Τελικά (αν και στην αρχή ακόμη αυτού του κειμένου), την αγορά διαφεντεύουν τα SUV. Είναι τέτοια η πληθώρα τους, ο ρυθμός με τον οποίο παρουσιάζονται, το γεγονός ότι ελάχιστες εταιρίες έχουν μείνει έξω από το παιχνίδι, οι υποκατηγορίες που δημιουργούνται, που δεν θα μπορούσαν παρά να επηρεάσουν άλλα, «παραδοσιακά» segments.
Ποιος ο λόγος να επιλέξεις ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας D, όταν εκεί έξω υπάρχουν άφθονες επιλογές από υψηλόσωμα, ευρύχωρα και για κάθε γούστο και βαλάντιο SUV; Γιατί να μην προτιμήσεις ένα πιασάρικο (και αυτό γράφεται δίχως ίχνος ειρωνείας) μοντέλο, με χαρακτηριστικά που θα εξυπηρετούν εστιασμένα τις ανάγκες σου, αφού η ποικιλία σε μάρκες, αμαξώματα, κινητήρες, μεταδόσεις, εξοπλισμό και τιμές, είναι τεράστια;
VW ID.3 GTX Vs MG4 XPOWER: Τα GTI… αλλιώς
Κάποτε, τα SUV ήταν η επιλογή που έκανε τη διαφορά στο δρόμο. Πέρα από τη ματαιοδοξία (που, κακά τα ψέματα, είναι χαρακτηριστικό αγοραστών και όχι αυτοκινήτων), ήθελες δεν ήθελες ξεχώριζες. Αρχικά σαν τη μύγα μες το γάλα, κατόπιν λιγότερο ενώ πλέον, πλησιάζουμε την εποχή που η διαφοροποίηση προϋποθέτει να μην οδηγείς κάποιο SUV ή crossover. Tο τελευταίο εμπεριέχει μεν μια δόση υπερβολής, αλλά καταπώς δείχνουν οι πωλήσεις πάλαι ποτέ κραταιών κατηγοριών, ίσως και να μην είμαστε μακριά από μια τέτοια πραγματικότητα.
Η Τόλμη της Peugeot
Ο τολμών δεν νικά απαραίτητα. Μπορεί να φάει και τα μούτρα του. Στην περίπτωση της Peugeot όμως, η παρουσίαση του 508 ήταν ένα υπολογισμένο ρίσκο. Τόσο καλά δε υπολογισμένο, μου παύει να είναι παρακινδυνευμένη. Η εταιρία θα μπορούσε να μην αντικαταστήσει το σεντάν της και να ρίξει το βάρος στα SUV της γκάμας της, ωστόσο το τόλμησε. Και όχι μόνο αυτό, αλλά διαμήνυσε ότι στοχεύει ευθέως τις premium μάρκες. Ωστόσο, από τα λόγια στις πράξεις η απόσταση είναι μεγάλη, όσο και αυτή που χωρίζει τις προθέσεις με το αποτέλεσμα. Τουτέστιν, το 508 καλείται να σηκώσει το βάρος μιας σημαντικής, στρατηγικά, επιλογής.
Η κατηγορία που ανήκει συρρικνώνεται και δεν είναι πλέον το –τόσο- εύρωστο segment που ήταν πριν από μια δεκαετία. Εσχάτως όμως, δείχνει να σταθεροποιείται και σε κάθε περίπτωση οι πωλήσεις του, μόνο αμελητέα ποσότητα δεν μπορούν να θεωρούνται. Κυρίως από μια αυτοκινητοβιομηχανία με εξαιρετικό βιογραφικό στις μπερλίνες. Κάπως έτσι, το «ρίσκο» της Peugeot, τείνει προς το «υπολογισμένο». Κυρίως όμως, είναι το ίδιο το αυτοκίνητο που κάνει την κίνηση της εταιρίας να φαίνεται ελάχιστα αβέβαιη.
Το 508 είναι ένα sedan που τιμά με τον καλύτερο τρόπο, τόσο το σχεδιαστικό παρελθόν της μάρκας (και σίγουρα πολύ περισσότερο από το προηγούμενο μοντέλο), όσο και τον όρο «πεντάθυρο κουπέ».
Βρίθει σχεδιαστικών ιδιωμάτων, στερείται κραυγαλέων χαρακτηριστικών και είναι από τα πιο κομψά σχήματα που κυκλοφορούν. Το πιο αξιοσημείωτο, είναι ότι καταθέτει σαφή, και δημιουργική άποψη και ξέρει τι ακριβώς είναι και που στοχεύει. Από τα πιο καίρια γνωρίσματά του, είναι το περιορισμένο ύψος του και ο ελάχιστος πίσω όγκος, μαζί και τα παράθυρα χωρίς πλαίσιο, μια κατασκευαστική πονηριά που, όταν οι μπροστινές πόρτες είναι ανοιχτές, ενισχύει την «παραίσθηση του κουπέ». Έτερο σημείο προσοχής είναι η μάσκα. Ενώ υπάρχουν αναφορές στα 3008 και 5008, απαραίτητες για την εταιρική σχεδιαστική εικόνα, το τελικό αποτέλεσμα έκτος από πρωτότυπο είναι ιδιαίτερα καλαίσθητο αλλά και ταιριαστό με το αμάξωμα.
Sedan ή κάτι άλλο;
Τα παραπάνω δεν αποτελούν προνόμιο της συγκεκριμένης έκδοσης. Άλλωστε, οι τροχοί των 19 ιντσών της έκδοσης GT θα μπορούσαν να είναι απλώς ένα στοιχείο προαιρετικού εξοπλισμού. Όμως, οι στάνταρ παροχές που υπάρχουν στο εσωτερικό είναι τεκμήριο ότι πρόκειται για το κορυφαίο μοντέλο της γκάμας. Πέραν αυτών, όποιο υλικό κι αν έχει χρησιμοποιηθεί είναι εξαιρετικής ποιότητας και είναι χαρακτηριστικό ότι η καμπίνα των επιβατών είναι λίθοι, πλίνθοι, κέραμοι, αλλά κάθε άλλο παρά ατάκτως ερριμμένα. Υλικά, γραμμές και ποικίλες επιφάνειες έχουν συνδυαστεί με τέτοιο τρόπο που παράγουν αλλά και εργονομικό έργο. Πράγματι, παρά την πρωτοκαθεδρία της σχεδίασης και την προτεραιότητα που έχει δοθεί στην αρτιότητά της, η χρηστικότητα ακολουθεί κατά πόδας. Εξάλλου, είναι τόσα τα συστήματα υποβοήθησης που η «αποστολή» του οδηγού είναι απλούστερη και η παραμονή των επιβατών απολαυστικότερη. Ενδεικτικό είναι ότι στην πληθώρα των συστημάτων αυτών, περιλαμβάνεται (για πρώτη φορά στην κατηγορία) και η λειτουργία νυχτερινή «όρασης» Night Vision, που μέσω μιας κάμερας υπέρυθρων αναγνωρίζει ό,τι κινείται σε απόσταση έως και 250 μέτρα μπροστά από το αυτοκίνητο και προειδοποιεί τον οδηγό μέσω του ψηφιακού πίνακα οργάνων.
Το επίπεδο εξοπλισμού αν και «προκλητικό» είναι και αναμενόμενο, όταν η τιμή προσεγγίζει τις 50.000 ευρώ (48.800). Aλλά δεν είναι το πιο σημαντικό που αγοράζεις με αυτά τα χρήματα.
O κινητήρας των μόλις 1.6 λίτρων αποδίδει 225 ίππους και ο συνδυασμός των δύο τιμών μπορεί εκ πρώτης ανάγνωσης να σε κάνει να μισοκλείσεις τα μάτια με καχυποψία. Διαψεύδεσαι από τις πρώτες κιόλας στιγμές της οδήγησης και συνειδητοποιείς ότι –μεταξύ πολλών άλλων- ο άμεσος ψεκασμός και η υπέρ-εξέλιξη των turbo έχει κάνει θαύματα και έχει διαγράψει από το λεξιλόγιο του 508 τον όρο «υστέρηση». Κι έπειτα, είναι και το πολύ καλό 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο του γκρουπ PSA, που κάνει τη νοσταλγία για να χειροκίνητα να ακούγεται μια γραφική ιδεοληψία. Ανεβάζει ταχύτατα και κατεβάζει το ταχύτερο δυνατό με δεδομένη τον παράλληλο σκοπό του να προστατεύσει τον κινητήρα και βεβαίως συνεισφέρει στο άκοπο της μετακίνησης, κυρίως στο αστικό περιβάλλον. Το τελευταίο, αλλά όχι το λιγότερο σπουδαίο χαρακτηριστικό του 508, είναι η διαπρεπής οδηγική συμπεριφορά του. Για την ακρίβεια, πρόκειται για το στοιχείο που κάνει αυτό το σεντάν να τείνει σε κουπέ, περισσότερο από το σχήμα το αμαξώματος. Ακλόνητο στις υψηλές ταχύτητες, με εκπληκτική ποιότητα κύλισης και ακριβέστατο τιμόνι, το 508 μπορεί, οδηγικά μιλώντας, να πάει εκεί που κανένα σεντάν δεν πήγε ποτέ. Και όλα αυτά κλιμακούμενα, ανάλογα με την επιλογή στο σύστημα παραμετροποίησης που ρυθμίζει την απόκριση του κινητήρα, τις αλλαγές του κιβωτίου αλλά και την απόσβεση των ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αμορτισέρ.
Ειδικά η έκδοση GT του 508, ελέω κινητήρα και οδηγικού εξοπλισμού, είναι ένα «θεωρητικό» σεντάν που τείνει, όσο είναι αυτοκινητικώς δυνατό, σε κουπέ, σε ένα GT. Και είναι άξιο μνείας ότι αυτή ήταν η πρόθεση της Peugeot, ότι πρόκειται για τόλμη και όχι για «τυχαίο» ή συγκυριακό γεγονός.