλοτικά και όχι καθολικά την πρώτη χρονιά.
Πάντως, η απόφαση της πολιτικής ηγεσίας να επιλέξει ως πρώτο το μάθημα της Ιστορίας (σ.σ.: ενώ γίνονται αντίστοιχες διεργασίες και σε άλλα διδακτικά αντικείμενα), για να ανακοινώσει σημαντικές αλλαγές θα μπορούσε να μεταφραστεί και ως μία πολιτική κίνηση εν όψει της προεκλογικής περιόδου. Υπενθυμίζεται ότι το έργο της αναδιαμόρφωσης της διδασκαλίας της Ιστορίας έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό, επί υπουργίας Νίκου Φίλη το 2016. Οι προτάσεις της σχετικής επιτροπής δημοσιοποιήθηκαν τον Μάρτιο του 2017 κι έκτοτε η διαδικασία «πάγωσε» για να επανέλθει στην επικαιρότητα μόλις χθες με μικρές διαφοροποιήσεις και αφορμή την παράδοση των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών Ιστορίας της αρμόδιας επιτροπής του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής στον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου.
Για τα νέα φιλόδοξα προγράμματα σπουδών, μετά τις σφοδρές επιθέσεις που είχαν δεχθεί οι προτάσεις του ΙΕΠ από την Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων ήδη από την άνοιξη του 2017 για ιδεολογική κατασκευή, ιδεοληπτική Ιστορία και υποβάθμιση των επιστημονικών κριτηρίων, η επιτροπή σημείωσε χθες κατά την παρουσίασή τους ότι δεν αφαιρεί κομμάτια της ύλης, προσθέτει όμως επιπλέον θεματικές που εστιάζουν στο κοινωνικό και πολιτιστικό κομμάτι της Ιστορίας.
Τι περιλαμβάνουν
Με ηχηρή απουσία τις αλλαγές στη Β’ και Γ’ Λυκείου, οι οποίες ακόμα είναι υπό διαπραγμάτευση, τα νέα προγράμματα σπουδών της Ιστορίας επιλέγουν τη διδασκαλία της σύγχρονης Ιστορίας στο Λύκειο, στο οποίο μέχρι σήμερα διδάσκεται η Αρχαία Ιστορία στην πρώτη τάξη. Η νέα πρόταση κάνει λόγο για διδασκαλία της ελληνικής, βαλκανικής, ευρωπαϊκής και παγκόσμιας Ιστορίας από τα τέλη του 19ου αιώνα φτάνοντας μέχρι τη δεκαετία του ’80 και την πτώση του Τείχους του Βερολίνου. Παράλληλα, πέραν του περιεχομένου, προτείνονται και νέες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις με στόχο να κάνουν πιο ελκυστικό το μάθημα στα παιδιά.
Δημήτρης Σούρας: Πέθανε ο γνωστός ψυχίατρος - Συγκλονίζει το αποχαιρετιστήριο μήνυμά του
Παραδείγματα:
– Στο Δημοτικό η διδασκαλία ξεκινάει από τη Μυθολογία και καταλήγει στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία. Στο Γυμνάσιο από την προϊστορική εποχή έως και τα μέσα του 19ου αιώνα, ενώ στο Λύκειο για πρώτη φορά εισάγεται η σύγχρονη Ιστορία από την πρώτη τάξη.
– Εισαγωγή της τοπικής και οικογενειακής Ιστορίας στη Γ’ και Δ’ Δημοτικού. Στη Γ’ τάξη, οι μαθητές εκτός από τη διδασκαλία της Μυθολογίας που διδάσκεται και σήμερα στις σχολικές τάξεις, θα διδάσκονται και οικογενειακή ιστορία. Στόχος είναι η έρευνα και η ανακάλυψη του γενεαλογικού δέντρου του κάθε μαθητή. Στη συνέχεια, στη Δ’ τάξη Δημοτικού παράλληλα με την Αρχαία Ιστορία, κάποιες διδακτικές ώρες θα αφιερωθούν στην τοπική ιστορία του μέρους διαμονής των μαθητών.
– Εμπλουτισμός των εκπαιδευτικών εκδρομών σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους με την προσθήκη φύλλων εργασίας κατά τη διάρκεια των επισκέψεων και διαδραστικά παιχνίδια ώστε να μη «χάνεται» το ενδιαφέρον των μαθητών κατά τη διάρκεια της παραμονής τους σε αυτούς τους χώρους.
– Πρωτοβουλίες αναπαράστασης της καθημερινότητας στις εποχές της αρχαιότητας, της Βυζαντινής εποχής ή του Μεσαίωνα μέσω συνηθειών των ανθρώπων εκείνης της εποχής. Για παράδειγμα στη Ε’ Δημοτικού εντάσσεται ο θεματικός φάκελος «Πρόσκληση σε βυζαντινό γεύμα». Οι μαθητές μαθαίνουν για τη ζωή στο Βυζάντιο μέσω των διατροφικών συνηθειών, των ενδοοικογενειακών σχέσεων, του υλικού εξοπλισμού, με τα μέλη της επιτροπής του ΙΕΠ να προτείνουν μέχρι και τη διοργάνωση μαγειρικής βυζαντινών φαγητών στο πλαίσιο δραστηριοτήτων εκτός σχολικού ωραρίου.
– Διδασκαλία του αραβικού πολιτισμού, των επιστημών και των τεχνών και πηγές διαθέσιμες στους εκπαιδευτικούς για την ενημέρωση των μαθητών για όρους όπως το Τζιχάντ. Οπως σημείωσαν μέλη της επιτροπής, με την έλευση του Διαδικτύου οι μαθητές ενημερώνονται για καθετί που ακούν από αμφιλεγόμενες πηγές και αποτελεί ανάγκη το σχολείο να μπορεί να δώσει την ιστορική ερμηνεία αλλά και τις πηγές ώστε να εξηγήσει κάποιους όρους.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]