Σε μία προσπάθεια χαρτογράφησης των αναγκών των υφισταμένων και υπό σύσταση ελληνικών start-ups, με στόχο την αξιοποίηση των ευρημάτων στον σχεδιασμό-εφαρμογή πολιτικών για την ενίσχυσή τους, η ΓΓΒ διαπιστώνει πως το 60,2% αυτών στοχεύει στη διεθνή αγορά και λιγότερες (47,7%) εστιάζουν αποκλειστικά στην Ελλάδα.
Εντυπωσιακά υψηλό (83,5%) είναι το ποσοστό των επιχειρήσεων που δηλώνουν ως πηγή της εξασφαλισμένης τους χρηματοδότησης τα ίδια κεφάλαια. Ακολουθεί με… χιλιομετρική απόσταση η επιλογή της ενίσχυση από συγγενείς και φίλους (23,5%). Το 9,4% επισημαίνει πως αξιοποιεί χορηγίες και βραβεία, ενώ αξιοσημείωτο είναι πως μόλις το 7,1% επωφελείται από κρατικές επιχορηγήσεις και 4,7% από τραπεζικό δανεισμό.
Μάλιστα, το 90,6% αξιολογεί την εύρεση κεφαλαίων ως τη βασικότερη ανάγκη, ποσοστό αναλυόμενο σε 87,7% για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις και 93,7% για τις υπό σύσταση. Ωστόσο, η ανάγκη για χρηματοδότηση, αν και κρίσιμης σημασίας, δεν είναι η μοναδική. Η επιχειρηματική ανάπτυξη και το μάρκετινγκ κατέχουν τη δεύτερη θέση με 61,7% στο σύνολο, εμφανίζοντας σημαντική διαφορά μεταξύ των υφισταμένων (69,2%) και των υπό σύσταση επιχειρήσεων (54%).
Οι κλάδοι
Αναφορικά με το πεδίο δράσης, το 35,9% των start-ups δραστηριοποιείται ή σκοπεύει να δραστηριοποιηθεί στον τομέα της τεχνολογίας. Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση της αγροδιατροφής, αφού διαπιστώνεται μεγάλη απόκλιση θέσεων μεταξύ των υπό σύσταση και των υφιστάμενων επιχειρήσεων. Ειδικότερα, το 19% φιλοδοξεί να επενδύσει στον συγκεκριμένο κλάδο, τη στιγμή που μόλις το 6,2% δραστηριοποιείται ήδη. Συνολικά, το ποσοστό των start-ups που «ποντάρει» στην αγροδιατροφή διαμορφώνεται στο 12,6% (συμπεριλαμβάνει τις δύο παραπάνω κατηγορίες start-up).
Πρόσθετα, το 38,3% χρησιμοποιεί τουλάχιστον μία δομή υποστήριξης της επιχειρηματικότητας. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον προσελκύουν οι θερμοκοιτίδες-εκκολαπτήρια (incubators), σε ποσοστό της τάξεως του 16,4%.
Οι υφιστάμενες
Motor Oil: Καθήκοντα προέδρου αναλαμβάνει ο Γιάννης Βαρδινογιάννης
Ειδικά όσον αφορά στις υφιστάμενες start-ups, στα κυριότερα χαρακτηριστικά τους συμπεριλαμβάνονται τα εξής:
* Το 76,3% έχει ιδρύσει επιχείρηση την τελευταία πενταετία.
* Η πλειονότητα απασχολεί 1 εργαζόμενο, σε όρους πλήρους ετήσιας απασχόλησης.
* Το 95% έχει φορολογική έδρα στην Ελλάδα.
* Το 38,7% έχει φορολογική έδρα στην περιοχή Αθήνας-Πειραιά και περιχώρων.
* Το 24,1% περιλαμβάνει 2 άτομα, ενώ διαφοροποιήσεις εμφανίζονται μεταξύ των δύο κατηγοριών υπό σύσταση και υφιστάμενων επιχειρήσεων.
Σημειώνεται πως βάσει ΕΕ start-up νοείται μία μικρή επιχείρηση έως 5 ετών με αναπτυξιακό προσανατολισμό, η οποία αναζητά ένα επεκτάσιμο επιχειρηματικό μοντέλο ή καινοτομικό προϊόν-υπηρεσία και είναι ανοιχτή σε εναλλακτική χρηματοδότηση.
Ιωάννα Φεντούρη
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου