Μολονότι σχεδόν ένα μήνα στον θώκο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορώνν ήδη έχει αφήσει το δικό του αποτύπωμα στο κάδρο του υπουργείου, δίχως διάθεση ρεβανσισμού και εμπλουτισμένο με πολλή δουλειά. Οι παρακαταθήκες της πολιτικής του καταγωγής φαίνονται ήδη στις πρώτες αποφάσεις του για την Αττική Οδό και τον ΒΟΑΚ. Ο Κώστας Αχ. Καραμανλής στη συνέντευξή του στον «Ε.Τ.» της Κυριακής επιδαψιλεύει τις σκέψεις του για την επόμενη ημέρα στους χώρους των υποδομών και των μεταφορών, κλάδοι στους οποίους η κυβέρνηση έχει ποντάρει πολλά για την ανάνηψη της ελληνικής οικονομίας.
Εχετε αναλάβει υπουργός σχεδόν ένα μήνα. Τα προβλήματα που παραλάβατε είναι ουκ ολίγα. Ποια τα πλάνα σας για μεγάλους διαγωνισμούς που έχει προκηρύξει ο προκάτοχός σας, όπως: 1. η γραμμή 4 του μετρό όπου παρατηρούνται προβλήματα, 2. τα δορυφορικά διόδια όπου έχει ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος;
Θέλω να ξεκαθαρίσω εξαρχής δυο πράγματα: Πρώτον, ότι εμείς δεν έχουμε καμία διάθεση ρεβανσισμού γι’ αυτό και όλοι οι διαγωνισμοί που παραλάβαμε εξετάζονται με μοναδικό κριτήριο το δημόσιο συμφέρον, δηλαδή χρόνο υλοποίησης, κόστος, νομιμότητα και εξυπηρέτηση του πολίτη. Δεύτερον, ότι τα θέματα του υπουργείου μας δεν είναι απλά και χρειάζονται σοβαρή μελέτη και αξιολόγηση όλων των δεδομένων μέχρι να καταλήξουμε στη βέλτιστη λύση.
Ετσι, λοιπόν, για το μεν μετρό έχω να σας πω ότι η Επιτροπή Διαγωνισμού της Αττικό Μετρό υπέβαλε λίγες μέρες πριν από τις εκλογές, στις 26.06.2019, το πρακτικό έγκρισης των αποτελεσμάτων της α’ φάσης του διαγωνισμού, το οποίο κατόπιν εγκρίθηκε από το Δ.Σ. της εταιρίας. Εμείς, όπως σας είπα, εξετάζουμε τώρα όλα τα δεδομένα, τα αξιολογούμε και θα χαράξουμε τη στρατηγική μας.
Στα δε ηλεκτρονικά διόδια, η προηγούμενη διοίκηση του υπουργείου ανακοίνωσε προσωρινό ανάδοχο επίσης ελάχιστες μέρες πριν από τις εκλογές, στις 28.06.2019. Εξετάζουμε τη διαδικασία και το εάν ο διαγωνισμός αυτός πρέπει να προχωρήσει ή δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από αυτά που καλείται να επιλύσει.
Τελικά τι θα γίνει με τα διόδια της Αττικής Οδού;
Η προηγούμενη κυβέρνηση διαπραγματευόταν επί έναν περίπου χρόνο με τον παραχωρησιούχο και τελικά το αποτέλεσμα ήταν η μονομερής ανακοίνωση αύξησης των διοδίων από την πλευρά της κοινοπραξίας. Από την πρώτη στιγμή, πριν και από τις εκλογές, τόνισα πως είμαστε ξεκάθαρα αντίθετοι στην αύξηση αυτή. Είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε την απόφασή μας αυτή και το συμφέρον των πολιτών με όλα τα μέσα που μας δίνουν οι νόμοι. Τα ερωτήματα είναι απλά: Μπορεί να το κάνει η κοινοπραξία; Με βάση τη σύμβαση, ναι. Εχει δίκιο να το κάνει; Ξεκάθαρα όχι. Γιατί υπάρχουν και άλλα ζητήματα πέραν των συμβατικών προβλέψεων. Υπάρχουν και τα κοινωνικοοικονομικά κριτήρια. Μια τέτοια αλλαγή σήμερα θα έπληττε βάναυσα την τσέπη των πολιτών. Και αυτό θα ήταν και άδικο και λάθος.
Αντώνης Σαμαράς: Το παρασκήνιο της διαγραφής του και οι τρεις ατάκες που έσπασαν το ραγισμένο γυαλί
H υλοποίηση του project Πάτρα-Πύργος είναι εφικτή υπό τις παρούσες συνθήκες;
Το Πάτρα-Πύργος είναι το πιο αδικημένο έργο. Ηταν όλα έτοιμα για τη δημοπράτησή του ως ενιαίο έργο το 2015, αλλά η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δυστυχώς πήρε όλες τις λάθος αποφάσεις. Δεν το λέω τώρα, το φωνάζουμε επί 4,5 χρόνια και είχαμε εγκαίρως τονίσει ότι οι κατατμήσεις οδηγούν σε τεράστια προβλήματα. Και δεν έφταναν αυτά, προστέθηκαν κι άλλα: Παραλάβαμε χώρο που αντί για εργοτάξιο είχε 50.000 τόνους σκουπιδιών. Σήμερα εξετάζουμε όλες τις εργολαβίες. Μία προς μία. Ολα τα δεδομένα είναι στο τραπέζι και ελέγχονται όλες οι εναλλακτικές. Σύντομα θα έχουμε λύση που θα οδηγήσει στην υλοποίηση του έργου και όχι στη δημιουργία ακόμη ενός «κουφαριού». Εμείς θέλουμε πραγματικά το έργο και δεσμευόμαστε ότι θα γίνει.
Ως Κρητικός δεν θα μπορούσα να μη ρωτήσω πότε περιμένουμε το επόμενο βήμα υλοποίησης του ΒΟΑΚ.
Η προηγούμενη κυβέρνηση έβγαλε σε διαγωνισμό τον ΒΟΑΚ απλώς ως μια ιδέα και ένα γράφημα. Δεν υπάρχει καμία μελέτη των προτεινόμενων τμημάτων. Τρία τμήματα του ίδιου έργου δημοπρατήθηκαν με τρεις διαφορετικούς τρόπους: σύμβαση παραχώρησης, ΣΔΙΤ και δημόσιο έργο. Παγκόσμια πρωτοτυπία! Εμείς ήδη ξεκινήσαμε όλες τις απαραίτητες μελέτες για τον ΒΟΑΚ για να εκδοθούν οι απαιτούμενες άδειες. Παράλληλα εξετάζουμε τη δομή του έργου και τον τρόπο υλοποίησής του. Αυτό που μπορώ να σας ανακοινώσω από σήμερα είναι πως είμαστε αποφασισμένοι να ενισχύσουμε ουσιαστικά τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης και να αυξήσουμε τις αρμοδιότητές του.
Ο νόμος 4412, από το 2016, έχει υποστεί πάνω από 300 αλλαγές
Υπάρχουν διάφορα νομοθετήματα από την προηγουμένη κυβέρνηση για την παρακολούθηση των έργων (μητρώα έργων, συντήρηση κ.ά.) τα οποία ψηφίστηκαν αλλά δεν εφαρμόστηκαν. Τι θα πράξετε;
Ο νόμος 4412, από το 2016 που τέθηκε σε ισχύ, έχει υποστεί πάνω από 300 αλλαγές. Αντίστοιχα παραλάβαμε διάφορα νομοθετήματα που έγιναν βιαστικά και χρήζουν επανεξέτασης. Εξετάζουμε τη χρησιμότητα, τη δομή και το προσδοκώμενο αποτέλεσμά τους σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος και άλλους φορείς. Παράλληλα ετοιμάζουμε ένα απαραίτητο πλαίσιο τροποποιήσεων των ν. 4412 και 4413 για να βοηθήσουμε την ανταγωνιστικότητα, την έγκαιρη υλοποίηση των έργων, τη διαφάνεια στις διαδικασίες, τη διασφάλιση του δημόσιου χρήματος. Εχουμε δεσμευτεί να νομοθετήσουμε και νέους τρόπους δημοπράτησης έργων, όπως τις προτάσεις καινοτομίας. Οπως έκανε η κυβέρνηση Ν.Δ. και το 2006 με τις συμβάσεις παραχώρησης και σήμερα βλέπουμε τα αποτελέσματα, με τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους.
Σύμφωνα με διαρροές, ο διαγωνισμός προμήθειας 750 νέων λεωφορείων έγινε στο πόδι. Είναι έτσι; Αν ναι, ποιο το επόμενο βήμα της κυβέρνησης, με δεδομένη την ανάγκη ανανέωσης του απαρχαιωμένου στόλου;
Δυστυχώς, πράγματι ο διαγωνισμός αυτός είχε σοβαρά προβλήματα, με αποτέλεσμα πριν από λίγες μέρες η Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών να κάνει δεκτές τις προσφυγές δύο εταιριών και να τον ακυρώσει στο σύνολό του, κρίνοντας ότι η διακήρυξή του παραβιάζει την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία. Είναι δεδομένο ότι θα προχωρήσουμε με τις αναγκαίες διορθώσεις αλλά και επανεξετάζοντας τον αριθμό, το μίγμα τεχνολογιών, τις προθεσμίες παράδοσης, όπως και την προοδευτική μετάβαση στις τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης. Πρέπει όμως εν τω μεταξύ να δοθούν και οι καλύτερες δυνατές πιο άμεσες λύσεις γιατί τα προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι τεράστια και επείγοντα. Ιδίως στον τομέα της συντήρησης των οχημάτων και των ανταλλακτικών η κατάσταση είναι τραγική. Είναι ένα θέμα που έχει να κάνει με την καθημερινότητα των πολιτών. Και το καλό του πολίτη, ιδίως μάλιστα του μη προνομιούχου, πρέπει να το βάζουμε πάνω απ’ όλα. Πάντα.
Από την έντυπη έκδοση