Λίγες ημέρες διακοπών στην Κόστα Ρίκα για γιόγκα, διαλογισμό, πεζοπορία στη ζούγκλα και θρεπτικά γεύματα με τοπικά προϊόντα θα ήταν μια ιδανική λύση. Ή ακόμη και μαθήματα αναρρίχησης, ιαματικά λουτρά και μερικές ώρες μασάζ σε κάποιο εξωτικό προορισμό. Η ευεξία, η ευζωία ή το wellness, όπως είναι παγκοσμίως γνωστό, αναδεικνύεται σε μεγάλο «παίκτη» του τουριστικού κλάδου, αφού η υγιεινή διατροφή, η αναζωογόνηση, η χαλάρωση, η ποιότητα του ύπνου και της ξεκούρασης, οι μοναδικές εμπειρίες και η διατήρηση της σωματικής και ψυχικής υγείας αποτελούν για εκατομμύρια ανθρώπους το ζητούμενο στους σύγχρονους ρυθμούς της καθημερινότητας.
Η «βιομηχανία» της ευεξίας, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την οικονομία για τους τομείς της φροντίδας, της άσκησης, της θρέψης και της εναλλακτικής φαρμακευτικής έφτασε τα 4,5 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2018, καταγράφοντας εντυπωσιακή άνοδο την περασμένη δεκαετία, ενισχύοντας έτσι νέους επιχειρηματικούς κλάδους.
«Σπορ» για λίγους
Οι επιχειρήσεις δείχνουν να ακολουθούν την επιθυμία των καταναλωτών για καλύτερη ζωή, ενσωματώνοντας νέα προϊόντα με νέο προσανατολισμό. Παράλληλα, νέες εταιρίες βγάζουν εκατομμύρια στοχεύοντας σε προϊόντα και υπηρεσίες που στόχο έχουν τη βελτίωση του τρόπου ζωής των ανθρώπων, όπως η αλυσίδα «Equinox», η «SoulCycle» και η «Lulemon». Αν και ξεκίνησαν ως εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της σωματικής υγείας και λιανικής ένδυσης, έχουν καταφέρει να πιάσουν το πνεύμα της εποχής και να επεκταθούν στο χώρο του τουρισμού. Προσφέρουν πολυήμερες διακοπές, με πολυεπίπεδα πακέτα αναζωογόνησης, υποσχόμενοι ότι θα ξεκουράσουν και τον πιο απαιτητικό πελάτη.
Στην «Equinox» το φθηνότερο πακέτο wellness περιλαμβάνει τετραήμερο ταξίδι στη Φλωρεντία για τρέξιμο που ξεκινάει από τα 2.350 δολάρια, ενώ το ακριβότερο φτάνει τα 6.250 δολάρια για έξι ημέρες ορειβατικής πεζοπορίας στο Μαρόκο. Οι συμμετέχοντες θα φτάσουν στην κορυφή του όρους Τουμπκάλ, την ψηλότερη κορυφή του αραβικού κόσμου, μαζί με δύο επαγγελματίες προπονητές, θα δειπνήσουν τρώγοντας την τοπική κουζίνα, θα απολαύσουν συνεδρίες συντονισμένων αναπνοών, μαθήματα γιόγκα και θεραπείες χαμάμ.
Πυροβολισμοί στο Λονδίνο: 8χρονη και 34χρονος τραυματίστηκαν σοβαρά - Ανθρωποκυνηγητό για τον εντοπισμό του δράστη
Η ευεξία δεν είναι φθηνό «σπορ» και οι επικριτές του τονίζουν πως με το εύρος των τιμών στην αγορά, τα ταξίδια ευεξίας αφορούν μόνο τους οικονομικά ευκατάστατους. Στην περίπτωση της αμερικανικής «Equinox», για παράδειγμα, που είναι γνωστή για τις πλούσιες ανέσεις της, η συνδρομή μέλους κοστίζει σε κάποιες περιπτώσεις 3.000 δολάρια το χρόνο, εξασφαλίζοντας ολιστικά πολυτελή ταξίδια ευεξίας που έχουν στόχο την αναζωογόνηση του σώματος, του μυαλού, της ψυχής και του σώματος του… εύπορου πελάτη. Τα μέλη της συγκεκριμένης εταιρίας πάντως είναι άνθρωποι που ταξιδεύουν αποκλειστικά γι’ αυτό το λόγο κι έτσι αναζητούν προορισμούς, υπηρεσίες και εμπειρίες για να ικανοποιήσουν τις επιθυμίες τους. Αλλοι, με σαφώς λιγότερα χρήματα, μπορούν να κάνουν πιο «mainstream» επιλογές, βάζοντας μικρές… πινελιές ευεξίας.
Οπως αναφέρουν οι ειδικοί, τα premium μέλη φέρνουν το 14% των εσόδων της βιομηχανίας τουρισμού, ενώ το υπόλοιπο 86% προέρχεται από ταξιδιώτες που ενσωματώνουν δραστηριότητες ευεξίας σε επιχειρηματικά ταξίδια ή ψυχαγωγία. Ενδεικτικό είναι πως οι «premium» ταξιδιώτες ξοδεύουν 178% περισσότερα από ό,τι ο μέσος ταξιδιώτης.
Δεν είναι τυχαίο ότι από το 2015 ως το 2017 η αγορά τουριστικής ευεξίας αυξήθηκε από 563 δισεκατομμύρια δολάρια σε 639 δισ. δολάρια, αύξηση 6,5% ετησίως, υπερδιπλάσιο ποσοστό από αυτό που κατέγραψε ο τουριστικός κλάδος, σύμφωνα με το «Global Wellness Institute», οργανισμό που ασχολείται αποκλειστικά με αυτό το χώρο. Ο ίδιος οργανισμός εκτιμά πως ως το 2022 η αγορά θα έχει φτάσει τα 919 δισεκατομμύρια δολάρια, εκπροσωπώντας το 18% του παγκόσμιου τουρισμού, ενώ αναμένεται τα ταξίδια που στόχο θα έχουν την αναζήτηση της ευεξία να ξεπεράσουν το ένα δισεκατομμύριο σε όλο τον κόσμο. Η Ενωση Τουρισμού των ΗΠΑ υποστηρίζει πως η πλειονότητα των ταξιδιωτών που επιλέγουν πακέτα ευεξίας είναι γυναίκες, μορφωμένες, 30 ως 60 χρόνων.
Το εγχείρημα της Γκουίνεθ Πάλτροου
Το 2008, η Αμερικανίδα ηθοποιός Γκουίνεθ Πάλτροου ανακοίνωσε το λανσάρισμα της «Goop», μιας εταιρίας ενίσχυσης και προώθησης της ευεξίας σε διάφορα πεδία, επενδύοντας σε μια «τάση» που έβλεπε ότι αναδύεται. Η επιτυχημένη εταιρία ήδη προκαλεί επικρίσεις, καθώς πολλοί υποστηρίζουν πως τα προϊόντα της βασίζονται σε «ψευδοεπιστήμη». Μάλιστα, η ίδια πρωταγωνιστεί σε σειρά επεισοδίων στο Netflix, το «Goop Lab», μέσω των οποίων εξερευνά νέες αποτελεσματικές μεθόδους – ένα εγχείρημα που χαρακτηρίστηκε ως «σημαντικός κίνδυνος για την υγεία», από τον εκτελεστικό διευθυντή της Εθνικής Υπηρεσίας Υγείας της Αγγλίας, Σίμον Στίβενς. Η Netflix υποστήριξε πως η σειρά έχει στόχο να διασκεδάσει και όχι να παρέχει ιατρικές συμβουλές.
Από την έντυπη έκδοση