Οι χαρακτηρισμοί αυτοί είχαν εκστομιστεί τόσο από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα όταν ήταν αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης όσο και από τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ και υπεύθυνο του τμήματος Αμυνας, Θοδωρή Δρίτσα, για τον Λιβανέζο ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Ισκαντάρ Σκάφα. Ωστόσο χθες η κυβέρνηση αποφάσισε για ακόμα μία φορά να χρηματοδοτήσει έμμεσα τον εν λόγω επενδυτή με σκοπό να γίνουν νέες εργασίες επί των 4 υποβρυχίων του ελληνικού πολεμικού στόλου, «ΩΚΕΑΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ», «ΠΙΠΙΝΟΣ» και «ΚΑΤΣΩΝΗΣ».
Στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας για τη σύμβαση παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης προστέθηκε τροπολογία του υπουργείου Αμύνης με την οποία προσφέρεται για το πρώτο εξάμηνο του έτους επιπλέον χρηματοδότηση 18,8 εκατομμυρίων ευρώ.
Συγκεκριμένα, τα 13,6 εκατ. ευρώ αναμένεται να δοθούν σε εργαζόμενους για μισθοδοσία και ασφαλιστικές εισφορές, το 1,2 εκατ. για λειτουργικά έξοδα και συντήρηση υποδομών του Ναυπηγείου και τα 4 εκατ. ευρώ για τεχνική υποστήριξη και υλικά για ολοκλήρωση του προγράμματος των τεσσάρων υποβρυχίων.
Πριν από τέσσερα χρόνια, όμως, τον Οκτώβρη του 2013,ο Αλέξης Τσίπρας κατέθετε επίκαιρη ερώτηση στον τότε υπουργό Αμυνας χαρακτηρίζοντας το λουκέτο στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ως «πολιτικό και οικονομικό σκάνδαλο και έγκλημα εις βάρος των φορολογουμένων». Τότε, ο σημερινός πρωθυπουργός χαρακτήριζε τον Λιβανέζο ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Ισκαντάρ Σάφα ως «ψευτοεπενδυτή» και υποστήριζε ότι «κρατά ενέχυρο τα Ναυπηγεία και ομήρους και απλήρωτους τους εργαζόμενους σε αυτά».
Και συνέχιζε την ερώτηση λέγοντας: «Δίνουμε δισεκατομμύρια σε ψευτοεπενδυτές και αφήνουμε να ρημάζουν τα ελληνικά Ναυπηγεία. Αυτή τη στιγμή τέσσερα υπερσύγχρονα, πληρωμένα και σχεδόν ετοιμοπαράδοτα υποβρύχια αφήνονται να σαπίζουν στις εγκαταστάσεις. Η σύμβαση του 2010, με τη σφραγίδα των κ.κ. Βενιζέλου και Παπακωνσταντίνου, είναι μεγαλύτερο σκάνδαλο ακόμα και από την αρχική ναυπηγική σύμβαση που έχει τη σφραγίδα του εσχάτως καταδικασθέντα κ. Τσοχατζόπουλου».
Ο βουλευτής του Ποταμιού, Γιώργος Αμυράς, χθες στη Βουλή έκανε λόγο για σκανδαλώδη σύμβαση ενώ ρώτησε τον αναπληρωτή υπουργό Αμυνας, Δημήτρη Βίτσα: «Οταν η σύμβαση για τα υποβρύχια συζητείτο σ’ αυτήν εδώ την αίθουσα το 2012 και το 2013, ο κ. Τσίπρας είχε πει “ζητάω Εξεταστική και θα δούμε τον Βενιζέλο να ανεβαίνει τα σκαλιά της Δικαιοσύνης”. Τώρα τι γίνεται; Εσείς ανεβαίνετε τα σκαλιά της Δικαιοσύνης ή τα κατεβαίνετε; Πότε μας λέγατε πράγματα που δεν ίσχυαν; Το 2013 ή σήμερα;», με τον κ Βίτσα να του απαντά: «Μου αρκεί αυτό που έχω κάνει, το γεγονός δηλαδή ότι έχουμε σώσει σαν κυβέρνηση τα Ναυπηγεία, τα έχουμε σε λειτουργία, οι εργαζόμενοι πληρώνονται. Με αυτή την έννοια ό,τι και να γίνει, οποιαδήποτε απειλή δεν θεωρώ ότι θα τη φοβηθώ. Οχι από εσάς. Από οποιονδήποτε».
Σύμφωνα με τον υπουργό, «τον Οκτώβριο του 2014 και στις αρχές του 2015, δηλαδή μέχρι το πρώτο εξάμηνο, τα τέσσερα υποβρύχια καθελκύστηκαν. Από το δεύτερο εξάμηνο του 2015 τα τρία από τα τέσσερα υποβρύχια έχουν παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό για επιχειρησιακή χρήση. Στις αρχές του 2018 παραδόθηκε και το τέταρτο, το “ΚΑΤΣΩΝΗΣ”. Αυτό μας δίνει μια πολύ σημαντική υπεροπλία στο Αιγαίο. Υπάρχουν εργασίες για την ολοκλήρωση αυτών των υποβρυχίων. Αυτές οι εργασίες αφορούν ρυθμίσεις και δοκιμές των κινητήρων πρόωσης, ενεργοποίηση της αναερόβιας πρόωσης, απαιτήσεις αναβάθμισης του λογισμικού πλήθους συστημάτων και κάποιες εκκρεμότητες στις εργασίες και στις ρυθμίσεις που αφορούν τους ιστούς και τα λοιπά. Αντίστοιχα υπάρχουν ζητήματα που αφορούν τα συνοδά πλοία. Αυτό είναι το πρώτο, το αιτιολογικό. Συγχρόνως, όπως γνωρίζετε, βρισκόμαστε σε αναμονή της απόφασης του Πρωτοδικείου Αθηνών για αναγκαστική διαχείριση των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε., δηλαδή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Κανονικά έπρεπε να είχε βγει τον Δεκέμβριο του 2017. Δεν έχει βγει μέχρι τώρα. Είμαστε σε αναμονή και αυτής της διαδικασίας».
Με βάση την απόφαση θα κριθεί εάν θα δοθεί ακόμη μία ανάσα στη λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά για τουλάχιστον ένα χρόνο ή εάν θα μπει λουκέτο στην επιχείρηση. Αν το δικαστήριο κάνει δεκτό το αίτημα του Ελληνικού Δημοσίου και της Τράπεζας Πειραιώς, η εταιρία θα τεθεί σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης και έτσι θα αναζητηθεί από την κυβέρνηση ο επενδυτής που θα αναλάβει να διατηρήσει τα Ναυπηγεία ανοιχτά.
Εάν όμως το αίτημα απορριφθεί, τότε η εταιρία θα κληθεί να συμμορφωθεί με την καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, το οποίο επέβαλε πρόστιμο για τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις (είχαν δοθεί τα έτη 1996, 1998, 2000, 2002, 2004).
Αναστασία Βαμβακά
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]