Μεγάλοι αερομεταφορείς σε περισσότερες από 30 χώρες σε όλο τον κόσμο καθηλώνουν τα Boeing 737 του τύπου ΜΑΧ. Ταυτόχρονα, πολλές χώρες στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο κλείνουν τον εναέριο χώρο τους για τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, μετά την εμπλοκή τους σε μεγάλες αεροπορικές τραγωδίες. Μέσα σε πέντε μήνες δύο αεροπλάνα αυτού του τύπου κατέπεσαν μετά την απογείωσή τους -στην Ινδονησία και στην Αιθιοπία-, παρασύροντας στο θάνατο 346 ανθρώπους.
Η Βρετανία, η Γερμανία, η Γαλλία, η Αυστρία, η Αυστραλία και η Νορβηγία προστέθηκαν χθες στο μακρύ κατάλογο των χωρών που απαγορεύουν τις πτήσεις των Boeing 737 ΜΑΧ, απαιτώντας από την αμερικανική εταιρία να ερευνήσει τι πήγε στραβά στις δύο μοιραίες πτήσεις και να διορθώσει τα τυχόν λάθη στο νέο λογισμικό που κατευθύνει τα αεροσκάφη.
Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφάλειας Πτήσεων (EASA) ανέστειλε όλες τις πτήσεις των Boeing 737-8 και 737-9 μετά τις δύο τραγωδίες.
Οι εξελίξεις αποτελούν καίριο πλήγμα για τον αμερικανικό πολυεθνικό αμυντικό κολοσσό, όπως φάνηκε και από τη συνεχή πτώση της μετοχής του – που χθες κατέγραψε απώλειες άνω του 4%, ακολουθώντας τη μεγάλη πτώση της Δευτέρας. Ενδεικτική ήταν και η ενόχληση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για τις συνεχείς απαγορεύσεις πτήσεων από χώρες που έχουν αγοράσει μεγάλους στόλους του συγκεκριμένου αεροσκάφους. Εν ολίγοις, ο πρόεδρος Τραμπ υπονόησε ότι τα αεροπορικά δυστυχήματα ενδέχεται να οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος, καθώς, όπως έγραψε στο twitter, τα σύγχρονα αεροπλάνα «έχουν γίνει υπερβολικά περίπλοκα για να κυβερνηθούν»! Το ζήτημα με τα αεροσκάφη της Boeing τείνει να εξελιχθεί και σε εσωτερική πολιτική αντιπαράθεση, καθώς η Δημοκρατική γερουσιαστής Ελίζαμπεθ Γουόρεν -σκληρή επικρίτρια του Τραμπ- ζήτησε από την Πολιτική Υπηρεσία Αεροπλοΐας των ΗΠΑ να ακολουθήσει το παράδειγμα των άλλων χωρών και να καθηλώσει προσωρινά τα ΜΑΧ 8, μέχρι να ολοκληρωθούν οι έρευνες για τα αίτια της πτώσης του αεροσκάφους των Αιθιοπικών Αερογραμμών. Τη Γουόρεν ακολούθησε και ο γερουσιαστής Ρίτσαρντ Μπλούμενταλ, ο οποίος με επιστολή του προς μεγάλες αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες ζήτησε την καθήλωση των αεροσκαφών ΜΑΧ 8 και ΜΑΧ 9 έως ότου βρεθεί η αιτία της πτώσης τους, ώστε να μην πληγεί η αξιοπιστία της αμερικανικής αεροπορικής βιομηχανίας.
Σφοδρή χιονόπτωση πλήττει τη Σερβία - Χωρίς ρεύμα 10.000 καταναλωτές
Οι αμερικανικές αρχές δηλώνουν, πάντως, ότι είναι ασφαλείς οι πτήσεις με το συγκεκριμένο αεροσκάφος, όμως ο αντίκτυπος από τα δύο δυστυχήματα είναι μεγάλος, κι αυτό φαίνεται στο φόβο των επιβατών από την Αμερική έως τη Μέση Ανατολή, όπου ακόμη πετούν τα 737-8.
Αν και δεν υπάρχουν ακόμη στοιχεία πως οι αεροπορικές τραγωδίες της Ινδονησίας και της Αιθιοπίας οφείλονται στους ίδιους λόγους, πολλοί ειδικοί εθνικών αερομεταφορέων θεωρούν ότι υπήρξε κάποιο πρόβλημα με το λογισμικό τόσο με το αεροπλάνο της Lion Air που έπεσε τον Οκτώβριο στα ανοικτά της Ιάβας, όσο και με το Boeing των Ethiopian Airlines, που συνετρίβη την Κυριακή έξω από την Αντίς Αμπέμπα. Οι Αρχές της Αιθιοπίας δηλώνουν ότι μέσα στις επόμενες ημέρες θα έχουν πιθανότατα απαντήσεις για την αιτία του δυστυχήματος, από τους καταγραφείς συνομιλιών στο πιλοτήριο.
Σε μια προσπάθεια να μειώσει τις διεθνείς αντιδράσεις και την οικονομική της κατάρρευση, η εταιρία Boeing ανακοίνωσε ότι θα εγκαταστήσει μέσα τις επόμενες εβδομάδες την αναμενόμενη αναβάθμιση του λογισμικού στο θάλαμο πλοήγησης σε όλα τα αεροσκάφη του τύπου 737 MAX 8.
Εν τω μεταξύ, λόγω των έντονων αντιδράσεων και του διεθνούς ενδιαφέροντος για τις έρευνες σχετικά με τα αίτια του δυστυχήματος στην Αιθιοπία, έχει καθυστερήσει η ταυτοποίηση των θυμάτων, με αποτέλεσμα να διαμαρτύρονται οι συγγενείς τους.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου