Μία fast track δημόσια διαβούλευση μόλις δύο συναντήσεων ήταν αρκετή για να αναθεωρήσει η επιτροπή τις πρωτοβουλίες της στη Δ’ και την Ε’ Δημοτικού. Η προσθήκη οικογενειακής και τοπικής Ιστορίας στη Δ’ Δημοτικού και η υπερφόρτωση της Ε’ με τεράστιο όγκο ύλης επικρίθηκαν έντονα από πανεπιστημιακούς και στελέχη εκπαίδευσης. Ο υπεύθυνος της δεκαμελούς επιτροπής που ορίστηκε από το ΙΕΠ, καθηγητής Ιστορίας Πολυμέρης Βόγλης μιλώντας στον «Ε.Τ.» παραδέχεται τις αντιδράσεις και σημειώνει ότι θα επιχειρηθεί μία μέση λύση χωρίς να επηρεαστεί η νέα προσθήκη, αλλά να αποσυμφορηθεί η ύλη της Ε’ Δημοτικού. Παράλληλα, παρουσιάζει κάποιες ιδέες όπως ένταξη βιωματικής ιστορίας και θεματικών ιστορικών γεγονότων στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου.
Ούτε βήμα πίσω όμως δεν θα γίνει σε ένα ακόμα ζήτημα που έχει τεθεί από τους φιλολόγους αλλά και πανεπιστημιακούς σχετικά με τη «στροφή» που επιχειρείται από το ΙΕΠ και αφορά «ψαλίδι» πολιτικών και στρατιωτικών γεγονότων της ελληνικής και διεθνούς Ιστορίας με παράλληλη ενίσχυση της κοινωνικής και οικονομικής πλευράς των ιστορικών περιόδων. Οι επικριτές, ανάμεσά τους και η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων, η οποία απορρίπτει με σκληρή γλώσσα σε ανακοίνωσή της τα νέα προγράμματα σπουδών, σημειώνουν ότι η νέα προσέγγιση αφήνει περιθώρια για υποκειμενική ανάγνωση της Ιστορίας. Ο κ. Βόγλης διαψεύδει κάθε πρόθεση για διδασκαλία Ιστορίας με ιδεολογική χροιά, αλλά σημειώνει ότι αποτελεί κεντρική θέση των νέων προγραμμάτων σπουδών η αλλαγή σε μία διδασκαλία με επίκεντρο την κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική οπτική και δεν αφήνει περιθώρια για οπισθοχώρηση στο συγκεκριμένο θέμα.
Βόγλης για Ιστορία
Σύμφωνα με τον Πολυμέρη Βόγλη, τα προγράμματα σπουδών για το Δημοτικό κυριάρχησαν στις συζητήσεις, με σοβαρές ενστάσεις να διατυπώνονται από πανεπιστημιακούς, σχολικούς συμβούλους και εκπροσώπους επιστημονικών ενώσεων.
Μέχρι σήμερα οι μαθητές διδάσκονταν στη Δ’ Δημοτικού την Αρχαία Ελληνική Ιστορία από τη γεωμετρική εποχή έως και την άνοδο της Ρώμης. Το ΙΕΠ προτείνει την αντικατάσταση με οικογενειακή και τοπική Ιστορία, με αποτέλεσμα να συμπτυχθούν τα παραπάνω στην ύλη της Ε’ Δημοτικού, που φτάνει μέχρι την Αλωση της Κωνσταντινούπολης. Το συγκεκριμένο σημείο υπάρχει η σκέψη από την επιτροπή να αλλάξει ώστε να αποσυμφορηθεί η ύλη της Ε’ Δημοτικού, χωρίς όμως να αποσυρθεί το κομμάτι της οικογενειακής και τοπικής Ιστορίας.
Παράλληλα, ούτε η αποδυνάμωση του σχολικού βιβλίου τυγχάνει θερμής ανταπόκρισης, καθώς όπως κρίνεται από τους εμπλεκόμενους στο διάλογο φορείς θα πρέπει να ενισχυθεί ο ρόλος του.
Σχετικά με τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου, για τις οποίες η πρόταση του ΙΕΠ ήταν γενικόλογη, ο κ. Βόγλης δίνει παραπάνω λεπτομέρειες τονίζοντας ότι είναι ακόμα σε στάδιο ιδεών, εν αναμονή και των μεγάλων αλλαγών που έχει προαναγγείλει ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. «Για τη Β’ Λυκείου υπάρχει η σκέψη για διδασκαλία βιωματικής ιστορίας με θεματικές όπως π.χ. η πόλη ανά τους αιώνες. Για τη Γ’ Λυκείου συζητάμε ένα εξειδικευμένο πλαίσιο που θα αφορά τη διδασκαλία των μεγάλων γεγονότων που στιγμάτισαν τον 20ό αιώνα», σημειώνει στον «Ε.Τ.».
Σάμος: Διασωθήκαν 35 μετανάστες ανοιχτά του νησιού - Αναμεσά τους 15 παιδιά
ΠΕΦ εναντίον ΙΕΠ
«Σύμφωνα με το προτεινόμενο Πρόγραμμα Σπουδών, κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να διδάσκει ό,τι του είναι αρεστό και σύμφωνο με τις ιδεολογικές και πολιτικές του απόψεις», σημειώνει η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων στην ανάλυσή της για τις προτάσεις της αρμόδιας επιτροπής του ΙΕΠ.
Μάλιστα, οι φιλόλογοι συνεχίζουν με ακόμα πιο «σκληρή» γλώσσα κατηγορώντας τα προγράμματα σπουδών για αλλοίωση στην πράξη της διδασκαλίας καταλήγοντας: «Η ρευστή αντίληψη για την Ιστορία, ο κατακερματισμός και ο διαχωρισμός των ιστορικών υλικών, των πηγών, των γνώσεων και η άρνηση της ενοποιημένης σύνθεσης και εξήγησης οδηγεί στην ιδεολογικοποίηση και ιδεολογική κατασκευή της Ιστορίας και κατά συνέπεια στη σύγχυση και στην αδυναμία εξήγησης των ιστορικών γεγονότων».
Σημεία της κριτικής ΠΕΦ
Για την αποδυνάμωση του σχολικού βιβλίου: «Η πολυδιάσπαση της γνώσης και η επιλεκτική προβολή θεμάτων υπονομεύει την ίδια τη γνώση».
Για την ιστορική οπτική: «Η ιστορική ερμηνεία πρέπει να γίνεται με τα δεδομένα της εκάστοτε εξεταζόμενης εποχής ώστε να αποφεύγονται ιστορικοί αναχρονισμοί και εσφαλμένες ερμηνείες».
Για το περιεχόμενο των θεματικών φακέλων που προτείνει το ΙΕΠ: «Ο τρόπος που προτείνεται να χρησιμοποιηθούν (οι εκπαιδευτικοί θα έχουν ελευθερία να επιλέγουν βάσει καθορισμένων κριτηρίων έναν αριθμό από αυτούς τους φακέλους, προκειμένου να διαμορφώσουν το ετήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας τους) ακυρώνει την παροχή ενιαίας ιστορικής γνώσης προς όλους τους μαθητές του ελληνικού σχολείου».
Για το Δημοτικό: «Οι προτάσεις της Επιτροπής, εκτός από την αδόκιμη χρήση ιστορικών όρων, δημιουργούν παιδαγωγικά ζητήματα, εφόσον υπονομεύουν τη διδασκαλία της ελληνικής Ιστορίας. το ενδιαφέρον εστιάζεται κυρίως στην ίδρυση του ελληνικού κράτους και στους δύο Παγκόσμιους Πολέμους, ενώ θεωρούνται ήσσονος σημασίας η Τουρκοκρατία και η Ελληνική Επανάσταση».
Χρονοδιάγραμμα
Στο τέλος του χρόνου αναμένονται τα αναλυτικά προγράμματα Ιστορίας με σαφή δομή της ύλης και του περιεχομένου. Νωρίτερα, οι εκπρόσωποι των πανεπιστημιακών τμημάτων, οι σχολικοί σύμβουλοι και οι εκπρόσωποι των επιστημονικών ενώσεων, στους οποίους έγινε η παρουσίαση των νέων προγραμμάτων σπουδών, θα πρέπει μέχρι τέλος Μαΐου να αποστείλουν τις παρατηρήσεις τους και θα δημοσιοποιηθεί ένα μήνα μετά από την αρμόδια επιτροπή του ΙΕΠ η νέα βελτιωμένη εκδοχή του προσχεδίου των προγραμμάτων σπουδών.
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου