Η τροπολογία ορίζει πλαφόν στο συνολικό ακαθάριστο ποσό μηνιαίας κύριας σύνταξης ή περισσοτέρων της μίας συντάξεων λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου, που χορηγούνται από τον ΕΦΚΑ και εφόσον μέρος του χρόνου ασφάλισης διανύθηκε ή ανάγεται έως και τις 31/12/2016.
Σύμφωνα με τη ρύθμιση το νέο ανώτατο όριο σύνταξης ορίζεται στο 12πλάσιο της εθνικής σύνταξης, που αντιστοιχεί σε 20 έτη ασφάλισης, δηλαδή, στις 4.608 ευρώ, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται τα ποσά των χορηγούμενων από τον ΕΦΚΑ επιδομάτων αναπηρίας.
Δείτε εδώ την επίμαχη τροπολογία
Η τροπολογία επισημαίνει ότι το σχετικό ανώτατο όριο εφαρμόζεται και επί των συντάξεων που έχουν χορηγηθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου 4387/2016 (12/5/2016) ή ανατρέχουν στην ανωτέρω ημερομηνία. Τονίζεται, δε, ότι συντάξεις που απονεμήθηκαν και υπερβαίνουν το συγκεκριμένο πλαφόν, αναζητούνται ως καλοπίστως εισπραχθείσες.
Ξηλώνονται «αιτιολογημένη απόλυση« και «ευθύνη εργολάβων»
Τρεις εμβληματικές για την προηγούμενη κυβέρνηση διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας, που αφορούν την θεσμοθέτηση του βάσιμου λόγου απόλυσης στο εθνικό μας δίκαιο, την συνυπευθυνότητα μεταξύ αναθέτοντος την εκτέλεση εργασίας ή έργου και του εργολάβου ή υπεργολάβου, για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας, καθώς και τις αλλαγές στις ημερομηνίες στην περίπτωση της συμφιλιωτικής διαδικασίας, καταργεί με τροπολογία, το υπουργείο Εργασίας.
Βάσει της τροπολογίας, καταργούνται από την έναρξη ισχύος τους και εφεξής, οι διατάξεις α) του νόμου 4554 του 2018 που προβλέπουν την ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι των εργαζομένων (άρθρο 9 ν. 4554/2018),
β) του νόμου 4611 του 2019 που θεσμοθετούν το βάσιμο λόγο ως σωρευτικό κριτήριο για το έγκυρο της καταγγελίας της εργασιακής σχέσης εργαζόμενου (άρθρο 48 του ν. 4611/2019) και
γ) επίσης του νόμου 4611 του 2019 για την την αναστολή προθεσμιών κατά τη συμφιλιωτική διαδικασία και τη διαδικασία επίλυσης εργασιακών διαφορών (άρθρο 58 ν. 4611/2019).
Να σημειωθεί ότι για όλες τις παραπάνω ρυθμίσεις υπήρξε σφοδρή αντίδραση από την πλευρά των εργοδοτικών φορείων.
Δείτε εδώ την τροπολογία για τις αιτιολογημένες απολύσεις
Αιτιολογώντας το… ξήλωμα της διάταξης που ψηφίστηκαν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αμέσως μετά την τυπική έξοδο της χώρας από το Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Προσαρμογής, τον Αύγουστο το 2018, το υπουργείο Εργασίας αναφέρει χαρακτηριστικά πως “με το άρθρο 9 του Ν. 4554/2018 επιχειρήθηκε ανεπιτυχώς να αντιμετωπιστούν προβλήματα εργασιακών σχέσεων στις κάθε είδους συμβάσεις εξωτερίκευσης υπηρεσιών μιας επιχείρησης προς τρίτους (outsourcing). Η ποικιλία των συμβάσεων αυτών, η πολυπλοκότητα και η δυναμική τους όμως, δεν επιτρέπει τον εντοπισμό αλληλέγγυας ευθύνης μεταξύ αναθέτοντος την εκτέλεση υπηρεσίας ή έργου και του παρόχου αυτής με μέσα και προσωπικό που διαθέτει ο πάροχος.
Σταϊκούρας: Ο απολογισμός του 2024 και οι προτεραιότητες για το 2025 σε υποδομές και μεταφορές
Για το λόγο αυτό, η κυβέρνηση θεωρεί πως η διάταξη πρέπει να καταργηθεί ώστε να είναι σαφής η ευθύνη του εργοδότη έναντι των εργαζομένων που αυτός απασχολεί, ανεξαρτήτως των συμβατικών σχέσεων που αναπτύσσει ο εργοδότης με τρίτους ως επιχειρηματίας.
Για την περίπτωση του άρθρου 48 του Ν.4611/2019 που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ λίγο πριν την διεξαγωγή των ευρωεκλογών τον Μάιο του τρέχοντος έτους, η νυν κυβέρνηση αναφέρει πως πρέπει να καταργηθεί, γιατί ανατρέπει την ισορροπία της εθνικής νομοθεσίας σε σχέση με την προστασία των εργαζομένων σε περίπτωση απόλυσης. Επίσης, το υπουργείο Εργασίας εκτιμά πως η σχετική διάταξη αλλά και αυτή του άρθρου 58 που επίσης καταργείται, δεν είναι ευθύγραμμες και συνεπείς με το πνεύμα και το γράμμα του άρθρου 24 του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη, που κυρώθηκε με το Ν. 4359/2016.
Για την κατάργηση του άρθρου 58 του νόμου που ψηφίστηκε τον περασμένο Μάιο, τέλος, σύμφωνα με την τροπολογία, η αναστολή της αποσβεστικής προθεσμίας για την άσκηση της προβλεπόμενης από το νόμο αγωγής για ακυρότητα της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας, δημιουργεί χρονική αβεβαιότητα και επομένως παράταση της άσκησης του δικαιώματος του εργαζόμενου με αίτημα την ακυρότητα της απόλυσής του, ή την καταβολή ή τη συμπλήρωση της νόμιμης αποζημίωσης απόλυσης, γεγονός που οδηγεί σε ανασφάλεια δικαίου.
Διαβάστε επίσης:Χαμός στη Βουλή – Αποχώρησε σύσσωμη η αντιπολίτευση από την Ολομέλεια εξαιτίας δύο τροπολογιών
Η ομιλία Βρούτση στην Βουλή
Βιάστηκαν να αποχωρήσουν. Ίσως ορισμένων η αποχώρηση να είναι και εσκεμμένη. Η ρυθμίσεις που φέρνω έχουν επείγοντα χαρακτήρα. Η Ελλάδα δεν μπορεί να περιμένει. Η πρώτη διάταξη που φέρνουμε είναι η μείωση του επιτοκίου από 5% σε 3% και για την ρύθμιση οφειλών προς ασφαλιστικά ταμεία με 120 δόσεις. Το πρόβλημα που παραλάβαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση και έχει σχέση με τις 120 δόσεις είναι ότι δεν είχαν εκκαθαριστεί οι οφειλές του 2017 και 2018 και οι οφειλέτες δεν μπορούσαν να τις εντάξουν στην ρύθμιση.
Το δεύτερο ζήτημα, κορυφαίο επίτευγμα της κυβέρνησης, είναι το πρώτο βήμα για το ψηφιακό άλμα της χώρας. Ο ΣΥΡΙΖΑ αποχωρώντας κρύβεται από την βαριά κληρονομία που μας άφησε. Πάνω από 170 χιλ εκκρεμείς συντάξεις. Και σήμερα ενσωματώνουμε τον ΑΤΛΑ στο ψηφιακό σύστημα. 1.6.2020 το 37% των συντάξεων θα βγαίνει ψηφιακά
Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους η εξοικονόμηση από την προωθούμενη ρύθμιση θα ανέλθει σε 550 χιλ ευρώ για το 2019, 1,314 εκατ ευρώ για το 2020, 1,579 εκατ ευρώ για το 2021, 1,708 εκατ ευρώ για το 2022 και 1,850 εκατ ευρώ για το 2022.
Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους η εξοικονόμηση από την προωθούμενη ρύθμιση θα ανέλθει σε 550 χιλ ευρώ για το 2019, 1,314 εκατ ευρώ για το 2020, 1,579 εκατ ευρώ για το 2021, 1,708 εκατ ευρώ για το 2022 και 1,850 εκατ ευρώ για το 2022.