Από το 2011 που έχει συσταθεί η Ελληνική Υπηρεσία Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων και Συμβάντων (ΕΛΥΔΝΑ) έχει ερευνήσει σε κάθε άκρο της γης περισσότερα από 2.000 ναυτικά περιστατικά, με στόχο μετά από κάθε πόρισμα για το τι πήγε λάθος να υπάρξουν και οι απαιτούμενες αλλαγές είτε στο νομοθετικό πλαίσιο είτε οι συστάσεις της να προσμετρηθούν στις πολιτικές των εταιριών.
Οπως προκύπτει από την ετήσια έκθεσή της, το 2017, καταγράφηκαν τα περισσότερα περιστατικά σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Συγκεκριμένα το 2013 είχαν σημειωθεί 218 περιστατικά
(συμπεριλαμβανομένων και των μηχανικών βλαβών), το 2014 αυξήθηκαν σε 315, το 2015 σε 386. Την επόμενη χρονιά τα ναυτικά ατυχήματα και περιστατικά ήταν 400, ενώ την περσινή χρονιά, το 2017, έφτασαν τα 457.
Και στα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά διακρίνεται μεγάλη αύξηση το 2017 στην επικινδυνότητα των ατυχημάτων στο πέρασμα των χρόνων. Οι δύο βασικές κατηγορίες των πολύ σοβαρών ατυχημάτων, εκεί δηλαδή που σημειώθηκε θάνατος ή βύθιση του σκάφους ή των σοβαρών ατυχημάτων, όσα δηλαδή καταλήγουν να κάνουν τα πλοία αναξιόπιστα είναι βασικοί δείκτες ανάλυσης των περιστατικών. Το 2013 η Υπηρεσία χειρίστηκε 77 πολύ σοβαρά και σοβαρά ναυτικά ατυχήματα, ενώ το 2014 σημειώνεται μικρή πτώση, καθώς καταγράφονται 57. Ωστόσο το 2015 σημειώνονται 91 πολύ σοβαρά ατυχήματα, το 2016 μειώνονται πάλι στα 68 ενώ πέρσι σημειώθηκαν 109!
Είναι ενδεικτικό ότι την περσινή χρονιά από τα 16 πολύ σοβαρά ατυχήματα, στα 13 έχασαν τη ζωή τους ναυτικοί ενώ σημειώθηκαν και 2 βυθίσεις. Από την κατηγορία των σοβαρών ατυχημάτων, περίπου 50 πλοία χρειάστηκε να ρυμουλκηθούν ώστε να μπορέσουν να γλιτώσουν τη βύθιση, ενώ σε 11 περιπτώσεις σημειώθηκε ρύπανση.
Η διερεύνηση του Cabrera
Μία από τις πιο δύσκολες διερευνήσεις ατυχημάτων ήταν αυτό του Cabrera, στην Ανδρο. Η προσωρινή έκθεση της ΕΛΥΝΔΑ περιγράφει με τον πιο φειδωλό τρόπο όσα έχουν διαρρεύσει ότι συνέβαιναν την κρίσιμη στιγμή μέσα στη γέφυρα του πλοίου ενώ έξω τα εννιά μποφόρ μετέτρεπαν το πλοίο σε καρυδότσουφλο,: μεθυσμένοι ναυτικοί, και γυναίκες επί του πλοίου, μία μέρα μετά τα Χριστούγεννα του 2016.
Το φορτηγό πλοίο είχε αποπλεύσει από τη Λάρυμνα με προορισμό το Τόρνιο Φινλανδίας, έμφορτο με 3.500 τόνους σιδηρονικέλιο. Χρειάστηκε να συντονιστεί μία τεράστια επιχείρηση για να διασωθούν οι 9 ναυτικοί. Ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού τους μετέφερε στο Σισμανόγλειο και στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών Ευαγγελισμός ενώ σε τουλάχιστον 500 τ.μ. θάλασσας παρατηρήθηκε ρύπανση με οσμή πετρελαίου. Καύσιμα του πλοίου βγήκαν και σε ακτή της Ανδρου.
Αλληλομηνύθηκαν ο αστυνομικός της Βουλής και η πρώην σύζυγός του - «Καθαρός» ο φάκελός του [βίντεο]
Και όλα αυτά για μία γυναίκα όπως λένε οι κακές ναυτιλιακές… γλώσσες, την οποία παρανόμως επιβίβασαν επί του πλοίου οι τρεις αξιωματικοί που ήταν στη γέφυρα όσο το πλοίο είχε αγκυροβολήσει για να περάσει η τρικυμία για να γιορτάσουν τα Χριστούγεννα.
«Κατά την εν λόγω ιατρική αξιολόγηση, τα δείγματα αίματος του πληρώματος αναλύθηκαν και βρέθηκε υψηλή συγκέντρωση αλκοόλης σε 3%: στον κυβερνήτη, στον υπεύθυνο μηχανοστασίου και στον 3ο αξιωματικό, ο οποίος ήταν και υπεύθυνος ασφαλείας», αναφέρει η προσωρινή έκθεση.
Μία από τις πιο οργανωμένες επιχειρήσεις στήθηκαν από την ΕΛΥΔΝΑ ώστε το «μαύρο κουτί» -και για την ακρίβεια πορτοκαλί- να μπορέσει να βγει από το ναυάγιο και να σταλεί για ανάλυση. Και η δυσκολία ήταν η καταδυτική ομάδα να μπορέσει να το βγάλει σωστά και να παραμείνει σε θαλασσινό νερό ώστε να μην αλλοιωθούν όσα κατέγραψε. Το «μαύρο κουτί» στάλθηκε στην αντίστοιχη υπηρεσία στο Southampton του Ηνωμένου Βασιλείου με μία τιτάνια προσπάθεια να στέφεται με επιτυχία καθώς χρειάστηκαν δεκάδες εγκρίσεις για να μπορέσει το κουτί να μεταφερθεί μέσα σε θαλασσινό νερό και ουσιαστικά να «ναυλωθεί» αεροσκάφος για να μετακινηθεί με ασφάλεια.
Τα στοιχεία από το «μαύρο κουτί» έδειξαν την πλήρη παραβίαση των σχετικών εντολών και οδηγιών του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας της εταιρίας, ενώ το στίγμα του πλοίου βρισκόταν σε διαφορετικά σημεία από εκεί που έπρεπε να είναι με βάση τους χάρτες ταξιδιού. Επιπλέον, αποκαλύφθηκε ότι ήταν απενεργοποιήμένα βασικά όργανα. «Εκτός από τον υπεύθυνο ασφαλείας, ο γενικός διευθυντής είχε εισέλθει στη γέφυρα περίπου 10 λεπτά πριν από τη βύθιση. Και παρά το γεγονός αυτό αν και το Caberra έκανε πολύ καιρό πριν περάσει το βορειοδυτικό άκρο της Ανδρου, χωρίς να αλλάξει την πορεία, απέτυχε να προβεί σε σωστή εκτίμηση της διαδρομής του πλοίου και να λάβει τα κατάλληλα μέτρα για να φέρει το σκάφος πίσω στο πρόγραμμα και να αποφύγει το ατύχημα.
Η πολιτική της εταιρίας για το αλκοόλ παραβλέφθηκε και από 3 αξιωματούχους του Caberra, συμπεριλαμβανομένου του πλοιάρχου», ανέφερε το πόρισμα.
Αναστασία Βαμβακά
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]