«Δεν πρόκειται να κάνουμε καμία υποχώρηση στα ζητήματα που αφορούν την Παιδεία. Είναι προσωπική μου πολιτική δέσμευση το πρόγραμμά μας να εφαρμοστεί στο ακέραιο», υπογράμμισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος έκλεισε τις εργασίες στέλνοντας και μήνυμα υπέρ της «αξιολόγησης παντού και για όλους» και απευθύνοντας έκκληση προς τους νέους «να μην εκχωρήσουν τη συμμετοχή στα κοινά σε κάποιους άλλους», καθώς «τις αποφάσεις τις παίρνουν αυτοί που συμμετέχουν, όχι αυτοί οι οποίοι απέχουν».
Η επένδυση στην Παιδεία «δεν είναι απλά μια πολιτική προτεραιότητα, αλλά συνθήκη επιβίωσης του Εθνους», τόνισε ο πρόεδρος της Ν.Δ., ο οποίος εμφανίστηκε κατηγορηματικός ότι «ο κόσμος που οικοδομήθηκε στη χώρα μας γύρω από τη λογική να παράγουμε πτυχιούχους οι οποίοι θα χρησιμοποιούσαν το πτυχίο τους για να βρουν μια θέση στο Δημόσιο πέθανε».
«Ανοίγεται ένας καινούργιος κόσμος στον οποίο πρέπει να χρησιμοποιήσουμε την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ως το βασικό μηχανισμό όχι απλά παραγωγής γνώσης, αλλά και δεξιοτήτων και σύνδεσης με την αγορά εργασίας», εξήγησε και αναφέρθηκε σε πανεπιστήμια «με περισσότερη αυτονομία και περισσότερη αξιολόγηση» που θα γίνεται «από εξωτερικούς αξιολογητές που έρχονται από το εξωτερικό, συχνά αφιλοκερδώς, για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στο ελληνικό δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης».
Ξεκαθάρισε πως για τη Ν.Δ. «είναι απόλυτη προτεραιότητα η κατάργηση των εκτρωματικών νόμων Φίλη, Μπαλτά, Γαβρόγλου», ενώ υπεραμύνθηκε των συμβουλίων διοίκησης, λέγοντας ότι «είναι ένας σωστός θεσμός που πρέπει να γίνουν κάποιες διορθωτικές κινήσεις». Δεν έκρυψε ωστόσο ότι ανέμενε «πιο δυναμική αντίδραση» από την ίδια την ακαδημαϊκή κοινότητα στην «τεράστια οπισθοδρόμηση που συντελέστηκε με τους νόμους του ΣΥΡΙΖΑ».
Εδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας, ενώ τόνισε ότι «πρέπει να υπάρχουν δίδακτρα στα μεταπτυχιακά», που, όπως είπε, «σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υποβαθμιστούν και να υπονομευθούν στο όνομα ενός δήθεν ταξικού εξισωτισμού». Διευκρίνισε όμως ότι «πρέπει ταυτόχρονα να υπάρχει και η δυνατότητα για τους φοιτητές που δεν μπορούν να τα πληρώσουν ένα ποσοστό των θέσεων των μεταπτυχιακών να καλύπτεται μέσα από εσωτερικές υποτροφίες που θα δίνει το ίδιο το πανεπιστήμιο».
Ωστόσο, ο πρόεδρος της Ν.Δ. ήταν σαφής ότι όλα αυτά δεν θα γίνουν εάν δεν λυθεί το «κυρίαρχο πρόβλημα της ανομίας» και σημείωσε ότι ο ίδιος θα αγωνιστεί «για την υπεράσπιση του ασύλου στην πραγματική του έννοια».
«Στο πανεπιστήμιο πρέπει να ισχύει ο Ποινικός Κώδικας, εκτός από εκείνα τα άρθρα τα οποία αφορούν στην ελευθερία της γνώμης και στην ελευθερία της έκφρασης. Σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να ανεχτούμε κουμάντο στα πανεπιστήμια να κάνουν μικρές μειοψηφίες επαγγελματιών ταραχοποιών, συχνά με πολιτικές πλάτες, που θεωρούν ότι μπορούν να εκβιάζουν, να προπηλακίζουν, να “χτίζουν” καθηγητές και να δημιουργούν μία εικόνα απαράδεκτης ανομίας και βίας μέσα στα πανεπιστήμια», πρόσθεσε.
Επανέλαβε τη θέση της Ν.Δ. «ναι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια χωρίς αστερίσκους και υποσημειώσεις, αλλά όχι εις βάρος του δημόσιου πανεπιστημίου».
Ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε πάντως ότι η μεταρρυθμιστική προσπάθεια της Ν.Δ. θα ξεκινήσει από την προσχολική αγωγή. «Κανένα παιδί εκτός παιδικού σταθμού. Είναι αδιαπραγμάτευτη πολιτική προτεραιότητα για τη Ν.Δ.», σημείωσε, ενώ τάχθηκε υπέρ της έναρξης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο από τεσσάρων ετών και όχι από τα πέντε.
Αναφερόμενος στα σχολεία τόνισε ότι τα θέλουμε «πιο αυτόνομα, πιο δημιουργικά, με μεγαλύτερες δυνατότητες ελευθερίας στους εκπαιδευτικούς, στους διευθυντές και στους γονείς». «Σχολεία που να αξιολογούνται», όπως είπε, επικρίνοντας εκ νέου όσους επιχειρούν να συνδέσουν την έννοια της αξιολόγησης με απολύσεις. «Ουδέποτε η αξιολόγηση είχε αυτή τη λογική. Η αξιολόγηση είναι ένας μηχανισμός βελτίωσης και επιμόρφωσης για αυτούς που δεν αποδίδουν καλά και ένας μηχανισμός επιβράβευσης για τους άριστους», τόνισε.
Ξεχωριστή θεματική ενότητα στο πλαίσιο του προσυνεδρίου αποτέλεσε η φυγή νέων στο εξωτερικό. «Το ζήτημα του brain drain είναι μία τεράστια πρόκληση για τη χώρα μας. Χάνουμε τα καλύτερα μυαλά μας σήμερα. Και δυστυχώς χάνουμε επιστήμονες οι οποίοι μπορούν και πρέπει να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάταξη της πατρίδας μας», υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης.
Προειδοποίησε ωστόσο ότι «ο τρόπος να τους φέρουμε πίσω δεν είναι, όπως είπε ο κ. Τσίπρας, να τους υποσχεθούμε μία δουλειά στο Δημόσιο, αλλά να δημιουργήσουμε πολλές καλές θέσεις εργασίας μέσα από μία έκρηξη ιδιωτικών επενδύσεων».
Μητσοτάκης στο TikTok για Gigabit Voucher: Χτίζουμε τις υποδομές για ένα ψηφιακό μέλλον
Τέλος, έκανε έκκληση για ενότητα, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Εμείς, ως Ν.Δ., δεν διχάζουμε την ελληνική κοινωνία, δεν χωρίζουμε τους Ελληνες πολίτες σε αριστερούς, δεξιούς, πιο προνομιούχους, λιγότερο προνομιούχους. Ενώνουμε την κοινωνία και απευθύνουμε ένα μήνυμα πρόσκλησης και πρόκλησης να χτίσουμε μαζί την Ελλάδα που μας αξίζει».
Οι 10 προτάσεις
1. Για κάθε παιδί που δεν βρίσκει θέση σε δημοτικό παιδικό σταθμό, η οικογένειά του, εφόσον πληροί τα εισοδηματικά κριτήρια, θα λαμβάνει κουπόνι ύψους 180 ευρώ το μήνα για 10 μήνες το χρόνο.
2. Νέα προγράμματα σπουδών στα σχολεία με αντικείμενα όπως ο προγραμματισμός, η επιχειρηματικότητα, η οδική συμπεριφορά και η κοινωνική αγωγή.
3. Εισαγωγή του θεσμού της πρακτικής άσκησης για όσους μαθητές το επιθυμούν σε τοπικές επιχειρήσεις κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
4. Επέκταση σε ολόκληρη την Ελλάδα του θεσμού του Πρότυπου-Πειραματικού σχολείου με αρχή από τις υποβαθμισμένες περιοχές Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
5. Ιδρύονται Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια σε αντιπροσωπευτικές περιοχές της χώρας, που θα αναπτύσσουν νέες καινοτόμες διδακτικές και παιδαγωγικές μεθόδους.
6. Κατάργηση των νομοθετικών πρωτοβουλιών Μπαλτά, Φίλη και Γαβρόγλου για τα ΑΕΙ που θα μπορούν να ιδρύουν ξενόγλωσσα προγράμματα, διεπιστημονικά μεταπτυχιακά και εξειδικευμένα ερευνητικά κέντρα.
7. Τα καλύτερα πανεπιστήμια θα επιβραβεύονται με πρόσθετη χρηματοδότηση.
8. Εισαγωγή εσωτερικού προγράμματος κινητικότητας για φοιτητές μεταξύ ελληνικών πανεπιστημίων, στα πρότυπα του Erasmus.
9. Το άσυλο στα πανεπιστήμια θα αποκτήσει ξανά το πραγματικό του νόημα. Οι εκπρόσωποι των φοιτητών θα εκλέγονται με ενιαίο ψηφοδέλτιο στο Εθνικό Συμβούλιο Φοιτητών.
10. Ειδικά φορολογικά κίνητρα για τη χρηματοδοτική υποστήριξη των startup επιχειρήσεων.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΧΟΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου