Στη Φρανκφούρτη παρουσιάστηκε ισχυρός και ειλικρινής. Ισχυρός διότι απέδειξε ότι η επιλογή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι οριστική όσο και πειστική. Ειλικρινής διότι παραδέχθηκε χωρίς περιστροφές τους εξωτερικούς κίνδυνους και τα εσωτερικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο όμιλος Volkswagen. Με αυτόν τον τρόπο ανέλυσε ο CEO του γερμανικού κολοσσού Χέρμπερτ Ντίες τη στρατηγική του Βόλφσμπουργκ σε συνέντευξή του στο Quattroruote λίγο μετά την παρουσίαση του ID.3, του πρώτου ηλεκτρικού «του λαού».
Ο όμιλος VW ποντάρει αποφασιστικά στα ηλεκτρικά. Παραμένει το κατάλληλο σχέδιο αυτό;
Αναμφισβήτητα. Είμαστε στο σωστό δρόμο και με το ID.3 προσφέρουμε μία ρεαλιστική εναλλακτική λύση στους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Θα καταφέρετε να επιτύχετε κερδοφορία;
Σας λέω ότι όλα μας τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι κερδοφόρα, το ID.3 προφανώς στις μικρές κατηγορίες και τα SUV στη μεσαία. Θεωρούμε ότι τα EV είναι ο καλύτερος τρόπος για να πετύχουμε τους στόχους εκπομπών ρύπων του στόλου μας. Η τεχνολογία τους είναι η πιο προσιτή από κάθε άλλη, περιλαμβανομένων των υβριδικών και των υβριδικών για την πρίζα. Πιστεύουμε ότι έχουμε μεγάλο πλεονέκτημα στην αγορά διότι η δική μας προσέγγιση στην επίτευξη των στόχων είναι πιο οικονομική από το να αγοράζουμε credit ρύπων ή από το να βασιζόμαστε μόνο στα υβριδικά.
Πόσα αυτοκίνητα με ηλεκτροκινητήρα χρειάζεστε για να πιάσετε το όριο των 95 γρ./χλμ. που έχει θέσει η Ε.Ε.;
Εξαρτάται από την παραγωγική ικανότητα, ωστόσο πιστεύω ότι χρειαζόμαστε περίπου 200.000 ηλεκτρικά μέσα στο 2020. Φέτος πλησιάζουμε τις 20.000 μονάδες αλλά γνωρίζουμε ότι το Audi E-Tron έχει ακόμη πολλά περιθώρια ανάπτυξης ενώ η Porsche Taycan έχει πρακτικά εξαντληθεί. Και για το ηλεκτρικό Volkswagen up!, που το προτείνουμε σε μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα τιμή, υπολογίζουμε σημαντικό όγκο πωλήσεων. Αργότερα, στα μέσα του 2020 θα έρθει το ID.3.
Υπάρχουν γεωπολιτικοί κίνδυνοι που μπορεί να αντιμετωπίσετε;
Ναι, υπάρχουν αυξανόμενες αβεβαιότητες στο χώρο του αυτοκινήτου οι οποίες μας αφορούν άμεσα, όπως ο πόλεμος δασμών ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα, η οποία για εμάς είναι η σημαντικότερη αγορά. Στην Κίνα όμως εξάγουμε μόνο το 5% των αυτοκινήτων μας, τα υπόλοιπα κατασκευάζονται εκεί για την εσωτερική αγορά. Οι εξαγωγές είναι πολύ πιο δυνατές προς τις ΗΠΑ και αφορούν κυρίως τις premium μάρκες μας. Είμαστε εκτεθειμένοι σ’ εκείνη την αγορά και σε περίπτωση ενός εμπορικού πολέμου τα εργοστάσιά μας στη Γερμανία και γενικότερα στην Ευρώπη θα είχαν συνέπειες. Είμαστε ανήσυχοι. Όπως είμαστε και για το Brexit, τόσο επειδή στη Μ. Βρετανία έχουμε την Bentley, όσο και επειδή πρόκειται για μία μεγάλη αγορά για premium μάρκες.
Στην Ευρώπη η ζήτηση των EV παραμένει χλιαρή. Πώς θα πείσετε το κοινό;
Εξαρτάται για ποιες χώρες μιλάμε, από τη φορολογική της πολιτική και τα κίνητρα. Γνωρίζετε ότι στη Νορβηγία τα ηλεκτρικά αντιπροσωπεύουν το 50% των πωλήσεων. Η γερμανική κυβέρνηση έχει θέσει στόχο την επιτυχία των αυτοκινήτων με μπαταρίες. Από την άλλη, ο πελάτης είναι που θα επιλέξει και έως ότου παραμένουν οι φορολογικές διευκολύνσεις για τα diesel, θα επιμένει σ’ εκείνη την τεχνολογία. Επιπλέον, η βελτίωση των υποδομών φόρτισης και η παραγωγή πιο καθαρής ενέργειας είναι υποχρέωση της κοινωνίας στο σύνολό της να αντιμετωπίσει.
Πιστεύετε ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να κάνουν περισσότερα;
Βεβαίως. Στη Γερμανία προωθούμε την απελευθέρωση από τους άνθρακες στην παραγωγή ενέργειας διότι σήμερα έχουμε μία από τις χειρότερες τιμές CO2 σε όλη την Ευρώπη: είμαστε ακόμη κοντά στο 40% της συνολικής παραγωγής ενέργειας με το συγκεκριμένο καύσιμο. Το να τροφοδοτούμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με αυτήν την πηγή ενέργειας δεν έχει νόημα. Άλλες χώρες έχουν ανακοινώσει την εγκατάλειψη του άνθρακα βραχυπρόθεσμα: η Γαλλία θα κλείσει την τελευταία μονάδα της το 2022, Ιταλία και Μ. Βρετανία το 2025 και η Ισπανία το 2030. Στη Γερμανία πρέπει να περιμένουμε μέχρι το 2038.
Γιατί επενδύετε στην παραγωγή μπαταριών;
Προσπάθησα να πείσω τους μεγάλους Γερμανούς προμηθευτές να επενδύσουν στις μπαταρίες διότι οι ποσότητες που χρειαζόμαστε είναι τεράστιες. Επιπλέον, αν υποθέσουμε ότι το 2025 το 10% των αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα είναι ηλεκτρικά, δεδομένου ότι η κάθε μπαταρία κοστίζει 5-6.000 ευρώ, ένας στόλος 10 εκατομμυρίων αυτοκινήτων συνεπάγεται κύκλο εργασιών 50-60 δισεκατομμυρίων, το διπλάσιο δηλαδή της Porsche. Και αυτή θα είναι η μεγαλύτερη χοντρική αγορά στον κόσμο. Κάποιοι λένε ότι οι μπαταρίες έχουν χαμηλά περιθώρια κέρδους ως προϊόντα πρώτης ανάγκης. Αντίθετα, όποιος φτιάχνει μπαταρίες δουλεύει με κέρδος 10% και αυτός είναι ο τομέας με την πιο γρήγορη ανάπτυξη στη βιομηχανία. Γι’ αυτό επενδύσαμε σε μία ευρωπαϊκή startup ώστε να ξεκινήσουμε την παραγωγή μπαταριών κοντά στο Βόλφσμπουργκ και να έχουμε τον έλεγχο της τεχνολογίας και της εξέλιξης. Αν κοιτάξουμε τις επενδύσεις στα ηλεκτρικά, το 50% αφορά την παραγωγή μπαταριών.
Τι αντίκτυπο θα έχει η επικράτηση των ηλεκτρικών στις θέσεις εργασίας;
Όχι μεγάλο στα εργοστάσια συναρμολόγησης, στα οποία θα έχουμε μειωμένη ανάγκη προσωπικού κατά 10-15%. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν λιγότερα χέρια στην κατασκευή τους. Όμως μπορούμε να το διαχειριστούμε αυτό χάρη και στη δημογραφική καμπύλη, σύμφωνα με την οποία πολλοί μεσήλικες – οι λεγόμενοι baby boomers – βγαίνουν τώρα στη σύνταξη. Έχουμε υπογράψει συμφωνίες με τα συνδικάτα για μία σταδιακή μείωση του εργατικού δυναμικού τα επόμενα χρόνια: για παράδειγμα, από 8.000 σε 5.000 στο εργοστάσιο του Έμντεν και από 15 σε 10.000 στο Αννόβερο. Οι εξωτερικοί προμηθευτές θα υποφέρουν περισσότερο μια και θα απωλέσουν το 30% περίπου του δυναμικού τους. Στα επόμενα δέκα χρόνια, όταν η διάδοση των EV θα έχει φτάσει στο 40% θα πρέπει να βρούμε λύσεις για τα μισά από τα εργοστάσιά μας που κατασκευάζουν κινητήρες και κιβώτια. Θα είναι δύσκολο αλλά θα το διαχειριστούμε. Πάντα με συμφωνημένα σχέδια σταδιακού περιορισμού των θέσεων εργασίας.
Τι πιστεύετε για το κίνημα κατά του αυτοκινήτου;
Είναι ιδεολογικό, δεν έχει να κάνει με το περιβάλλον. Όμως δεν θα έχει συνέχεια διότι ο κόσμος αγαπά την ελευθερία της οδήγησης και θα υπερασπιστεί το δικαίωμα στο αυτοκίνητο.