Οι Περιβαλλοντολόγοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την τεράστια οικολογική ζημιά ενώ επισημαίνουν ότι υπήρχε ολιγωρία από την πλευρά των αρχών, καθώς το λιμενικό διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό για την άμεση αντιμετώπιση ανάλογων περιστατικών.
Ο περιβαλλοντολόγος, καθηγητής του ΕΜΠ Κίμων Χατζημπίρος μιλώντας στο protothema.gr τονίζει πως προκλήθηκε μια χρόνια ρύπανση σε κατοικημένες παράκτιες περιοχές, η οποία θα είχε αποφευχθεί αν από τις πρώτες ώρες είχαν γίνει οι σωστοί χειρισμοί. Ακόμα και να καθαρίσει η πετρελαιοκηλίδα το οικοσύστημα δεν επανέρχεται αμέσως.
Όπως αναφέρει, «η οικολογική ζημιά στη θάλασσα και το οικοσύστημα είναι πολύ σημαντική. Χρειάζονται περίπου πέντε με δέκα χρόνια για να την καταπολεμήσει η φύση και να εξαφανιστούν οι συνέπειες. Για περίπου πέντε χρόνια θα υπάρχει διαταραχή του θαλάσσιου οικοσυστήματος. Ο χρόνος βεβαία εξαρτάται πολύ από το τρόπο που θα αντιμετωπιστεί η ρύπανση. Αν ρίξουν χημικά στην θάλασσα για να κατακαθίσει το πετρέλαιο στο βυθό όπως συνηθιζόταν παλιότερα τουλάχιστον, τότε το πετρέλαιο δεν θα φαίνεται στην επιφάνεια, δεν θα βγαίνει στις ακτές αλλά θα κάθεται και θα καταστρέψει ολοσχερώς το οικοσύστημα. Ο πιο οικολογικός τρόπος είναι να μαζευτεί με κάποια ειδικά σκάφη, είτε συσκευές και δίχτυα που διαθέτει το λιμενικό όσο είναι ακόμα στην επιφάνεια. Αυτό όμως τις πρώτες ώρες. Όταν το πετρέλαιο φτάσει στην ακτή και ακουμπήσει πάνω στην άμμο και τα χαλίκια, μετά είναι πολύ δύσκολο πια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, αν ο κρατικός μηχανισμός αντιμετώπισης ήταν έτοιμος, τις επόμενες ώρες θα έπρεπε να εξαπολυθούν και να μαζέψουν το πετρέλαιο. Θα ήταν πολύ καλύτερη η κατάσταση. Αυτό το ναυάγιο έγινε Κυριακή και σήμερα είναι Πέμπτη. Είναι αργά. Δεν γνωρίζω αν δόθηκαν οι σωστές οδηγίες. Νομίζω όμως ότι από τα αποτελέσματα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η κινητοποίηση ήταν πολύ αργή».
Εξίσου επίπονη και δύσκολη είναι η διαδικασία καθαρισμού των ακτών από την πίσσα. Από την Φρεατίδα μέχρι την Γλυφάδα το μαζούτ μαύρισε τις παραλίες ενώ οι τοπικοί παραγοντες συνδράμουν με όποια μέσα διαθέτουν για να περιοριστεί το φαινόμενο. «Όταν βγαίνει η πίσσα έξω, στα χαλίκια και την άμμο, πρέπει να καθαριστεί με χειρωνακτική εργασία, μια μια πέτρα. Αν αφήσουμε αυτήν την πίσσα θα κάνει 10-20 χρόνια να φύγει. Χρειάζεται μια καθοδήγηση από ειδικούς για να καθαρίσει η παραλία. Επομένως, έχουμε και μεγάλη οικονομική ζημιά γιατί οι παραλίες της Αττικής είναι ιδιαίτερα τουριστικές», προσθέτει ο κ. Χατζημπίρος.
Ο αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος Επιστημών της Θάλασσας του πανεπιστημίου Αιγαίου Στέλιος Κατσανεβάκης αναφέρει πως ο χρόνος απορρύπανσης εξαρτάται από τις ποσότητες πετρελαίου που χύθηκαν στη θάλασσα. «Σε μεγάλα ατυχήματα περνάνε δεκαετιες για να επανέλθει το οικοσύστημα, όπως έγινε και στον κόλπο του Μεξικού με το Deepwater Horizon που μετά από 7 χρόνια δεν έχει ακόμα επανέλθει. Εδώ η ζημιά ειναι μικρότερη, γίνονται εργασιες απορρύπανσης αλλά ακόμα και τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι εξίσου τοξικά. Χρειάζεται παρακολούθηση για τα επόμενα χρόνια».
Κουρουμπλής: Θέτω εαυτόν στη διάθεση του πρωθυπουργού
«Θέτω εαυτόν στη διάθεση του πρωθυπουργού», δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής μετά τις τραγικές διαστάσεις που έχει λάβει η ρύπανση του Σαρωνικού από τη διαρροή πετρελαίου.
Μιλώντας στο ραδιόφωνο «Παραπολιτικά» δήλωσε ακόμα πως «η κατάσταση δείχνει να εξομαλύνεται. Ήδη σε σχέση με χθες, σήμερα υπάρχει διαφορά. Χωρίς υπερβολές η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική» ενώ εξέφρασε τη βεβαιότητα πως σε 20-25 μέρες θα έχει εξομαλυνθεί η κατάσταση.
Είπε ακόμη πως γίνεται τεράστια προσπάθεια για την απορρύπανση και έχουν επιστρατευθεί τρεις εξειδικευμένες εταιρίες.
Σχετικά με τις καταγγελίες περί μη τήρησης των κανόνων ασφάλειας στο δεξαμενόπολοιο είπε πως «όλα ελέγχονται. Η εντολή που έδωσα είναι πως τα πάντα ελέγχονται. Και σε μένα δημιουργεί κάποιες απορίες όλη η διαδικασία».
Ρέθυμνο: Συλλήψεις για όπλα, άσκοπους πυροβολισμούς και φθορά ξένης ιδιοκτησίας
Μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου ετοιμάζουν οι δήμοι για την πετρελαιοκηλίδα
Οι δήμοι που επλήγησαν από την πετρελαιοκηλίδα, αλλά και ιδιώτες που έχουν επιχειρήσεις στην παραλία του Σαρωνικού ετοιμάζουν να καταθέσουν μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου.
Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μόραλης, μιλώντας στον Σκάι, ζήτησε να ερευνηθούν και οι ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρίας με αφορμή τις σοβαρές καταγγελίες και της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού που χαρακτηρίζει το πλοίο ως μια «κινητή οικολογική βόμβα».
Αντίστοιχα, ο δήμαρχος Γλυφάδας Νίκος Παπανικολάου, με δεδομένο ότι η παραλία της Γλυφάδας υπέστη πολύ σοβαρό πλήγμα από την διαρροή του πετρελαίου, δήλωσε επίσης στον Σκάι, πως υπάρχουν ευθύνες τόσο σε πράξεις όσο και σε παραλήψεις και τόνισε πως αύριο το πρωί κατατίθενται μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου. Είναι πολλά τα ερωτήματα για όλους μας, τόνισε. «Δεν μπορεί να έχει συντελεστεί ένα τέτοιο έγκλημα και να μην λογοδοτήσει κανείς», είπε χαρακτηριστικά και προανήγγειλε πως η Γλυφάδα θα προσφύγει τόσο στα ποινικά δικαστήρια, όσο και στα αστικά δικαστήρια, θα αναζητήσουμε αποζημίωση για κάθε ζημιά που έχει υποστεί ο δήμος, θα κάνουμε το αυτονόητο, είπε.
Έγκλημα στον Σαρωνικό: Από την Σαλαμίνα στην Γλυφάδα η ρύπανση
Μέχρι και τις ακτές της Γλυφάδας έφτασαν οι πετρελαιοκηλίδες του ναυαγίου του δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» που βρίσκεται μεταξύ της λίστας του στόλου της εταιρίας FOS Petroleum, συμφερόντων της οικογένειας Κουντούρη, με την ανησυχία των ειδικών να επικεντρώνεται στο πόσο γρήγορα θα γίνει η αποκατάσταση των περιοχών που επλήγησαν ώστε να περιοριστούν οι μόνιμες βλάβες στο οικοσύστημα.
Την ίδια στιγμή που οι κηλίδες εξαπλώνονται, η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας επαναλαμβάνει ότι όλα καλώς ποιήθηκαν, με την αντιπολίτευση και τα ναυτεργατικά σωματεία να καταθέτουν σειρά ενστάσεων και καταγγελιών τόσο για τους χρόνους αντίδρασης του κρατικού μηχανισμού όσο και τις συνθήκες του ναυτικού ατυχήματος.
Οικολογικές οργανώσεις
Ανήσυχες είναι οι περιβαλλοντικές οργανώσεις και οι περιβαλλοντολόγοι, ενώ ακόμα το φαινόμενο είναι σε εξέλιξη. Αν και σύμφωνα με τις δύο μεγαλύτερες εταιρίες που ανέλαβαν τη στεγανοποίηση και τον θαλάσσιο καθαρισμό οι πρώτες εργασίες ξεκίνησαν λίγες ώρες μετά το ατύχημα, αρκετοί εκφράζουν προβληματισμούς για το ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος στον περιορισμό της διαρροής πετρελαίου στην αρχή, το οποίο ξέφυγε από τα πλωτά φράγματα φτάνοντας στις ακτές της Σαλαμίνας και πλέον και της Αττικής.
Οπως εξηγεί ο Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος σε θέματα ενέργειας και κλιματικών αλλαγών της Greenpeace, οι επόμενες μέρες είναι καθοριστικές για το μέλλον των περιοχών. «Πρέπει άμεσα, το συντομότερο δυνατό, σε λίγες μέρες, να γίνει η ανάκτηση των πετρελαίων από τη θάλασσα και η αποκατάσταση της περιοχής. Οσο το πετρέλαιο παραμένει στη θάλασσα θα γαλακτοποιηθεί, από μαύρο θα πάρει μια καφετί απόχρωση και θα είναι εξαιρετικά δύσκολο θα απομακρυνθεί. Πρέπει άμεσα να απομακρυνθεί πριν γαλακτοποιηθεί. Οφείλει το κράτος να ξεκινήσει έναν αγώνα δρόμου», λέει στον «Ε.Τ.».
Μέχρι τη Γλυφάδα
Κάτι λιγότερο από 10 ναυτικά μίλια «ταξίδεψαν» οι μαύρες κηλίδες μαζούτ γεμίζοντας εκτός από τα ανοικτά του Πειραιά και τις ακτές του Αγίου Κοσμά και τις Γλυφάδας. «Δυστυχώς η θαλάσσια ρύπανση από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου “Αγία Ζώνη ΙΙ” στη Σαλαμίνα έφτασε στη Γλυφάδα μας και το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό, με εκτεταμένη ρύπανση και έντονη οσμή σε όλο μας το παραλιακό μέτωπο. Η μάχη είναι άνιση […] Παρακαλούμε θερμά μέχρι να αποκατασταθεί το πρόβλημα να μην προσέρχονται οι λουόμενοι στην παραλία και να σέβονται όλοι μας τις σημάνσεις της δημοτικής αστυνομίας. Ελπίδα όλων μας είναι ότι η ζημιά θα περιοριστεί το συντομότερο δυνατό. Οι ευθύνες, ωστόσο, για την καταστροφή είναι δεδομένες και πρέπει να αποδοθούν άμεσα», δήλωσε ο δήμαρχος Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου.
Ο υπουργός
Σύμφωνα με τις εταιρίες απορρύπανσης, θα χρειαστούν τουλάχιστον 20 μέρες για τον καθαρισμό της περιοχής. Οπως υποστήριξε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής: «Από την πρώτη στιγμή, λοιπόν, κινητοποιήθηκε όλος ο μηχανισμός. Εδώ έχουμε ένα πρόβλημα. Υπάρχει αέρας, υπάρχει μετακίνηση μαζούτ λόγω των θαλασσίων ρευμάτων και εκεί είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα.[…] Η κηλίδα είχε περιοριστεί στη Σαλαμίνα. Δεν υπήρχε άλλο σημείο που να είχε αναφερθεί από τα μέσα που υπάρχουν για να παρακολουθούν την κίνηση. Είχαν ήδη μπει φράχτες για να μην εξαπλωθεί η ρύπανση. Φαίνεται όμως ότι, όπως λένε και οι ειδικοί, τα υπόγεια ρεύματα πήραν ένα ποσοστό και το μετακίνησαν λόγω και των καιρικών συνθηκών. Θεωρήθηκε ότι δεν υπήρχε κίνδυνος για τον Πειραιά; Δεν έγινε κάποια πρόβλεψη ότι θα πήγαινε εκεί η ρύπανση; Μετά Χριστόν είμαστε όλοι προφήτες! Η κατάσταση ήταν υπό έλεγχο από την αρχή», δήλωσε στον Real ο υπουργός από το Λονδίνο.
Αντιδράσεις
«Μπλοκάρουν την επένδυση στο όνομα της δήθεν οικολογικής ευαισθησίας. Αλλά αδιαφορούν για την καταστροφή στη Σαλαμίνα», έγραψε στο λογαριασμό του ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ και ο υπεύθυνος Ναυτιλίας της Ν.Δ., Γιάννης Πλακιωτάκης, συνοδευόμενος από τον Χαράλαμπο Αθανασίου επισκέφθηκαν την περιοχή δηλώνοντας: «Το υπουργείο Ναυτιλίας για ακόμη μια φορά αποδεικνύεται κατώτερο των περιστάσεων, αφού αντέδρασε πολύ καθυστερημένα, αφήνοντας να χαθεί πολύτιμος χρόνος για τον περιορισμό και τον έλεγχο του μαζούτ που διέρρευσε από το δεξαμενόπλοιο τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας. Δυστυχώς, για ακόμη μια φορά τα ανακλαστικά του υπουργείου Ναυτιλίας αποδεικνύεται ότι δεν λειτουργούν και η ηγεσία του εν λόγω υπουργείου δεν δύναται να αντιμετωπίσει μια οικολογική κρίση που εκτυλίσσεται λίγα χιλιόμετρα από την έδρα του υπουργείου στον Πειραιά». Μετά και το σχετικό αίτημα της Νέας Δημοκρατίας η υπόθεση θα εξεταστεί την ερχόμενη Τετάρτη στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, συζήτηση που εισηγήθηκε ο κ. Κουρουμπλής.
Και το Σωματείο των Ναυτών (ΠΕΝΕΝ) έκανε λόγο για αναπάντητα ερωτήματα όπως «ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος! Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972, χωρητικότητας 3.205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο, όπως αποδείχθηκε, ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ, σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων, έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!
Σε ό,τι αφορά τη βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στη Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά. Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, τη Φρεαττύδα κ.λπ.», σημειώνει η ΠΕΝΕΝ.