Γράφει ο Στέλιος Πέτσας *
Δύο χρόνια που αποδεικνύουν ότι η κυβέρνηση αυτή βιάζεται μόνο όταν πρόκειται να διορίσει κομματικές στρατιές, να βολέψει συγγενείς και φίλους, να «ξεπλύνει» προβληματικά «πόθεν έσχες» στελεχών της, να «κουκουλώσει» την κακοδιαχείριση στο προσφυγικό/μεταναστευτικό, να εκβιάσει αποφάσεις της Δικαιοσύνης, να φιμώσει τον πλουραλισμό στα μέσα ενημέρωσης, να «πουλήσει προστασία» στους κουκουλοφόρους που καίνε την Αθήνα και να πισωγυρίσει την Παιδεία μας.
Αντίθετα, κωλυσιεργεί και δεν κάνει τίποτα για να προσελκύσει επενδύσεις που θα δημιουργήσουν δουλειές, να κάνει πιο αποτελεσματικό το κράτος, να μειώσει τη σπατάλη, να διευκολύνει το επιχειρείν, να μειώσει τη γραφειοκρατία, να ενισχύσει τον ανταγωνισμό και την εξωστρέφεια.
Με λίγα λόγια, η κυβέρνηση Τσίπρα δεν κάνει τίποτα για να βελτιώσει το παρόν, αλλά κάνει τα πάντα για να ναρκοθετήσει το μέλλον μας. Και μια απόδειξη αυτής της διαπίστωσης είναι το πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε το βράδυ της Δευτέρας. Ενα σχέδιο νόμου που εντάσσονταν στο πλαίσιο μεταρρύθμισης και εκσυγχρονισμού της διαδικασίας πτώχευσης, της απονομής δικαιοσύνης, της φορολογικής συμμόρφωσης και της προώθησης του πλαστικού χρήματος. Ομως, δυστυχώς, το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας μεταρρύθμισης στα χαρτιά!
Στον Πτωχευτικό Κώδικα είναι η δεύτερη φορά που η παρούσα κυβέρνηση κάνει τροποποιήσεις μέσα σε ένα χρόνο. Δύο νομοσχέδια, κανένα σχέδιο για το πώς θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες πτώχευσης, χωρίς να ευνοούνται οι μπαταχτσήδες, αλλά ταυτόχρονα να δίνεται δεύτερη ευκαιρία σε όσους την αξίζουν. Ετσι, ακόμη και οι θετικές διατάξεις ορισμένων άρθρων δεν εξυπηρετούν κάποιο γενικότερο σχεδιασμό αλλά χάνονται μέσα στην προχειρότητα. Ατολμες, αποσπασματικές και επουσιώδεις ρυθμίσεις, που δεν στηρίζουν ούτε τις επιχειρήσεις αλλά ούτε και την αίσθηση δικαίου και ορθολογισμού στην πτωχευτική διαδικασία.
Στην οικειοθελή αποκάλυψη εισοδημάτων, ούτε η ίδια η κυβέρνηση δεν πιστεύει ότι θα φέρει έσοδα στο δημόσιο ταμείο από τους φοροφυγάδες. Επιβάλλει υψηλότατους φορολογικούς συντελεστές που ξεπερνούν το 60%. Τέτοιοι συντελεστές από μόνοι τους αποθαρρύνουν την αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων.
Σταϊκούρας: Ο απολογισμός του 2024 και οι προτεραιότητες για το 2025 σε υποδομές και μεταφορές
Αλλά ακόμη και αν κάποιος αποφασίσει να δηλώσει εισοδήματα που είχε αποκρύψει, κινδυνεύει, αν χάσει τη ρύθμισή του, να αναβιώσουν όλες οι προηγούμενες διοικητικές και ποινικές κυρώσεις, οι προσαυξήσεις και τα πρόστιμα! Επομένως, θα προσέλθουν μόνο όσοι ήδη έχουν υπαχθεί σε έλεγχο για υποθέσεις φοροδιαφυγής. Μόνο αυτούς ευνοεί, για πολλοστή φορά! Υπενθυμίζεται πως με το ν. 4321/2015 «σβήσανε» σε μια νύχτα πρόστιμα και προσαυξήσεις εκατομμυρίων ευρώ για καραμπινάτες υποθέσεις φοροδιαφυγής που αφορούσαν μερικές εκατοντάδες μεγαλο-οφειλέτες που όφειλαν πάνω από 1 εκατομμύριο ευρώ.
Στην προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και του πλαστικού χρήματος, η κυβέρνηση σύρεται να φέρει όπως όπως κάτι στη Βουλή επειδή έχει αναλάβει τη μνημονιακή υποχρέωση. Δεν αντιλαμβάνεται την τεράστια σημασία του ζητήματος. Η Ελλάδα σήμερα είναι ουραγός στις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Η χρήση τους όμως αποδεδειγμένα μειώνει τα ποσοστά φοροδιαφυγής και παραοικονομίας και αυξάνει τα δημόσια έσοδα. Είναι σαφές λοιπόν ότι πρέπει να μειώσουμε δραστικά τη χρήση μετρητών.
Ομως, όχι ως παρενέργεια των capital controls που επέβαλε η κυβέρνηση Τσίπρα. Αλλά στο πλαίσιο ενός Στρατηγικού Σχεδίου για την προώθηση των Ηλεκτρονικών Συναλλαγών. Οπως αυτό που παρουσίασε η Νέα Δημοκρατία τον Σεπτέμβριο. Στο οποίο περιλαμβάνεται ένα ισορροπημένο πλέγμα 11 διοικητικών παρεμβάσεων και οικονομικών κινήτρων, που μεταξύ άλλων προβλέπει την υποχρεωτική εγκατάσταση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής (τερματικών POS) παντού, τη σταδιακή καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, τη μείωση του ορίου χρήσης μετρητών στις συναλλαγές στα 500 ευρώ και τη σύνδεση του «αφορολόγητου ορίου» με τις ηλεκτρονικές πληρωμές. Ταυτόχρονα, δίνει κίνητρα, όπως τη «λοταρία» αποδείξεων, την επιστροφή ποσοστού του αναλογούντος ΦΠΑ μέχρι και 50%, την κάλυψη του κόστους που προκύπτει από την προμήθεια του λογισμικού ή της υπηρεσίας ηλεκτρονικής τιμολόγησης, τη θεσμοθέτηση ενός «ειδικού, μερικώς ακατάσχετου, επαγγελματικού λογαριασμού» και τη μείωση των τραπεζικών προμηθειών για τις συναλλαγές με κάρτες. Με αυτό το Στρατηγικό Σχέδιο μπορούν να αυξηθούν τα έσοδα κατά 700 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο και κατά 1,5 δισ. ευρώ σε βάθος δύο ετών.
Και η κυβέρνηση απέτυχε ακόμη και να το αντιγράψει! Αφού καθυστέρησε δύο χρόνια, ακολουθεί τώρα μια εντελώς λανθασμένη φιλοσοφία. Τιμωρεί με διοικητικά μέτρα, αντί να δίνει οικονομικά κίνητρα. Για παράδειγμα, δεν θεσπίζει μερικώς ακατάσχετο επαγγελματικό λογαριασμό, παρά την υπόσχεση του κ. Τσίπρα στη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο. Δεν επιστρέφει στους καταναλωτές καμία έκπτωση για το φόρο που θα καταβάλουν για τις αγορές με πλαστικό χρήμα. Δεν προωθεί την ηλεκτρονική τιμολόγηση, που μειώνει τη γραφειοκρατία και το διοικητικό κόστος στις επιχειρήσεις, ενώ αυξάνει τα δημόσια έσοδα. Τέλος, ακόμη και αυτό το δειλό σχέδιο εξαρτάται από την έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων για να εφαρμοστεί…
Ατολμία, προχειρότητα, σχέδια επί χάρτου. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν συμβιβάζεται με την προχειρότητα και τη μετριότητα! Η Νέα Δημοκρατία έχει τη βούληση, το σχέδιο και τους ανθρώπους για να υλοποιήσει την επανάσταση της κοινής λογικής και των μεταρρυθμίσεων που έχει ανάγκη η πατρίδα μας.
* Ο Στέλιος Πέτσας είναι σύμβουλος Δημοσιονομικής Πολιτικής του προέδρου της Ν.Δ., Κ. Μητσοτάκη
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής