Η ούγια του premium είναι δίκοπο μαχαίρι. Αν δεν καταφέρουν να αποδείξουν του λόγου τους το αληθές τα αυτοκίνητα που ισχυρίζονται ότι τη φέρουν, βάζουν τα χεράκια τους, βγάζουν τα ματάκια τους και ρίχνονται οικιοθελώς στην αρένα με τα λιοντάρια. Ξεχάστε τον ειδικό Τύπο και τις συγκριτικές δοκιμές. Η αρένα με τα τρομακτικότερα θηρία είναι η αγορά. Και κατά περιόδους, έχουν υπάρξει μοντέλα που έγιναν το βούτυρο στο ψωμί κραταιών εταιριών, γιατί το μόνο premium που είχαν ήταν η τιμή.
Το «premium» είναι το ιερό γκραάλ αρκετών brands, ο ευσεβής πόθος πολλών αυτοκινήτων. Η δε κοστολόγησή τους ένα δισεπίλυτο πρόβλημα γιατί θα πρέπει να εξασφαλίζει –μεταξύ πολλών άλλων- κάτι που μια εταιρία υποθετικά απεύχεται: Την σπανιότητα στους δρόμους. Ή τουλάχιστον την επίφασή της.
Το DS 3 Crossback, το νεότερο δείγμα γραφής της καθ’ όλα ανεξάρτητης πλέον μάρκας, βούτηξε άμα τη εμφανίσει του στα βαθιά, εκεί που κολυμπούν τα Audi Q2 και Mini Countryman. Και το πιθανότερο είναι πρόκειται να ισορροπήσει μεταξύ της ευκταίας «σπανιότητας» και της καλής επίδοσης στην αγορά, όντας σοφά τιμολογημένο. Τι γίνεται όμως με την κορυφαία έκδοση των 155 ίππων και 31.850 ευρώ;
Καινοτομία εν κινήσει
Το μόνο που προετοίμασε το αυτοκινητικό κοινό (αγοραστικό και μη) για την έκπληξη του DS 3 Crossback, ήταν το DS 7 που είχε προηγηθεί. Όμως, το τελευταίο είχε το πλεονέκτημα του μεγέθους, που μετράει πάντα και κυρίως στην αρχική εντύπωση ενός «μεγάλου» αυτοκινήτου που είναι ταυτόχρονα και καλοσχεδιασμένο. Το DS 3 από την άλλη, είναι ένα συμπαγές B-SUV με τις «συνήθεις» διαστάσεις δεκάδων άλλων που κυκλοφορούν εκεί έξω και βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στο καινοτόμο του design του.
Για την καινοτομία τα έχουμε ξαναπεί. Όταν είναι αυτοσκοπός, μπορεί να παγιδεύσει μια εταιρία και το μοντέλο της στο δόκανο του εύκολου εντυπωσιασμού και της εκκεντρικότητας χωρίς χρηστικό αντίκρισμα. Ένα τέτοιο αποτέλεσμα, είναι εφήμερο και καταδικασμένο να μην αντέξει στο χρόνο, τη στιγμή που το DS 3 είναι μέσα-έξω ένα μωσαϊκό σχεδιαστικών γραμμών, υλικών κατασκευής και αισθητικών επιλογών, με εξαιρετική συνέχεια. Ακόμη πιο εντυπωσιακό, είναι το γεγονός ότι τα αυτά τα επιμέρους στοιχεία λειτουργούν διττά. Είναι τα κομμάτια ενός καλαίσθητου συνόλου, αλλά και τα αυθυπόστατα μέρη του σε ένα αμάξωμα (και εσωτερικό) που μπορείς να εξονυχίζεις με τις ώρες. Τα φώτα εμπρός και πίσω , η μάσκα με το πολύ όμορφο λογότυπο που απεχθάνεται τη συμμετρία, η μεσαία κολώνα, οι τροχοί , οι εξατμίσεις (της συγκεκριμένης έκδοσης), οι flush fitting «αναδυόμενες» χειρολαβές, είναι οι λεπτομέρειες που κάνουν το DS 3 να ξεχωρίζει, αλλά με κομψότητα. Και αυτό το τελευταίο, δεν είναι καθόλου εύκολο.
Hyundai Inster: Ξεκίνησαν οι πρoπαραγγελίες, ποιες είναι οι πρώτες ενδείξεις για την τιμή του
Αντίστοιχες λεπτομέρειες υπάρχουν και στο χώρο των επιβατών, όπου η φινέτσα περισσεύει. Τα υλικά είναι κορυφαία, το φινίρισμα πολύ καλό (αν και λιγότερο προσεγμένο στα «κρυφά σημεία») και η εργονομία συνειδητοποιείς ότι είναι ικανοποιητική, αφού ξεπεράσεις το αναπάντεχο λόγω της σχεδιαστικής πρωτοτυπίας. Τα περί καινοτομίας και λειτουργικότητας που λέγαμε πιο πάνω, γίνονται απολύτως αντιληπτά εδώ, στο εσωτερικό του DS 3. Οι χώροι είναι άνετοι (και τα καθίσματα ακόμη περισσότερο) και το πορτ μπαγκάζ έχει όγκο 350 λίτρα, καθιστώντας το αυτοκίνητο πρακτικό στην καθημερινότητα. Το σχήμα του ρόμβου, ή κατά την DS του διαμαντιού, υπάρχει παντού και, φυσικά, εκτός της κεντρική οθόνης ψηφιακός είναι και ο πίνακας οργάνων με το head-up display.
Το downsizing (και όχι μόνο) στα καλύτερά του
Μόλις 1.2 λίτρα και τρεις κύλινδροι, αποδίδουν 155 ίππους και μάλιστα με εξαιρετικά χαρακτηριστικά λειτουργίας. Ο πολυβραβευμένος κινητήρας Puretech, που διατίθεται και σε άλλες εκδόσεις απόδοσης, συνδυάζεται σ’ αυτή την περίπτωση αποκλειστικά με το εξαιρετικό αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων και το κάνει με ιδανικό τρόπο. Πολλές φορές έχουμε αναφερθεί σ’ αυτό το σύστημα μετάδοσης (αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς, αφού δεν η γκάμα δεν περιλαμβάνει τετρακίνητες εκδόσεις), την σωστή κλιμάκωση, αλλά και την ταχύτητα των αλλαγών στην χειροκίνητη επιλογή ακόμη και στα «κατεβάσματα» σχέσεων, κυρίως στην επιλογή «Sport».
Το DS 3 βασίζεται στη νέα πλατφόρμα CMP (Common Modular Platform). Το γκρουπ PSA μας ενημερώνει ότι σε σχέση με την προηγούμενη της κατηγορίας, είναι κατά 35 κιλά πιο ελαφριά και κατά 30% πιο άκαμπτη. Κι ακόμη κι αν αυτό μας λέει κάτι σε θεωρητικό επίπεδο, είναι το πρακτικό που μας αποδεικνύει ότι πρόκειται για ένα ποιοτικά άριστο πλαίσιο, ακλόνητο στο δρόμο, που συμβάλλει στα πολύ καλά δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου.
Ο οδηγικός χαρακτήρας του DS 3 γενικά και του συγκεκριμένου πολύ περισσότερο, είναι το κερασάκι στην τούρτα. Γιατί αυτό το αμάξωμα που βρίθει ιδιοτυπιώ,ν δεν έχει επαναπαυθεί στο σχεδιαστικό του θρόνο αλλά είναι απολαυστικό στο δρόμο. Πέραν του πλαισίου, η ανάρτηση είναι σφιχτή, προσφέρει αρκετή άνεση και ακόμη περισσότερη αίσθηση, ενώ παρά την ικανή απόσταση από το έδαφος και ακριβώς λόγω της «ρύθμισης» οι κλίσεις είναι περιορισμένες. Στο ίδιο μοτίβο και το σύστημα διεύθυνσης (με την άψογη στεφάνη του τιμονιού), που είναι ακριβές και δεν υστερεί σε χρηστικότητα εντός πόλης.
Η DS Automobiles είναι πολύ νέα για να έχει παράδοση, όπως τουλάχιστον την εννοούμε όταν αναφερόμαστε σε αυτοκινητοβιομηχανίες και ειδικά σε premium μάρκες. Αλλά με μοντέλα σαν το DS 3 καταφέρνει κάτι μοναδικό: Να δημιουργήσει ένα πολύ καλό προηγούμενο σε ελάχιστο χρονικό διάστημα.