Σύμφωνα με σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, που πέρασε την προηγούμενη εβδομάδα από το Υπουργικό Συμβούλιο και αναμένεται να ψηφιστεί μέσα στο φθινόπωρο, υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών θα μπορούν πλέον να παρέχουν μόνο αδειοδοτημένες εταιρίες και μόνο με δημοσίας χρήσεως αυτοκίνητα, δηλαδή, ταξί.
Ανατροπή
«Στην ουσία, η κυβέρνηση θέλει να καταργήσει τον προηγούμενο νόμο του 2012, βάσει του οποίου καθορίζονταν οι όροι, η διαδικασία και οι προϋποθέσεις εκμίσθωσης επιβατηγών Ι.Χ. με οδηγό από τουριστικά γραφεία, γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων και εταιρίες και συνεταιρισμούς Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης αυτοκινήτων», επισημαίνουν στον Ελεύθερο Τύπο παράγοντες της αγοράς, εξηγώντας πως εάν τελικά ισχύσει ο επίμαχος νόμος, μαζί με την Uber θα ζημιωθούν και μια σειρά από άλλες εταιρίες και δη σε μια περίοδο που η ανεργία καλπάζει.
Στο σ/ν, μάλιστα, προβλέπονται βαρύτατα πρόστιμα, τόσο για τις εταιρίες και τους οδηγούς όσο και για τους πελάτες που θα χρησιμοποιήσουν μη αδειοδοτημένες επιχειρήσεις.
Προς επίρρωση, την πρώτη φορά που θα εντοπιστεί μια τέτοια εταιρία να παρέχει υπηρεσίες μεταφοράς, θα πληρώνει πρόστιμο 50.000 ευρώ (5.000 ευρώ ο πελάτης), τη δεύτερη φορά 100.000 ευρώ και την τρίτη φορά οι διαδικτυακοί πάροχοι θα μπλοκάρουν την ηλεκτρονική της διεύθυνση, ώστε να μην μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει την υπηρεσία.
Να γίνει διάλογος
Ανοιχτοί σε συνομιλίες, τόσο με την κυβέρνηση όσο και με όλους τους εμπλεκόμενους στον κλάδο των μεταφορών, δηλώνουν τα στελέχη της Uber.
«Σε άλλες χώρες, όπως, για παράδειγμα, στην Πορτογαλία, βρεθήκαμε σε ένα τραπέζι όλοι οι φορείς, προκειμένου να συζητήσουμε για τις αλλαγές που πρέπει να εφαρμοστούν, έτσι ώστε να βρεθεί μια επωφελής -για όλες τις πλευρές- λύση», αναφέρουν χαρακτηριστικά στον «Ε.Τ.», ξεκαθαρίζοντας πως κάτι τέτοιο ουδέποτε έχει γίνει στην Ελλάδα. «Η Uber λανσαρίστηκε στην εγχώρια αγορά προσφέροντας δύο υπηρεσίες.
Την UberTaxi, η οποία βοηθά τους καταναλωτές να μετακινηθούν γρήγορα, εύκολα και οικονομικά, με συνεργαζόμενους οδηγούς ταξί και την UberX, η οποία αναλαμβάνει να μεταφέρει τους πελάτες στον τελικό προορισμό, από κοινού με οδηγούς, οι οποίοι ανήκουν σε αδειοδοτημένες εταιρίες ενοικιάσεως αυτοκινήτων», τονίζουν, προσθέτοντας πως πάγια τακτική της εταιρίας είναι να παρέχει υπηρεσίες σε συνεργάτες της, οι οποίοι λειτουργούν με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία ενοικίασης αυτοκινήτου με οδηγό.
«Στο πλαίσιο αυτό, οι όποιες καταγγελίες ότι δραστηριοποιούμαστε στη χώρα χωρίς τις σχετικές άδειες και χωρίς πιστοποιημένους οδηγούς δεν ευσταθούν», καταλήγουν χαρακτηριστικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις προχθές ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ), κ. Θύμιος Λυμπερόπουλος, επιτέθηκε με βαρύτατους χαρακτηρισμούς κατά της Uber, κάνοντας λόγο για «διαπλοκή» και «τεράστια φοροδιαφυγή».
Σύμφωνα με τα στελέχη της Uber, ωστόσο, αμέσως μόλις ο επιβάτης φθάσει στον προορισμό του λαμβάνει στο mail την απόδειξη πληρωμής για τη διαδρομή.
Τριετή συμβόλαια με τους οδηγούς
Την υπογραφή συμβολαίου τριετούς διάρκειας με τους οδηγούς θέτει ως απαραίτητη προϋπόθεση το υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να χορηγήσει την απαιτούμενη άδεια. Η Beat (πρώην Taxibeat), για παράδειγμα, η οποία χρησιμοποίησε από την αρχή μόνο επαγγελματίες οδηγούς ταξί και άρα πληροί τα… κυβερνητικά standards να δραστηριοποιείται εντός της χώρας, καλείται να αναθεωρήσει τις συνεργασίες της.
«Εάν επιβεβαιωθούν οι φήμες που θέλουν την ελληνική startup να έχει ‘‘χάσει’’ μέρος του δυναμικού της εξαιτίας της εξαγοράς της από τη γερμανική Daimler, τότε οι νέες απαιτήσεις του νόμου θα αποτελέσουν μεγάλη πρόκληση για τα στελέχη της Beat», διατείνονται παράγοντες της αγοράς.
Αγγελική Βελεσιώτη
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου