Το πολυαναμενόμενο νέο απολυτήριο Λυκείου και το εισαγωγικό σύστημα -που θα τεθεί σε εφαρμογή τον Ιούνιο του 2020- δόθηκαν στη δημοσιότητα και περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων διπλές εξετάσεις πανελλαδικού τύπου με βαθμολόγηση από άλλους εκπαιδευτικούς, μία τον Ιανουάριο και μία τον Ιούνιο, για να μπορέσει ένας μαθητής να λάβει το απολυτήριό του.
Οσο για την εισαγωγή του σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, οι Πανελλαδικές παραμένουν με τρία πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα κι ένα τέταρτο ως επιλογή για άνοιγμα κι άλλου επιστημονικού πεδίου, ο βαθμός απολυτηρίου προσμετράται κατά 20% στον τελικό βαθμό εισαγωγής στα ΑΕΙ και το νέο σύστημα βαφτίζεται «κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις Ιουνίου».
Μπορεί η κυβέρνηση να έχτιζε όλους αυτούς τους μήνες την αγωνία για τις αλλαγές στο εισαγωγικό σύστημα, όμως η μεγάλη έκπληξη είναι το απολυτήριο Λυκείου. Με ένα σκληρό εξετασιοκεντρικό μοντέλο, το υπουργείο Παιδείας εξασφαλίζει ότι το νέο απολυτήριο δεν θα στιγματιστεί από ευνοϊκή μεταχείριση μαθητών και πιέσεις γονέων σε καθηγητές για καλύτερους βαθμούς. Βέβαια προκύπτουν τρία βασικά ερωτήματα για το νέο απολυτήριο:
– Πώς χτυπάει την παραπαιδεία η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας όταν θεσμοθετεί εξετάσεις εθνικού τύπου ακόμα και στις εργασίες των μαθητών; Σύμφωνα με το νέο σχέδιο, οι εργασίες θα βαθμολογούνται από άλλους εκπαιδευτικούς, ενώ τα διαγωνίσματα τετραμήνου δεν θα προσαρμόζονται στο πρόγραμμα του κάθε σχολείου (σ.σ. που τόσο κόπτεται η ηγεσία για την αυτονομία των σχολικών μονάδων), αλλά θα δίνονται συγκεκριμένη μέρα και με τα ίδια θέματα πανελλαδικά για όλες τις σχολικές μονάδες; Πιστεύει ότι με το νέο σύστημα καθησυχάζει τους γονείς που βλέπουν πλέον ότι ακόμα και στην απόκτηση απολυτηρίου αυξάνονται οι πιθανότητες τα παιδιά τους να βρεθούν εκτός συστήματος;
-Πώς θα καλύψει το τεράστιο οικονομικό κόστος που προκύπτει από τη νέα μορφή της Γ’ Λυκείου; Υπάρχουν οι ψηφιακές δομές μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας που όχι μόνο θα συνδέει όλα τα σχολεία από το κέντρο της Αθήνας μέχρι το Καστελλόριζο, αλλά παράλληλα θα έχει ενταγμένο και λογισμικό που θα κάνει αυτόματα διορθώσεις γραπτών και κατανομή εργασιών ανώνυμα σε εκπαιδευτικούς για τη βαθμολόγησή τους; Επίσης, σε όλα αυτά έχει προβλέψει το υπουργείο Παιδείας την αμοιβή των εκπαιδευτικών για τον τεράστιο όγκο των βαθμολογήσεων ή θα εντάσσεται πλέον στα καθήκοντά τους και θα γίνεται τζάμπα;
–Τέλος, όπως σημείωσε και ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, για να λειτουργήσει το παραπάνω σύστημα θα πρέπει να γίνει επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Υπάρχει οργανωμένο σχέδιο από την πλευρά της ηγεσίας του ώστε να υποστηρίξει τους εκπαιδευτικούς στα νέα υψηλού επιπέδου δεδομένα ή σκοπεύει ο υπουργός να προχωρήσει με κινήσεις-μπαλώματα όπως γίνεται τώρα που αφορούν επιμορφώσεις των μόλις δύο ημερών;
Κάντε κλικ στην εικόνα για να μεγαλώσει
Το Νέο Λύκειο
Μπορεί σε δύο εβδομάδες να ανοίγουν τα σχολεία και οι εγγραφές μαθητών να έχουν ολοκληρωθεί, όμως σύμφωνα με το δελτίο τύπου του υπουργείου Παιδείας από φέτος (2017-2018) η Α’ Λυκείου είναι υποχρεωτική. Χωρίς κάποια νομοθέτηση να έχει προηγηθεί, μόνο από σκόρπιες δηλώσεις του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου τους προηγούμενους μήνες, τελικά, η ηγεσία ενημερώνει τους γονείς στο… και πέντε ότι προχωράει το μεγαλεπήβολο σχέδιο περί 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης από φέτος, ενώ τις επόμενες χρονιές η υποχρεωτικότητα θα καλύψει τη Β’ και Γ’ Λυκείου.
Οι μαγευτικές φωτογραφίες απο τη «Νύχτα των Ευχών» στην πλατεία Κοτζιά [εικόνες - βίντεο]
Β’ Λυκείου: 10 μαθήματα – 7 υποχρεωτικά
Στη δεύτερη τάξη Λυκείου αυτή τη στιγμή διδάσκονται 18 μαθήματα. Το νέο μοντέλο που προωθεί το υπουργείο Παιδείας προβλέπει συνολικά 10 μαθήματα σε 34 ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαίως, εκ των οποίων τα 7 θα είναι υποχρεωτικά. Κάθε μάθημα θα διδάσκεται 4 ώρες την εβδομάδα, αυξάνοντας κατά πολύ σε σχέση με το ισχύον σύστημα τις διδακτικές ώρες ανά μάθημα.
Γ’ Λυκείου: 7 μαθήματα – 3 υποχρεωτικά
Από τα 15 διδασκόμενα αντικείμενα οι μαθητές της φετινής Α’ Λυκείου θα βρουν σε δύο χρόνια μόλις επτά μαθήματα στην Γ’ Λυκείου. Τα τρία θα είναι υποχρεωτικά και τα 4 επιλογής και οι διδακτικές ώρες ανά αντικείμενο θα είναι 6 την εβδομάδα.
Το απολυτήριο θα προσμετράται κατά 20% στην εισαγωγή σε ΑΕΙ
Με τρία μαθήματα πανελλαδικώς εξεταζόμενα, το πολυδιαφημισμένο νέο εισαγωγικό σύστημα του Κ. Γαβρόγλου (φωτό) μειώνει κι άλλο τα μαθήματα για την εισαγωγή σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, ενώ δίνει τη δυνατότητα επιλογής ενός τέταρτου είτε ως ειδικού μαθήματος είτε ως «κλειδί» για ξεκλείδωμα και δεύτερου ή τρίτου επιστημονικού πεδίου.
Μάλιστα, ο υποψήφιος έχει τη δυνατότητα άμα θέλει να ανεβάσει τον μέσο όρο των μορίων εισαγωγής και να χρησιμοποιήσει τις επιδόσεις του στον διαγωνισμό των ενδοσχολικών εξετάσεων (αλλά εθνικού τύπου) του Ιανουαρίου.
Αλλη μία προσθήκη είναι η προσμέτρηση του νέου απολυτηρίου κατά 20% στον συνολικό βαθμό. Οι πρώτοι που θα γευτούν τις αλλαγές θα είναι οι φετινοί μαθητές της Α’ Λυκείου που θα κληθούν τον Ιούνιο του 2020 να εισαχθούν με το νέο σύστημα. Στους πίνακες αναφέρονται αναλυτικά οι πιθανοί συνδυασμοί που μπορούν να επιλέξουν οι υποψήφιοι.
Τα επιστημονικά πεδία παραμένουν τέσσερα, το ειδικό μάθημα όπου χρειάζεται (π.χ. Αγγλικά για εισαγωγή στην Αγγλική Φιλολογία) εντάσσεται στο σύνολο των τεσσάρων πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, ενώ παραμένει και η επιλογή διαφορετικών διδακτικών αντικειμένων για να ξεκλειδώσουν οι υποψήφιοι διαφορετικές ομάδες σχολών. Π.χ. ο υποψήφιος για επιστήμες Υγείας μπορεί να επιλέξει και Μαθηματικά για να ανοίξει τις Πολυτεχνικές σχολές. Στην περίπτωση που ο μαθητής θέλει ένα επιστημονικό πεδίο, μπορεί να εξεταστεί σε τρία πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και το τέταρτο να το δώσει μόνο για τις ενδοσχολικές εξετάσεις που αφορούν το απολυτήριο Λυκείου. Θα επιλέξει δηλαδή στον τελικό υπολογισμό μορίων εισαγωγής να μην υπολογιστεί το τέταρτο μάθημα.
Μαραθώνιος εξετάσεων για να… τελειώσει η Γ’ Λυκείου
Δύο εξετάσεις εθνικού τύπου και μία εργασία προβλέπονται στο νέο απολυτήριο Λυκείου, το οποίο αφορά αποκλειστικά τις επιδόσεις του μαθητή στην Γ’ Λυκείου.
Ειδικότερα, οι μαθητές για να πάρουν το απολυτήριό τους θα εξετάζονται σε:
1) Διαγώνισμα 1ου τετραμήνου ανά διδασκόμενο μάθημα, το οποίο θα εξετάζεται την ίδια μέρα σε όλα τα σχολεία. Τα ερωτήματα του διαγωνίσματος θα προκύπτουν από ειδική επιτροπή εκπαιδευτικών που θα ορίζεται από το υπουργείο Παιδείας και τα θέματα –τα οποία θα είναι κοινά για όλα τα σχολεία– θα αποστέλλονται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Οι ερωτήσεις θα είναι κλειστού τύπου (σωστό/λάθος, αντιστοιχήσεις, πολλαπλής επιλογής) και θα διορθώνονται αυτόματα μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
2) Ερευνητική-Δημιουργική που θα αφορά κάθε διδασκόμενο μάθημα ξεχωριστά. Η εργασία θα γίνεται με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού του σχολείου, όμως η βαθμολόγηση θα γίνεται από εξωτερικό αξιολογητή. Ο καθηγητής του σχολείου θα ανεβάζει την εργασία σε ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου θα ελέγχεται αν αποτελεί προϊόν λογοκλοπής μέσω ειδικού αλγόριθμου και στη συνέχεια θα βαθμολογείται ανώνυμα από άλλον εκπαιδευτικό.
3) Στην επίδοση προσμετρείται και συνολική συμμετοχή του μαθητή στο μάθημα με προφορική παρουσία. Είναι και η μοναδική πτυχή του βαθμού απολυτηρίου που έχει λόγο ο εκπαιδευτικός του σχολείου να βαθμολογήσει, καθώς σε όλα τα υπόλοιπα η αξιολόγηση γίνεται ανώνυμα και μέσω υπολογιστή.
4) Κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις Ιουνίου, στις οποίες θα πρέπει ο μαθητής να εξεταστεί πανελλαδικώς σε τέσσερα μαθήματα, όπως ακριβώς και οι υποψήφιοι για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η αξιολόγηση θα γίνεται από άλλους εκπαιδευτικούς όπως ακριβώς και στις Πανελλαδικές.
Ο βαθμός του απολυτηρίου προκύπτει κατά 90% από την επίδοση στο σχολικό έτος και μόλις κατά 10% από τη βαθμολογία στις Κεντρικά Οργανωμένες Εξετάσεις Ιουνίου. Για όσους δεν ενδιαφέρονται να εισαχθούν στα ΑΕΙ μόνο υποχρεωτικό μάθημα είναι η Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία. Τα υπόλοιπα 3 μαθήματα επιλέγονται ελεύθερα από τους μαθητές.
Οσον αφορά τον βαθμό απολυτηρίου, θα μετράει στον τελικό μέσο όρο του κάθε υποψηφίου κατά 20%, ενώ αντίστοιχα οι επιδόσεις του στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα προσμετρώνται κατά 80%.
Ελπίδα Οικονομίδη
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου