Με έξι βασικά σημεία και δύο εξ αυτών εκ διαμέτρου αντίθετα για τις δύο πλευρές, η νέα έκθεση -μετά την πρώτη του 2011- αναφέρεται σε:
- αξιολόγηση εκπαιδευτικών,
- σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας,
- χρηματοδότηση για την εκπαίδευση,
- μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών,
- αυτονομία σχολείου
- και στην παραπαιδεία, με τα ποσοστά των μαθητών της Ελλάδας να είναι στο κόκκινο.
Αξιολόγηση
ΟΟΣΑ: Αξιολόγηση σε όλα προτείνει ο ΟΟΣΑ, αναγνωρίζοντας όμως ότι οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν με καχυποψία οποιαδήποτε μορφή της κρίνοντας ότι υποκρύπτει πολιτικές σκοπιμότητες. «Είναι πολύ σημαντικό να υπογραμμίσουμε ότι αυτή η αξιολόγηση και οι διαδικασίες θα πρέπει να δημιουργηθούν σε στενή συνεργασία με τους καθηγητές και τα εργατικά συνδικάτα ούτως ώστε οι δάσκαλοι και οι καθηγητές να μην τα βλέπουν ως μία τιμωρητική διαδικασία ή εργαλείο και δεν αναγνωρίζουν την περιπλοκότητα και τις προκλήσεις οι οποίες υπάρχουν στο επάγγελμά τους», ανέφερε η πρόεδρος του προσωπικού του ΟΟΣΑ Γκαμπριέλα Ράμος.
Μάλιστα, στην πολυσέλιδη έκθεση που παρέδωσε χθες ο ΟΟΣΑ αναφέρονται η ανάγκη για μια μακροχρόνια στρατηγική αξιολόγησης αλλά και προτάσεις επιβράβευσης των εκπαιδευτικών με στόχο να αναδειχθούν οι καλύτερες πρακτικές εκπαίδευσης.
Υπουργείο Παιδείας: Ούτε κουβέντα δεν θέλει να ακούσει ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών, τουλάχιστον για το προσεχές διάστημα. Πάντως σε ερώτηση του Ελεύθερου Τύπου απέφυγε να αποκλείσει κατηγορηματικά ένα μοντέλο αξιολόγησης «χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα», όπως χαρακτηρίζει ο ίδιος το προηγούμενο μοντέλο αξιολόγησης εκπαιδευτικών.
«Δεν πρέπει να μιλάμε για αξιολόγηση των εκπαιδευτικών όταν η ίδια η Πολιτεία επί δεκαετίες ήταν τόσο ασυνεπής στις υποχρεώσεις. Θεωρούμε ότι τον τελευταίο καιρό έχουμε κάνει πολλά στο να σταματήσει αυτή η ασυνέπεια, αλλά χρειάζονται πολλά περισσότερα ώστε να φανεί αν η Πολιτεία έχει και κάποια δικαιώματα ως προς τους πολίτες της σε αυτά τα ζητήματα».
Διευθυντές-managers
ΟΟΣΑ: «Οι διευθυντές έχουν πολύ αδύναμη θέση στη σχολική μονάδα. Δεν εμπλέκονται στην επιλογή καθηγητών, δεν επιθεωρούν και εφαρμόζουν τη δική τους πρακτική διδασκαλίας με αποτέλεσμα αυτό να είναι προβληματικό και να δυσκολεύει την ποιοτική εκπαίδευση». Δυνατότητα διαχείρισης προσωπικού αλλά και των οικονομικών του σχολείου προτείνει ο ΟΟΣΑ σημειώνοντας ότι η Ελλάδα βρίσκεται χαμηλά στο μέσο όρο των χωρών-μελών του Οργανισμού όσον αφορά την αυτονομία.
Υπουργείο Παιδείας: Σε έναν εντελώς διαφορετικό ορισμό της αυτονομίας προχώρησε ο Κώστας Γαβρόγλου, ο οποίος σημείωσε ότι για την πολιτική ηγεσία η αυτονομία ορίζεται από μια σειρά αποφάσεων που λαμβάνει ο σύλλογος διδασκόντων. Πάντως αναγνώρισε το συγκεντρωτικό χαρακτήρα του υπουργείου Παιδείας σημειώνοντας ότι έχει προβεί σε νομοθετικές πρωτοβουλίες.
Διαπιστώσεις ΟΟΣΑ
1. Δεν υπάρχει σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας. Οι εκπαιδευτικές γνώσεις που λαμβάνουν οι φοιτητές δεν ανταποκρίνονται πάντα στις ανάγκες της αγοράς.
2. Σχετικά με το ωράριο των εκπαιδευτικών, ο ΟΟΣΑ χαρακτηρίζει ως κακή χρήση του εκπαιδευτικού δυναμικού το γεγονός ότι οι καθηγητές με εμπειρία στη διδασκαλία διδάσκουν λιγότερες ώρες απ’ ό,τι οι νεότεροι. Πάντως στο διάγραμμα με το ωράριο των εκπαιδευτικών ανά χώρα η Ελλάδα βρίσκεται σε χαμηλό όριο, ενώ υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα ψηφίστηκε από τον κ. Γαβρόγλου υποχρεωτική 30ωρη παρουσία των εκπαιδευτικών στο σχολείο. Πάντως, τα σημεία τριβής που αφορούν το ωράριο έγκεινται στον διδακτικό χρόνο, με το υπουργείο Παιδείας να δέχεται συστάσεις να αυξηθεί.
Δημήτρης Σούρας: Πέθανε ο γνωστός ψυχίατρος - Συγκλονίζει το αποχαιρετιστήριο μήνυμά του
3. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει εστιάσει περισσότερο στην εκμάθηση των διδακτικών αντικειμένων παρά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων. Εκεί αποδίδεται, σύμφωνα με την έκθεση αλλά και το υπουργείο Παιδείας, η κακή επίδοση των Ελλήνων μαθητών στο διαγωνισμό PISA.
4. Ειδική αναφορά γίνεται στο «νόμο Διαμαντοπούλου» για τα πανεπιστήμια. Η έκθεση σημειώνει ότι σύμφωνα με το υπουργείο ο νόμος αυτός (συμβούλια Ιδρυμάτων, τρόπος εκλογής διοίκησης πανεπιστημίων) δεν μπόρεσε να λειτουργήσει – υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου τον κατήργησε τον περασμένο Αύγουστο με ένα νέο νόμο. Πάντως, στην έκθεση σημειώνεται ότι «στην περίπτωση που ο νόμος του 2011 δεν κατάφερε να πετύχει την ανεξαρτησία των πανεπιστημίων, αυτό δεν σημαίνει ότι οι στόχοι του ήταν λάθος», ενώ προτείνει στη κυβέρνηση να «μάθει» από τα λάθη του προηγούμενου νόμου.
5. Τεράστιο πρόβλημα με την εξωσχολική εκπαίδευση αλλά και την παραπαιδεία έχει η χώρα μας. Στην Ελλάδα πρόσφατες μελέτες υπολόγισαν ότι το 99% των μαθητών στο τελευταίο έτος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης παρακολούθησαν είτε ένα βραδινό πρόγραμμα φροντιστηριακό είτε ιδιαίτερα μαθήματα ή και τα δύο.
Προτείνει κατάργηση των πανελλαδικών
Αλλαγή –ακόμα και κατάργηση– των πανελληνίων προτείνει ο ΟΟΣΑ στην έκθεσή του, συστήνοντας μάλιστα ένα σύστημα όπου οι μαθητές θα εξετάζονται παραπάνω από μία φορές κατά τη διάρκεια των σχολικών τους χρόνων και όχι μόνο σε μία εξέταση.
Μάλιστα συνδέουν το τεράστιο βάρος που δίνουν οι μαθητές και οι οικογένειές τους με την εξωσχολική διδασκαλία σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα αλλά και την παραπαιδεία. «Μια σχετική σημασία για την εξέταση είναι να σταματήσουν, να μην υπάρχουν οι εξετάσεις αυτές και να γίνεται η αξιολόγηση των μαθητών σε διαφορετικά επίπεδα στη διάρκεια της εκπαίδευσης.
Χρειάζεται να επαναπροσδιορίσουμε τη σημασία που έχουν αυτές οι εξετάσεις για την απόδοση των μαθητών γενικά και φυσικά το γεγονός ότι είναι μια εξέταση για να πάει κανείς σε ένα μεγαλύτερο επίπεδο εκπαίδευσης και όλα καθορίζονται από τις προσπάθειες των παιδιών και των οικογενειών για να πάνε καλά σε αυτές τις εξετάσεις», ανέφερε η κ. Ράμος σε σχετική ερώτηση.
Από την πλευρά του πάντως ο υπουργός Παιδείας κράτησε κλειστά τα χαρτιά του σχετικά με τις αλλαγές που έχει εξαγγείλει για το εισαγωγικό σύστημα του 2020. Πάντως στην έκθεση του ΟΟΣΑ γίνεται αναφορά στο προσχέδιο των «νέων πανελλαδικών» που είχε παρουσιάσει το υπουργείο Παιδείας πριν αρκετούς μήνες. Βάσει αυτού το απολυτήριο θα μετράει κατά 20% και οι πανελλαδικές εξετάσεις κατά 80% για την εισαγωγή σε ΑΕΙ.
Το εν λόγω σχέδιο δέχτηκε σφοδρή κριτική κι έκτοτε η πολιτική ηγεσία κρατάει κλειστά τα χαρτιά της σχετικά με τυχόν αλλαγές ή ακόμα και με το χρονοδιάγραμμα θέσπισης του νέου συστήματος, το οποίο –βάσει δηλώσεων του κ. Γαβρόγλου– θα αφορά τους μαθητές που φοιτούν φέτος στην Α’ Λυκείου.
Απαραίτητες οι μόνιμες προσλήψεις
Μετά από τρία χρόνια κούφιων εξαγγελιών από τις πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για μόνιμες προσλήψεις, τελικά ο ΟΟΣΑ στην έκθεσή του κρίνει ότι είναι αναγκαίες.
Χωρίς εκτίμηση αριθμού ή χρονοδιαγράμματος, ο Οργανισμός σημειώνει ότι η ανάγκη είναι επείγουσα για την ομαλή λειτουργία του ελληνικού σχολείου, με τις συγκλίσεις με τον κ. Γαβρόγλου να σταματούν εκεί.
Μείζονα ζητήματα αποτελούν ο τρόπος μόνιμου διορισμού αλλά και η διαχείριση των αναπληρωτών. Ο κ. Γαβρόγλου έχει ήδη δεχτεί συστάσεις από τους θεσμούς για πενταετή σύμβαση αναπληρωτών, πρόταση την οποία δεν αποδέχτηκε.
Οπως σημειώνει στέλεχος του υπουργείου Παιδείας στον Ελεύθερο Τύπο, μια τέτοια πρόταση θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή από την πολιτική ηγεσία μόνο στην περίπτωση που γίνονταν μόνιμοι διορισμοί και οι αναπληρωτές κάλυπταν ένα μικρό ποσοστό στην εκπαίδευση. Αυτή τη στιγμή το 15% των εκπαιδευτικών που διδάσκουν είναι αναπληρωτές.
Σε επόμενο στάδιο ο τρόπος διορισμού -η πολιτική ηγεσία δεν αποδέχεται τις προτάσεις ΟΟΣΑ καθώς θεωρεί ότι είναι αντισυνταγματικές- των μόνιμων εκπαιδευτικών μπορεί να αποτελέσει μια νέα «αιτία πολέμου» για τον κ. Γαβρόγλου.
Η ηγεσία συζητάει ένα σύστημα προσλήψεων υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ χωρίς διαγωνισμό. Η μοριοδότηση θα πριμοδοτεί τόσο τους εκπαιδευτικούς που είναι χρόνια αναπληρωτές όσο και τους νέους εκπαιδευτικούς που έλαβαν πρόσφατα το πτυχίο τους. Ενδεικτικό της «σφαγής» σε μια πιθανή προκήρυξη για μόνιμη πρόσληψη εκπαιδευτικών είναι ότι κάθε χρόνο προσλαμβάνονται περίπου 20.000 αναπληρωτές, μόλις το 1/5 από τους 100.000 που κάνουν αίτηση.
Ελπίδα Οικονομίδη
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]